"Haar"tong

Gadsie

New member
Quote:
A black hairy tongue is caused by too much bacteria or yeast growth in the mouth. The bacteria build up on tiny rounded projections called papillae. These lie along the surface of the tongue. Instead of shedding as they normally do, the papillae start to grow and lengthen, creating hair-like projections. They can grow to 15 times their normal length.


Ik heb dit, alleen is mijn tong niet zwart maar eerder groenig. Ik heb een aantal papillen die heel lang zijn. Op internet wordt overal beweerd dat spoelen met waterstof peroxide dit kan veroorzaken, alleen heb ik het gevoel dat ik het ook al had voordat ik dat deed. Weet iemand wat dit kan veroorzaken en hoe ik er af kan komen?

 
Wikipedia zegt:
Quote:
The cause is uncertain, but it is thought to be caused by accumulation of epithelial squames and proliferation of chromogenic (color producing) micro-organisms. There may be an increase in keratin production or a decrease in normal desquamation (shedding of surface epithelial cells). Many people with BHT are heavy smokers. Other possible associated factors are poor oral hygiene, general debilitation, hyposalivation (decreased salivary flow rate), radiotherapy, overgrowth of fungal or bacterial organisms, and a soft diet. Occasionally, BHT may be caused by the use of antimicrobial medications e.g. tetracyclines, or oxidizing mouthwashes or antacids. A soft diet may be involved as normally food has an abrasive action on the tongue, which keeps the filiform papillae short. Pellagra, a condition caused by a vitamin deficiency, may cause a thick greyish fur to develop on the dorsal tongue, along with other oral signs.


Mijn tong heeft vaak een wit/grijze kleur, vooral achterop, welke er slecht af te poetsen is met een (elektrische) tandenborstel. Het lijkt wel of de bobbeltjes op de tong (zijn dat papillen?) een soort verlenging hebben die wit/grijs van kleur is. Als ik om me heen kijk, dan zie ik dat de meeste mensen gewoon een mooie roze tong hebben zonder aanslag. Ik heb ook geen idee waar deze aanslag bij mij vandaan komt en wat ik ertegen kan doen.

 
Ik heb ook een witgrijze tong en valt ook niet eraf te schrapen met zon schraper. Elke dag is het er weer! Mn vorige natuurarts (3x geweest) zei dat het te maken had met slechte darmflora?? Ik vond hem niet heel overtuigend en op google vind je van alles en nog wat. Ik heb geen idee wat het zegt... Ik kan me ook niet herinneren dat ik het heel mijn leven heb gehad, volgens mij was deze altijd gewoon roze in gezonde periodes...

als je erachter komt moondust, hoor ik het ook graag!!

 
Ik had een jaar geleden ook vaak witte aanslag op mn tong, volgrns mij had het gewoon te maken met het slecht verteren van voedsel(en daardoor misschien ook verstoorde darmflora)

Ik zou me niet te druk maken omde precieze oorzaak, pak met wapf je algehele gezondheid aan, ik denk dat de kans groot is dat je tong dan ook weer roze wordt.

Die van mij ziet er in ieder geval weer gezond uit, ik heb hier niet specifiek iets voor gedaan.

 
@Codexx

Hoelang WAP'pen heeft je tong weer roze gekregen?

@Louisa

Als jij erachter komt, will you return the favor? ;-)

 
Ik heb dit forum pas een maand geleden ontdekt maar ik ben al een jaar bezig met mijn voeding.

Ik ontdekte een week geleden ineens dat mijn tong eigenlijk zelden nog wit is, maar het zou best kunnen dat dit al maanden het geval is.(sorry, daar heb jij dus eigenlijk helemaal niets aan)

Als het je erg dwars zit zou ik een periode (een maand?) alleen maar vloeibaar voedsel tot je nemen. Dat wil zeggen schapen- geiten- en als je het verdraagt koeienmelk. Botten/groenten bouillon, vlees kan maar alleen uit de blender. Nee het is niet aantrekkelijk maar ik ben van mening dat eigenlijk iedereen die aan het wapfen gaat dit een periode zou moeten doen.

Een groot deel van de mensen die op dit forum terecht komen hebben een verzwakte spijsvertering, hierdoor zijn ze niet in staat al het goede uit wapf producten zoals bijvoorbeeld vlees en kaas te halen. Hoewel het juiste vlees en de goeie kazen erg voedzaam zijn, zijn ze relatief ook zwaar verteerbaar waardoor sommige beginnende wapfers in het begin zelfs meer klachten oplopen.

Men maakt zich hier soms heel druk over fytinezuur en andere anti nutrienten ondat ze de opname van voedingsstoffen zouden blokkeren, maar een zwaar verteerbaar product dat door een zwakke spijsvertering gaat wordt net zo goed slecht opgenomen.

 
Ik eet al grotendeels vloeibaar: rauwe melk, slagroom, bouillon, maar daarnaast ook rauwmelkse kaas en vlees. Vlees blenderen zie ik niet zo zitten. Ik blijf gewoon de ingeslagen weg volgen, want deze voelt goed. Ik heb weleens gelezen dat mensen na een of meerdere galblaas- en leverreinigingen ook weer een roze tong kregen. Ook intermittened fasting zou helpen. Maar het zal iets van de lange adem zijn denk ik.

 
Hele lange adem. Zo kan mijn tong een paar dagen mooi roze zijn en zo weer weken wit beslagen. Ik kan geen patroon hierin vinden.

 
Mijn tong wordt wit als ik iets eet wat niet goed voor me is, zoals bijv suiker of tarwe, er zijn nog meer momenten, maar ben nog niet achter de oorzaak van die momenten, zeker iets met voeding. Ik weet niet zeker, masr volgens mij in de de chinese geneeskunde heeft het iets te maken met de milt energie (of de nieren)

Linda

 
Ik ga denk ik eens m'n poep laten analyseren. Ik heb iemand gevonden die ook WAPF eet en die dus, nouja, poep analyseert. Vroeger deden doktoren dat altijd omdat je daaraan heel goed kon zien hoe gezond iemands spijsvertering is. Maar tegenwoordig zit het tussen je oren of je krijgt pilletjes.

 
Goed plan Gadsie. Heb ik voor mijn dochtertje ook laten doen, en heeft veel duidelijkheid verschaft. Zo zijn er een aantal factoren in haar darmen aanwezig die je met alleen voeding praktisch niet kan oplossen, zoals een Enterococcus, en meerdere virulente factoren. Succes!

 
@alexandra: hm, dus een witbeslagen tong kan dus ook heel goed weggaan en weer komen, vreemd...

volgens mij had ik een periode het een stuk minder en nu weer heel erg en dat is al een tijd zo. maar ik kan er geen patroon nog in ontdekken. Ik vond slechte darmflora wel een logische verklaring, maar als een witte tong ook weg en terug kan komen in weken of dagen, lijkt dat niet te kunnen.

@gadsie en san: waar laten jullie je ontlasting analyseren? hoe duur is dat?

 
@ Moondust: I willl ... en ik snap datje het weg wilt hebben... ook al weten we niet wat het is, zegt het toch iets dat t niet ok is en bij mij is het in de ochtend echt steeds ernstig

 
Ik ben op dit moment bezig met het boek "De ongelooflijke Lever en galblaaszuivering" en heb vanochtend net het stuk gelezen over de tong (blz. 79 t/m 81). Zelf heb ik ook nog last van witte uitslag en builtjes achterin de tong, maar waarschijnlijk helpt deze info.

Quote:
De tong is bedenkt met een gele of witte laag, vooral achterin. Dit duidt op een disbalans in de galuitscheiding, hetgeen de belangrijkste oorzaak is van spijsverteringsproblemen. Giftige restanten van onverteerd en gefermenteerd of verrot voedsel blijven in het darmkanaal achter. Hierdoor raakt de lymfestroom naar de borstbuis geblokkeerd en wordt de afvoer van gifstoffen en bacteriën in het keel- en mondgebied belet


Quote:
Bultjes op de tong. Dit zijn tekenen van een slechte spijsvertering en de aanwezigheid van gistend en rottend voedsel in zowel de dunne als de dikke darm.


Deze informatie staat in het hoofdstuk; "Hoe weet ik of ik galstenen heb?" Waarschijnlijk zijn er dus nog galstenen in de lever aanwezig die ervoor zorgen dat de vertering van voedsel nog niet optimaal is. Ondanks, het WAP voedsel patroon is er nog werk om het lichaam nog verder te herstellen.

Zelf heb ik ook een aantal keer oliepulling gedaan, in de hoop dat de witte uitslag niet meer terug zal komen en dat heeft voor mij een aantal dagen geholpen. (Heb dit niet consequent gedaan, omdat de olie niet meer wit werd na 20 minuten spoelen)

 
Ik laat het door iemand uit amerika analyseren door Eric Hulse. Je kan hem wel op facebook vinden. Ik weet niet hoe dat gaat met poep overvliegen maar dat weet hij wel. Het wordt een totaal van €330. Wel duur dus, maar ik doe nooit dit soort dingen en dit leek me echt iets wat goed kan helpen. Al helemaal met de klachten die ik heb.

 
@Kaya geeft dat boek nog tips hoe je je spijsvertering moet verbeteren apart van wat we al doen met WAPF?

 
Het boek gaat over lever en galblaas reiniging. Ik heb het gedeelte van de reiniging zelf nog niet gelezen (ben bijna op de helft), maar wel al 2x een grote leverreiniging gedaan met de info op de site van Poeki.

http://voedingisgezondheid.nl/lever-_en_galblaas.html

http://voedingisgezondheid.nl/lever-_en_galblaas_reiniging.html

 
Ik heb het boek De Ongelooflijke Lever- en Glablaaszuivering van Andreas Moritz er nog eens op nageslagen. Als remedie voor alle klachten die worden opgesomd, waarvan Kaya er hierboven enkele heeft genoemd m.b.t. de tong, is het verwijderen van de galstenen. Volgens Mortiz verdwijnen deze aandoeningen dan gewoonlijk. Alles in het lichaam staat met elkaar in verbinding. Schijnbaar ontekenende teken op de huid kunnen een indicatie zijn van ernstige gezondheidskwesties. Het reinigen van de galblaas en lever in combinatie met een gezond eetpatroon zorgt ervoor dat tekenen van welzijn en vitaliteit weer terugkeren. Tot zover Moritz.

Kortom we motten aan de lever- en galblaaszuivering. :)

 
@ Gadsie, om je spijsvertering te verbeteren zou je een grote leverreiniging kunnen doen (als je een ernstige bijnier uitputting heb kun je beginnen met de kleine reiniging)

Dit stuk gevonden in het boek benadrukt het belang van de leverreiniging.
Quote:
Om een sterk en gezond spijsverteringsstelsel te onderhouden en de lichaamscellen de juiste hoeveelheden voedingsstoffen te geven moet de lever 1-1,5L gal per dag produceren. Kleinere hoeveelheden veroorzaken gegarandeerd problemen met de vertering van voedsel, de verwijdering van afval en voortdurende ontgifting van het bloed door het lichaam.


 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan