quinoa

Hier een citaat uit het boek van Weston Price over quinoa:

De zogende moeders in diverse Afrikaanse stammen nuttigden een graan dat zij linga-linga noemden. Dit bleek hetzelfde graan te zijn dat de Peruaanse Indianen quinoa noemen en veelvuldig consumeren, vooral zogende moeders. Dit graan is niet alleen rijk aan mineralen, maar stimuleert ook op krachtige wijze de productie van moedermelk.

Ik heb nergens bewijs kunnen vinden voor de consumptie van soortgelijke granen door Engelstaligen of door Amerikanen.


Mike

 
Volgens mij is quinoa geen graan maar een zaad.

Met dan ook waarschijnlijk de nadelen van fytinezuur...

 
Typisch, ik las dit recente artikel en wist niet wat ervan te vinden:

Quote:
Quinoa: Is it a safe gluten free food alternative?

Dr. Osborne

Gluten Free Society

Mon, 16 Jul 2012 01:38 CDT

A commonly asked question for those embarking on a gluten free diet - "Is quinoa a safe alternative to eat?"

What is Quinoa?

Quinoa is actually not a grain. It is a pseudo-cereal seed used by many as a gluten free substitute.

It is a commonly used staple crop in South America, specifically grown in the Andes. Quinoa has a favorable protein content and contains a number of minerals and B-vitamins. With the popularity of the gluten free diet on the rise, interest in quinoa has skyrocketed, and it is being touted as a safe and healthy alternative to wheat, barley, rye and other gluten containing grains. Ergo the question - Is quinoa a safe gluten free food?

The Problem With Quinoa...

Technically, quinoa is gluten free. However; the processing of the pseudo grain is often performed in facilities that also process other grain based foods. This is where cross contamination becomes a major issue. A recent study found that 41% of processed products randomly pulled from grocery shelves contain enough gluten to cause damage to those with gluten sensitivity. As stated above, quinoa is a seed. One of the problems with seeds in general, is that they are particular hard to digest. Many seeds contain gluten like proteins and chemical compounds called lectins. Many of the lectins and gluten based components have been shown to created digestive suppression and inflammatory problems in humans, and they are known contributors of autoimmune disease.

Is Quinoa Gluten Free?

Technically speaking quinoa is gluten free based on the definition of gluten created for those with celiac disease. However; quinoa does have seed storage proteins in the "prolamin" family that are distantly related to the gluten proteins present in wheat. The obvious question is: are these storage proteins sufficiently similar to wheat gluten that they could cause an immune reaction in celiacs or in patients with other forms of gluten sensitivity?

New Study Identifies Quinoa as a Potential Danger

A recent research paper published by V.F. Zevallos and co-workers examined 15 different varieties of quinoa, to examine their safety for people with celiac disease. First, they tested the quinoa samples using an ELISA to test for "gluten" content. Protein samples from all 15 varieties gave gluten readings below the typical cutoff of 20 ppm (four samples gave a very low, but detectable signal).

The proteins were also tested for their biological activity, either using cultured T-cells or using biopsy samples obtained from celiac disease patients. The biological responses were monitored by measuring the production of two immune-stimulating substances ("cytokines"), IFN-gamma and interleukin 15. These cytokines play important roles for the human immune response to gluten. Two out of the 15 quinoa cultivars ("Ayacuchana" and "Pansakalla") stimulated an immune response that was as potent as that observed for wheat gluten. This result suggests that quinoa is not necessarily safe for ingestion in those with gluten sensitivity. Additionally, the results shed more light on the traditional flawed thought that wheat, barley, and rye are the only grains to be problematic.

Gluten Definition Overhaul is Needed

Current testing for gluten relies on a methodology called ELISA. The testing measures the quantity of traditional glutens present in food. Unfortunately, it does not measure weather other glutens and gluten like proteins cause inflammatory problems in patients. This problem has been pointed out multiple times in research. Case in point - rice, corn, soy, and dairy have all been shown to cause inflammatory reactions and or villous atrophy identical to celiac disease in human studies. Yet the generic recommendation by most doctors and nutritionists is to eat this foods without concern. When you also take into consideration that up to 92% of people following a traditional gluten free diet don't heal, and continue to be stricken with multiple forms of autoimmune disease, it becomes clear that more precise definitions are needed.

Looking out for your health,

Dr. Osborne

Resource: Am J Clin Nutr. 2012 Jul 3.


http://www.sott.net/article/252600-Quinoa-Is-it-a-safe-gluten-free-food-alternative

 
Misschien te ver off topic, maar gerst lijkt ook overeenkomstige eigenschappen te vertonen met tarwe eiwitten. Teff en boekweit weet ik niet, maar teff zou me niks verbazen. Daarnaast wordt rijst genoemd, maar mag je alle rijst over 1 kamp scheren? ik betwijfel namelijk of 'witte basmati' rijst echt zo schadelijk is, op de koolhydraten na dan..

 
Gerst bevat gluten, rogge ook; boekweit, rijst en teff niet.

Sommige mensen met coeliakie kunnen wel tegen teff, anderen niet. Het lijkt er dus op dat gluten niet het hele verhaal zijn.

 
Quote:
Het lijkt er dus op dat gluten niet het hele verhaal zijn.


@ Jenneke: ik ben allergisch voor de gluten van tarwe: met de andere gluten heb ik geen probleem.

Ik heb dit gedeeld met iemand die vrij glutengevoelig is en die vertelde me dat ook zij vooral toch tarwegevoelig is en dat andere granen/gluten geen probleem zijn.

Volgens mij is die tarwe van nu grote rotzooi om het maar even boud uit te drukken: goed genoeg om tarwekiemolie van te maken voor onze nodige (maar niet broodnodige!) vitamine E-voorziening, maar dus niet om zo te eten!

 
Quote:
Het lijkt er dus op dat gluten niet het hele verhaal zijn.


Wat ook speelt, zijn andere eiwitten in granen, lectines genaamd. Het is altijd wat met die granen, dus beter maar gewoon niet eten, lijkt me.

Mike

 
Quote:
Wat ook speelt, zijn andere eiwitten in granen, lectines genaamd. Het is altijd wat met die granen, dus beter maar gewoon niet eten, lijkt me.


Maar hoe zit het nu met die quinoa, Mike? Dat is geen graan.

Ik dacht dat jij daar een voorstander van was, maar denkelijk zit er toch fytinezuur in?

 
ik zag in de natuurwinkel quinoa platgewalst (net als haver en zo zeg maar als een soort muesli). Is dit ook ok om te gebruiken in de yoghurt bv voor koolhydraten?

 
Hoi Marijan, ik zie niet in waarom je muesli niet in je yoghurt zou kunnen gebruiken voor koolhydraten.

Ik ben trouwens de muesli weer van stal gaan halen ook: maar dan wals ik hem zelf terplekke plat.

Dat gaat trouwens niet met quinoa: alleen met spelt, gerst, rogge, tarwe (maar die valt af) en haver.

Ik wil die juist zo eten: om te kunnen kauwen: ik miste veelal dingen om lekker op te kunnen kauwen.

Met muesli kan dat heerlijk.

Ik doe er zout en tarwekiemolie bij en lekker kauwen maar.

Geen brood, noch diepvriesruimte nodig hiervoor.

 
ik zag gisteren ook Amaranth als een soort muesli, kleine eenheden, nog kleiner als de quinoa. Kan dus ook door de yoghurt

 
Quinoa is geen graan, maar wordt een pseudograan genoemd. Je zou quinoa, amarant en boekweit als graanvervangers kunnen zien. Zowel granen als graanvervangers zijn zaden. Alle zaden schijnen fytinezuur te bevatten wat (deels?) te neutraliseren is door ze te laten wellen, kiemen of fermenteren. Ik eet soms wel eens quinoakorrels en laat ze dan een dag eerder alvast in water met zout wellen. Ik wil ook eens proberen om ze de dag(en) erna te laten ontkiemen. Dit alles alvorens ze te koken.

Quinoavlokken in de yoghurt of kwark lijkt me geen probleem zo lang je ze maar een dag vooraf mengt zodat er een fermentatieproces op gang kan komen die het fytinezuur afbreekt. Ik eet zo nu en dan ook wel eens quinoa of amarantvlokjes in de kwark. Dit maak ik minimaal de avond vooraf klaar en laat ik op kamertemperatuur (!) een nacht fermenteren.

 
Quote:
Quinoavlokken in de yoghurt of kwark lijkt me geen probleem zo lang je ze maar een dag vooraf mengt zodat er een fermentatieproces op gang kan komen die het fytinezuur afbreekt.


@Dennis, als je vooraf mengt dan blijft het fytineszuur toch in je eten zitten? Ik week steeds een nacht in water om daarna het water weg te gooien en dan pas te mengen. Dat hoeft dus niet begrijp ik?

 
Nee, bij fytinezuur niet. Dit wordt geneutraliseerd. Sterker nog, misschien is het wel jammer om dit weekwater weg te gooien. Het zou best wel wat voedingsstoffen kunnen bevatten zoals wateroplosbare vitamines.

 
Dennis,sorry maar ik raak de draad op dit punt een beetje kwijt 8O

In een post van Poekie wordt geschreven
Quote:
Alle zaden, granen, bonen, noten en peulvruchten bevatten fytinezuur dat de enzymatische levensvonk tegenhoudt die ervoor zorgt dat ze gaan ontkiemen waardoor de levenskracht vrij komt. Door blootstelling aan water zijn de omstandigheden hiervoor juist en lekt het fytinezuur weg. Wel het water weggooien waarin geweekt wordt! Fytinezuur remt en blokkeert mineralen en enzymen, waardoor deze weliswaar in de voeding zitten maar niet beschikbaar worden voor je lichaam. Foute boel dus!


Haal ik nu dingen door elkaar of lees ik tegenstrijdigheden?

Daarnaast lees ik één post dat er ook Oxaalzuur zit in noten, in een andere post wordt dat niet genoemd omdat Oxaalzuur zit in spinazie, rauwe chocola en rabarber.

En dan is er nog zoiets als lectines (is dat hetzelfde als lecithine?)in granen, wat doen die dan in negatief opzicht voor ons?

Ok, noten & granen, beter om ze te vermijden, maar toch wil ik weten hoe het zit :?:

Verder zag ik volgens mij zag ik laatst een link van jou naar een site of post over fermenteren, klopt dat?

Die kan ik niet meer terugvinden, dus.... Fermenteren heb ik nog niet eerder gedaan ik ik ben op zoek naar welke producten en hoe dan precies.

Thanks!

Paul

 
Er bestaat rode en zwart quinoa. Welke kan het beste worden genuttigd om de productie van moedermelk te stimuleren ? Dus welke wordt bedoeld wanneer wordt gesproken over linga linga ? Om maakt dit niet uit ?

 
hoe eten jullie de quinoa, wat doe je er in en waarbij.

Ik gebruik dit produkt nog niet echt, van de week dacht ik: koken, veel roomboter en/of kokosvet en kaneel met klein beetje honing of billington's suiker

 
Quote:
Er bestaat rode en zwart quinoa. Welke kan het beste worden genuttigd om de productie van moedermelk te stimuleren ? Dus welke wordt bedoeld wanneer wordt gesproken over linga linga ? Om maakt dit niet uit ?


Noch rode, noch zwarte, maar de gepelde, dus ontdaan van zijn rode of zwarte vlies. Natuurvolkeren aten nooit 'volkoren'producten, want ze wisten dat er gifstoffen in het vlies zaten.

Mike

 
Ik kook het in bouillon of soep anders vind ik er niks aan, en dan met het deksel van de pan, dan wordt het een beetje risotto achtig, flink wat boter er door en dan eten we het gewoon met groenten en vlees, of als risotto of paella, dat soort dingen.

Wat betreft het vlies, wat zijn dan quinoavlokken, is dat het vlies? of is dat gemalen quinoa?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.750
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan