pure chocola

G

Guest

Guest
Zelf ben ik al een aantal jaar gestopt met snoep eten. Het enige wat ik nog af en toe eet is pure chocolade met min 70% cacao. Dit omdat het vaak positief gepromoot wordt. Hoe denken jullie hierover?

 
Wij gebruiken zelf ook extra pure chocolade. Het positieve is echter zeer betrekkelijk omdat cacao verhit wordt waarbij de heilzame stoffen hun kracht verliezen.

Er zijn wel merken die onverhitte cacao gebruiken bij de bereiding van extra pure chocolade. Dit is dan weer zeer prijzig. Hoewel daarvan wel te merken is dat er stoffen vrij komen die in normale chocolade teniet gedaan zijn.

Chocolade is op dit moment weer volop in het nieuws inderdaad.

 
Het bevat oxaalzuur en omdat het een boon is ook fytinezuur. Als je geen last hebt van je slijmvliezen en je hebt er behoefte aan zou ik het zeker nemen :) (wel met mate uiteraard).

 
Quote:
Het positieve is echter zeer betrekkelijk omdat cacao verhit wordt waarbij de heilzame stoffen hun kracht verliezen.


Je gelooft nog in de mythe van rauwe cacao. Je kunt de boon beter verhitten om de antinutrienten te neutraliseren.

Mike

 
Op onderstaande link staat een filmpje waarin iemand uit de rawfoodwereld met ondersteuning van wetenschappers beweert dat rauwe cacao erg toxisch sterk en af te raden is...

Sowieso wordt chocola hier afgeraden.

http://rauwevoeding.blogspot.com/2009/06/rauwe-cacao-is-niet-gezond-en-geen.html

Ik eet zo sporadisch nog wel eens hele pure chocola (>70%), maar zie het wel als een drug/pepmiddel zoals koffie of thee. Ik maak ook wel eens rauwe chocomel en merk ook dat dit echt oppept door de cacao. Na de roes ben ik extra vermoeid en daar zit ik gewoon niet op te wachten. Jammer, maar meestal geen rauwe chocomel dan voor mij.

Als cacao niet rauw meer is, zit er dan toch nog oxaalzuur in? Ik dacht dat dit eruit zou gaan zoals bij spinazie. Anderzijds smaakt verwarmde rabarber ook nog steeds zuur...

 
In het boek "het detoxdieet" staat dat cacao 1 van de meest vervuilde producten is (ik geloof na munt!). Sindsdien koop ik mijn cacao/chocola als het even kan niet meer in de supermarkt in elk geval.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.684
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan