Psylliumvezels ter bevordering van de stoelgang

G

Guest

Guest
Hoe word er op dit forum gedacht over psyllium vezels ter bevordering van de ontlasting en te zorgen dat hij soepel blijft.

 
Niet doen! Harde plantenvezels hebben een houtachtige structuur. Hoe harder de vezel, hoe meer ze de darmwand irriteren, waardoor de beschermende slijmvlieslaag van het maagdarmkanaal beschadigd kan raken en eveneens de microvilli, de trilhaartjes die verantwoordejk zijn voor de opname van voedselstoffen. Deze beschadigingen leiden uiteindelijk tot een 'lekke darm', waardoor er onverteerde eiwitten (2 beruchte zijn gluten in granen en caseine in melk) in de bloedstroom terechtkomen en (auto)immuunreacties uitlokken (ontstekingen).

Mike

 
Ik kan niet tegen onder andere caseine en gluten, inderdaad vanwege beschadigd darmslijmvlies. Hoe kan het dan dat ik kefir van rauwe melk en slagroom wel kan verdragen? Daar zit toch ook caseine in. Ik drink soms 2 liter op een dag en krijg er geen buikpijn of andere klachten van.

 
Room bevat vrijwel uitsluitend botervet, met nagenoeg geen eiwitten. De caseine in kefir is door de melkzuurfermentatie voorverteerd.

Mike

 
Ik heb nog een zak tarwekiemen staan? Is dit een zinvol product of kan ik dit ook weggooien.

 
Debsy, misschien kun je de tarwekiemen in water fermenteren en het water opdrinken:)

Rejuvelac heet het in het engels: &feature=results_main&playnext=1&list=PL4C14039F6FF5D15C

(je moet wel ff die stonede garnaal op de koop toe kunnen nemen in het filmpje voor de uitleg)

Over de psyliumvezels: als je ze in de blender doet met water: wat je dan ziet vind ik ongelofelijk: het wordt echt een enorm taaie bal, waar zelfs de blender op een gegeven moment moeite mee krijgt.

Moet je nagaan wat zo'n blok beton in je darmen gaat aanrichten.

 
Quote:
Harde plantenvezels hebben een houtachtige structuur.


Ik heb ook wel eens ooit psylliumvezels gedronken, maar dat was vrij fijn zacht poeder en dit kon je dan in water oplossen. Dit werd een glibberige bedoeling en dat drink je dan op. Ik vond het toen wel lekker. Is dit dan toch slecht voor de darmen?

Ik kan verder wel zeggen dat ik van kinds af aan al weiger om 'eten' door te slikken wat ik niet goed fijngekauwd kon krijgen. Sommige plantenvezels blijven hard worden een kauwgomprop in mijn mond, verschrikkelijk! Nog altijd spuug ik alles uit wat na lang kauwen hard of elastisch blijft in mijn mond, zowel van plantaardige of dierlijke afkomst...

 
Lievergezond, volgens mij wordt dat gemaakt van gekiemde tarwekorrels.

Ik heb tarwekiemen dat is wel een verschil hoor.

 
Ah ok, Debsy, voor mijn begrip: wat is het verschil?

Als je de korrels kiemt heb je toch tarwekiemen, of mis ik iets?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.747
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan