Psychosomatiek

Codexx

New member
Ik ben een aantal maanden geleden door mijn huisarts op een wachtlijst gezet voor een centrum voor psychosomatiek vanwege mijn onverklaarbare pijn en spijsverteringsklachten. Inmiddels is de oorzaak voor mij echter bekend: bijnieruitputing.

Ik twijfel nu of ik toch de psychosomatische therapie zal gaan doen.

Misschien kan het een waardevolle aanvulling zijn op wap.

Volgens mij heeft de geest namelijk wel heel veel invloed op het lichaam, zie bijvoorbeeld het topic over the iceman.

Is er iemand die ervaring heeft met psychosomatiek of hier een mening over heeft?

 
Ik kan een boek schrijven over mijn psychosomatische klachten! Ik was heel sterk in het krijgen van een keelontsteking zodra ik over mijn grenzen heen ging of mensen (bv mijn ouders) mij "dwongen" iets te doen wat ik niet wilde. Hop, grote witte blaren in mijn keel! Totdat ik het ging herkennen en een pas op de plaats maakte als ik merkte dat ik last kreeg van mijn keel.

Niet een gezonde seksuele relatie? Ik ga van blaasontsteking naar blaasontsteking.

Zeg ik dat ik ziek ben omdat ik ergens geen zin in heb? Hop, ik lig plat met hoofdpijn/migraine.

Al met al, ik ben een ster in het oproepen van "ziektes" en lichamelijk ongemak, als uitweg, uitvlucht. Nu ik dit mechanisme al jaren ken, weet ik er gebruik van te maken zonder ziek te worden. Ik luister naar de signalen, ik reageer daar actief op en mijn lichaam kan weer verder haar eigen ding doen. Namelijk werken aan gezondheid :D

 
Codexx,

Dus na jaren met een kluitje in het riet te zijn rondgestuurd door de reguliere medische "wetenschap" wil je nu toch weer het advies van de huisarts opvolgen door mee te gaan in de "het" is psychisch onzin?

Je bent nu op de goede weg dus terug gaan naar die kwakzalvers lijkt mij geen goed idee.

Voor die psycholoog is het duidelijk dat het allemaal psychisch is (want de dokter heeft niets lichamelijks kunnen vinden) en zijn taak is het nu om jou daar ook van te overtuigen.

Tuurlijk zijn er bepaalde dingen psychisch maar dit is er niet een van.

En als ik dan toch zoiets zou willen doen dan nooit iets dat wordt gedaan door reguliere psychologen en al helemaal niet na doorverwijzing door een huisarts die mijn probleem al die jaren niet onderkent nog herkent heeft.

Daarbij denk ik dat jij op korte termijn veel gezondheidswinst kan boeken door het weglaten van de gluten vrije granen, peulvruchten en de "superfoods".

Doe je dat niet dan blijf je vrees ik nog jaren een beetje aanmodderen met minimale verbetering.

 
Je hebt geen psyche-hater nodig, maar een goed bord eten! Mensen beseffen niet hoezeer hun complete doen en laten wordt bepaald door hun hormoonhuishouding. De powers-that-be weten dit in ieder geval wel en daarom vallen ze ons specifiek hormonaal aan via de voedselvoorziening.

Mike

 
Ik geloof wel in de werking van de geest.... alle organen in je lichaam hebben hun verhaal, de lever, de nieren, het hart etc.

Je organen vertellen je aan welke emotie je moet werken... heel belangrijk om te weten hoe een orgaan werkt in je lijf en zijn gedachte erachter.

Met je gedachten en ademhaling kan je ook invloed uitoefenen op je hormonen, geloof niet zo zeer in een pilletje, een harmonieuze sfeer daarentegen doet wonderen voor je hormonen.

Zolang jij stress hebt, kunnen je hormonen niet optimaal hun werk doen en het eten wordt niet ook niet optimaal opgenomen in je lichaam. In harmonie eten zal al heel veel goed doen voor je lijf.

Maar wie is nog in harmonie met zijn lichaam?

Zelfkennis is balsem voor je lichaam, en jij kent je lichaam het best

P.S. spijsvertering heeft te maken met verwerking van je ervaringen op deze aarde

 
Psychologen zijn overbodig als de mens gewoon gaat doen wat de mens moet doen. Ga bewegen en leef in je ritme vanuit je linker hersenhelft. Probeer uit te vinden hoe je in je linkerhelft te recht kunt komen.

Bijvoorbeeld tv kijken daar is niks mis mee, maar ik kijk altijd tv vanuit me rechter helft. Ik irriteer me namelijk meestal als ik kijk wat weer kan zorgen voor blokkades. Wat ik doe is geen tv meer kijken maar ik kan als ik wil ook gewoon gaan kijken zonder een mening te hebben. Ik kijk tv zonder een mening over iets dat ik niet wil.

Hier heb ik geen pcycogoloog voor nodig de signalen zijn er dus ik kan er iets mee doen.

Dat wat de iceman doet heeft minder met psychologie te maken maar meer met kracht en energie.

De geest heeft invloed op ons lichaam maar de geest kun je zelf sturen. Als je je niet lekker voelt dan weet je dat. Als je boos bent dan weet je dat, want het signaal is er. Verander dat signaal door anders te gaan doen. Zelfs pijn of vermoeidheid kun je omzetten zodat er weer energie gaat stromen. Soms moet je het signaal even accepteren en weer door gaan, of juist gaan slapen.

Voor mij werkt wandelen en lekker bezig zijn. Bijvoorbeeld tuinieren blijk ik heel leuk te vinden.

 
Quote:
Ik geloof wel in de werking van de geest.... alle organen in je lichaam hebben hun verhaal, de lever, de nieren, het hart etc.



Ik geloof ook in de werking van de geest, alleen geloof ik niet in deze centra voor psychosomatiek voor mensen met voor de dokter onverklaarbare klachten.

In deze centra wordt gedaan alsof bijnieruitputting, ME, vermoeidheidssyndroom, prikkelbare darm syndroom enz allemaal puur psychisch zijn.

m.a.w. je moet gewoon de schijf van vijf eten en verder geen rare fratsen want het zit toch allemaal in je hoofd.

Een zeer betreurenswaardige ontwikkeling deze centra, duizenden mensen wordt hierdoor de kans op een gezond en energiek leven onmogelijk gemaakt.

Daarbij komt nog dat mensen vaak problemen krijgen met UWV en/of werkgever want ze krijgen "therapie" dus na een paar maanden of zo moet je dan wel genezen zijn. En als je dan aangeeft dat je je nog net zo slecht voelt (want het helpt geen reet want de oorzaak is in deze gevallen helemaal niet psychisch) dan word jou van alles en nog wat verweten terwijl het aan die kwakzalver "tis allemaal psychisch" therapie ligt.

 
Pike, ik geloof niet zo zeer in de heren doktoren van de psychosomatiek, zoals ik al zei...met zelfkennis kom je al een heel eind in de goede richting.

 
Je zal je eigen triggers moeten leren kennen en je eigen signalen. Dat kan niemand anders voor je doen. Ik geloof dat veel mensen weleens last hebben van psychosomatische klachten. Het is aan jezelf om deze te herkennen en te erkennen wat ze je te zeggen hebben. Ik geloop niet dat een instituut je daarbij kan helpen. Ik zou niet weten hoe.

 
Ik weet nog steeds niet goed wat ik van dit onderwerp psyche moet denken.

1 ding is zeker: de lichamelijke gezondheidszorg noemt alles psychisch waar men niets mee aan weet te vangen.

Althans dat is mijn persoonlijke ervaring.

 
Ze kunnen wel helpen maar dan zouden ze de hele dag met je mee moeten lopen en die tijd hebben ze niet. Je zou dan aan kunnen aangeven wat je bij alles voelt en waarom je bepaalde keuzes maakt. Ik denk dat mensen dat heel goed zelf kunnen maar je moet er wel voor open staan en er niet voor weglopen.

Maar wat iceman doet is wat anders. Hij voelt de pijn aan en stuurt het als het ware weg door zijn aandacht er heen te brengen. Dit is werken met energie. Aangezien hij ook mediteert kan hij redelijk leven in het nu zonder gedachtes te hebben die je handelingen doen beïnvloeden.

Stap één zou dus zijn zinloze emoties leren kennen van je zelf

Stap twee ontdekken waar je energie van krijgt

stap drie energie aanvoelen en sturen

Ik ben er van overtuigd dat het werkt, want ik kan verschillende klachten soms bij me zelf oplossen in 5 minuten. Als ik blijf piekeren dan worden de klachten erger en zelf zo erg dat ik er klachten bij krijg zoals pijn in mijn hoofd, of ik ben de hele dag moe. De geest heeft dus degelijk invloed op het lichaam. Met het signaal van de pijn maken we de pijn vaak alleen maar erger, maar we moeten het leren omkeren.

Zo heb ik wel eens maagpijn wat er voor zorgt dat je snel prikkelbaar kan zijn. Als je dit signaal oppikt en je gaat bijvoorbeeld even zingen dan kan het zo maar zijn dat de signalen van pijn weg zijn voor het in de gaten hebt. Maar zou je de maagpijn signalen uiten in boosheid dan maak je het alleen maar erger.

Zo ook bij een verstopte neus. Accepteer je de verstopte neus en adem je rustig door dan lost het soms spontaan op, maar ben je geïrriteerd dan blijft het verstopt en krijg je er misschien wel keelpijn bij.

 
Quote:
Ik weet nog steeds niet goed wat ik van dit onderwerp psyche moet denken.


'Psyche' betekent: ziel. De 'wetenschap' is echter zielloos en dus is een psychiater een 'psyche-hater' en een 'zielenknijper'. Hoe kan een wetenschap zonder ziel nu een wetenschap van de ziel hebben?

Bekijk deze site maar eens:

http://www.zielenknijper.nl/

Mike

 
Ik kan in het algemeen wel een cursus Mindfulness aanraden, in plaats van uren praten bij een psychiater. Als je dat combineert met de juiste voeding en leefstijl kun je met een dergelijke cursus goed ondersteund worden.

 
Ik heb zulke slechte ervaringen met dit soort psychologen..bij mij werdt ook het stickertje opgeplakt dat het psychomatisch was.En omdat ik jaren zonder hulp door ben blijven lopen is het dat gedeeltelijk vanzelf geworden..

Dan ga je echt ernstig aan jezelf en je geestelijke gezondheid twijfelen..nu heb ik nog wel last van psychomatische klachten die dus ontstaan zijn uit lichamelijke klachten.

Ik vindt het heel moeilijk om naar mijn lichaam te luisteren omdat ik niet kan doen wat mijn lichaam op dit moment van mij vraagt..{absolute rust en ontspanning voor een langere periode} maar ik ga toch proberen om het voor elkaar te krijgen waar mijn lichaam om vraagt.

 
Ik vind het grappig dat ik als ik mensen spreek in mijn omgeving die bij een psycholoog zijn geweest dat ze plots anders gaan handelen. Ik test ze dan even uit of ze er baat bij hebben gehad. Meestal komt het er op neer dat ze met te veel vragen blijven zitten en dat ze het op denken te lossen door één dingetje toe te passen dat de psycholoog hun wijs heeft gemaakt. Als je vragen hebt over het leven dan kan je het antwoord beter vinden door het zelf te onderzoeken alleen vaak zijn we bang voor het resultaat.

Kijk maar eens hoe snel je mensen op de kast kunt jagen. En als ze nog zo geprikkeld zijn wat heeft de psycholoog dan voor nut gehad.

En psychiaters zijn vaak ook zo nep, want ze spelen een rol. En dacht je dat de patiënten van een inrichting dit niet door hadden. Of ze spelen het spelletje mee of ze raken in paniek. Helaas worden ze vaak door deze mensen gehersenspoeld.

 
Quote:
Helaas worden ze vaak door deze mensen gehersenspoeld.


Mind control! Om deze reden gaan tyrannieke regimes en de psychiatrie vaak hand in hand.

Mike

 
Waar je lichaam om vraagt daar kom je achter door dingen te gaan doen en door te ontdekken. Als dingen niet werken dan zeg je stop en ga je wat anders doen.

Rust in het lichaam is belangrijk maar de vraag is hoe kom je daar. Alleen jij zelf weet het antwoord door jezelf te onderzoeken.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan