Productieproces (biologische) zuivelproducten

G

Guest

Guest
Vandaag ben ik toch weer enigszins teleurgesteld. Koop al een tijdje rauwmelkse kazen bij een ambachtelijke kaasmakerij. Weliswaar niet biologisch maar ik had het idee dat de mensen er goed mee bezig waren. Vroeg ik vandaag terloops of de koeien van de boer waar zij de melk kopen veel buiten lopen. Blijken ze de hele dag binnen te staan. Ze schijnen wel iedere dag vers gras te krijgen. Toch heb ik hier geen goed gevoel bij. Een koe hoort in de wei te grazen. Zouden jullie hier moeite mee hebben ? Volgens de kaasmaakster is het echt een hele goede boer.

Vanmiddag heb ik vervolgens een flesje biologische slagroom gekocht bij de biologische supermarkt. Zit ik net op de site te kijken van de producent, staat hier : slagroom wordt verkregen door volle melk te centrifugeren. Om volle melk te krijgen wordt de melk gestandaardiseerd tot een vetgehalte van 3,5% . (Nu komt het) Ze wordt licht gehomogeniseerd om oproming van melk en daardoor stukjes vet in de melk te voorkomen.

 Tenslotte wordt de melk gepasteuriseerd.

Wat ? Licht gehomogeniseerd en gepasteuriseerd ?

Dat laatste is nog tot daar aan toe maar homogenisatie voor de productie van een biologisch product kan toch niet ?

Mijn vraag is de volgende. Als blijkt dat er in een vroeg stadium (op het moment dat van gewone melk volle melk wordt gemaakt) gebruik wordt gemaakt van lichte homogenisatie naast gewone pasteurisatie en deze volle melk wordt vervolgens gebruikt als basis voor producten als volle yoghurt, volle kwark, slagroom, roomboter etc. kunnen deze eindproducten dan nog wel gegeten worden of kunnen we dit beter vermijden (net als de melk zelf) ?

Wij kopen namelijk ook altijd volle yoghurt en roomboter in de supermarkt (AH, Bio+, etc.). Ik weet dat men gebruik maakt van pasteurisatie en dat dit niet een groot probleem is. Maar hoe zit dit met (lichte) homogenisatie ?

 
ik heb altijd de demeter volle melk van zuiver zuivel daar staat op het pak vermeld:

pure smaak niet gehomogeniseerd, natuurlijke oproming, is dat wel goed?

 
Laurentia,

Kun je niet aan rauwe melk komen?

Dat is veel beter dan gepasteuriseerde melk, ook al is het van Demeter.

Lia

 
Satfat,

Je bent weer een illusie armer. Biologisch betekent niet automatisch dat het beter is. Biologische zuivel moet net zo goed gepasteuriseerd zijn voor de winkelverkoop als reguliere zuivel. Homogenisering is optioneel, maar zoals je merkt kiezen sommige biologische producenten hier dus wel degelijk voor. Homogenisering is zeer slecht, omdat de vetbolletjes met veel geweld door kleine openingen worden gedrukt, waardoor ze uiteen vallen in kleinere moleculen. Het vet komt hierdoor niet meer bovenop drijven, want 'dat wil de consument niet'. Wie heeft overigens ooit bepaald wat de mensen wel of niet willen? Ook zou ik inderdaad niet kiezen voor 'grasgevoerde' kaas van dieren die op stal staan en afgeknipt gras gevoerd krijgen. Gelukkig maar dat je een illusie armer bent, kun je nu op zoek naar echte producten van producenten die het echt snappen.

Mike

 
Quote:
Wie heeft overigens ooit bepaald wat de mensen wel of niet willen?


Dat doen ze doormiddel van enquetes zoals van TNO/NIPO o.i.d.?

Als je daar niet aan mee doet, weten ze ook nooit wat jij wilt.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.309
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan