Plantaardige vezels

ruud

New member
Hieronder onderzoeksresultaten over plantaardige vezels: dat deze niet goed zijn en zelfs opstopping in de hand werken. Het is geen nieuws voor mensen die Mike volgen, maar het is toch altijd fijn als dit soort wijsheden ook doordruppelen in de wetenschap. Het is dus zelfs zo dat (ik denk met name rauwe) plantenvezels verstopping en gasvorming in de darmen veroorzaken.

Quote:
Stopping or reducing dietary fiber intake reduces constipation and its associated symptoms

Mon Oct 15 17:45:42 BST 2012

Medline Literature Alert

To investigate the effect of reducing dietary fiber on patients with idiopathic constipation. METHODS: Sixty-three cases of idiopathic constipation presenting between May 2008 and May 2010 were enrolled into the study after colonoscopy excluded an organic cause of the constipation. Patients with previous colon surgery or a medical cause of their constipation were excluded. All patients were given an explanation on the role of fiber in the gastrointestinal tract. They were then asked to go on a no fiber diet for 2 wk. Thereafter, they were asked to reduce the amount of dietary fiber intake to a level that they found acceptable. Dietary fiber intake, symptoms of constipation, difficulty in evacuation of stools, anal bleeding, abdominal bloating or abdominal pain were recorded at 1 and 6 mo. RESULTS: The median age of the patients (16 male, 47 female) was 47 years (range, 20-80 years). At 6 mo, 41 patients remained on a no fiber diet, 16 on a reduced fiber diet, and 6 resumed their high fiber diet for religious or personal reasons. Patients who stopped or reduced dietary fiber had significant improvement in their symptoms while those who continued on a high fiber diet had no change. Of those who stopped fiber completely, the bowel frequency increased from one motion in 3.75 d (+/- 1.59 d) to one motion in 1.0 d (+/- 0.0 d) (P < 0.001); those with reduced fiber intake had increased bowel frequency from a mean of one motion per 4.19 d (+/- 2.09 d) to one motion per 1.9 d (+/- 1.21 d) on a reduced fiber diet (P < 0.001); those who remained on a high fiber diet continued to have a mean of one motion per 6.83 d (+/- 1.03 d) before and after consultation. For no fiber, reduced fiber and high fiber groups, respectively, symptoms of bloating were present in 0%, 31.3% and 100% (P < 0.001) and straining to pass stools occurred in 0%, 43.8% and 100% (P < 0.001). CONCLUSION: Idiopathic constipation and its associated symptoms can be effectively reduced by stopping or even lowering the intake of dietary fiber;

Source: Ho KS et al World J Gastroenterol. 2012 Sep 7;18(33):4593-6. (view original)

Inst: Kok-Sun Ho, Charmaine You Mei Tan, Muhd Ashik Mohd Daud, Francis Seow-Choen, Seow-Choen Colorectal Surgery PLC, Singapore 238859, Singapore.

abstracted provided by MEDLINE/PubMed, a database of the U.S. National Library of Medicine.

http://live.scibite.com/site/library/2012_9/1/0/22969234.html

 
Oke.... maar ik kon destijds met het Atkinsdieet ook heel moeilijk naar t toilet en nu nog steeds.

Als ik oxy powder gebruik kan ik rustig beginnen met 2 x 8 capsules p/d. dan heb ik ook wat, maar dan moet ik het daarna nog weer verhogen met 8 capsules.

 
Konstantin Monastyrsky (o.a. fibermenace.com) zegt ook dat we minder vezels moeten eten, maar dat door vermindering daarvan ook constipatie kan ontstaan. De vezels die 5-7x in volume toenemen door vochtopname rekken de boel in de loop ter tijd uit. Als je te abrupt de vezels vermindert, kan ook de boel vastlopen. Langzaam afbouwen en de darmflora herstellen is zijn advies. Kan jaaaren duren.

 
Quote:
A recent study found that those who ate the most fiber had a 25 percent reduced risk of dying from any cause within the next nine years, compared to those whose fiber intake was lacking


Quote:
If your gut health is compromised, fiber may feed pathogenic bacteria. Healing your gut with probiotic-rich fermented vegetables is recommended before eating a high-fiber diet

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2014/05/12/fiber-foods.aspx?e_cid=20140512Z1_DNL_art_1&utm_source=dnl&utm_medium=email&utm_content=art1&utm_campaign=20140512Z1&et_cid=DM45868&et_rid=518477509

 
Ik geloof er niets van. De reden waarom mensen die veel vezels eten een lager risico op overlijden hebben, is dat de meesten van ons zo verstopt zijn dat we ruwe vezels nodig hebben om ons te kunnen ontlasten. Ontlasting is ontgifting en verhoogt je levenskansen. Daar staat tegenover dat die onverteerbare vezels weer een andere vorm van belasting vormen voor je lichaam, met name voor je darmen.

Mike

 
Mercola schrijft ook nog even tussendoor deze kleine schijnbare tegenstelling over zijn bewering dat vezels een must zijn:

Quote:
If Your Gut Isn't Healthy, a Temporary Very-Low-Fiber Diet May Help

Speaking of gut health, if you have chronic digestive symptoms like diarrhea, flatulence, stomach pains, reflux, leaky gut syndrome, food allergies, or food intolerance, you'd be wise to implement the GAPS program. GAPS stands for Gut and Physiology Syndrome. [/b]The first part of the GAPS Introduction Diet is to remove fiber, as it feeds microbes.


En bij de meeste,zo niet alle mensen met gezondheidsproblemen, zijn de darmen niet echt gezond.

 
Laat mensen eens zo doorleven als ze leven en enkel de hoevelheid vezels veranderen.

Denk niet dat er zo'n positieve uitkomst zal zijn.

Slechtere vertering/darmtransitietijd kan ook nog eens liggen aan een trage schildklier werking etc.

ad

 
Quote:
Slechtere vertering/darmtransitietijd kan ook nog eens liggen aan een trage schildklier werking etc.

ad



Een ligtvoet kan blijkbaar net als de bigfoot gedachten lezen! 8O

Maar even serieus; dat is vaker het geval dan de meeste mensen beseffen

 
Als kind had ik echt wel te weinig stoelgang, heb dat destijds wel opgelost met vezels en - inderdaad - hoofdzakelijk vegetarisch.

Toen ik iedere dag netjes 1x naar het toilet ging zonder problemen met een mooie zachte drol had ik echt niet het idee dat het niet goed was, integendeel. Wel ging ik toen in de ochtend na de koffie, alsof koffie invloed had.

@Lievergezond, je zoekt bijna alles op buitenlandse websites, ik heb een vraag aan jou. Als je een bepaald onderwerp hebt gevonden kun je dan de strekking vertalen, of misschien een relevant artikel in het nederlands zoeken. Ik doe dat nu dus wel af en toe, het onderwerp direkt in het nederlands zoeken.

Vanmorgen mijn temperatuur gemeten, is altijd rond de 36 graden,(rectaal) ik heb inderdaad een trage schildklier, ik gebruik thyreoid 15 mg en 1 druppel lugols.

Weet alleen niet of ik het verdeeld over de dag moet ophogen of in 1 keer.

 
"Most Americans don't get the daily recommended amount of fiber.."

Als je zoiets leest hoef je niet verder te lezen.

Bijna alles is gezonder dan wat de meeste Amerikanen eten.

 
Quote:
High-Fiber Diet Linked to Disease Prevention and Lower Mortality


Quote:
Several studies have shown a 10-percent drop in risk for any cause of death with each 10-gram-per-day increase in fiber intake

Soluble fibers help nourish beneficial bacteria, which assist with digestion and absorption of your food, and play a significant role in your immune function

Gut microbes have been linked to a number of diseases, including rheumatoid arthritis, Parkinson’s disease, and colon cancer

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2015/01/26/high-fiber-diet.aspx?e_cid=20150201Z1_SNL_RTL_C_MV_1&utm_source=snl&utm_medium=email&utm_content=mv1&utm_campaign=20150201Z1_RTL_C&et_cid=DM68190&et_rid=826736719

 
Tekort aan vezels bedreigt ons immuunsysteem
Gisteren om 10:36 door VVA | Bron: Daily Mail

We eten te weinig vezels en dat is nefast voor onze bacteriehuishouding. Althans dat beweren experts van de Amerikaanse Stanford School of Medicine. Zij ontdekten dat ons vezelarm dieet het voortbestaan van bepaalde bacteriën in de darm bedreigt, waardoor op lange termijn ons immuunsysteem en onze weefselontwikkeling gevaar loopt.






Ons hedendaags vezelarm dieet kan mogelijk onomkeerbare schade berokkenen aan de bacteriehuishouding in onze darmen. Dat heeft een recente studie uitgewezen. De bacteriën in de darmen floreren namelijk dankzij vezelrijke bestanddelen in graan, fruit en groenten, maar het voedingspatroon in geïndustrialiseerde landen is allesbehalve vezelrijk.

Dokter Justin Sonnenburg, hoofdonderzoeker aan de Stanford School of Medicine, haalde aan dat vezels de belangrijkste voedingsstof zijn voor bacteriën in de darm, waar we quasi niet zonder kunnen, omdat ze ziekteverwekkers weren, ons immuunsysteem trainen en helpen bij onze weefselontwikkeling.

"De extreem lage vezelinname is een zeer recente ontwikkeling in geïndustraliseerde landen. Wat de specifieke gevolgen voor toekomstige generaties zullen zijn, is niet geweten, maar een aantal eenvoudige ingrepen, zoals het niet wassen van onze handen na het tuinieren of het verminderen van het gebruik van antibiotica kunnen een stap in de juiste richting zijn. Alhoewel onze voeding er voor een groot stuk voor verantwoordelijk is dat het aantal bacteriën in de darm significant vermindert, spelen ook andere factoren, zoals de toename van keizersnedes en het misbruik van antibiotica een rol." http://www.hbvl.be/cnt/dmf20160114_02066956/te-weinig-vezels-eten-is-slecht-voor-gezondheid via http://leefbewust.com/2016/nieuws/150116.html

 
Tekort aan vezels bedreigt ons immuunsysteem
Gisteren om 10:36 door VVA | Bron: Daily Mail

We eten te weinig vezels en dat is nefast voor onze bacteriehuishouding. Althans dat beweren experts van de Amerikaanse Stanford School of Medicine. Zij ontdekten dat ons vezelarm dieet het voortbestaan van bepaalde bacteriën in de darm bedreigt, waardoor op lange termijn ons immuunsysteem en onze weefselontwikkeling gevaar loopt.






Ons hedendaags vezelarm dieet kan mogelijk onomkeerbare schade berokkenen aan de bacteriehuishouding in onze darmen. Dat heeft een recente studie uitgewezen. De bacteriën in de darmen floreren namelijk dankzij vezelrijke bestanddelen in graan, fruit en groenten, maar het voedingspatroon in geïndustrialiseerde landen is allesbehalve vezelrijk.

Dokter Justin Sonnenburg, hoofdonderzoeker aan de Stanford School of Medicine, haalde aan dat vezels de belangrijkste voedingsstof zijn voor bacteriën in de darm, waar we quasi niet zonder kunnen, omdat ze ziekteverwekkers weren, ons immuunsysteem trainen en helpen bij onze weefselontwikkeling.

"De extreem lage vezelinname is een zeer recente ontwikkeling in geïndustraliseerde landen. Wat de specifieke gevolgen voor toekomstige generaties zullen zijn, is niet geweten, maar een aantal eenvoudige ingrepen, zoals het niet wassen van onze handen na het tuinieren of het verminderen van het gebruik van antibiotica kunnen een stap in de juiste richting zijn. Alhoewel onze voeding er voor een groot stuk voor verantwoordelijk is dat het aantal bacteriën in de darm significant vermindert, spelen ook andere factoren, zoals de toename van keizersnedes en het misbruik van antibiotica een rol." http://www.hbvl.be/cnt/dmf20160114_02066956/te-weinig-vezels-eten-is-slecht-voor-gezondheid via http://leefbewust.com/2016/nieuws/150116.html
 
Tekort aan vezels bedreigt ons immuunsysteem
Gisteren om 10:36 door VVA | Bron: Daily Mail

We eten te weinig vezels en dat is nefast voor onze bacteriehuishouding. Althans dat beweren experts van de Amerikaanse Stanford School of Medicine. Zij ontdekten dat ons vezelarm dieet het voortbestaan van bepaalde bacteriën in de darm bedreigt, waardoor op lange termijn ons immuunsysteem en onze weefselontwikkeling gevaar loopt.






Ons hedendaags vezelarm dieet kan mogelijk onomkeerbare schade berokkenen aan de bacteriehuishouding in onze darmen. Dat heeft een recente studie uitgewezen. De bacteriën in de darmen floreren namelijk dankzij vezelrijke bestanddelen in graan, fruit en groenten, maar het voedingspatroon in geïndustrialiseerde landen is allesbehalve vezelrijk.

Dokter Justin Sonnenburg, hoofdonderzoeker aan de Stanford School of Medicine, haalde aan dat vezels de belangrijkste voedingsstof zijn voor bacteriën in de darm, waar we quasi niet zonder kunnen, omdat ze ziekteverwekkers weren, ons immuunsysteem trainen en helpen bij onze weefselontwikkeling.

"De extreem lage vezelinname is een zeer recente ontwikkeling in geïndustraliseerde landen. Wat de specifieke gevolgen voor toekomstige generaties zullen zijn, is niet geweten, maar een aantal eenvoudige ingrepen, zoals het niet wassen van onze handen na het tuinieren of het verminderen van het gebruik van antibiotica kunnen een stap in de juiste richting zijn. Alhoewel onze voeding er voor een groot stuk voor verantwoordelijk is dat het aantal bacteriën in de darm significant vermindert, spelen ook andere factoren, zoals de toename van keizersnedes en het misbruik van antibiotica een rol." http://www.hbvl.be/cnt/dmf20160114_02066956/te-weinig-vezels-eten-is-slecht-voor-gezondheid via http://leefbewust.com/2016/nieuws/150116.html
 
Complete onzin! We zijn geen herbivoren en vezels doen bij ons meer kwaad dan goed. We hebben niet zo heel veel bacterien die zich voeden met plantenvezels, dus dit wordt schromelijk overdreven!

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.514
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan