pityriasis

Pityriasis rosea
Pityriasis rosea
pityriasis rosea, verdeling plekjes met 'tâche mère'
pityriasis rosea, verdeling plekjes met 'tâche mère'
Coderingen
ICD-10 L42
ICD-9 696.3
DiseasesDB 24698
MedlinePlus 000871
eMedicine derm/335emerg/426 ped/1815
Portaal Portaalicoon Geneeskunde

pityriasis rosea, het bovenste plekje begint net te schilferen
Pityriasis rosea is een onschuldige, vanzelf genezende huidziekte.

Inhoud [verbergen]
1 Verschijnselen
2 Epidemiologie
3 Oorzaak
4 Beloop
5 Behandeling
Verschijnselen[bewerken]
De ziekte begint meestal met een wat rode, iets schilferende plek van 2 à 3 cm (tâche-mère, moederplek), meestal op de romp, die een of twee weken later wordt gevolgd door daaromheen liggende kleinere vlekjes die na een poosje gaan schilferen met een schilfering die van het midden naar de rand loslaat, en die iets rose of zalmkleurig zijn en vaak wat ovaal met de lange as in de richting van de huidlijnen. De aandoening kan veel jeuk geven, maar vaak jeukt het ook weinig tot niet. Bij mensen met een donkere huidskleur is de diagnose lastiger te stellen.

Epidemiologie[bewerken]
De ziekte komt vooral voor bij jonge volwassenen, 10-30 jaar. Bij kinderen gaat het mogelijk wat sneller over (2-3 wk).

Oorzaak[bewerken]
De oorzaak is onbekend. Men neemt aan dat een virus de oorzaak is; toch is er slechts zelden in de omgeving van de patiënt iemand aan te wijzen, die de besmettingsbron zou kunnen zijn. Er zijn wel onbevestigde berichten geweest van een associatie met bepaalde typen herpesvirus

Beloop[bewerken]
De ziekte geneest zonder uitzondering spontaan na een aantal weken, gemiddeld 8-10. Na drie weken tot 3 maanden is men normaal gesproken klachtenvrij.

Behandeling[bewerken]
Geen bekend[1]. Er is een onderzoek van twijfelachtige kwaliteit uit India waarbij mensen met de aandoening snel(ler) zouden genezen na behandeling met erythromycine (wat tegen een virus als verwekker zou pleiten)[2]. Verschillende vervolgonderzoeken konden deze uitkomst echter niet bevestigen[3]. In een ander onderzoek werd een effect geclaimd van een antiviraal middel, acyclovir, wat zou passen bij de geclaimde associatie met HHV 6 en HHV 7[4]. De jeuk kan eventueel bestreden worden met mentholgel, antihistaminica of lokale corticosteroïden. Bodymilk helpt tegen irritatie.
 
Opkomend maagzuur wellicht dat de huid van binnenuit irriteert? Doet denken aan rosacea/couperose.

Mike
 
Keizertje,

Dit heb ik een 10-tal jaar geleden ook gehad en ben ermee naar de huidarts geweest, die een zalfje voorschreef. Belangrijk is daarbij dat je de moederplek (de eerst verschenen plek) goed behandelt. Daar vroeg de huidarts ook meteen achter, want van daaruit ontstaan de andere plekken over je lichaam (niet krabben!). Ik was er vrij snel vanaf en het is nooit meer teruggekomen. Bij mij is het ook niet tot in m'n gezicht geraakt, enkel vooraan op de romp gebleven. Voor de naam van de zalf is het te lang geleden :) maar ik zou snel naar de huidarts gaan want het ziet er enger uit als het is. Succes ermee!
 
svp niet naar een huidarts gaan, die schrijven in de regel alleen maar zalfjes voor met cortisonen/corticosteroïden voor. Dat helpt je van de wal in de sloot.

Dus maagzuur versterken middels het drinken van appelazijn en sole. Maar je loopt al effe mee op dit forum dus dat zul je inmiddels wel weten. Ook over de vetten-eiwitten-koolhydraten.

Lia
 
En zo kom je uit op darmflora en maagzuur. Bij onvoldoende maagzuur heb je automatisch ontregelde darmflora (candidawoekering).

Mike
 
wat me wel opvalt is dat de problemen bij ons in de familie telkens beginnen in de puberteit. Is er een verband hormonaal en maagzuur?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan