Pijn op de borst

gisteravond kreeg ik er ineens weer last van. Ik wilde mijn nachtlampje uitdoen en toen schoot het er ineens weer in. Het is echt een soort stekende pijn precies op het borstbeen (of daarachter) wat een klein beetje uitstraalt naar links en rechts. Een aantal jaren geleden had ik hier ook weleens last van. Vanmorgen ging het weer prima, ben lekker hard aan het werk geweest zonder last. Nu wilde ik even 5 minuutjes op bed gaan liggen en toen schoot het er weer in.

Iemand tips?

 
Ik denk het niet Evan. Ik had je willen waarschuwen omdat je benaming 'pijn op de borst' een cardiologische term is geworden voor 'angina pectoris'. Mensen met AP ervaren een drukkend bandgevoel (olifant, baksteen) diffuus over de borst verspreid en niet een echte pijn. Jij kunt de plek precies aanwijzen, ook dat is een indicatie voor aspecifiek voor AP. Nog een reden waarom ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken is dat je bij inspanning geen problemen ervaart. Wanneer je echte angina pectoris hebt is dat sowieso ook bij inspanning het geval wanneer je in rust pijn (een drukkend gevoel) hebt. Ik ben verpleegkundige op een cardiologie afdeling geweest en herken jouw klachten niet als AP. Laat het even checken door je huisarts als je je zorgen maakt.

Ik herken je klachten, ik heb ze ooit ook gehad en denk dat het een spier of peesaanhechting is. Ik kon vaak door me uit te rekken (met een kraak in mijn borstbeen) de kramp opheffen.

Hilda

 
Aha, bedankt Hilda!

Ik dacht al, het kan toch niet dat zo'n jonge vent als ik al hartproblemen krijgt :wink:

Zou wel een mooie zijn, dan gelooft echt helemaal niemand me meer als ik zeg dat verzadigd vet en cholesterolrijke voeding gezond voor je is :mrgreen:

Het is precies zoals je omschrijft. Op dit moment voel ik niks, maar als ik me uitrek voel ik het weer.

 
Dit is wat ik als klein kind vaak heb gehad. Ik kon toen niet goed uitdrukken wat het was (ik klaagde over een stampend olifantje), maar het kwam alleen voor als ik lag.

Ik vermoed nu dat er een aanhechting van een rib (of zo) verkeerd zat, of een spiertje wat klem kwam te zitten. Het was echt heel vervelend en heel erg pijnlijk. :-( en hoe je er af komt is me ook een raadsel. Maar uiteindelijk is het overgegaan! Ik heb het nooit weer gehad. Kon er ook nooit iets over vinden, vandaar dat ik nu even reageer - ik weet hoe rot het is als je denkt de enige te zijn met een probleem!

 
Als kind had ik vroeger pijn links in mijn hartstreek. Mijn vader legde me uit dat hij het herkende, maar dat het niet het hart was, maar een spier rondom het hart die af en toe opspeelde. Dit bestaat voor mij uitsluitend nog als een jeugdherinnering, ik heb er totaal geen last meer van. Is dit vergelijkbaar met wat jij ervaart, Evan?

Mike

 
Ik heb nu ook last van pijn op mijn borstkas. Bij mij is het ontstoken kraakbeen. Dat is ook mogelijk al komt het niet zo vaak voor denk ik. Costochondritis heet het dan.

 
@Mike,

Nee, bij mij is het echt in het midden op het borstbeen. Ik merk nu trouwens ineens dat ik nergens last meer van heb, ook niet met uitrekken. Maar ik heb dit vaker gehad, kan ook maar zo zijn dat ik er morgen wel ineens weer last van heb.

 
@Janse: ik denk ook eerder dat het een spier- peesaanhechting is die moeilijk doet. Heb je iets gedaan waardoor het komt? Gesport, iets getild, verplaatst, uitgerekt. Noem het maar op. Meestal is het iets waarvan je het niet eens meer weet;)

Moest wel even gniffelen bij je zin dat het maar beter was dat het geen PA was, omdat je altijd promoot dat verzadigd vet en choleserolrijke voeding gezond is :lol:

 
@Angela,

Ja, ik denk ook dat het een spiertje of pees. Hele nacht geen last gehad, maar vanmorgen toen ik me wat uitrekte voelde ik het weer. Geen idee waar het van moet komen.

Bedankt voor de reacties, Hilda, Ikie, Mike, Lievergezond, Angela.

 
Als ik me erg druk maak of gestresst ben,dan krijg ik vaak kramp op mn hart.Zojuist had ik het ook nog,mn oudste wilde niet naar school,heel moeilijk doen en huilen( hij dan) en ff daarna kreeg ik ontzettende kramp op mn borst,moest voorover hangen,me ergens aan vasthouden en wachten tot het wegzakte.

Wat kan dat zijn dan?

 
Hallo, ik heb soms pijn op de borst en begint het te stekenn..., en als ik ga liggen en me ontspan naar 10 minuten is de pijn weg, en ik heb vaak erge hardkloppingen en begin ik te trillen , en ik ben 14 jaar, ik word daar bang van! wat kan het zijn?? help mijq

 
Hallo loveylovey, het kan zijn dat dit in de familie zit - of dat je een allergie hebt. Het klinkt niet goed. Heb je het de huisarts gevraagd?

Ook is het altijd goed om naar je eetpatroon te kijken, misschien gaat daar wel van alles mis. Maak even een voorsteltopic als je wilt. Schrijf dan op wat je zoal eet, dan kunnen wij je tips geven. Op de site, onder recente discussies staat het kopje toevoegen. Er zijn ook twee leden van 15 en 16.

 
Ik herken dat (van naar je lampje of wekkerradio reiken en daar iets van een samentrekkende spier voelen) ik denk als eerste aan magnesiumtekort. ben dat zelf aan het aanvullen met Zechsal magnesiumolie.

-Geestelijke en lichamelijk stress, met de bijbehorende constante stroom van adrenaline, verbruikt snel magnesium aangezien adrenaline invloed heeft op de hartslag, bloeddruk, vaatvernauwing en spiersamentrekkingen - activiteiten die allen een gestage aanvoer van magnesium nodig hebben voor een soepele werking. Het zenuwstelsel is afhankelijk van voldoende magnesium vanwege de kalmerende effecten-

 
Ik herken het ook..had ook pijn op de borst..maar bij mij werdt het veroorzaakt door triggerpoints in omliggende spieren..die zijn nu behandeld en de pijn is weg.

 
Ik heb regelmatig, de laatste tijd, een bepaalde gevoeligheid bij m'n linkerborst. Hartstreek. Waar het precies zit is niet goed te definiëren. Ook is 'pijn' niet het goede woord. Ik heb het vooral 's avonds, nadat ik gegeten heb. Het lijkt over te gaan als ik overtollige lucht op boer. Nu ik toch veel vetter eet, en ik ineens hier last van krijg, ga ik onwillekeurig toch twijfelen aan m'n eetpatroon hoewel ik me verder (ook psychisch) juist erg goed voel de laatste tijd. Iemand een idee wat dit kan zijn? HOe het komt?

 
hoi Meuzik, ik loop al 8 jaar inmiddels met pijn onder mijn linkerborstkas. Bij mij is het de maag die protesteert en volgens mij is de maag niet de oorzaak maar weer een gevolg van een alvleesklier die disfunctioneert. Als de alvleesklier onvoldoende lipase afscheidt, heb je last met vetvertering. Dit is vaak ook te zien aan de ontlasting die dan te vettig oogt. De pancreas kan op meer manieren disfunctioneren overigens, die maakt nog meer enzymen aan, naast ook natriumbicarbonaat en insuline.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan