PH van lichaam

Jur

New member
Ik sprak vandaag een vrouw die zich ook redelijk met voeding bezighield. Ze had ook op dit forum gelezen maar ook veel info uit iets andere hoek had ik de indruk. Nu meende ze dat de PH van ons lichaam, dat ze meet d.m.v. de urine rond de 7 moet zijn. Bij haar was dat 5 en kennissen die veel suiker eten zaten dan wel rond de 7. Ze snapte niet hoe dat dan kon. Nu heb ik iets gelezen hier dat die zuur/base theorie niet zoveel zegt, of slaan die misverstanden meer op de theorie over voedingsadviezen van planteneters? Is haar PH te laag omdat er andere dingen fout gaan in het lichaam of is die PH van 5 maar gewoon een getal waar je niet zoveel drukte om moet maken?

 
Laatst heeft Amancay nog twee mooie artikelen van Chris Kresser geplaatst over de pH-mythe. Een citaat dat m.i. alles zegt:

Quote:
In other words, regardless of what you eat or what your urine pH is, you can be pretty confident that your blood pH is hovering around a comfortable 7.4.


Weston Price was een soortgelijke mening toegedaan:

Quote:
Het is belangrijk om te beseffen dat ons lichaam een mechanisme heeft voor het onderhouden van het juiste evenwicht tussen zuren en basen in het bloed en dat deze slechts binnen een zeer nauwe grens varieert, ongeacht of het gegeten voedsel nu zuur of basisch is.


https://www.fatsforum.nl/topic/weston-price-in-zijn-eigen-woorden#post-26

Mike

 
Ik had deze week een patiënte met allerlei vitaliteit klachten. Het was eind van de dag en ik had het vermoeden dat verzuring wel eens een hele grote rol zou kunnen spelen in al haar klachten (zere voeten, branderige ogen, hoge bloeddruk, moe, te hoog glucose, slecht slapen, stramme spieren en ga zo maar door)
De PH van haar urine was 5.5**. Dat was wel even schrikken. Dat is wel erg zuur. Zou het dan de rest van de dag ook zo geweest zijn? Ons lichaam kan eigenlijk geen enkele functie naar behoren uitvoeren met zo’n lage PH. Alle functies in ons lichaam zijn immers enzym afhankelijk. En enzymen kunnen alleen maar werken als de PH in orde is. Als verzuring langer duurt, leidt dit tot veel verstoringen in ons lichaam. De zuren kunnen dan niet meer worden verwerkt en worden opgeslagen in weefsels. Wellicht denkt iedereen dan in eerste instantie aan jicht, nierstenen, blaasstenen, galstenen en stramme ledematen als het over verzuring gaat. Maar ook klachten als botontkalking, reuma, vaatblokkades door samenklontering van rode bloedlichaampjes, hoge bloeddruk, migraine, kanker etc. hebben allemaal een duidelijke relatie met verzuring.
http://rinekedijkinga.nl/blog/2012/10/19/zo-gezond-als-een-vis-als-de-vijver-maar-gezond-is/
 
Ben je nu nog steeds bezig met die flauwekultheorie, Lievergezond? Laat Rineke hier maar lekker in geloven, hier weten wij wel beter.

Mike
 
Die verzuring zie ik ook steeds terug bij electrostress klanten die bellen. Deze week iemand die op haar werk allemaal wifi routers kreeg en sinds die tijd steeds meer klachten had van duizeligheid, oorsuizen maar ook verzuurde spieren. Ze mat iedere dag de PH van haar urine, deze was PH 5 als ze een dag op kantoor werkte, en PH 7 (dus minder zuur) als ze mocht thuiswerken.

Deze aanpak is ook voor mij nieuw, ik heb er zelf nooit aan gedacht maar je kunt inderdaad bij klachten op het werk eens kijken of er inderdaad zo'n relatie is. Zijn er collega's die dezelfde klachten hebben dan sta je ook sterker tegenover een werkgever. Ik had pas nog een studie geplaatst waarbij ze ook duidelijk vertelden dat 10-15% van de mensen gevoeliger was voor zowel magnetische velden als EMF. Als deze 10% van de mensen de publiciteit zouden zoeken dan zou dit probleem ook bekender worden en meer mensen ook verbanden ontdekken tussen klachten die zij pas kregen na de aanschaf van tablet of smartphone. http://tinyurl.com/nvqmwa9

 
It is estimated that about 85 percent of the work of maintaining normal pH in the body is carried out by the respiratory system; http://tinyurl.com/jmjwkvm

 
De PH waarde van de urine zegt niets over de PH waarde van het bloed. Toch kan het nuttig zijn om de PH waarde van de urine te meten. Wanneer de urine constant zuur is kan dat een aanwijzing zijn dat je lichaam niet voldoende urinezuur kwijt kan. Om dit te meten kan je wat lakmoes papiertjes kopen en iedere keer als je naar de wc gaat de zuurgraad meten. Zodra je ook maar één keer op een dag een neutrale of licht basische waarde meet weet je al dat geen sprake is van het niet voldoende kwijt kunnen van het urinezuur.
 
Als je aan het meten gaat in een systeem zo gigantisch complex als het menselijk lichaam is de kans dat je de plank mis slaat enorm groot.
 
Gerard, inderdaad, een gigantisch complex systeem. Echter, er wordt tegenwoordig van alles gemeten. Ik denk o.a. aan de temperatuur in de ochtend voor een trage schildklier en cortisol in speeksel. En ook in ziekenhuizen wordt via bloed enz veel gemeten. Als we op die metingen niet kunnen vertrouwen als indicatie dan zijn we ook nergens meer. Een goede arts zal het samen met andere factoren moeten afwegen.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.626
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan