Ik ben nu toch wel nieuwsgierig en misschien staat het ook al wel hier op het forum. Was Jezus van Palestina Semitisch of een Palestijn en werd hij daarom door de Zionisten gekruisigd? Was hij een verzetsstrijder? Ik zal wel helemaal fout zitten en dan ben ik nog wel een Christen. Maar soms ga je alles in twijfel trekken en je dingen afvragen.
Ik lees in een tekst het volgende:
In die tijd betekende de prediking van Jezus een radicale breuk met de gangbare opvattingen. In het perspectief van die tijd was het helemaal niet vanzelfsprekend wat Jezus verkondigde en de gevestigde orde zag dan ook zijn zekerheden bedreigd. Dan dringt ook pas door dat het verhaal over de geboorte van Jezus pas na zijn dood op schrift is gesteld. Een dood als misdadiger aan het kruis. Een dood die volgens de toen gangbare verwachtingen het einde van het verhaal had moeten betekenen. Toch laten velen van ons zich nog steeds inspireren door het verhaal over het leven dat doorgaat, ook na verlies.
nl.wikipedia.org
Nazareth (
Hebreeuws: נצרת -
Natsrat,
Arabisch: الناصرة -
Elnasrat,) is een stad in
Israël en
het centrum van de enige hoofdzakelijk Palestijnse agglomeratie in het land.

Dan is er nog de Semitische taal en de Jiddische taal. Ook dat zijn verschillen, maar wel allebei Joods. Komt anti-semitisch van de tegenstanders van de Semitische richting?
Welke Joden spreken Jiddisch?
Het Jiddisch, de taal van
de joden uit Midden- en Oost-Europa, is ongeveer duizend jaar geleden in Duitsland ontstaan. Het wordt nu nog door zo'n vier miljoen mensen gesproken. Het Jiddisch bestaat voor 70-75% uit Duitse, voor 15-20% uit Hebreeuwse en voor 10-15% uit Slavische elementen.
nl.wikipedia.org
Semitisch - antisemitisch
Zie antisemitisme voor het hoofdartikel over dit onderwerp.
In de 18e eeuw wordt de term Semitisch, die gebruikt werd in de context van de semitische taal, verbonden aan de bevolkingsgroepen die deze talen spraken.
[4] In de 19e eeuw werd de term semitisch, behorend bij de semitisch sprekende volkeren, in westerse landen omgevormd tot gebruik ervan in termen als antisemitisch. Dat duidde niet op een vijandige houding tegenover Semieten in het algemeen, maar vloeide voort uit kritiek op de enige in het westen bekende subgroep ervan, de Joden. In een artikel in 1859 beschreef
Ernest Renan de Semieten als volkeren met een neiging tot
monotheïsme, voortvloeiend uit gewelddadige en zelfzuchtige instincten.
[5] In een kritische bespreking nam
Heymann Steinthal zich voor om deze renaniaanse conceptie van volksinstincten te bestrijden.
[6] De joodse oriëntalist
Moritz Steinschneider trad Steinthal bij en sprak voor het eerst (januari 1860) van antisemitische vooroordelen.
[7]
Achter deze discussies onder Franse en Duitse wetenschappers speelde de maatschappelijke kwestie van de
integratie van de Joden.
[8] Zij waren het enige Semitische volk dat prominent in Europa leefde. Toen
Wilhelm Marr in 1879 zijn Antisemiten-Liga oprichtte, had hij het enkel op de Joden gemunt. Het gebruik van een wetenschappelijk klinkende term moest zijn onderneming objectiever doen lijken. Toen later andere Semitische volkeren in het Europese bewustzijn verschenen, was de term antisemiet al te zeer gelijkgeschakeld met anti-Joods om nog een betekenisverschuiving te ondergaan.
Ik snap er niets meer van.
Dorothé