Paleo

G

Guest

Guest
Een interessant artikel vandaag (10 juli) in het Dagblad v/h Noorden onder het motto "Wetenschap verdeeld over paleo"

Professor Frits Muskiet klinisch chemicus aan de rijksuniversiteit Groningen en voorvechter van het paleodieet stelt in zijn betoog dat de westerse ziektes veelal worden veroorzaakt door de consumptie van snelle koolhydraten ! Maar...wat schets mijn verbazing, Frans Kok eveneens een professor in de voeding en gezondheidsleer te Wageningen...onzin zegt Kok over de stelling van Muskiet, als de graan en suikerconsumptie die sinds 10.000 jaar zijn intrede deed de oorzaak zou zijn van de westerse welvaartsziektes hadden we al veel eerder ellende gehad. Ik citeer:Wij hebben een fantastische levensverwachting met het voedingspatroon dat we nu hebben....ik noem het flauwekul !!

Ik vraag mij af of deze meneer Kok niet in dienst van Unilever is, duizenden lezers worden voor de zoveelste keer aangemoedigd om toch maar vooral de suiker en graanconsumptie op peil te houden. Een slechte zaak en dat voor een voedingswetenschapper...foei !

 
@ Jakob

Hecht jij dan nog enige waarde aan de mening van die zogenaamde professors in de voeding en gezondheidsleer?

Neem nou een Martijn Katan,hoogleraar en veelvuldig in het nieuws, maar grotere onzin dan dat die verkondigt kun je bijna niet vinden en omdat er prof.dr. voor zijn naam staat nemen veel mensen aan dat hij het allemaal wel zal weten wat goed voor ons is.

Lach er om en trek je eigen plan!!

 
Wimck,

Nee ik hecht totaal geen waarde aan dergelijke uitspraken, maar vele onwetende mensen helaas wel. Je weet toch ook hoe mensen reageren, mijn opa is 87 geworden en at altijd veel graanrijke producten, en als een professor het dan ook nog bekrachtigd zal het al helemaal wel zo zijn dat deze producten "gezond" zijn ! Een mooier en goedkopere reclame kan Unilever niet krijgen.

 
Is er verschil tussen paleo en weston price? Volgens mij komen de richtlijnen bijna geheel overeen?

 
Klopt, alleen is prof.Muskiet niet enthousiast over het drinken van melk wat in dit forum door velen wordt aanbevolen.

 
Weston Price niet zozeer toen! (1939) maar nu toch wel een groter verschil, hier wordt geadviseerd, geen fytinezuur en geen nachtschades. Daar praten ze bij Paleo niet over. (en de melk inderdaad)

Alhoewel de Amerikaanse Paleo (ben even de naam kwijt) vindt rauwe melk, al dan niet gefermenteerd wel een oke product, evenals het vlees van dat dier.

 
Muskiet zijn bevindingen wijzen richting jager / verzamelaar die op de open vlaktes geen gnoe 's gingen melken. Ik weet niet wat ik van melk moet denken, de een zegt gezond waar de ander weer beweerd dat melk bedoeld is voor een kalf....en bovendien ben ik er persoonlijk niet gek op, maar dit terzijde !

 
Koeien van nu blijven melk geven als er goed gemolken word, koeien van toen der tijd niet dus als er al iemand een koe had was melken (naast dat het kalf ook drinkt) maar voor een bepaalde tijd.

Koeien van nu is dus ook mee gerotzooit....

Maar of melk gezond is?? voor mij een fijt.

 
Koeien Maarten geven alleen melk als ze drachtig zijn of een kalfje hebben.....en anders niet !!

 
Quote:
The Real Paleo Diet

Everybody poops. As modern humans, our inclination is to flush it away, but luckily for archeologists, there was no plumbing in the Paleolithic era. As reported in a new PLOS ONE paper, researchers analyzed 50,000-year-old feces for clues about what Neanderthals ate.

Remnants of the ancient poop were embedded in soil collected at El Salt, a Neanderthal gathering place in Alicante, Spain. The study’s lead author, Ainara Sistiaga, collected samples from the area and brought them back to her lab for inspection. “Only after analysis can we know if it was feces or not,” says Sistiaga. Specifically, she checked for coprostanol, a biomarker that is produced when cholesterol is digested. Because humans are able to break down more cholesterol than other animals, Sistiaga knew that if she found high levels of coprostanol, she would know the sample contained early human feces. She also looked for 5B-stigmastanol, the result of digesting plants. Sistiaga found both. The proportions of coprostanol to 5B-stigmastanol suggested that Neanderthals ate mostly meat, but they ate their vegetables as well.

This is the latest evidence suggesting that Neanderthals were omnivorous. This is a recent shift: Archaeologists formerly characterized Neanderthals as carnivorous. Previous studies of Neanderthal diets have been based on less direct evidence than fecal matter. One method researchers tried was looking for carbon and nitrogen isotopes in Neanderthal bone fragments, but this type of analysis indicates the proteins in meat Neanderthals ate, not the plants in their diets. Other researchers analyzed microfossils found in Neanderthal teeth and saw traces of plant matter. This wasn’t conclusive evidence for Neanderthals’ omnivorous habits, either; the plants could have gotten stuck in Neanderthal teeth from indirect sources, like eating animals that ate plants.

Neanderthals, or Homo neanderthalensis, shared a common ancestor with us Homo sapiens. Some of us even have Neanderthal ancestors; recent research suggests that the two species mated. Though this work cannot give us any direct information about early Homo sapiens, it may help us understand changes both species experienced in their evolutionary histories. One major development was the discovery of fire around 2 million years ago, which researchers think led to more meat eating. Homo bodies must have had to adapt to the effects of eating fatty, cholesterol-rich foods. “They probably weren’t prepared for such a high meat intake,” says Sistiaga. Now Sistiaga and her colleagues are moving on to feces from gorillas and chimps, our fellow great apes, for clues about how our bodies metabolized omnivorous diets.

Studying poop may not sound glamorous, but it’s a unique window into ancient human history. “Sometimes we focus on artifacts,” says Sistiaga of her fellow archeologists. “But there’s lots of important information related to organic activities in the soil.” One can only imagine the horror of archeologists thousands of years from now when they discover what we’re eating now.

http://www.slate.com/blogs/wild_thi...ows_early_humans_ate_meat_and_vegetables.html


 
Quote:
Hier wordt geadviseerd, geen fytinezuur en geen nachtschades. Daar praten ze bij Paleo niet over.


Oh nee? Ik lees niet anders dan dat je beperkt tomaten, aardappelen en bonen moet gebruiken. Het liefst helemaal niet. Of in geval van bijv. tomaten in ieder geval exemplaren die voldoende zon hebben gehad.

Ook worden de granen vanwege de fytinezuur, in elk boek dat wij hebben over Paleo, gemeden.

 
Waarom wordt Paleo hier nog hardnekkig verdedigd? Uiteindelijk komt iedereen uit op Weston Price, een kwestie van tijd!

Mike

 
De mens heeft een bepaalde natuur en je geeft het wat het nodig heeft of niet(en laat weg wat schadelijk is). Hoe men het noemt boeit me eigenlijk niet noch het lichaam,maar als het concept de verkeerde richtlijnen geeft......

ad

 
Zoiets als Mark's - mr. six-pack - dagelijks appeltje 'paleo' chocolate shakes..?

Hoe verzint ie het? :lol:

Brengt wel de nodige dollars in mr. Marks's - paleo-chocojunkie dealer - la'tje.

 
Of hij er geld aan verdient is toch niet relevant. En niemand hoeft te blijven hangen in z'n theorie. Zie het maar als een duidelijke verbetering tov de zooi die de meeste mensen eten.

ad

 
Of dat een duidelijk vebetering is, is nog maar de vraag..

Is een verslaving aan biologische junkfood minder erg?

Daar kun je net zo beroerd en/of ziek van worden.

Wellicht juist erger omdat die verslaafden zichzelf voor de gek houden - en voor de gek gehouden worden - met het idee dat ze toch 'gezond' leven..

 
@FrankM,

I doelde meer op het gedachtegoed van Sisson,niet zijn aanbod van supplementen en dergelijke.En dan denk ik wel degelijk dat de overstap van het reguliere voedsel naar de meer onbewerkte versie,beperken van KH en het NIET verbieden van vet een verbetering is. Daar heeft hij meer mensen mee geholpen vergeleken met de hoeveelheid supplementen die hij verkoopt.Of paleo in welke vorm dan ook de beste of gezondste manier is van eten denk ik zeker niet maar de meesten zullen zich steeds verder verdiepen in voeding en de behoeften van hun lichaam aan voedingsstoffen bevredigen.Niets mis mee.

ad

 
@Ad

Overall bereiken mensen met een a la Sisson Paleo-lifestyle idd vaak veel meer gezondheid en fitheid ten opzichte van hun lifestyle daarvoor.

En met verdere verfijning in de loop van de tijd komen ze daardoor natuurlijk gemakkelijker uit op WAPF - en eventueel Buteyko? ;) - :)

 
Schijnbaar......maar buteyko?Ik voel me goed zonder,heb me er niet in verdiept en mis het niet.Maar voor iedereen die er baat bij heeft,vooral doorgaan.

ad

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.514
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan