paardenmelk

Over de werking van paardenmelk valt er inderdaad niet veel terug te vinden om de reden dat er niet veel wetenschappelijk onderzoek naar verricht werd.

Hier even verder gezocht. Mike heeft in het verleden aangegeven dat alle soorten rauwe melk kunnen.

Uit mijn informatiebronnen komt volgende info naar boven :


  1. Paardenmelk is niet geschikt voor mensen met lactose-intolerantie.


  1. Volgens het in 2001 gepubliceerde onderzoek van Dr. S.H. Sicherer in Clinical Implications of cross-reactive food allergy is er is een kans van 4 % dat mensen met koemelkovergevoeligheid overgevoelig reageren op paardenmelk. Wordt aangeduid met de term kruisreactiviteit.

Bijgaand link van een verdeler bij ons in de buurt die op voorlichtingsmiddagen de bezoekers meldt dat hij geen medisch advies met betrekking tot paardenmelk mag geven. http://www.trekpaardenwereld.nl/informatie-over-paardenmelk/

Frappant aan de informatie die deze verdeler op zijn site meldt, is dat deze voor een groot stuk correspondeert met volgende link

http://kanker-actueel.nl/NL/paardenmelk-lijkt-goed-voor-de-gezondheid.html

 
Ik heb ook nog even deze site doorzocht en kwam tegen dat alle melk goed is, maar uiteraard nagaan wat de dieren hebben gegeten.

Maar vraag me af of paardenmelk ook beter is dan koemelk...

 
Het is te zien hoe je het bekijkt !

Paardenmelk lijkt qua samenstelling op moedermelk vandaar dat er minder kans op allergieën is dan koemelk.

Het heeft een lager vetgehalte dan koemelk maar bevat een hoger gehalte aan melksuiker (=lactose), vandaar dat het niet geschikt is voor mensen met een lactose-intolerantie. Om deze reden wordt er altijd geadviseerd om met een kleine dosering te starten.

Meer informatie over de samenstelling hiervan, zie

http://www.dekrachtvan.nl/informatie/samenstelling-van-paardenmelk/

Verdraagzaamheid van paardenmelk ten opzichte van koemelk

In de meeste gevallen zijn de mensen allergisch voor de eiwitten in koemelk. Deze zijn lang en moeilijk verteerbaar en geven op darmniveau een negatieve reactie. Paardenmelk eiwitten zijn erg kort en geven die problemen niet. Men moet alleen opletten wanneer men een lactose-allergie heeft. Mensen kunnen dan vaak niet tegen de paardenmelk. Echter bij een lactose-intolerantie kunnen de gebruikers vaak wel tegen de lactose, omdat deze snel opgenomen of omgezet wordt. Langzaam opbouwen is dan wel verstandig.

Een allergische reactie van paardenmelk, kan dat?

Er zijn inderdaad mensen die allergisch of intolerant zijn voor paardenmelkproducten.

Dit uit zich vaak in een allergische reactie waarvan de symptomen een opgezette droge) keel en last van de ogen (bijvoorbeeld traanogen) zijn. Dit is al te merken na het eerste slokje, of het eerste theelepeltje gevriesdroogde paardenmelkpoeder, maar vaak niet na verloop van tijd. Als mensen een allergie tegen paardenmelk hebben merken zij dit door binnen 10 minuten na de eerste slok een tinteling van de lippen en de mond. De slijmvliezen zetten op. Als men een tinteling voelt een glas water drinken en even afwachten. In het geval het niet anders kan, een arts (?)raadplegen.

 
Is het te kort door de bocht om kefir te verkiezen boven paardenmelk ivm lage vet gehalte en hoge lactose van de paardenmelk tov kefir?

 
Watisgezond (of iemand anders), hoeveel van die gel van green pasture neem je, halve theelepel? En wanneer? In de ochtend of voor slapengaan?

Ik wil eigenlijk; sole, probiotica van royal green, kokosolie, citroen/appelazijn, groene klei en manuka honing natriumbicarbonaat en bitterzout (en dus misschien levertraan) gebruiken... Maar als alles op de nuchtere maag moet?! Dan zit ik ook nog met het tandenpoets moment.. Wanneer? Al het zure probeer ik iig met een rietje te nemen ná het poetsen.

 
Ik heb paardenmelk gedronken en vind het maar mager, dun, waterig en zoetig. Ik kan er niet zoveel mee, maar het zal best gezond zijn.

Mike

 
Quote:
Is het te kort door de bocht om kefir te verkiezen boven paardenmelk ivm lage vet gehalte en hoge lactose van de paardenmelk tov kefir?


Het is afhankelijk van of je wel of niet lactose-intolerant bent.

In jouw geval zou ik achterhalen of je goed tegen paardenmelk kan alvorens de keuze tussen paardenmelk en kefir te maken.

Paardenmelk is duurder in aanschaf dan de andere melkvarianten en tevens rijk aan lactose. Om deze reden is het niet geschikt voor mensen met een lactose-intolerantie en melkallergie.

Over paardenmelk hier het volgende terug gevonden :

Paardenmelk reinigt je lichaam

Bij ons is paardenmelk als drank niet zo bekend, maar in landen als Mongolië, Kirgizië en Kazachstan wordt het traditioneel veel gedronken.

Smaak: Door de vele lactose in paardenmelk heeft het eerder een zoete smaak. De melk is ook zachter en heeft een waterachtige structuur.

Voordelen:

>Paardenmelk is licht verteerbaar en rijk aan onverzadigde vetten, vitaminen A, B, B6,

B12, E, C en K.

> De calcium-fosforverhouding is beter dan bij koemelk, wat voor een betere kalkopname

zorgt.

> Paardenmelk activeert de gisting van noodzakelijke melkzuren, waardoor een goede

spijsvertering op gang komt en de darmflora een reinigingskuur krijgt. Slechte

bacteriën in de darmen kunnen leiden tot een onregelmatige stoelgang, een slechte

vertering en zelfs vermoeidheid en huidproblemen.

Paardenmelk stimuleert de groei van goede bacteriën, wat de darmflora in evenwicht brengt. Daarom wordt een kuur van 28 dagen paardenmelk weleens aangeraden om je lichaam volledig te zuiveren. De eerste twee weken van deze kuur kunnen soms wel zwaar zijn.

Nadelen:

> Paardenmelk is zeer rijk aan lactose, dus wie intolerant is voor lactose kan deze

melk het best vermijden. Ook een melkallergie kan hierbij voorkomen.

> Paardenmelk is redelijk duur en vrij moeilijk te vinden.

In het geval van lactose intolerantie kan je voor de kefir ook nog een waterkefir overwegen. Meer info zie :

http://kefirbloempjes.blogspot.be/

Met betrekking tot de Green pasture neem ik deze altijd aan het begin van de dag in de dosering van een halve theelepel.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.458
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan