Paardebloem-blad kuurtje

G

Guest

Guest
Het is voorjaar, een uitstekende tijd om te ontgiften. Overal komen nu bij bosjes paardebloemen tevoorschijn.

Van mijn natuurgeneeskundig arts heb ik jaren geleden een tip gekregen. De bladeren van de paardebloem kun je namelijk eten en werken direct op de lever gal. De eerste dag neem je 1 blaadjes, 2e dag 2 en dat bouw je op naar 10. Dan ga je van 10 blaadjes weer terug naar 1 blad.

Hier is meer te vinden over de paardebloem.

http://www.natuurlijkerwijs.com/paardebloem.htm

 
aanwezige stoffen...

Bitterstoffen, sesquiterpeenlactonen, triterpenen, stereol, flavonoïden (quercetine, luteoline, apigenine, isorhamnetine), polysaccharides, coumarinen (cichoriine en aesculine), vitaminen C, D, E, verschillende B vitaminen, choline, carotenen, kalium, natrium, magnesium, ijzer, koper, zink, calcium

Misschien t beste in te nemen met ene beetje olijfolie?

 
Geen idee, ik zal het eens uit gaan proberen. Vanavond eerst de grote leverzuivering doen. Morgen nog geen paardeblad, maar overmorgen ga ik aan het groen! En zal hier mijn bevindingen laten weten. Als je op 10 bladen zit, dan ga je al richting salade toch?

 
Als je kleine, binnenste blaadjes neemt is het ook nog best lekker, de grote zijn niet te doen als salade, super bitter. Ik heb vandaag een handvol kleingehakt en door de stoofpot geroerd. Oeps niks opgebouwd ;)

 
ik heb gelezen bij Anneke Bleeker dat je dat juist met de steeltjes doet, opbouwen van 1 naar 10 en weer terug.

Dit is heel makkelijk te verwerken in een bottenbouillonnetje.

Bouillon in personal blender, beetje kzz en kokend water en de steel(tjes)

 
Je kunt de hele plant gebruiken, ook de wortels (wordt de cichorei koffie van gemaakt), de steeltjes zijn echt smerig en licht toxisch, vandaar wellicht de reinigende kracht en dat je het moet opbouwen etc. De blaadjes van de niet bloeiende plant kun je als salade eten of door het eten doen. De steeltjes als kuur kende ik nog niet, dan is de bouillon wel een goede tip.

 
In de link van Debsy staat dat de steeltje erg bitter zijn en worden afgeraden. Ik ga voor de tip van Tanja, want als t niet lekker is (of te vies) dan stopt t na dag 1 al :wink:

 
toch wil ik de strijd met de steeltjes wel aan gaan. Ik vind zulke dingen niet zo snel vies en hou van bittere groenten, ook het hart van witlof.

Ik zal jullie op de hoogte houden.

 
Ja, paardebloemblad schijnt erg goed te zijn. Ooit heb ik het eens geprobeerd, maar ik vind het echt heel vies. Krijg het gewoon echt niet doorgeslikt.

Misschien maak ik er wel een keer capsules van. Dan krijg ik het tenminste weg.

 
Je kan er bruine aanslag van op je tanden krijgen. De wortels lijken me giftig en zijn vies. De bladeren noemt men molssla en zijn goed te eten.

Ik roer het door het omlet heen samen met wat brandnetels.

 
heb vandaag voor het eerst een blaadje gegeten, prima weg te krijgen en nergens last van.

 
Brandnetel kun je overal wel bij doen. Even meebakken/koken en ze prikken nooit.

Ik snijd de jonge toppen altijd fijn en gebruik het als een soort kruid. Te veel lijkt me ook niet goed. Net zo als andere kruiden kan het je een tijdelijke boost geven.

 
Ik las of hoorde pas dat de hele opzet van salade als voorgerecht in feite eigenlijk een manier is om de spijsvertering te ondersteunen met bittere bladgroente. Tegenwoordig worden bittere groente (soms ook fruit) nauwelijks nog gekweekt zoals ze dat van zichzelf vroeger waren.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan