oxaalzuur

pff..denk je gezond bezig te zijn, krijg je dit te lezen.

Maar zijn jullie het er mee eens dat af en toe een sapje met

de slowjuicer, toch 'gezonder' is dan sap uit een pak.

Misschien een rare vraag, maar wat raden jullie dan om te drinken, behalve

water en groene thee ?

Ik heb blijkbaar nog veel te leren...

 
Rauwe melk. En het water wordt aangevuld met sole, appelazijn of beide. Zo krijg je Lokeren andere smaak. Mis het andere drinken niet hoor. Zelf drink ik zelden thee.

 
@Jim. Ik kan me helemaal verplaatsen in jouw reactie! "Denk je gezond bezig te zijn..." Ik ben nieuw op dit forum en sinds kort enthousiast bezig met onderzoek naar voeding. Je komt daarbij in een wirwar van informatiestromen terecht. De 1 zegt dit de ander dat... Het is een enorme zoektocht maar het gaat natuurlijk allemaal om het vinden van "jouw eigen waarheid" Ik vind dat je daarbij ook sterk op je eigen intuitie moet vertrouwen. Ik ben zelf ook een slowjuicer en ik voel mij er super bij. S ochtends begin ik (na sole) met een sapje en ik ben ervan overtuigd dat dit een betere start is dan wat ik voorheen deed. (1 appel, halve komkommer en een paar stengels bleekselderij? Heerlijk! :D )

@Mike. Je zegt dat we alert moeten zijn op de anti-voedingstoffen in oa noten zaden cacao etc. Hoe raad jij aan dat wij omgaan met deze voeding? (Geweekte) noten en zaden eet ik bijvoorbeeld bijna dagelijks!

 
@Ella, Lees hier uit een ander topic Mike's antwoord over het verwerken van voeding met fytinezuur, het is veel werk hoor om dat 'fytinezuur' vrij te kunnen eten.
Quote:
Nee. Je verliest wel een gedeelte van het fytinezuur. Het is een hoop werk en tijd, maar kiemen, fermenteren en koken zijn logische, verdere stappen.


Quote:
Ik bedoel letterlijk dat de korrel ontkiemt, dus er komt een beginnend plantje uit. Daarna ga je nog minimaal 24 uur fermenteren, liefst in een desemcultuur, en ten slotte koken. Dit is nogal bewerkelijk, vandaar dat ik zeg dat bewerkte, witte rijst een makkelijkere optie is voor wie dit niet kan of wil.

Mike



Dus dat wordt weken, kiemen, fermenteren, verhitten.

Als het jou om de eiwitten gaat uit de noten en zaden dan kun je het ook 'vervangen' door vlees, daar zit alles in + de juiste verzadigde vetten. Waarom eet jij noten en zaden?

Lia

(ps, Mike is op vakantie deze week)

 
@Lia, dank je voor de info! Ik zal dit weer bestuderen. Ik gebruik de noten en zaden inderdaad als een vleesvervanger. Ik probeer mijn vleesconsumptie te beperken tot een paar keer per week.

 
Elia,

Je hoeft echt niet bang te zijn voor vlees hoor. Je zou het eigenlijk moeten omdraaien, gebruik vlees als "notenvervanger" :wink:

 
@Janse. haha, ok...but I need more input! :D Ik ben een nieuw lid op dit geweldige forum maar ik volg het al een tijdje. Ik leer heel erg veel van jullie allemaal. Veel dank daarvoor! De overstap naar melk en (meer) vlees is voor mij voorlopig nog een stap te ver. Ik heb "Voedzame Tradities" gedownload dus misschien komt dit nog!

 
Ik las vandaag in de nieuwsbrief van "a healthy life" dat oxaalzuur helemaal niet zoveel geneutraliseerd wordt door verhitting:

Quote:
Vaak wordt er gezegd dat je producten met oxaalzuur moet verhitten om het niveau oxaalzuur te verminderen. Helaas heeft verhitting weinig invloed op de hoeveelheid aanwezig oxaalzuur. Moeten we deze voedingsmiddelen dan helemaal uit ons dieet schrappen? Nee absoluut niet, maar oxaalzuur is wel iets om rekening mee te houden. Je kunt beter variatie aanbrengen in je dieet zodat de hoeveelheid oxaalzuur binnen de perken blijft.


http://www.ahealthylife.nl/oxaalzuur-iets-om-bang-voor-te-zijn/

 
Ik drink regelmatig gemberthee, maar zit er nu na verhitting dan nog oxaalzuur in de thee of is dat door het verhitten geneutraliseerd?

Of kan ik beter mijn gebruik van gemberthee beperken?

(ik drink er vrij veel van-vooral in de winter)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.185
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan