Overgevoelig voor geuren + (spier)vermoeidheid

edwin

Well-known member
Hallo,

Ik heb een paar klachten, waarvan ik denk dat ze hier niet onbekend zijn.

Mijn lichaam is erg gevoelig voor chemische stoffen. De ergste klachten krijg ik van tabaksrook, schoonmaakmiddelen en deodorant. Bij deze stoffen blijf ik zo ver mogelijk uit de buurt. Voor deodorant en schoonmaakmiddelen is de geur al genoeg om klachten te veroorzaken. De klachten die hierdoor ontstaan zijn vooral benauwdheid.

Natuurlijk geeft dit bij sommige mensen onbegrip, dat is iets dat altijd wel zal blijven.

Een ander probleem is snelle vermoeidheid/verzuring van spieren tijdens en na sport.

Herkent iemand deze verschijnselen en kan dit te maken hebben met uitgeputte bijnieren?

Ik ben 30 jaar.

 
Hallo Edwin, heb je die gevoeligheid altijd al gehad? Als kind al?

 
Hallo Thijs,

Voor zover ik het me kan herinneren heb ik deze gevoeligheid altijd gehad.

Vroeger (van mijn 1e t/m 6e jaar) heb ik veel antibiotica gekregen. Ik was vaak ziek (verkouden, luchtweginfecties). Van mijn darmflora is waarschijnlijk weinig overgebleven. Mijn weerstand was daardoor ook behoorlijk verzwakt.

Soms kreeg ik wel 6 kuren per jaar. Daarna heb ik van mijn 11e tot 26e jaar corticosteroïden (Ventolin, Flixotide) voorgeschreven gekregen van een arts.

Door aanpassingen in mijn voeding, verbeteren van de darmen met probiotica en een manuele therapie behandeling heb ik geen corticosteroïden meer nodig gehad. Dus dat is al een grote verbetering geweest. Minder chemische middelen in het lichaam is minder belasting en minder afbraak van gezonde cellen.

Luchtweginfecties heb ik ook niet heel vaak meer, vergeleken met vroeger. Mijn gezondheid is dus wel vooruit gegaan.

Wat blijft is de gevoeligheid voor chemische stoffen en vermoeidheid.

Kunnen de corticosteroïden zwakke bijnieren hebben veroorzaakt?

 
Quote:
Kunnen de corticosteroïden zwakke bijnieren hebben veroorzaakt?


Absoluut! En de antibiotica hebben dysbiose (verstoorde darmflora) veroorzaakt. Nu ben je overgevoelig geworden. Inderdaad weinig of geen weerstand.

Mike

 
Mike,

Dat vermoeden had ik inderdaad al na het lezen van jouw e-book.

Er is trouwens nooit een arts (regulier en alternatief) geweest die het over verzwakte/uitgeputte bijnieren heeft gehad. Het zal wel onwetendheid.

Ik heb verschillende forumberichten gelezen over het herstellen van zwakke bijnieren.

Adrenal wordt hiervaak voor gebruikt. Klopt dat?

In hoeverre zijn de bijnieren volledig te herstellen?

Wat is de beste volgorde in het herstellen van de darmen en bijnieren? Eerst de darmen en daarna de bijnieren of eerst de bijnieren en daarna de darmen?

Ik heb inderdaad ook wel een zwakke spijsvertering en gluten intolerantie.

Door het gebruik van Betaine HCL met Pepsine heb ik minder spijsverteringsklachten. Er is dus waarschijnlijk ook sprake van te weinig maagzuur, maar dat is nooit getest bij een arts.

 
Zelf heb ik ook een overgevoeligheid voor bepaalde schoonmaakmiddelen. Ik krijg het niet echt benauwd maar ik krijg opgezette lippen. Alsof ik ze vol heb laten spuiten met vloeibare siliconen. Ook krijg ik soms huiduitslag. Benauwdheid ervaar ik wel een beetje. Waar ik wel benauwd van wordt is parfum. Ik heb het eigenlijk nooit gezien als overgevoeligheid omdat ik het juist wel mooi vindt dat mijn lichaam aangeeft dat die chemische middelen niet gezond zijn.

 
Hallo Kaasmeisje. Soms denk ik er inderdaad ook wel zo over, dat het lichaam in zo'n geval aangeeft dat de stof niet goed is voor het lichaam. Het kan wel vervelend zijn als er bijvoorbeeld in de trein iemand naast me komt zitten die veel deodorant heeft opgespoten of iemand die net gerookt heeft en nogal een lucht om zich heen heeft hangen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan