Overgang

Poekie

Administrator
Ik voel me behoorlijk ellendig vandaag en zoek steun...

Ik ben sinds een jaar in de overgang en heb veel last heb van angst- en paniekaanvallen. Ik probeer een patroon te zoeken in mijn cyclus en soms situeren de slechte dagen zich rond de eisprong en rond de menstruatie, soms ook niet. Ik heb maanden gehad waarin ik me nog geen 10 dagen 'normaal' voelde. Echt vreselijk.

Sinds begin dit jaar heb ik mijn voeding aangepast en werk ik aan de gezondheid van mijn darmen (anti parasietenkuur, anti candida...)

Ik smeer ook al een half jaar natuurlijk progesteron, maar heb tot hiertoe niet het idee dat mijn stemming daardoor erg verbetert of verslechtert.

Afgelopen 5 weken voelde ik me behoorlijk stabiel en bleef de angst en paniek weg, zelfs tijdens de menstruatieperiode. (voelde me toen alleen een beetje 'wiebelig'). Ik dacht echt: Yes, ik heb het gevonden, dit werkt!

Maar vandaag ging het pijlsnel bergaf. Ik ben wakkergeworden met adrenalinestoten (heb ik het afgelopen jaar heel veel last van gehad) en voel me vreselijk down. En bang. En moedeloos. :?

Er is niks in mijn omgeving dat die stemming uitlokt, ik sta er gewoon mee op...

Mocht iemand hier ervaring mee hebben... Alle hulp/tips zijn welkom.

PS 1: Als extra heb ik ook een chronische blaasontsteking (niet bacterieel) die opspeelt tijdens die dip-momenten. Is dat hormonaal? Of ligt dat aan de candida?

PS2: Ik heb al bijnierconcentraat genomen (Cytozyme AD). Dat hielp een paar weken, en dan kwamen de adrenalinestoten en de paniekaanvallen in alle hevigheid terug. Heeft iemand daar een verklaring voor?

 
Die Cytozyme AD is een veel te lage dosering! Ik denk dat jij de dosis wel kunt verdubbelen, zoniet verdriedubbelen!

Mike

 
Mike, ik nam 3 tabletten per dag (240 mg).

En de adrenalinestoten waren na een paar weken erger dan ooit...

Daarom ben ik er maar mee gestopt. En toen gingen de adrenalinerushes ook weg. Om dan een paar weken later weer terug te komen. Maar dan minder intens.

Afgelopen 5 weken heb ik er helemaal geen last van gehad. Tot vanochtend. (En ik wens het niemand toe, is echt hél. :cry:)

Is die 240 mg dan te laag geweest? Welke dosering raad jij aan?

 
Oké!

En hoe lang kun je dat nemen zonder je bijnieren 'lam' te leggen? Daar lees je ook zo'n tegenstrijdige verhalen over..

 
Je legt je bijnieren niet lam, dat doe je alleen maar met synthetische cortisonen, zoals prednison. Je bijnieren krijgen tijdelijk 'vakantie', zodat ze eindelijk eens geen dubbele uren hoeven te draaien, dit geeft ze tijd om te helen.

Mike

 
Ik heb ook allerlei klachten, want zit midden in de overgang.

Wat mij heel erg helpt is maca. Ergens hier op het forum is een topic met de mededeling dat daar een slechte stof in zit. Maar ik heb dat even genegeerd. Ook getest: tijdje ermee gestopt en het was weer bingo, weer gaan toepassen, en ik voelde me weer helemaal ok! Misschien een keertje proberen?

 
Je zou aan macawortel moeten kunnen komen en deze koken. In tegenstelling tot wat door raw foodists beweerd wordt, wordt rauwe maca NIET traditioneel gegeten. Net als andere gezonde wortels als gember en geelwortel wordt maca traditioneel gekookt.

Mike

 
Ja Mike, heb ook de negatieve dingen gelezen, maar het helpt zo goed en geeft zoveel verlichting....denk jij dan dat koken beter voor je is, en dan het ook nog dezelfde werking heeft voor mij?

 
Ja, over maca heb ik ook gelezen, maar omwille van de schildklieronderdrukkende werking blijf ik er maar vanaf. Ik heb nl nog maar een halve schildklier en moet schildkliermedicatie nemen. Die staat nu op punt en ik wil er dus niet mee gaan 'rommelen'.

 
Quote:
Oestrogeen, progesteron en de invloed van kunstlicht en koolhydraten

vrijdag 12 juni 2009 om 10:47 door Sofie

oestrogeen-progesteron

Een verstoorde balans tussen cortisol, progesteron, oestrogeen en insuline ligt aan de basis van veel vrouwenklachten. Oorzaken van deze verstoring zijn met name kunstlicht en het eten van te veel koolhydraten. In dit artikel kijken we in het bijzonder naar de balans tussen oestrogeen en progesteron in relatie met cortisol (stress) en het ritme van de natuur.

Hormoon ontregeling oorzaak veel vrouwenklachten

De meeste specifieke vrouwenklachten, in zowel de vruchtbare als de niet-vruchtbare periode, hebben een zeer duidelijke relatie met de hormonen oestrogeen, progesteron, cortisol en insuline. Het handhaven van de balans tussen deze vier hormonen kan veel vrouwenklachten buiten de deur houden.

Onderverdeling vrouwenklachten

- P.M.S. (pre-menstrueel syndroom)

- Menstruatieklachten

- P.C.O.S.

- Endometriose

- Menopauzeklachten

- Auto-immuunziekten

- Osteoporose

- Hart- en vaatziekten

- Borst- en eierstokkanker

Hormonen en het ritme van de natuur

Het ritme van de natuur in combinatie met ons DNA bepalen hoe onze hormoon balans behoort te functioneren. Duidelijk is dat het gedrag van onze verre-verre voorouders in onze genen is terug te vinden. Daarmee is de optimale hormoonhuishouding bepaald. Deze huishouding hangt sterk samen met het natuurlijke dag-nacht ritme en de invloed van de seizoenen.

Sinds de invoering van het kunstlicht, pas zo’n 125 jaar geleden, kunnen wij als mensen het ritme van licht en donker beïnvloeden. Daarmee verstoren we echter direct het normale hormonale ritme zoals dat in onze genen is vastgelegd. Deze verstoring is een belangrijke oorzaak voor de in deze publicatie besproken onbalans in onze hormoonhuishouding. Meer over de invloed van kunstlicht is te vinden in specifieke artikelen op deze website.

Onze verre-verre voorouders konden alleen in de zomer veel koolhydraten eten omdat er dan fruit en knollen waren (er was toen nog een landbouw!). Door het natuurlijke aantal uren licht in de winter te vergroten met kunstlicht krijgt het lichaam het idee dat het permanent zomer is. Een drang naar koolhydraten in de zomer is genetisch bepaald omdat onze verre voorouders dan juist vet moesten opslaan om de schaarste in de winter te overleven. Kunstlicht in de winter leidt tot een zomergevoel in het hoofd, waardoor ook in de winter meer koolhydraten worden ingenomen en zo meer insuline aangemaakt. Meer insuline betekent meer cortisol, meer oestrogeen, minder progesteron en minder SHBG. Een hoog insuline niveau zorgt bovendien voor de aanmaak van oestrogeen receptoren op de cellen. Zo krijgt oestrogeen door kunstlicht (vooral in de winter) een voorsprong op progesteron. Dit leidt op den duur tot vrouwenklachten.

http://www.circadian.nl/oestrogeen-progesteron/

 
Hallo MissM,

Ik las dat je last hebt van adrenalinestoten. Kun je uitleggen wat je hiermee bedoelt?

Bedoel je hiermee onwillekeurige spierschokken?

De reden dat ik dit vraag is om meer inzicht te krijgen als je uitgeputte bijnieren hebt.

Ik ben voor mijzelf een behandeling aan het uitdokteren hoe ik mijn bijnieren kan ondersteunen en rust kan geven.

Regina

 
Quote:
Een hoog insuline niveau zorgt bovendien voor de aanmaak van oestrogeen receptoren op de cellen. Zo krijgt oestrogeen door kunstlicht (vooral in de winter) een voorsprong op progesteron. Dit leidt op den duur tot vrouwenklachten.


Ik lees in het boek "de kracht van vrouwelijke hormonen" juist het tegenovergestelde.

De schrijfster, arts van beroep, ontmaskerd van honderden vrouwenstudies de verkeerde interpretatie van de werking van oestrogenen.

Zij toont aan dat juist de vrouwelijke oestrogenen, met name specifiek 17ß oestradiol (i.c.m. progesteron) vrouwen beschermt tegen borstkanker en een waslijst aan andere klachten.

Er is, zo lees ik in het boek, inderdaad een belangrijk verband met insuline. Want insuline neemt de receptoren van 17ß oestradiol in bezit, waardoor de oestrogenen spiegel juist daalt. Dit veroorzaakt veel klachten.

Het is dus inderdaad voor een evenwichtige hormoonhuishouding van belang om het insuline niveau zo laag mogelijk te houden.

 
Quote:
Het is dus inderdaad voor een evenwichtige hormoonhuishouding van belang om het insuline niveau zo laag mogelijk te houden.


Wat ik zo erg vind, is dat ik deze info zo graag eerder had geweten.

Ik heb twee zussen van wie na de menopauze de gezondheid flink achteruitgehold is.

Mijn voorland dus.

En ik ben wel ongeveer 10 jaar jonger en ik zie wat mijn voorland is, en gezond ben ik nu al verre van, zeer wel mogelijk vanwege premenopauzale problemen die zich dan ook al op mijn 37ste aan mijn openbaarden (bijv. pcos).

Mensen vinden het misschien raar dat ik me verdiep in gezondheid.

Maar zo raar is het niet, want ik ben al ziek en ik wil niet ook in de menopause dezelfde problemen krijgen en ik had het mijn zussen graag de ellende willen besparen waar ze nu doorheen gaan.

Mijn eerste zus heeft een trage schildklierwerking / erge rugklachten sinds de overgang en zit aan de thyrax.

Mijn tweede zus heeft het aan haar schildklier (trage werking) en diabetes type I (die zogenaamde erfelijke kinderziekte) sinds de overgang.

Zo snel als ik weet hoe en wat met die hormonen, dan ga ik aan de slag, naast dat ik probeer nu al mijn insulineniveaus zo laag mogelijk te houden.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.514
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan