Overgang en achteruitgang ogen

Heidefiets

New member
Wie herkent dit?

Ik ben al een paar jaar in de overgang en merk dat mijn ogen achteruit gaan.

Vooral met lezen. Daarom heb ik net zoals velen een leesbril.

Is dit proces omkeerbaar of moeten we dit accepteren?

Wie het weet mag het zeggen.

 
Een naaste van mij kreeg diabetes (type I) in de overgang.

En tussen diabetes en oogproblemen ligt een link.

Je kunt dichter bij diabetes komen door de overgang omdat de eierstokken minder hormoon gaan aanmaken en de hormoonstelsels zijn communicerende vaten.

In De kracht van vrouwelijke hormonen (Sylvia Demers) staat op p. 112 te lezen dat door afname van oestradiol tijdens de menopauze diabetes veroorzaakt kan worden (ze heeft het daarbij niet over oogproblemen overigens).

 
Je kunt je ogen trainen, door in korte tijd heel vaak veraf en dichtbij te zien. Dus een kwartier lang je ogen verschillend laten focussen.

Daarnaast zijn er (wederom) genoeg middelen die zowel de oorzaak aanpakken als de symptomen wegnemen. Het kruid 'eyebright' (ogentroost, klaaroog, Euphrasia) is een helmkruid wat ook in Nederland voorkomt. Dit middel is voor verschillende doeleinden goed.

Als een thee kan het de geest verhelderen en het geheugen verbeteren.

 
Het verbaast me dat niemand vit. A noemt. Deze vetoplosbare vitamine heet: retinol. Dit verwijst naar 'retina' (netvlies).

Mike

 
@Mike, soms sla je voor de hand liggende dingen over. Nog niet iedereen heeft zich verdiept in voornamelijk de vetoplosbare vitaminen.

 
Heidefiets...ik herken het.

Toen de overgang toesloeg (jaren geleden) gingen mijn ogen ook achteruit en heb een leesbril en bril voor in de verte aangeschaft.

Door die brillen niet alsmaar te gebruiken gaat het nu weer beter met het zicht.

e.e.a. heeft ook te maken met hormoonschommelingen.

 
Dankjewel voor jullie antwoorden.

Ik denk dat ik toch maar eens naar vit. A moet kijken.

Toch maar wat trouwer de levertraan innemen. :twisted:

Groetjes

 
Ik wil niet vervelend zijn, maar ik heb van mijn hele leven nooit levertraan ingenomen, ik ben pas dit jaar mee begonnen, lust geen vis en van lever gril ik.... ik ben al vanaf mijn 50ste zonder problemen in de overgang.

Op 60 jarige leeftijd heb ik nog steeds geen leesbril nodig. Ogen zijn de verbinding tussen de buitenwereld en de binnenwereld, verwaarloos je het één dan verwaarloos je ook het andere.

P.S. ik krijg zelfs nog de draad door het oog van de naald.. :wink:

 
In roomboter zit ook veel vitamine A die goed opneembaar is wat een must is voor de ogen. Als je voor meer vitamine A gaat dan raad ik je vooral roomboter aan.

Gezondheid,

 
Naast gebrek aan vitamine A kan het ook door je AZS(= Autonoom zenuwstelsel) komen. Bij de meeste mensen, zo niet vrijwel iedereen werkt het autonoom zenuwstelsel verre van optimaal. Een van de uitingen is de achteruitgang van de ogen. Meer over autonoom zenuwstelsel kun je hier lezen.

Nadat je meer te weten bent gekomen over de werking van het autonoom zenuwstelsel, weet je dat sympathische zenuwstelsel voor stress staat en parasympatische zenuwstelsel juist voor rust, ontspanning, herstel en genezing. Ook de ogen staan in verbinding met het autonoom zenuwstelsel en een te overactieve sympathische zenuwstelsel kan de reden zijn voor minder goed kunnen zien.

Een aantal mogelijkheden om het autonoom zenuwstelsel beter te doen functioneren zijn bijvoorbeeld: Chi kung(ook wel Qi Gong), Tai Chi, floaten, Yoga, Zen-meditatie enzovoorts. Let bij Yoga wel op dat je niet te actieve en te moderne yoga gaat. Veel vormen van moderne yoga zijn veel te yang(spanning) gericht en veel te weinig yin(ontspanning) en bij veel yoga-beoefenaars leidt dat juist tot meer spanning en stress, dat geldt met name vooral voor Power Yoga. Misschien dat Yoga zelfs wel helemaal geen goed idee is. En uit mijn ervaring weet ik dat Chi Kung(Qi Gong) beter en effectiever voor mij werkt dan Tai Chi want ik heb bijna een jaar lang Tai Chi en Chi Kung lessen gevolgd.

Gezondheid,

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.514
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan