overdosering Vit A

marian

New member
Beste mensen. Ik heb begrepen dat je alleen van Vit A teveel binnen kunt krijgen. Weet iemand waaraan je dat kunt herkennen?

groet,

Marian

 
He Marian,

Was hier ook benieuwd naar en vond dit stuk zo snel op wikipedia.

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Retinol#section_4

 
Ga vanavond ook in t boek van Weston Price kijken. Daar stond het dacht ik ook in.

Misschien weet iemand dit uit zijn hoofd?

 
Wat ik heb begrepen kan je enkel van chemische geïsoleerde vitamine A te veel binnenkrijgen. Desondanks kan je niet ongelimiteerd levertraan eten...

 
De reden waarom je niet ongelimiteerd levertraan kan nemen heeft niets te maken met vit. A, maar met de onverzadigde vetzuren die erin zitten. Teveel omega-3 levert bloedingen op, zelfs levensgevaarlijke hersenbloedingen! Teveel omega-6 is weer ontstekingsbevorderend. We hebben maar relatief kleine hoeveelheden van deze vetzuren nodig als ons voedsel grotendeels bestaat uit verzadigd vet.

Mike

 
Hallo allemaal,

naar aanleiding van dit topic heb ik even een vraagje. Ik neem zelf ook levertraan cod liver oil met boterolie (gel)van Vitavie. Nu weet ik dat hier al veel omega 3's inzitten.

Nu lees ik hier dus dat teveel omega 3 vetten bloedingen kunnen opleveren en teveel omega 6 vetten ontstekingen.

Toen realiseerde ik me, dat ik naast de levertraan en de verzadigde vetten, overdag ook best wat olijfolie en hennepzaadolie gebruik in mijn eten. Dan is mijn vraag, loop ik hiermee ook gevaar inzake een teveel aan omegas? Best belangrijk om even te weten lijkt me.

Hoopt van jullie te horen.

Heidi

 
Ps die plantaardige olie eet ik wel koud ;)). Dus als ik vetten eet en er gaat sla bij op brood of bij het vlees, dan zit er koude olie in. 1 tot 2 theelepels. :lol:

 
Olijfolie is oke, daar zit nauwelijks omega 3 en 6 in.

Hennepzaadolie zou ik niet gebruiken. Dit is een industriele olie die nooit eerder in de geschiedenis is gebruikt behalve in de laatste 20 tot 50 jaar

 
Maar krijg je dan niet teveel binnen Pike? Ik doel op het verhaal van Mike waarin hij vertelt over een teveel aan omega 3 6. En het gevaar dat je kan lopen. Ik vraag me dan af, als je de koude enkelvoudig onverzadigde olien gebruikt naast de levertraan, of je dan datzelfde "teveel" op kan lopen, zodat het gevaarlijk wordt?

Heidi Ps Dank je voor je toelichting op Hennep. Laten we dan zeggen walnoot olie ? ;)

 
Als je af en toe vis eet en CLO neemt en daarbij voornamelijk grasgevoerd vlees eet zit je wat betreft de verhouding omega 3 en 6 volgens mij wel goed. De verhouding moet ongeveer zijn : 3:6 1;2.

Ik zie dus de noodzaak eigenlijk niet om walnoodolie of lijnzaadolie te nemen voor omega 3.

Als je dat wel doet dan kan dat misschien wel teveel omega 3 opleveren.

 
Moet ik uitkijken om niet teveel vitamine A binnen te krijgen?

Ik neem ongeveer 4-5ml levertraan en drink daarbij veel rauwe melk (1,5 liter) en zo'n 6 eidooiers per dag. Daarbij eet ik geen vitamine rovend fytinezuur.

Hoeveel IU (international units) vitamine A is te veel?

 
Zolang je natuurlijke vit. A consumeert en geen synthetische uit supplementen kun je niet teveel vit. A consumeren. Je zit met een aangepraat angstscenario in je hoofd. De natuurvolkeren die Price bestudeerde consumeerden hoeveelheden vit. A die volgens de huidige normen beschouwd zouden worden als 'giftig', maar ze werden er juist kerngezond van! Alles is omgekeerd, sprout: vit. A is de KONING van de ontgifters!

Mike

 
Heb even moeten zoeken en niet de ideale afbeelding gevonden, maar toch eentje die aantoont hoe voldoende omega 3 (uit vette vis of krill bij voorkeur boven lijnzaad etc... die amper kunnen omgezet worden door de meeste mensen) een belangrijk remmend effect heeft op de omzetting van een overdaad aan omega 6 (uit vet vlees) naar het idd. ontstekingsbevorderende vrij arachidonzuur:

http://www.luckyvitamin.com/p-288204-biosyntrx-biotears-120-gelcaps - ongeveer halverwege de pagina bij 'mechanism of action'.

Er zijn in gans het proces ook extra bevorderende en belemmerende factoren zoals zonlicht, stress, anti-oxidanten, vitaminen en mineralen...(bv. het remmende effect van vitamine A) Maar de meeste mensen moeten echt niet bang zijn voor een overdaad aan omega 3 - kijk desnoods naar de eskimo's. De meeste mensen met een klassiek eetpatroon hebben tot 40x teveel omega 6, terwijl het 4:1 of 1:1 moet zijn... Dat het 'bloedverdunnend' is, is een ander verhaal en moet gelezen worden als 'gezondheidsbevorderend voor mensen die ongezond dik bloed hebben'. Het is de juiste correctie ipv. correctie met klassieke bloedverdunners...

Wat betreft dat vet vlees als voedingsvoorloper van vooral omega 6 zou ik heel graag 's de verhouding zien in cijfers tussen klassiek bio-industrie vlees en grasgevoerd vlees. Het wordt steeds beweerd dat dit een betere omega 3-6 verhouding heeft en dit wil ik heel graag geloven, maar hoeveel scheelt het effectief in de omega 3-6-9 ratio? Als iemand daar info over vindt, graag!

 
Dankje - duidelijk verschil idd.! Ik heb me door een natuurslager hier in de buurt wiens vlees het best de WAPF principes benadert, laten vertellen dat ze de laatste maanden toch binnen zitten en extra mais krijgen, omdat hun vlees anders niet vet genoeg is.... Zou dat veel schelen? En is het echte 100% grasgevoerd vlees dan zo mager? Hier in België staan ze echt achter helaas... en pakketjes laten overkomen uit Nederland met de reguliere post is toch ook risicovol qua houdbaarheid niet?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan