Osteoporose, graag advies

miek

New member
Ik maak me zorgen over de ontwikkeling/toename van mijn osteoporose/botontkalking.

Ruim 6 jr. geleden (eind 2006) ben ik geschept door een auto en heb daarbij een ruggenwervel gebroken. (L 1 ). In het ziekenhuis werd een Dexa-scan gemaakt, waaruit bleek dat ik ook een osteoporose ontwikkelde. (ik ben nu 62 jr.). Past bij de leeftijd zeggen ze dan en er werd dringend geadviseerd om fosamax te gaan slikken. Dat heb ik geweigerd. De huisarts heeft me de laatste jaren steeds op het hart gedrukt het wel te gaan doen. Niet dus. Met dat soort medicatie ben ik bang voor de ontwikkeling van kanker omdat dat erg veel voorkomt in mijn familie. (mijn moeder, vier tantes en twee nichtjes zijn inmiddels aan kanker overleden). Bij mij zelf is in 2001 een lisexcisie verricht i.v.m. baarmoederhalskanker ( pap-2). In 2003 heb ik een zeilongeluk op zee gehad, waarbij ik bijna ben verdronken. In 2004 liep ik de ziekte van Lyme op (is behandeld met medicatie). In 2005 werd een basaalcelcarcinoom geconstateerd. (kwaadaardige tumor op de bovenlip), is operatief verwijderd. In 2006 kreeg ik dus bovengenoemd ongeluk. Dus mijn lijf heeft in die jaren wel veel moeten verwerken en ik niet minder.

Ik ben sinds 2007 onder behandeling van een Cranio Sacraal Therapeut, die me regelmatig behandeld waardoor ik dan weer minder pijn heb. In het voorjaar van 2011 ben ik gevallen en hoorde toen rond L 2 (lendenwervel) drie x krak. 6 weken thuis geweest om te herstellen en toen weer aan het werk. Sindsdien heb ik steeds meer last van mijn rug en heb veel moeite met bukken, maar vooral met tillen.

Kort daarna ben ik bij Ron Velthuis geweest en die heeft me het supplement Osteocomplex geadviseerd. Dat gebruik ik nog steeds dagelijks. Hij zei niets over voeding. Op de vragen die ik daar toen over stelde kon hij me niet veel meer vertellen dan ik zelf al wist.

Ik had in die tijd nog geen kennisgemaakt met dit forum. :( (Helaas…….maar gelukkig, sinds begin januari van dit jaar dus wel. :D Daar ben ik nog steeds heel blij mee.!!!).

Mij is inmiddels wel duidelijk dat gezonde voeding heel veel voor mij kan doen. Op advies van Mike en Pike ben ik ( na 35 jr vegetarisch) weer vlees gaan eten. Sinds januari haal ik rauwe melk en maak mijn eigen kefir en yoghurt. (Nu 4 liter per week). Verder alles biologisch of BD.

Mijn cranio sacraal therapeut kent mijn rug goed en sprak haar zorgen uit….’je moet er toch echt iets aan gaan doen…’ ze adviseerde een corset. Het zweet brak me uit. Ook daar ben ik niet zo voor, maar ik zou het kunnen gaan dragen als ik lange werkdagen heb en veel in de auto moet zitten. Daarnaast mijn oefeningen en korte wandelingen blijven doen.

Vorige week kwam de uitslag van een nieuwe dexa-scan en op de daarnaast gemaakte foto’s is duidelijk te zien dat mijn rug ‘niet blij is’. De scan liet een achteruitgang zien van een T-score van 2,5 naar 2,8.

WEER is de discussie begonnen over medicatie. En nu ben ik aan het dubben, als het zo doorgaat kan ik steeds minder, ik wil graag blijven werken (ik ben maatschappelijk werker) en zo nu en dan wil ik wat in de tuin doen, dat laatste is al moeilijk, daar heb ik ook hulp voor, maar ik doe het zo graag zelf. En uiteraard zijn er meer dingen die ik sowieso zelf wil (blijven) doen.

Wat is WIJSHEID??

Ik voel niets voor medicatie, ben goed bezig met voeding, maar HOELANG duurt het voordat de voeding me helpt dat ik niet meer achteruit ga. Is het een verstandige optie om wel 1 of 2 jr. medicatie te gebruiken en daarna te ontgiften en weer te stoppen met de medicatie zodat mijn gezonde voeding het dan helemaal overneemt? Zoals ik in de posts van Mike lees kan het lichaam heel veel aan. Maar gezien de geschiedenis met kanker in mijn familie en bij mezelf ben ik ook bang om met zo’n slechte medicatie een nieuwe kanker te ontwikkelen.

Ik ben bang om sneller achteruit te gaan en vraag me af of een tijdelijke ondersteuning van medicatie een goede optie is. Het voelt als een brei in mijn gedachten hierover. :mrgreen:

Ik wil heel erg graag jullie advies. :idea:

Alvast bedankt. :!:

Miek.

 
Fosomax is een ontkalkingsmiddel dat je beter kunt gebruiken om je douche of badkamer mee te ontkalken dan in te nemen. Hier de bijsluiter van dat spul:

Quote:
4. Mogelijke bijwerkingen

Zoals elk geneesmiddel kan ook dit geneesmiddel bijwerkingen hebben, al krijgt niet iedereen

daarmee te maken.

De volgende termen worden gebruikt om aan te geven hoe vaak bijwerkingen gemeld zijn.

Zeer vaak (bij meer dan 1 op de 10 patiënten)

Vaak (bij 1 tot 10 van de 100 patiënten)

Soms (bij 1 tot 10 van de 1000 patiënten)

Zelden (bij 1 tot 10 van de 10.000 patiënten)

Zeer zelden (bij minder dan 1 op de 10.000 patiënten)

Zeer vaak:

 bot-, spier- en/of gewrichtspijn die soms ernstig kan zijn.

Vaak:

 zuurbranden; moeilijk slikken; pijn bij slikken; zweertjes in de slokdarm (de buis die uw

mond met de maag verbindt) die pijn op de borst, zuurbranden of moeilijk of pijnlijk

slikken kunnen veroorzaken,

 gewrichtszwelling,

 buikpijn; onprettig gevoel in de maag of boeren na eten; verstopping; vol of opgeblazen

gevoel in de maag; diarree; winderigheid,

 haaruitval; jeuk,

 hoofdpijn; duizeligheid,

 vermoeidheid; zwelling van de handen of benen.

Soms:

 misselijkheid; braken,

 irritatie of ontsteking van de slokdarm (de buis die uw mond met de maag verbindt) of

maag,

 zwarte of teerachtige ontlasting,

 wazig zien; pijn of roodheid in het oog,

 uitslag; roodheid van de huid,

 voorbijgaande griepachtige verschijnselen, zoals pijn in de spieren, algemeen onwel gevoel

en soms met koorts, meestal aan het begin van de behandeling,

 veranderde smaak.

Zelden:

 allergische reacties zoals netelroos of zwelling van het gezicht, lippen, tong en/of keel, die de

ademhaling of het slikken kan bemoeilijken,

 verschijnselen van een lage concentratie calcium in het bloed, zoals spierkramp of spasmen

en/of tintelend gevoel in de vingers of rond de mond,

 maagzweren (soms ernstig of met bloeding),

 vernauwing van de slokdarm (de buis die uw mond met de maag verbindt),

 uitslag, verergerd door zonlicht; ernstige huidreacties,

 pijn in de mond en/of kaak, zwelling of zweertjes in de mond, gevoelloosheid of zwaar

gevoel in de kaak, of loszittende tand of kies. Dit kan wijzen op beschadiging van het

kaakbot (osteonecrose), wat over het algemeen gepaard gaat met infectie en tragere

genezing, vaak na het trekken van een tand of kies. Als dit bij u optreedt, neem dan contact

op met uw arts en tandarts,

 in zeldzame gevallen kan een ongebruikelijke botbreuk van het dijbeen optreden, met name

bij patiënten die langdurig voor osteoporose behandeld worden. Neem contact op met uw

arts als u last krijgt van pijn, zwakte of ongemak in uw dij, heup of lies. Dit kan een vroege

aanwijzing zijn voor een mogelijke botbreuk van het dijbeen,

 zweertjes in de mond als er op de tabletten gekauwd of gezogen is.

Als deze of andere ongewone verschijnselen bij u optreden, meld dat dan direct aan uw arts of

apotheker.

Noteer wat u ervaart, wanneer het begon en hoe lang het duurde.

Krijgt u veel last van een van de bijwerkingen? Of krijgt u een bijwerking die niet in deze

bijsluiter staat? Neem dan contact op met uw arts of apotheker.


Mike

 
Pfffff... mijn moeder heeft ook lichte osteoporose en gebruikt volgens mij ook fosomax. Heb haar een recept van de BB-bouillon gestuurd, maar ze doet er niks mee. Het is al een hele overwinning dat ik haar overtuigd heb van roomboter. Voor jou helaas geen advies dus Miek, maar denk dat je met voeding veel meer kunt dan met die rare medicatie!

 
Heb je al gekeken op de site www.Osteoporoseplein.nl? Daar staat info hoe het is te voorkomen. Misschien is dat een goed aanknopingspunt.

Je hebt wel veel pech gehad met je gezondheid tot nu toe.

 
@Jenneke, K2 gebruik ik al, zie hieronder, Liesje San ook bedankt.

@ Mike,

je opmerking is duidelijk, bedankt. in mijn verhaal was ik vergeten te schrijven dat ik i.p.v. fosomax nu een andere medicatie kreeg aangeboden, namelijk protolos, ook daar lees ik een vreselijke lijst betreffende bijwerkingen.

Om te voorkomen dat anderen ook 'nadenken' over wat ik goed zou kunnen gebruiken i.v.m. mijn osteoporose(toch bedankt hoor Jenneke) heb ik mijn eet-en suppl. lijst opnieuw hieronder geplakt.

Naast de supplementen die ik gebruik neem ik nu ook een half tot één thl magnesium 's avonds. Soms wat extra als mijn ontlasting wegblijft.

supplementen;

magnesium, zoals hierboven. (topic miek pag.4.)

2x dgs CLO (dus,... bedankt) in capsulevorm, als die op is wil ik de vloeibare nemen.

2x dgs. vit k2

2x dgs calciumcitraat 300mg.per caps.

2x dgs. vit.c capsules(dat wordt acerolapoeder, OF is rozebottel beter?)

1x dgs. osteocomlex van AOV

2 soms 3x dgs een glas sole

drinken per dag;

halve citroen met water en thl honing.

groene thee, lever-en gal thee, blaas-en nier thee afwisselend, soms rooibos brandnetel ofzo, afwisselend.

2 koffie zwart.

en de sole zoals hierboven.

beestenbottenbouillon wil ik ook dagelijks gaan drinken, het is op dus ik moet weer botten halen.

Zuivel per WEEK 2 liter kefir en 1 liter yoghurt, zelf gemaakt van rauwe melk.(van Mattias en Eline). yoghurt vaak met kokosrasp en kaneel en wat slagroom.

(ik ben geen melkdrinker, maar denk erover toch 1 liter melk per week erbij te gaan drinken en dan minder kh via witte rijst quinoa boekweit. ik ben aan het aankomen sinds ik WP eet en dat wil ik niet. (ik ben 1.67 lang en woog 65 kg en nu al bijna 67kg. ik ben 62 jr.)ik vind dat niet goed als dat zo doorgaat.

Andere zuivel per WEEK 250 roomboter 250 gram slagroom. pond kaas.6 eieren.

Vlees en vis, bakken of stoven in roomboter of kokosvet.

Sinds 2 maand eet ik weer vlees, maar moet er ook aan wennen, ik vergeet het vaak en kan het soms niet op. dan is 30 gr. gehakt al genoeg. (35 jr vegetarisch geweest).Ik eet wel 2x per week vis, dat al wel 10 jr. inmiddels.

Groenten fruit.

Dagelijks bd groenten 's middags en 's avonds afwisselend de groenten van het seizoen.

en gember knoflook ui, vaak de rode. Ik weeg het nooit, maar kom denk ik wel aan ruim 200 gr.per dag. Roerbak in kokosvet of ev olijfolie.

af en toe een bd appel gekookt met kaneel, doe ik dan door yoghurt of bij zuurkool of rode kool.

KH vlgs de richtlijnen van Poekie 50 gr, drooggewogen rijst/boekweit/quinoa/gierst.

en s'morgens en ergens op de dag een plak roggebrood met veel roomboter en kaas. (sinds ik roggebrood erbij ben gaan eten lukt mijn ontlasting beter.) met magnesium en bitterzout gebeurde er aanvankelijk heel weinig, dus ik ben blij dat dat nu beter gaat. Ik wil dat eerst goed op gang hebben voor ik een leverflush ga doen.

In het weekend 2 à 3 glazen rode wijn met olijven soms een klein toastje met geitenkaas o.i.d.

Nou dat is het wel zo'n beetje.

Als iemand nog een aanvulling heeft dan lees ik het graag. :eek:

Miek.

 
Poekie adviseert 50-100 gram koolhydraten, droog gewicht. Waar heb ik 50gram staan, is dat op mijn site?

Ik zou de koffie laten staan, fokt je bijnieren op. Gewoon stoppen.

Ik heb dit boek gelezen: 'Menopauze, wat je dokter je niet vertelt’ door Dr. John R. Lee

Daarin wordt ook gesproken over botontkalking, het advies is om progesteroncreme te gebruiken.

Anders zou je het boek aan kunnen schaffen, kun je hetzelf lezen, het is bijzonder leerzaam. Hij constateert botontkalking vaak bij vrouwen op latere leeftijd.

Lia

 
-Extra probiotica (in pilvorm?) omdat vitamine k wordt aangemaakt door een gezonde darmflora;

-Wel ook gefermenteerde en zure producten -op zich goed voor je maag- door een rietje tot je nemen (yoghurt/kwark maak ik eerst extra vloeibaar in een mixer anders gaat het niet door een rietje) want osteoartritis leidt ook tot tanderosie en dan kun je zure producten minder makkelijk aan je tanden verdragen (ik put uit eigen bittere of zo je wilt zure ervaring);

-Naast orale inname van keltisch zeezout: om de dag een voetenbadje van een half uur nemen met twee eetlepels keltisch zeezout en een glas melk erin omdat mineralenopname bij mensen met opnameproblemen in de darmen en of genetische predispositie voor osteoproblemen (zoals mijn persoon) dit vaak nog wel via de huid kunnen.

-vitamine k2 zit ook in de gefermenteerde boterolie van green pastures: ontzettend goor, maar wel belangrijk, omdat het van koeien is die lentegras van onder de sneeuwgrens aten best is dit te eten met gefermenteerde levertraan van de rog (die is goed voor het kraakbeen ook vergeleken met die van de kabeljauw). Overjarige (of oude) rauwe kaas is ook een aanbeveling voor k2 naast dat het lekker is. zie ook dit: https://www.fatsforum.nl/topic/vitamine-k2#post-432

ps je twijfelde tussen rozenbottel en acerola: afwisselen is altijd belangrijk.

 
p.p.s.: ik kwam deze tekst tegen:
Quote:
I was diagnosed with severe osteoporosis at the young age of 50. All due to celics disease that manifested into parathyroid disease thus depleting my bones putting me into a bone support system of an 80 year old.

http://www.iherb.com/product-reviews/MRM-Bone-Maximizer-III-150-Capsules/11504/?p=1

De gluten is misschien dus ook iets om te bekijken. Glutengevoeligheid hoeft niet hetzelfde te zijn als coeliakie. Gluten zijn zowiezo geen aanrader.

Quote:
bone density often improves on a gluten-free diet.

http://www.healthnowmedical.com/blog/2011/07/10/gluten-intolerance-osteoporosis-risk/

Quote:
Authors of a 5 year follow up study of coeliac disease patients who adhered to a gluten free diet said, “According to our results, bone disease in coeliac patients is cured in most patients during 5 years on a gluten free diet. The improvement in BMD (bone mineral density) mostly occurred already within the first year after the establishment of a gluten free diet”.

http://glutenfreehealth.net/osteoporosis-and-gluten-sensitivity/

 
@Poekie

50-100gr kh...jij adviseert op je site 100 gr. Ik krijg dat niet op één dag naar binnen, gewoon teveel voor mij. Toen las ik in een post dat iemand (ik geloof Gerard) schreef dat tussen 50 en 100 ook genoeg zou zijn. Of denk jij Poekie, dat in 'mijn geval' ik wel meer nodig heb? Dan zou ik minder vetten of vlees moeten eten. Dat heb ik toch ook nodig?

De progesteronzalf heb ik een paar jaar geleden ook een tijdje gebruikt, tenminste...ik denk dat we het over dezelfde zalf hebben. Ik bestelde hem bij een vrouw hier in Ned. zij bestelde een heleboel tegelijk in de USA, Santa Monica. Op een oude tube staat de link www.provive.co.uk. Pro-vive 1,5% Natural Progesterone cream. (60 gr.) Herken je dat??

Ik heb net het boek over Bijnieruitputting gekocht, nu overweeg ik om het te ruilen.

Zou het boek wat jij adviseert (menopauze van Lee) voor mij meer van toepassing zijn voor nu? Alhoewel, ik heb niet of nauwelijks nog last van Menopauze. Of denk jij aan het deel wat hij schrijft over Osteoporose.?

Ik neem aan dat jij beide boeken kent.

Poekie, bedankt voor je aandacht.

 
@lievergezond

Lievergezond, bedankt voor je tips!!

Over het drinken van zure producten was ik al aan het nadenken omdat ik bij inname van m.n. magnesiumcitraat meteen mijn gebit voel, alsof mijn tanden trillen. Je hebt het over osteoartritus, maar dat zit toch in de gewrichten en porose in de botten, of heb jij andere ervaring? Dat het één het gevolg van het ander is ofzo? Ik hoop het niet.

Probiotica gebruik ik dus door kefir te drinken, mijn darmen zaten ook nogal verstopt, sinds ik kefir drink (en meer zuivel) gaat het echt veel beter. Nog niet altijd, maar toch. Aan welke pil-probiotica denk je dan?

Dat voetenbadje lijkt me een goed idee, doe je dan 2 eetlepels puur kzz erin of sole?

Ik gebruik de butter oil/fermented cod liver oil blend van Bleu Ice Royal. Zit er in de boterolie die jij bedoelt dan meer K2?

Aan gluten heb ik ook gedacht, ik eet geen brood, pasta, koekjes, etc. juist om die reden.

Ik ga de links die je stuurde nog lezen.

Graag een reactie op mijn vragen en lievergezond..., vast erg bedankt.!

Miek.

 
Miek,

je eet roggenbrood, daar zitten ook gluten in. Je zou kiembrood kunnen proberen, dat is gemaakt van graankorrels die eerst gekiemd zijn, waardoor de gluten afgebroken zijn.

 
Hoi Miek,

je schrijft:
Quote:
Je hebt het over osteoartritus, maar dat zit toch in de gewrichten en porose in de botten, of heb jij andere ervaring?

Volgens mij is osteo bot: dus osteoperose is botverlies (dacht ik) en osteoartritis is ontsteking van het bot.

Je schrijft:
Quote:
Probiotica gebruik ik dus door kefir te drinken, mijn darmen zaten ook nogal verstopt, sinds ik kefir drink (en meer zuivel) gaat het echt veel beter. Nog niet altijd, maar toch. Aan welke pil-probiotica denk je dan?

Ik had de probioticapil van het merk now "8 bilion acidophilis/bifidus" lange tijd om mijn lekke darm te herstellen op aanraden van een behandelaar met verstand van darmproblemen. De betere probioticapillen zijn die die je moet koelen.

Heb jij jezelf wel eens laten testen op je darmflora? Voedingsallergieen?

Ik doe om de twee dagen een voetenbadje van een half uur met twee eetlepels keltisch zeezoutKORRELS (dus geen sole- niet dat dat niet zou kunnen, maar daar heb ik geen maat voor) en een glas melk erin.

Quote:
Ik gebruik de butter oil/fermented cod liver oil blend van Bleu Ice Royal. Zit er in de boterolie die jij bedoelt dan meer K2?

De boterolie die jij hebt die is waarschijnlijk ook van green pastures en daar zit K2 in Miek!

En: ik zou als ik jou was als ik nog eens levertraan zou kopen gaan voor de Skate liver oil van blue ice ipv voor de kabeljauwlevertraan die je nu hebt.

De skate liver oil is wat beter ook voor het kraakbeen nog dan de cod liver oil.

Heel goed dat je geen gluten meer gebruikt in elk geval!

 
@jenneke,

ja klopt, gluten in roggebrood, ben ik mee begonnen ivm ontlasting, ik reageerde niet voldoende op alleen magnesium. werkt kiembrood dan ook extra op de darmen?.

@lievergezond,

bedankt vd tip vd pro-pil. Ik heb wel 2 jr geleden een keer een parasiet gehad id darmen, heb toen van Ron Velthuis Humatin voorgeschreven gekregen. Vlgs hem zou het daarmee over zijn. Ik heb geen allergietest gedaan. Misschien een idee?! Ik heb idd de olie van Green past. ook vanwege de K2. Mooie tip vd skate liver oil.

Veeeel dank :idea: ladies! :wink:

Miek.

 
hoi Miek, maar een parasiet is weer iets anders dan bijv. darmproblemen door een schimmel bijv. Voedingsallergietesten kun je via de huisarts aanvragen: dan doet men een bloedonderzoek. Lijkt me zinvol voor je. Ook coeliakie al komen daar echt niet alle coeliakiepatienten uit. Maar het geeft echt wel info. Althans bij mij dan. Trouwens candida (een schimmel) die eet progesteron http://www.candida-yeast-infection-relief.com/sinusskin.html . Schimmels in je lijf ga je tegen met o.a. probiotica en h202.

 
Hoi Lievergezond,

Bedankt voor je advies, :D ik denk dat het een goed plan is om een voedingstest te doen.

Wel grappig dat jij steeds met iets komt aandragen waar ik zelf ook al een tijdje aan denk. Vooral wat ik steeds lees over de oorzaak van kanker door zuurstoftekort in de cellen. Welke h202 gebruik jij?

Miek.

 
Miek, de voedingsallergieen: is toch wel belangrijk om uit te sluiten: het geeft volgens mij vooral zicht op het fenomeen lekke darm ook en daar kun je iets aan doen. Stel jij hebt last van glutenintolerantie: dat is vind ik toch belangrijk om te weten. Uiteraard zijn gluten niet goed, maar nog meer niet voor mensen met glutenintolerantie. Overigens heb ikzelf vooral een tarweintolerantie: dat is de zwaartste boosdoener onder de glutengranen: maar als je een lekke darm hebt, dan triggert die nog veel meer voedselallergieen. Je moet minimaal een maand zonder gluten in elk geval als je de lekke darm een kans wil geven te herstellen samen met andere maatregelen. Maar goed, zover is het bij jou niet.

Ik gebruik nu geen h202.

De reden is dat het te veel voor me zou worden naast wat ik al doe (24 uurs resonantietherapie).

Wel doe ik aan zuurstoftherapie via de ozongenerator: ik slaap snachts in de ozonlucht: https://www.fatsforum.nl/topic/ozongenerator

Ik ga trouwens ook eens flink diggen in het onderwerp progesteron waar Poekie over begon en dat boek over de menopause aanschaffen omdat ik wel vermoed dat met progesteron een wereld te winnen kan zijn om botontkalking tegen te gaan.

 
@lievergezond, of iemand?

Lievergezond. Bedankt voor al je tips, ik ga zeker een voedingstest doen. Verder denk ik er ook over om een zapper aan te schaffen ivm mijn lyme en osteoporose, maar nu lees ik ook over een ozongenerator.

Kan iemand mij advies geven wat ik beter aan kan schaffen, een zapper of een ozongenerator? :?:

@Mike,

bedankt voor het wijzigen vd hoofdletters, het ging per ongeluk en ik wist niet hoe ik het kon veranderen.

Miek.

 
Miek, zapper of ozongenerator: het zijn twee totaal verschillende dingen.

De zapper die Mike aanraadt die kost 25 dollar geloof ik, nog minder dan 25 euro.

Dus voor de prijs hoef je het niet te laten zou ik zeggen.

En de ozongenerator is voor wat die biedt vind ik ook niet prijzig: zeker niet als je die in China koopt.

 
Hoi Lievergezond, nou dan ga ik nog eens kijken, ik had een link aangeklikt (zapper) die Mike adviseerde (van Hulda Clark of Don Croft) maar dan kom ik al op een prijs van 175,00 vandaar dat ik eerst bij jou/jullie informeer.

Heb jij, of heeft iemand een link van goed en niet duur?

Vast bedankt :!:

Miek.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.537
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan