opleiding/cursus Medische Basiskennis

Sim

New member
Er zijn hier een aantal therapeuten op het forum en mensen die anderszins in de zorg werkzaam zijn, vast en zeker dus ook mensen die ervaring hebben met een opleiding Medische Basiskennis.

Ik wil een opleiding/cursus Medische Basiskennis gaan doen. Ik vind voeding en gezondheid razend interessant, maar merk dat ik kennis tekort kom over de basiswerking van het lichaam. Puur vanuit interesse wil ik daarom meer leren over anatomie, fysiologie en pathologie. Vandaar dat ik op MBK uit kwam.

Wat voor ervaringen hebben jullie met deze opleiding? En welke opleidingsinstituten kunnen jullie aanraden of juist afraden? En wat zijn jullie ervaringen met thuisstudie of juist klassikale studie?

Ik heb al de nodige opleidingen bekeken, op mijn shortlist staan onder andere Sorag (thuisstudie) en New Health Academy. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

 
Ik heb geen ervaring met een opleiding medische basiskennis, maar ik denk dat daar vooral het reguliere verhaal wordt verteld als het om pathologie gaat: we weten niet wat de oorzaak is.

Anatomie en fysiologie zit ook in massage opleidingen. Ik weet niet of het in alle massage opleidingen zit, maar ik heb heb wel gehad met sportmassage.

 
Ik heb die bij sorag gedaan. Ik moest basiskennis doen op hbo niveau en was niet in de gelegenheid om klassikaal lessen te volgen, dus heb ik gekozen voor thuisonderwijs.

Ik denk dat als je geen opleiding nodig gebt, je net zo goed bij de bieb boeken kan gaan halen.

De sorag opleiding is oke hoor, heb er toch wel wat van geleerd, maar voeding en wat dat in je lichaam doet neemt niet echt een belangrijke rol in, ik denk eigenlijk geen rol. Volgens mij kun je hier op het forum veel meer leren in dat opzicht.

Linda

 
Dank voor jullie reacties. Uiteraard verwacht ik niet dat ze zaken over voeding volgens de WAPF kenmerken onderwijzen. En ziekteleer zal erg conform de reguliere medische wetenschap zijn. Alhoewel beide instituten ook veel cursussen richting alternatieve en holistische richting aanbieden, dus ik verwacht toch wel 'iets' meer van ze dan de schijf van vijf... :eek:

Hier op het forum vind ik héél veel nuttige informatie en daarnaast ook veel ervaringen en meningen. Dat is heel waardevol. Maar ik wil graag eerst de basis snappen, wat de lever PRECIES doet en hoe de alvleesklier PRECIES werkt, bijvoorbeeld. En hoe de cellen precies werken en hoe de organen allemaal aan elkaar verbonden zijn. Noem maar op. Daar hoop ik meer over te vinden in zo'n cursus.

En mocht ik dan ooit, in de toekomst, ver ver weg, ooit nog iets met die kennis gaan doen... dan heb ik dat papiertje MBK maar vast in de pocket! :mrgreen:

 
Ik heb medische basiskennis gehad. Eerts een jaar bij een opleiding voor Natuurgeneeskunde (ik heb die opleiding gestaakt). En ik heb daarna bij www.orin.nl bijna gehaald en toen ben ik gestopt bij het laatste examen(ik was hoogzwanger en niet zo gemotioveerd), zo stom. Was een aardige vent die Ab schogt.

Anyways, medische basiskennis is heel interessant hoor. Je leert gewoon het skelet, de spieren, hoe cellen in elkaar zitten, bloedsomloop, hoe de lever werkt en alle andere organen etc. Je beseft dan des temeer hoe ontzettend intelligent het lichaam is!

 
Ik krijg ook anatomie en pathologie (mb) in mijn opleiding gezondheidstherapeut aan de E.A. Zeker interessant, maar ik krijg het niet met een holistisch sausje opgedient. Zaken als: de blinde darm heeft niet/nauwelijks een functie, galblaas is geen vitaal orgaan en kun je makkelijk missen en de bijnieren en de nieren hebben absoluut niets met elkaar te maken, die zitten daar toevallig, zijn orde van de dag.

Van de school uit wordt dat wel aangevuld, maar er wordt toch gewerkt met Merck Manual en reguliere anatomie boeken, bovendien is de docent een hardcore reguliere chirurg (als je er niet in kunt snijden is het niet interessant).

Ik leer hier meer, maar een beetje basis is inderdaad wel handig.

 
Hoi Sim,

Ik heb de medische basiskennis opleiding voor natuurgeneeskundige therapeuten gedaan in Doetinchem. Daar verwachtte ik toch wel meer van dan ik kreeg.

Ik kreeg vooral meer inzicht waarom artsen niet verder kijken dan symtoom-pilletje.

Bij elke 'ziekte' staat in de studieboeken meteen een 'oplossing' in de vorm van medicatie en dan ook nog met merknaam erbij. Het is duidelijk dat de banden tussen de farmaceutische industrie en de opleidingen voor artsen/verpleegkundigen zeer nauw verweven zijn.

Het is ook niet verwonderlijk dat artsen voeding niet meenemen in het diagnostiseren en behandelen van ziekte, het wordt ze niet geleerd! Er is nog een lange weg te gaan in de reguliere en zelfs de alternatieve gezondheidzorg...

Fattymama

 
Ik heb het afgelopen jaar MBK bij [URL]http://www.totalhealth.eu/[/URL] gedaan. Deze organisatie zit in het hele land en kan ik van harte aanbevelen. De meeste docenten zijn artsen met een brede visie: ze zien de link tussen voeding, gezondheid en de geest.

Het voordeel van deze opleiding is dat deze is waarschijnlijk wordt geaccrediteerd door het CPION, de enige die straks nog echt wat voorstelt. Verder zijn er veel contactdagen, op contactdagen leer je veel en zorgen ervoor dat je het boek ook beter snapt.

 
Wederom dank voor jullie reacties. Ik ben blij om te lezen dat de inhoud van de opleiding op zich wel interessant is, zij het dat het de nodige 'reguliere' aspecten bevat. Gelukkig betekent het feit dat ik de boeken van de cursus ga bestuderen, niet dat ik hoef op te houden met zelf nadenken... :lol:

Wat een boeiende opleidingen zie ik zo voorbij komen, leuk. Goed om te weten wat er zoal kan, mocht ik na de MBK besluiten om door te willen leren. Maar ja, misschien zijn tegen die tijd ook de Nederlandse WAPF cursussen wel van de grond gekomen. :wink:

 
En al nieuwe ontwikkelingen/ervaringen?

Ik zit ook aan een opleiding te denken, maar weer nog niet welke (denk aan natuurvoedingsdeskundige).

 
Ik heb zojuist een jaar MBK aan de HvNA in Arnhem afgerond. Kan ik aanbevelen, ik vond het leuk om naar school te gaan (één dag in de twee weken), contact met studenten en docenten. We werkten met het boek Anatomie en Fysiologie (HBO niveau 5) voor Fysiologie&Anatomie, en het handboek Merck Manual en een reader van de docent voor Pathologie. In februari en juni tentamen gehad voor beide vakken, bij pathologie moesten we twee presentaties houden over een aandoening.
 
Een boek gemaakt door een groot pharmaceutisch bedrijf zonder winstoogmerk gemaakt en wordt gratis online beschikbaar gesteld.
Ik weet dat ik wel eens iets gevonden heb via google bij MM en voor zover ik me kan herinneren wel een uitgebreid verhaal gevonden.
Misschien is het grootste gedeelte van de info wel goed? vraag ik me af.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.518
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan