Oorproppen, ofwel; hoe maak jij je oren schoon?

Ufo

New member
Elk jaar moet ik wel een keer naar de huisarts, om mijn oren schoon te laten spuiten.

Deze zitten dan vol met oorproppen. De huisarts zegt altijd: ik snap het niet; de ene mens heeft er nooit geen last van, en de andere mens komt elk jaar langs om die proppen oorsmeer uit de oren te laten wegspuiten met water.

Waarom moet ik elk jaar naar de huisarts om mijn oorproppen te laten verwijderen Een collega zei me dat die oorproppen ontstaan uit stress. Kan dat waar zijn?

Ik hoopte dat ik, aangezien ik al een paar jaar bezig ben met gezonde voeding, en gebruik maar van sole met keltisch zeezout, en biologische voeding eet, dat mijn lichaam zelf af zou rekenen met die oorproppen, maar helaas heb ik daar nog steeds een huisarts voor nodig.

Vorige week ben ik door de huisarts weer verlost van de oorproppen, maar hoe voorkom ik dat ik er opnieuw last van ga krijgen?

 
In de topic Vette haren en zweten schrijf ik het volgende:

Quote:
Vanochtend bladerde ik voor de grap door mijn Nederlandse vertaling van Eating for Beauty van David Wolfe en toen viel mijn oog op de volgende woorden:

Na de puberteit produceert de huid zijn eigen olie, die door miljoenen vetachtige klieren in het lichaamsweefsel wordt afgegeven. Deze olie bevat vetzuren met een middellange keten. Deze olie (talg genaamd) kan bepaalde bacteriën, schimmels en virussen doden.

Dit sterkt mij in mijn overtuiging dat 'vette haren' een beschermingsreactie zijn van de hoofdhuid die talg produceert om schimmels te doden. Wie vaak vette haren heeft, heeft dus last van schimmels. Zoals eerder gezegd hier in deze thread had ik vroeger veelvuldig vette haren en oorsmeer, maar nu niet meer. Ook oorsmeer is talgvorming.


Mike

 
H202 werkt echt geweldig vooral met verstopte (eustachius)holtes e.d.

Peace

 
hoi Melca, als het oorsmeervolume bij mij nog niet te groot is, dan helpt bij mij ook olijfolie. Anders moet ik het uit laten spuiten: komt bij mij nog steeds eens per jaar voor al wil ik liever niet naar de dokter gaan. Ik ontkom er niet aan en ik kan het dan ook beter niet uit de hand laten lopen. In Duitsland schijnen ze iets te hebben las ik ergens dat je je oren zelf kunt uitspuiten. Geen idee hoe of wat verder. Ik ben meer van de doe-het-zelf. Eerder hielp h202 me ook, maar ik ben die routine kwijt.
 
oren uitspuiten doe ik hier zelf. Mijn man werkt in garage en zo in de loop van de tijd is hij doof door vuil/vet.
Paar dagen weken met olijfolie en dan met lauwwater in een grote spuit spuiten/spoelen met je oor boven een kom om op te vangen. Gaat prima. Hele proppen met vuil komen er weleens.
De huisarts doet het ook zo, dus waarom zou ik dat zelf niet kunnen doen?!
 
Ik heb geleerd dat je niet met hoge druk je oren moet uitspuiten omdat dat schadelijk kan zijn voor het trommelvlies. Lang geleden heb ik dit wel een aantal keer gedaan.
Maar Marijan doet het waarschijnlijk met lage druk.

Een paar jaar terug had ik een prop in m'n oor die er niet vanzelf uitging en ik hoorde van iemand dat je het in het ziekenhuis heel makkelijk met een 'oorsmeerzuiger' (met camera!) kon laten verwijderen. Heb ik toen gedaan. Het duurde 5 seconden en de prop was weggezogen.

Nu doe ik dagelijks voorzichtig met een wattenstaafje wat overtollig oorsmeer weghalen aan het begin van de gehoorgang.

Mark
 
Volgens mij had ik een afspraak met een arts in het ziekenhuis gemaakt, zonder verwijzing van een huisarts.

Mark
 
hoi Mark, dat is volgens mij toch helemaal niet mogelijk in dit land om een afspraak te maken met een (kno-?)arts zonder verwijzing? Wel tof dat het je gelukt is! Niet dat ik het zou doen, want ik heb een hoog eigen risico. Ik ga misschien dan toch maar met dat ding uit Duitsland aan de slag als je zegt dat die spuit misschien de druk te hoog maakt. Geen idee meer hoe het Duitse ding heet.



Zelf oren uitspuiten met ‘bulb syringe’

Brits onderzoek wijst uit dat mensen hun eigen oren veilig kunnen uitspuiten met een ‘bulb syringe’. Een bulb syringe is een rubber bolletje waarin 25 tot 60 milliliter water kan worden ingebracht om de gehoorgang schoon te spoelen. In Duitsland en de Verenigde Staten is de bulb syringe overal verkrijgbaar, in Nederland uitsluitend via internet. Deze vorm van zelfzorg is “slechts” 15% minder effectief dan het uitspuiten in de huisartsenpraktijk. Net als pleisters en paracetamol hoort zo’n oorspuitje dus gewoon in de verbanddoos, aldus Joost Zaat op NVGT (bron helaas offline hehaald).
https://www.salusi.nl/oren-uitspuiten-zelf/

Blaasbalgje heet otowax http://www.ciao.de/Erfahrungsberichte/Otowaxol__1113703
 
Onder de douche water in je oor laten lopen, daarbij even je hoofd schuin houden. je voelt vanzelf of het er goed inloopt.
Als je bijna klaar bent met douchen nog een keer.

Helpt dat niet genoeg dan weekt het alvast wat voor de volgende ronde.
 
Eh, ik heb nooit oorsmeer in mijn oren omdat ik het op een rare manier eruit haal. Ik heb hele dunne haarspeldjes (ja, jullie vermoeden het al) en daar draai ik een dun stukje watje omheen en dan ga ik heel voorzichtig in mijn oor. Als mijn oor een beetje jeukt, ga ik heel voorzichtig dieper, maar er zit bijna nooit iets aan het watje. Ik heb ook wel eens door een dokter laten nakijken, en mijn oren waren brandschoon.

Ik raad het echter niemand aan, want je moet echt heeeeeel voorzichtig zijn en niet dat je het trommelvlies raakt.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.677
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan