oorlog tegen de boer

Ranchers in central Mexico are finding screwworm fly maggots burrowed into their cattle for the first time in a generation.

The discovery has Texas ranchers on high alert, fearing the parasitic flies could soon cross the border and eat their herds alive.

Experts warn the outbreak could devastate the beef industry if it spreads north, risking billions in livestock and sparking a major crisis.

De regering van Sánchez eigent de door de DANA van Valencia verwoeste privéterreinen toe zonder de eigenaren te compenseren:

Ze heeft privéterreinen van boeren omgevormd tot DPH (Dominio Público Hidráulico, openbaar watergebied) zonder hen daarvoor te vergoeden.

"Een wolf heeft bij een schapenhouder in de gemeente Barneveld de afgelopen maanden zo'n zestig schapen gedood nadat hij over een wolfwerend raster was gesprongen, meldt de provincie Gelderland.
Die wil het dier laten doden.
De wolf is bijna twintig keer over het hek gesprongen."

"Het hek voldeed aan de richtlijnen die daarvoor zijn opgesteld door BIJ12, dat voor provincies allerlei zaken rond de wolf regelt.
Daarin staat dat het raster minimaal 120 centimeter hoog moet zijn en voorzien moet zijn van stroomdraden."

Wolf springt twintig keer over wolfwerend hek en doodt tientallen schapen

Een wolf heeft bij een schapenhouder in de gemeente Barneveld de afgelopen maanden zo'n zestig schapen gedood door over een wolfwerend raster te springen, meldt de provincie Gelderland. Die wil het dier laten doden.
Een van die sprongen is te zien op beelden die zijn vrijgegeven door de provincie na een verzoek tot openbaarmaking, een Woo-verzoek. De camera legde in de nacht van 16 op 17 juli vast hoe het dier over het raster springt.
Het hek voldeed aan de richtlijnen die daarvoor zijn opgesteld door BIJ12, dat voor provincies allerlei zaken rond de wolf regelt. Daarin staat dat het raster minimaal 120 centimeter hoog moet zijn en voorzien moet zijn van stroomdraden.

Probleemwolf

Volgens het Landelijk Wolvenplan is een wolf die meer dan twee keer in twee weken tijd schapen aanvalt achter een hek een probleemwolf. De provincie is bezig met een vergunning waarmee het dier afgeschoten kan worden. Dat is een complex proces, aldus de provincie, "waarbij veel onderzoek en juridische onderbouwing noodzakelijk is, zodat deze ook stand houdt bij de rechter".
De wolfwerende rasters worden gebruikt door boeren om hun vee te beschermen. Veehouders kunnen een subsidieaanvraag doen om zo'n omheining neer te zetten.

Geen garantie

Volgens BIJ12 is het de eerste keer dat zo duidelijk in Nederland is vastgelegd dat een wolf over een wolfwerend raster springt. "Over het algemeen is een stroomraster van 1,20 meter hoog een bewezen effectief middel om wolven te weren", zegt een woordvoerder. "Maar we zeggen er ook altijd bij dat het geen honderd procent garantie geeft."
In de eerste helft van het jaar is het aantal wolvenaanvallen op vee toegenomen, werd vorige week bekend. BIJ12 registreerde van januari tot en met juni 497 aanvallen op schapen en ander vee. In dezelfde periode vorig jaar waren er 360 aanvallen.

Laatst bewerkt:

Dit is nog geen oorlog tegen de boeren: het is eerder een oplossing in de oorlog tegen de boeren, maar het blijft een ding, want in de VS is regenwateropvang zelfs voor particulieren al op veel plekken verboden

https://www.telegraaf.nl/binnenland...-politici-en-jagers-de-fik-erin/86783632.html

Extreme dierenactivisten belagen boeren, politici en jagers: ’De fik erin!’​

Aanhangers van Animal Rebellion, Extinction Rebellion en sympathisanten nemen deel aan een demonstratie voor het welzijn van probleemwolf GW3237m, bijgenaamd Bram. © ANP / HH

Logo tel

APELDOORN​

Bert HuisjesOnderzoeksjournalist
2 minuten geleden

Gemaskerd, een hoody, en twee kettingzagen in de hand. De voorman van het Animal Liberation Front (ALF) heeft er een flinke uitdossing van gemaakt. „Gebruikt u deze foto. Niet mijn eigen gezicht, alstublieft. Ik heb twee identiteiten.”

De foto is van de extreem-radicale Noah Alfer, die geweld, brandstichting en inbraak niet schuwt. Hij reist door heel Europa. Deze week nam hij nog deel aan een sabotage-actie. „De kettingzagen zijn voor het omzagen van jachthutten, de ene is elektrisch en hoor je nauwelijks. Bij Den Treek hebben we twee wildcamera’s uitgeschakeld. Een is stukgeslagen met een handbijl, de andere hebben we meegenomen. Als de jagers jagen op wolf Bram, jagen wij op de jagers…”

Noah Alfer is in zijn gewone leven Adriaan B., die met vier kinderen in een hoekwoning in Gelderland woont, speelgoed in de voortuin. Deze Noah Alfer trad in juni naar voren als zegsman van het radicale ALF na de aanslag in het Noord-Hollandse Blokker, waarbij negen trucks en een bestelbus bij een kippenslachterij in vlammen opgingen. Het logo van de extremisten bleef achter. Schade: miljoenen.

Noah Alfer © Instagram
„Deze actie is nodig”, zegt hij. „En er komen meer bedrijven aan de beurt. Deze voerde Peter uit met drie anderen voor ALF. We staan daarachter. Zolang er geen dieren of mensen bij omkomen is dit geoorloofd.” In het politieonderzoek is B. niet gehoord of aangehouden. Niemand trouwens.

Kleine zelfstandige​

Adriaan B. is dagelijks leven een kleine zelfstandige. Hij adviseert tevens de provincie over verplaatsing van bedreigde soorten, zoals dassen, vleermuizen of marters, zegt hij. En hij is óók anoniem beheerder van een facebookgroep. Daarop juichte Noah Alfer namens het Animal Liberation Front over de aanslag in Blokker. „Een prachtige fik!”

In een ouder bericht vraagt deze Noah Alfer om donaties. Het rekeningnummer is van Adriaan. „Oké, zo dus, Dat ik Noah Alfer ben hang ik niet aan de grote klok. We hebben allen een dubbele identiteit. Die bankrekening kon niet anders, want ING zegde de onze op, vanwege terroristisch oogmerk.”

Intimidatie, bedreigingen, brandstichtingen, bezettingen en inbraken. De angstgreep op boeren, politici en bedrijven had jarenlang grote aandacht van politie en veiligheidsdiensten. De moord door Volkert van der Graaf op Pim Fortuyn maakte immers duidelijk hoe radicaal dierenactivisme kan zijn.
In de recente dreigingsbeelden bij de AIVD en de NCTV zijn de prioriteiten verschoven, dierenactivisme verdween. In 2023 noemde toenmalig justitieminister Dilan Yesilgoz de „dierenrechtenbeweging al lange tijd klein”; ze zou zich uiten „in voornamelijk vreedzame demonstraties.”
Bij de Nationale Politie verdween het meldpunt voor extremistische dreigingen. Er kwam een ander meldpunt: 114 Red een dier.

Voormalig Kamerlid Helma Lodders, voorzitter Vee en Logistiek, en de voorvrouw van de Varkenshouderij, Linda Verriet, zien echter een geheel ander beeld. In de eerste zes maanden van dit jaar is minstens tweemaal per week een boer, politicus of bedrijf bedreigd of belaagd. De agrarische branche opende in januari zelf een meldpunt.
De teller staat nu al op ruim honderd bedreigingen, de helft zeer ernstig. „Het gaat bijvoorbeeld om bedrijven waar radicale activisten inbreken”, zegt Linda Verriet. „Ze maken daar beelden die later op suggestieve wijze naar buiten worden gebracht.” Lodders: „Kalveren schrikken van fel cameralicht en sperren hun ogen. Volgens activisten in doodsnood.”

Kerstkaarten met doodswensen​

De meldingen zijn divers: Kerstkaarten met doodswensen, klemrijden, bedrijven die worden geobserveerd, drones die blijven overvliegen, dreigbrieven, nachtelijke telefoontjes met knorrende activisten, inbraak, doodshoofden op muren. Lodders: „Transporteurs worden klemgereden. Levensgevaarlijk. Websites worden gehackt. Mensen worden voor moordenaars uitgemaakt.”
Politici blijven evenmin buiten schot. De Gelderse gedeputeerde Harold Zoet (BBB) kreeg nachtelijk bezoek en vond in bloedletters WOLVENMOORDENAAR op zijn paardenstal, met logo van ALF. De bouwtekeningen en vergunningen van het familiebedrijf van senator Gert-Jan Oplaat (BBB) doken eerder op in een kraakpand, waarna driemaal brandstichting volgde.

Een Zuid-Hollands BBB-Statenlid, Heidi Looij, wordt zwaar bedreigd omdat ze jager is, voorstander van natuurbeheer, ėn tegen de wolf. „De politie kan er weinig mee. Je doet aangifte via internet. Daarna is er een toezegging dat ze vaker zullen patrouilleren”, zegt Zoet.

’Weg met vlees en dierenleed’​

„Het zijn middelen om ons doel te bereiken”, zegt Adriaan B. alias Noah Alfer. „We werken in kleine groepen. Met een kern van zo’n 32 mensen zijn we bereid om ver te gaan. De dieren verdienen onze strijd. Weg met vlees en dierenleed.”
De activist ziet, opmerkelijk genoeg, ook polarisatie binnen ALF. „Het speelt overal, dus ook bij ons. Sommigen willen verder gaan. Die zeggen, laten we de apen maar bevrijden uit het laboratorium. We kennen de weg. Als besmette apen door Den Haag en Rijswijk rennen, gaan dan de ogen open? Dit bespreken we, dit wegen we.”
Zelf houden ze er nog rekening mee dat ze door de AIVD nauwkeurig worden gevolgd. Een deel van de radicale activisten houdt ook bij demonstraties het gezicht bedekt. Het lijkt nu evenwel vooral de agrarische sector, die zelf informatie vergaart; via meldsystemen, eigen onderzoek en cameratoezicht. „Maar ja, het zijn wel veel maskers, wat de klok slaat”, zegt senator Oplaat, die voorzitter is van de Pluimveeslachters.

Noah Alfer, in het echte leven Adriaan B.
Adriaan B. alias Noah Alfer waande zich tot de confrontatie met De Telegraaf veilig onder een dekmantel. Hij is op beelden van diverse demonstraties ongemaskerd te zien. Hij was er deze maand bij de „Mars voor Bram”, nam deel aan bezetting met Franse actievoerders bij slachterijen in Apeldoorn, en maakte eerder deel uit van een geruchtmakende stalbezetting in Boxtel door vele tientallen activisten.
„Ik was er”, zegt hij. „Boxtel liep uit de hand. Computers en voersystemen werden stukgeslagen. Maar de rechter heeft bepaald dat het binnengaan van stallen geen inbraak of huisvredebreuk is.” Onlangs gingen 67 gearresteerde activisten bij het gerechtshof vrijuit. Ook de bescheiden boete van 300 euro was van tafel.
Onder hen de vele Fransen, die konden rekenen op steun van deftige advocatenkantoren. Acties stoppen niet bij de grens, zegt B. „We gaan naar Duitsland, Frankrijk en Turkije, dat zwerfhonden in afvalwagens vermaalt. Of naar Spanje vanwege stierengevechten. We halen ook dieren weg, laatst nog paarden. Onze beelden zijn welkom in de rechtszaal. Het belang wordt door rechters onderstreept. Wij gaan af op misstanden.”

Mede-radicalen rond de groep rond Adriaan B. zijn in dagelijkse leven eveneens onopvallend. Een kompaan, Fred van Z., rijdt op een dierenambulance. En ander, Nick Nijmegen, is een alias voor Nol N., die niemand voor radicaal zou houden als hij zijn wolvenmasker niet opheeft. De uitzondering die „met eigen groep” opereert, is volgens Noah Alfer, Peter J. Al meermalen veroordeeld. „Hij ligt niet goed bij velen van ons. Door zijn acties kwamen dieren om. Dat mag niet.”

J. werd gearresteerd na het in brand steken van een eendenbedrijf in Ermelo, waarbij hij zelf vlam vatte. Op de vlucht trok hij zijn actiekleren uit en verloor zijn autosleutels, waardoor zijn vluchtauto achterbleef. J. was ook al „streaker” bij paardentoernooien en een stierengevecht in Spanje.

’Peter steekt steeds alles in brand’​

Noah Alfer: „Peter steekt steeds alles in brand. Die is vol van zichzelf. Met zijn grote luidspreker kaapt hij aandacht bij demonstraties. Kijk, als wij een jachthut in brand steken, bedenk je later: Wat als het overslaat op het bos? Dat kost ook dierenlevens. Daarover is discussie. Net als jagen op de jagers die het op wolf Bram hebben voorzien. Zullen wij óók grijpen naar paintball- of verdovingsgeweren? Je weegt af. Maar schade zoals in Blokker, daar staat ALF vierkant achter. Dat mag en gaat vaker gebeuren.”
Inmiddels duiken de extreem-radicalen op in betogingen van Extinction Rebellion (XR), blijkt uit analyse van beelden. Ook zijn ze aanwezig in appgroepen van ’rebellenkringen’. Dit zijn regionale en thematische overleggen van XR. Want behalve met klimaat en uitsterving is XR ook druk met Gaza, eetbare dieren en „wolf Bram en zijn gezinnetje”.

’Iedereen kan ALF’er worden’​

Ook Noah Alfer liep de laatste mars mee. Ongemaskerd. Met zijn favoriete ALF-trui aan, met een wolf aan het logo toegevoegd. „Je moet mensen natuurlijk kennen en vertrouwen,” zegt hij. „Maar iedereen kan ALF’er worden, als je mee wil op onze acties.”

De BBB ziet hij nu als een van de grote bedreigingen. „Die beschermen boeren en jagers. Caroline van der Plas doen we niks, maar dat kantoor van die partij komt aan de beurt. De fik erin. Net als de dierentransporteur daar vlakbij, die de ventilatie uitzet. Die kan ons verwachten. We komen eraan, reken daarop. Maar ik heb al te veel gezegd.”

Laatst bewerkt:
Ik zet deze hier maar neer: mislukte oogsten kwamen natuurlijk altijd al voor maar...

Zelfplukactie in Hoogezand na mislukte sperziebonenoogst: 'Zonde om niets met de bonen te doen'​

Sietske Mos

Vandaag, 07:00 4 minuten leestijd
De bonenplukkers in actie

De bonenplukkers in actie © Marriël Edzes
De sperziebonenoogst van Marriël Edzes uit Hoogezand ging dit jaar anders dan gepland. Normaal kan ze vier en een half hectare biologische bonen oogsten, maar doordat een groot deel van haar planten niet goed is gegroeid leverde het dit jaar amper een halve hectare aan bonen op. Daarom was er dit weekend een 'zelfplukactie'. ‘Meer voor de leuk hoor, ik verwacht niet dat ik de schade ermee kan dekken.’
Edzes kwam op het idee door collega’s. ‘Ik had het weleens bij andere boeren gezien dus ik dacht, eens kijken of de mensen willen komen.’ Ze postte de actie op LinkedIn en het bericht werd in een mum van tijd gedeeld.
‘Het kostte best veel tijd om zo’n actie op te zetten, maar ik vond het ook zonde als er niets met de bonen zou gebeuren’, zegt de akkerbouwer.

Wintervoorraad aanleggen​

‘De sperziebonen zijn hartstikke goed te eten. Ik heb dan liever dat mensen hier naartoe komen en hun wintervoorraad aanleggen. En ik vind het gezellig om de mensen te spreken.’
Ze geeft de bonen niet gratis weg, zoals bij sommige acties wel het geval is. ‘Nee, ik breng de boontjes niet gratis of voor een dumpprijs aan de man. Daarmee zou ik andere verkopers benadelen, bijvoorbeeld de groenteman op de markt.’
Waar het is misgegaan met de sperziebonen kan Edzes nog niet zeggen. ‘De eerste weken na het zaaien zag ik al dat het niet goed was’, zegt ze. ‘De planten hadden weinig bladeren, dat is een teken dat de ontwikkeling achterblijft. Dan wacht je eerst af hoe het zich doorzet.’
Akkerbouwer Marriël Edzes op het sperziebonenveld, tijdens de geslaagde oogst van vorig jaar

Akkerbouwer Marriël Edzes op het sperziebonenveld, tijdens de geslaagde oogst van vorig jaar © Marriël Edzes

Geen Groningse potjes van Hak​

De akkerbouwer heeft nog geprobeerd om al het onkruid weg te halen zodat de sperziebonen zo veel mogelijk zonlicht en voedingsstoffen kregen, maar dat heeft niet geholpen. In andere middelen zag ze geen heil, daarvoor waren de planten al te slecht.
Normaal gesproken komen de Hoogezandster sperziebonen in de potjes van Hak terecht. Maar dit jaar dus niet. Dat ging volgens Edzes in goed overleg. ‘Vorige week kwamen we tot de conclusie dat oogsten niet uit kan omdat het meer kost dan het oplevert. Hak koopt sperziebonen in bij heel veel boeren, dus voor dat bedrijf ontstaat er niet zo’n probleem.’
De mislukte oogst kost mij duizenden euro's
Marriël Edzes - akkerbouwer
Dat is anders voor Edzes. ‘Het risico is volledig voor mij. Ik heb kosten gemaakt en ik krijg geen vergoeding voor de mislukte oogst. Dit kost mij duizenden euro’s.’

Ondernemersrisico​

Toch blijft de akkerbouwer er nuchter onder. ‘Dit hoort bij het vak. Het is een paar keer flink zuchten en doorgaan. Het kost veel geld, maar dat is het ondernemersrisico. Je moet er het beste van maken en het is niet allemaal kommer en kwel, maar dit is wel een fors financieel gat.’
Ze gaat nog onderzoeken hoe het komt dat een groot deel van de planten achterbleef in de groei. 'Ik heb veel gegevens verzameld zoals observaties, foto’s en bodemanalyses.’ Hiermee hoopt ze de oorzaak te achterhalen.
De geplukte bonen worden afgerekend

De geplukte bonen worden afgerekend © Marriël Edzes

Lange adem​

Edzes teelt haar gewassen biologisch en doet aan regeneratieve landbouw. ‘Dat is landbouw waarbij je de grond herstelt, je focust nog meer op het bodemleven’, legt ze uit. ‘Hoe gezonder de bodem, hoe beter de producten.’
Voor deze manier van boeren moet je een lange adem hebben. ‘De bodem herstellen, dat doe je niet in één jaartje. Dat neemt zo tien jaar in beslag.’ Edzes is nu een paar jaar bezig.
‘En, niet onbelangrijk, je blijft in de landbouw altijd afhankelijk van het weer’, zegt ze. ‘Als je garanties wil, moet je niet in de landbouw gaan werken. Ik heb geen knopje voor de regen of voor de zon, soms komt het weer je uit en soms niet. Je werkt altijd met de natuur, zo simpel is het.’

Forum statistieken

Onderwerpen
4.607
Leden
8.688
Nieuwste lid
Jacq
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan