Oogdruppels

D

Djeena

Guest
Ik heb Systane Alcon hydraterende oogdruppels gekregen omdat ik te droge ogen heb. Ik gebruik al enige tijd gewone oogdruppels maar die zijn te waterig en helpen niet. Nu heb ik door een airco pijn in mijn ogen en de arts geeft mij deze druppels om mijn ogen een boost te geven. De druppels zou ik ongeveer 3 weken moeten gebruiken.

Nu heb ik vanochtend gedruppeld en ik voel ik mij niet lekker na het gebruik ervan, beroerd is beter gezegd. Jammer, want de druppels leggen een soort film om je ogen zodat deze niet meer zo droog zijn. Maar ik durf deze niet meer te gebruiken.

Heeft iemand een suggestie voor een natuurlijk product?

Groet Djeena

 
Vraag jezelf eerst af hoe je aan die droge ogen komt. Dit is nl. een tekort aan vit. A, een dierlijke, vetoplosbare vitamine. Eet (en drink) dus dierlijk vet om het bij de bron aan te pakken!

Mike

 
Dank voor je antwoord. Ik ben aan het nadenken wat ik eet waar vitamine A inzit. Ik eet iedere dag een boterham met Olde Remeker kaas (rauwmelkse kaas), best dik belegd. Ik drink iedere dag melk van Weerribben zuivel. Dat is weliswaar geen rauwe melk maar dat kan ik in mijn buurt niet krijgen. Ik heb hier gelezen dat ik dan beter gepasteuriseerde melk kan drinken, dan helemaal niets. Ik eet roomboter, maar niet iedere dag. Eieren eet ik denkelijk te weinig, dat zou ik meer kunnen eten. Ik eet 2x per week vis. Heeft u nog tips wat ik nog meer zou kunnen eten?

Ik zit te denken dat ik nu 53 ben en de klachten zijn ontstaan na de overgang.

Groet Djeena

 
Quote:
Heeft iemand een suggestie voor een natuurlijk product?


Hylogel of hylocomod. Te bestellen bij de apotheek of op internet. Ogentroost van Weleda werkt ook verfrissend. De hylogel werkt wat langer door, die is wat smeuïger en dikker. Ook afwisselend te gebruiken met ogentroost.

 
Tussen 2007 en 2009 was ik een vegetarische raw foodist. MIjn voornaamste voedsel bestond in die tijd uit salades en fruitsmoothies. In die tijd kreeg ik ook regelmatig droge en pijnlijke ogen. Ik gebruikte hiervoor ogentroost en dat werkte goed. Ook werd mijn zicht slechter. Zelf denk ik dat de fruitinname de grootste boosdoener is geweest, want nu eet ik niet of nauwelijks nog fruit en veel dierlijke producten, boordevol vit. A en ik heb deze klachten sindsdien niet meer gehad.

Zoals gezegd, ik was vegetarier, geen veganist. Ik dronk in die tijd wel dagelijks rauwe melk. Ik heb twee of drie keer de melk eens een maandje laten staan om te kijken wat er zou gebeuren. Binnen no-time kreeg ik dan ruwe knokkels op mijn handen, zo ruw dat ze open konden barsten, iets wat ik me ook nog uit mijn jeugd kan herinneren. Dit verdween weer heel snel nadat ik weer rauwe melk tot me nam. Droge huid heeft dus ook te maken met vit. A en ik ben erg gevoelig voor vit.A-tekort. Zorg er dus voor dat je zoveel mogelijk vetrijke dierlijke voeding tot je neemt: (orgaan)vlees, vette vis, eieren, schaal- en schelpdieren, (rauwmelkse) zuivel.

Quote:
Ik eet iedere dag een boterham met Olde Remeker kaas (rauwmelkse kaas), best dik belegd.


Ik zie bij graneneters vaak een droge huid en oogklachten. Als je nu eens wel de kaas eet, maar niet het brood?

Quote:
Ik drink iedere dag melk van Weerribben zuivel. Dat is weliswaar geen rauwe melk maar dat kan ik in mijn buurt niet krijgen.


En waar is dat dan? Weet je zeker dat er in jouw omgeving niet aan is te komen? Ben je op de hoogte van deze lijst:

http://www.voedingisgezondheid.nl/rauwe_melk.html

Mike

 
Quote:
Zelf denk ik dat de fruitinname de grootste boosdoener is geweest, want nu eet ik niet of nauwelijks nog fruit en veel dierlijke producten, boordevol vit. A en ik heb deze klachten sindsdien niet meer gehad.


Zorgt fruit dan voor een verminderde opname van vit A? Ik heb ook last van droge ogen en gebruik dagelijks distill oogdruppeltjes.

Bevat Ghee ook veel vit A?

 
Ghee bevat ook veel vitamine A. Alle dierlijke vetten bevatten het. Orgaanvlees zoals lever bevat echter hogere doseringen. Ik heb er geen bewijs voor, maar ik denk inderdaad dat een hoge fruitinname je berooft van vitamines en mineralen. Fruitariers zijn berucht om het uitvallen van tanden en kiezen bijvoorbeeld!

Mike

 
Er is ook vit A zalf voor in je ogen. Maar vit A door voedsel binnen krijgen lijkt me beter -:)

 
Beste Mike,

Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord, daar heb ik veel aan. Dat brood ja, ik heb al zo vaak geprobeerd om dat weg te laten maar wat ik ook doe, ik voel me er niet echt goed bij. Ik probeer zoveel mogelijk zuurdesem spelt volkorenbrood te eten.

Ik woon in Hilversum en het is voor mij niet mogelijk om naar andere plaatsen te gaan om melk te halen. Ik zie adressen in Amsterdam en om het daar te halen met bus en trein is niet echt een succes :). Jammer genoeg hoor. Ik ben al eens op zoektocht gegaan in Loosdrecht, tenslotte zijn daar ook boerderijen maar helaas, niet kunnen vinden. Maar ik realiseer mij dat de magere melk die ik drink ook niet echt goed is maar dat het beter (half)volle kan zijn. Morgen ga ik dat gelijk halen.

Over wat je zegt over fruit heb ik nog nooit nagedacht, ik pers trouw iedere ochtend 2 sinaasappels uit en neem rond elf uur een appel of een kiwi. Niet goed lees ik. Ik kan natuurlijk ook mijn vitaminen uit groente halen. Je hebt mij tot nadenken gezet, heb net vlees gegeten in de roomboter gebakken. Nu ik terugdenk realiseer ik mij dat ik dat vorige week vrijdag ook heb gedaan en zaterdag geen last van mijn oog had. Zondag kwam het weer. Ik ga morgen ook maar een haring halen. En toch ook maar meer eieren eten. Ik vergeet dat gewoon vaak.

Ik heb vorig jaar mijn eetpatroon radicaal omgegooid en als ik wel eens terugdenk aan wat ik allemaal al in mijn leven heb gegeten zit daar een hoop rommel bij. Maar beter laat dan nooit.

Als laatste nog even over lever eten. Dat heb ik nog nooit gegeten. Ik ben opgevoed dat ik nooit mag zeggen dat eten niet ............. is maar lever kan ik niet wegkrijgen. Het gaat gewoon niet, ik word er zo misselijk van. Alleen al als ik eraan denk.

Bedankt Mike voor je advies. Ik lees in één van je betogen dat roggebrood beter is dan gewoon brood. Dat ga ik zeker ook morgen kopen!

Groet Djeena

p.s. Boschje, ik heb vanochtend Hylo gel gevonden bij de opticien.

 
Ik eet sinds ruim een jaar helemaal geen brood meer. Heb ook sindsdien vrijwel nooit meer buikpijn. Reken maar dat het moeilijk was om van het brood af te kicken. Ik ben nl dochter van een warme bakker en brood was altijd erg belangrijk in ons gezin.

Verder eet ik nauwelijks fruit, op een appel en een citroen na. Drink meer dan een liter kefir per dag en eet vrijwel dagelijks (rauwe) lever. Vanochtend dacht ik in één keer 'ik zie beter!' Het was maar voor een moment, maar het was een bijzondere ervaring.

Ik gebruik de oogdruppels vooral op mijn werk, vanwege de climat controle. Daar worden ze droog van. Thuis hoef ik vrijwel niet te druppelen. Mijn ogen lijken minder droog geworden dan bijvoorbeeld een jaar of wat geleden.

 
Goed dat je van het brood bent afgekomen Boschje, dat is mij nog niet gelukt. Fruit ga ik ook minderen, al nam ik niet zoveel.

Op jouw aanraden heb ik de Hylogel gekocht en gedruppeld. Ik voel wel dat het mijn oog rust geeft. Ondanks dat ik de traanbuis een minuut dichtdruk, voel ik toch dat ik een "medicijn" gebruik en dat het in mijn lichaam komt. Ook proef ik het in mijn mond. Heb jij daar ook last van? Ik ben sowieso toch al gevoelig voor medicijnen, als ik het niet hoef te gebruiken, dan maar liever niet, ook al is maar bv paracetamol.

Op aanraden van Mike verdiep ik mij nu in vitamine A, lees mij "suf" op deze geweldige site.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan