Onkruidbestrijding bij de gemeente

Hallo,

Ik ben hovenier bij de gemeente en heb veel met onkruid te maken. Sinds een tijdje mag er bij de gemeente niet meer gespoten worden en heeft men een brander hiervoor. Omdat een brander zoveel tijd kost, wordt er zo nu en dan toch nog wel gespoten, ondanks het verbod!

Ik wil hier graag verandering in brengen. Op het forum ben ik als oplossing zout strooien tegengekomen en azijn gebruiken. Ik vraag me af wanneer dit regelmatig wordt gebruikt, nog wel milieuvriendelijk is.

Wie heeft een leuke reactie? En wie heeft betere tips?

Zelf zat ik ook nog te denken aan een zeer sterke KZZ-oplossing, met azijn erin verwerkt, zodat dit middel in de sproeibus kan. Dan kan er gewoon weer gespoten worden;)


Met grote groet,

Trotse boer
Friesland
 
Als je maar genoeg zout strooit of spuit werkt het wel. Plantjes kunnen wel wat zout hebben, maar er zijn grenzen. Waarom zou je KZZ gebruiken? Strooizout is een stuk goedkoper. Azijn doet ook wel wat, maar een sterker zuur zal effectiever zijn, denk aan o.a. fosforzuur, dat is niet eens giftig. Borax, kost ook bijna nix, kan ook wel werken. Wel oppassen met metalen straatmeubilair, al dit soort middelen willen metalen wel aantasten, alleen niet zo snel als de roterende borstels van de veegwagens dat doen, zonde eigenlijk.
 
Hier rijden ze met heet water, het witte wagentje.
http://tterriele.nl/machines/onkruidbeheersing/

Met zout heb je volgens mij zeer veel nodig, en dan ook nog een als het een paar dagen niet of weinig regent en dan ligt er echt een laagje zout. Ook leuk voor het grondwater.

Met zuren zal het oppassen voor dieren worden, daarnaast heb je ook daarvan zoveel nodig dat het problemen kan gaan geven op de lange termijn, denk o.a. aan grondwater en wortels van bomen.

Borax is "zwaar giftig", dat is onzin, want de giftigheid is vergelijkbaar met zout, maar dat krijg je er bij de gemeente nooit doorheen

"wordt er zo nu en dan toch nog wel gespoten, ondanks het verbod!"
Is dat geen zwaar milieu delict? Zullen leuke boetes op staan..
Daarnaast ook nog eens een economisch delict, omdat je zo goedkoper kan werken dan de concurrentie.

Ik vind een beetje kruid trouwens veel mooier dan steriele doodgespoten stoepen en straten.
 
Gemeentes mogen nog wel spuiten maar sommige hanteren zelf een 'duurzame lijn'... Volgens hun eigen normen dan. Hier zetten ze groot in op duurzaam maar ze spuiten nog steeds met oa roundup. Op mijn vraag waar mee ze spuiten kreeg ik meteen erbij 'dat mag hoor!'
Particulieren mogen het niet meer kopen maar ook dat is voor winkeliers geen enkel probleem heb ik ondervonden. Helaas heb ik een buurman een paar huizen verder die er grif gebruik van maakt :-(
Misschien moet ik maar eens naar die winkel met een verborgen camera.
Overigens kreeg ik.gister de tip om koeienzout te gebruiken.

Ik gebruikte schoonmaakazijn maar ik heb begrepen dat dat helemaal niet zo goed is.
 
JP je hebt gelijk mbt verhardingen.
http://m.binnenlandsbestuur.nl/nieuws/gifvrij-onkruidbestrijden-al-per-2015-verplicht.44061.lynkx

Ik dacht onterecht dat particlieren het niet meer mochten kopen.. (wens was vader vd gedachte denk ik)
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan