ongerust

G

Guest

Guest
Ik ben wat ongerust, ik ben flauwgevallen en heb schrik dat ik een jodium overdosis heb.

Gisteravond heb ik nog wat lugol's jodium (5%) op mijn polsen gesmeerd omdat ik lichtelijke druk voelde in mijn keel. Ik vond dat het snel introk en vanmorgen rond 7u was ik opgestaan om mijn H2O2 drankje te drinken en heb ik nog wat lugol's op mijn huid gesmeerd, daarna terug gaan slapen. Toen stond ik pas rond 11u op (niet ongewoon voor mij) , niks aan de hand maar in de spiegel zag ik een rode vlek op de achterkant van mijn nek (zie foto).

Ik was meteen ongerust en dacht misschien is het een reactie van mijn schildklier en heb ik overgedoseerd met de jodium (nochtans dacht ik dat transdermaal je enkel zoveel jodium opnam als nodig en het daardoor veilig was). Toen ik het nog eens wilde bekijken, voelde ik me niet goed en ben ik op de grond gaan liggen en ben ik dus flauwgevallen. Nadien dacht ik misschien was het gewoon van de schrik in combinatie met nog niks gegeten te hebben, dat ik ben flauwgevallen, maar ik voel me nog steeds niet al te best. Te warm en beetje slap (nog niet veel gegeten ook niet want ik vraag me af of ik nu nog voedsel met jodium erin mag eten???) Momenteel doet mijn nek pijn en voel ik het weer draaien.. 8O

 
Hoi Lekkerromig, wat een toestand voor je, die lichaamsreacties die je ook nog eens niet zo goed kan plaatsen. Maar goed dat je hier je verhaal plaatst : er komt vast iemand die weet wat hier aan de hand kan zijn bij je.

Ik hoop dat je er snel de vinger op krijgt bij jezelf Lekkerromig van wat er speelt dat je niet meer zo voor verrassingen komt te staan.

Ik was deze ochtend ook experimenteel bezig voor mijn doen.

Ik heb een liter geozoneerd water gedronken, daarna minstens een uur niets gegeten, wel thee gedronken met o.a. paardenbloem en mariadistel erin en daarna een bakje yoghurt met avocado.

Toen steken in mijn lever.

Komt het door de budwigcombi met ozonwater ook al had ik het minstens een uur uit elkaar genomen?

 
Dit klinkt als een jodiumallergie. Hier een fantastisch artikel van de Amerikaanse WAPF-site. Sally Fallon spreekt hier over 'iodism':

Quote:
They believe that iodism, an unpleasant brassy taste, runny nose, and acne-like skin lesions, is caused by the bromide that iodine extracts from the tissues. Symptoms subside on a lower dose of iodine.


Iodism is in werkelijkheid 'brominism'. De jodium zorgt ervoor dat bromide, een bestanddeel van pesticiden en een voedseladditief, uit de weefsels wordt losgeweekt waardoor je te snel ontgift van bromide en erdoor vergiftigd wordt:

http://breastcancerchoices.org/bromidedominancetheory.html

De oplossing is om de ontgifting geleidelijker te laten verlopen met lagere doses jodium, NIET om jodium dan maar in zijn geheel te mijden!

Mike

 
hoi Lievergezond, ik zou het niet weten, hopelijk is het slechts een ontgiftingsreactie bij jou.

@Mike,

jij denkt dus dat dit een ontgiftingsreactie is van al giftige stoffen die in mijn lichaam aanwezig waren die dankzij de lugol's jodium loskomen en niet een probleem veroorzaakt door de jodium?

Ik hoop dat het dat maar is, want ik ben toch ongerust dat ik permanente schade heb toegebracht, na deze testimonials te hebben gelezen.

Sommige mensen krijgen na het supplementeren van jodium (of potassium iodide) ernstige reacties zelfs bij het eten van natuurlijk voedsel met jodium erin, zoals vis. Je kunt hier blijkbaar ook aan doodgaan indien je een allergie hebt, maar ik ben nooit allergisch geweest aan het eten van vis ofzo, dus enkel aan synthetische jodium of wat?

 
een voorbeeld van iemand die een allergie heeft ontwikkeld na een injectie van synthetische jodium:

"I was injected with iodine for a cat scan and broke out in hives. I grew up on seafood but can no longer eat any. I have had reactions to multivitamins with iodine in it as well. I find this allergy thing highly frustrating as i am also weary of nasal sprays with salt water in them. This all does make one a little paranoid."

Hier heb ik dus schrik voor.. :?

 
Meestal komen dit soort heftige reacties voor bij hoge concentraties vloeibare jodium (Lugol's) en jodium-injecties. Je zou dus kunnen overstappen op natuurlijke voedselbronnen van jodium.

Mike

 
Ach nu denk ik dat ik snap wat je bedoelt met die bromide dij vrijkomt door jodium inname.

Hier (post reactie nr 50) legt iemand het ook nog es uit:

Bromide, iodine, chlorine and fluoride -- these are all in the same family in the periodic table, and work as ‘competitive inhibitors.’ This means when one is present in the body and another is introduced, it will ‘kick out’ the existing one.

Therefore, this overuse use of bromide that we see today in many foods kicks out essential iodine (which is necessary for healthy breasts, glands, thyroid, immune system) from the body. Hence, iodine deficiency.

When iodine is introduced to the body it kicks out bromide, which has to be flushed out of the body, possibly causing a detox reaction. This can be anything from difficulty breathing, rashes, headache, sore, muscles and limbs to a general feeling of flu like symptoms.

So, when people tell you they are allergic to iodine, what they could be allergic to is the sudden dumping of bromide into their body, activating their immune system.

The majority of the population is iodine deficient as a result of the above.


Is het een beetje te vergelijken met als je een teveel aan koper zou binnenkrijgen, je door het synergetisch effect dat koper heeft met ijzer, je een ijzergebrek kunt krijgen en daardoor bloedarmoede, waardoor men verkeerdelijk zou kunnen aannemen dat je niet tegen koper kunt en een zogenaamde 'koperallergie' hebt, maar eigenlijk waren die twee stoffen gewoon niet in balans?

 
Dit werkt iets anders. Jodium is onderdeel van de zogeheten 'halogeen-familie' van elementen. Behalve jodium behoren hier ook toe: fluor, chloor, bromide. Deze strijden met elkaar om dominantie in de schildklier. We weten dat de schildklier schildklierhormoon produceert op basis van jodium, zoals de schildklierhormonen T3 en T4, waarbij de getallen 3 en 4 staan voor het aantal jodiummoleculen waaruit het hormoon bestaat (dus 3 in het geval van T3 en 4 in het geval van T4). Chloor, fluor en bromide hebben niets te zoeken in de schildklier, maar kunnen daar wel terechtkomen als de schildklier te weinig jodium bevat. Ze gaan dan de concurrentie aan met jodium in de schildklier.

Is het niet interessant om te zien dat in Amerika chloor en fluor in het drinkwater zitten en bromide in bestrijdingsmiddelen verwerkt zit? Klinkt als een directe aanval op de schildklier. Wanneer de schildklier onderactief wordt neemt de intelligentie af. Toeval? Ik dacht het niet!

Goed, dat was een zijspoor, maar wel een interessant zijspoor. Nu terug naar wat ik wilde vertellen. De schildklier zit werkelijk te wachten op jodium. Als deze in geconcentreerde vorm in het systeem komt, zal de schildklier deze jodium gretig in zich opzuigen en meteen evt. chloor, fluor of bromide eruitgooien. Het schildklierhormoon T3, dat rechtstreekse communicatie met de cellen onderhoudt zal hetzelfde doen in de rest van het systeem. Het gevolg is dat halogeen-elementen als chloor, fluor en bromide afgevoerd worden en dat gebeurt via het bloed. Hierdoor kun je door dergelijke giftige elementen tijdelijk vergiftigd worden. Het is dus niet een kwestie van balans, maar meer van: de goede stof duwt de slechte eruit.

Mike

 
Bedankt voor de uitleg, Mike. Dit maakt mij al minder ongerust, want ik dacht eerst dat die lugol's niet goed was voor mij en ik misschien permanente schade had toegebracht aan mijn schildklier..

Zou er dan via bloed langs de achterkant van mijn nek die gifstoffen eruit gekomen zijn en daardoor die aders gesprongen zijn op die plaats? Misschien wat H2O2 3% opdoen...

Ik vind het wel frappant dat op de site van healthwyze.org waar ze kritisch zijn tov zowel gezondheidsadviezen uit conventionele hoek als de alternatieve, ze zeggen dat je kraantjeswater (als je In Amerika woont zoals je zegt dus fluor bevat) kunt drinken indien je een felle reactie hebt gekregen van een jodium supplement, omdat de fluor de schildklier zal vertragen. Ze zegt er wel bij dat je dit kunt doen wanneer je 'desperate' bent om de symptomen te minderen. Ok, misschien als je heel erg heftig reageert dat je dit zou kunnen doen, maar er moeten toch betere alternativen zijn ipv hetzelfde goedje in te nemen waar je nu juist zo ziek van bent geworden?

Ze zijn daar trouwens erg fel tegen het oraal innemen van jodium supplementen, omdat je gemakkelijk kunt overdoseren, maar ze bevelen wel supplementatie via de huid aan.

Bestaan er trouwens ook natuurlijke bronnen van fluor, bromide en chloor (ik dacht toch wel van chloor?) die niet schadelijk zijn voor het lichaam indien in de juiste hoeveelheden?

Ik vind dit ook wel een goeie vraag in het artikel die je hebt meegegeven:

"Would we have such a severe iodine deficiency without bromide

dominance?"


Indien we dus geen bromide dominantie zouden hebben, ook al aten we niet zoveel zeevoedsel als de Japanners, dan was er misschien alsnog geen probleem..betekent dit dat we misschien ook méér dan normale dosissen jodium nodig hebben om jodium te doen overheersen en zodoende die verkeerde stoffen uit de schildklier weg te krijgen?

 
Quote:
Bestaan er trouwens ook natuurlijke bronnen van fluor, bromide en chloor (ik dacht toch wel van chloor?) die niet schadelijk zijn voor het lichaam indien in de juiste hoeveelheden?


Natuurlijke, gezonde bron van chloor: zout (natriumchloride), vormt maagzuur (hydrochloridezuur).

Natuurlijke, gezonde bron van fluor: groene thee, voelt zich prettig in fluorrijke bodem.

Ik ken geen natuurlijke voedselbronnen van bromide. Ze zullen er zeker wel zijn, maar ik weet er niet van.

Quote:
Indien we dus geen bromide dominantie zouden hebben, ook al aten we niet zoveel zeevoedsel als de Japanners, dan was er misschien alsnog geen probleem..betekent dit dat we misschien ook méér dan normale dosissen jodium nodig hebben om die verkeerde stoffen uit de schildklier weg te krijgen?


Ja, en dat geldt niet alleen voor jodium, maar voor heel veel essentiele voedingsstoffen. De bierkaai waar wij tegen vechten als moderne mensen is niet waar de vroege mens of die gezonde natuurvolkeren mee te maken hadden. Wij hebben te kampen met vervuilde lucht, vervuild water en vervuild voedsel uit vervuilde bodems. Er zijn veel grotere hoeveelheden essentiele voedingsstoffen nodig voor ons om ons te ontdoen van alle troep die we in onze moderne wereld verzamelen. Vandaar ook het concept van 'superfoods' en 'nutrient density'. Onze voeding moet zo rijk mogelijk zijn aan voedingsstoffen, willen we het tij kunnen keren. Tegelijkertijd moeten we uitkijken dat we ons niet te snel en te rigoreus ontdoen van alle gif, zoals jij nu ook hebt ervaren.

Mike

 
Ik heb nog een vraagje over lugol's. Indien dit een synthetische vorm is van jodium, geeft dit dan ook geen problemen voor het lichaam? Of geeft dit wel problemen, maar toch minder dan helemaal geen of te weinig jodium binnenkrijgen, aangezien de synthetische vormen van fluor, chloor en bromide al zo kwalijk zijn..

En voor zij die nog steeds heftige reacties krijgen telkens ze een visje eten nadat ze fel reageerden op een jodium supplement, betekent dit dat ze nu in feite een sterker immuunsysteem hebben gekregen waardoor ze sneller zich ontdoen van die verkeerde stoffen die nog in het bloed of de schildklier zitten telkens ze wat jodium binnenkrijgen? Ipv jodium te vermijden zouden ze beter traag afbouwen tot ze de juiste dosis hebben gevonden zoals je al aangaf?

 
@ Dirtsa,

had ik sowieso gedaan, en toch deze reactie gekregen. Het is toch wel opletten geblazen met het supplementeren van jodium, maar tegelijkertijd belangrijk om het hele plaatje te begrijpen, want onderdosering is ook niet het juiste antwoord.

 
hoi Angela,

met mij wat slapjes, maar dat is omdat ik bezig ben aan mijn derde leverreiniging. :) Van die jodiumreactie heb ik geen last meer. Die rode plek in m'n nek is vanzelf ook weggegaan. Ik heb de lugol's intussen niet meer genomen. Misschien dat ik het nog gebruik, maar dan echt niet meer dan 1 druppel via de huid, kwestie van een te sterke ontgiftingsreactie te vermijden...

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan