ongelovigethomaz

G

Guest

Guest
Hoi ik ben Thomas, 22 jaar uit Schagen (N-H)

ik heb een aantal weken geleden een lezing van boer paul vlaar bijgewoond en vervolgens een lezing van mike donkers. wie herhaaldelijk dit forum over zijn lippen liet rollen.

sinds de lezing ben ook groot fan van de rauwe melk, kefir en kefir kwark.

ik wil binnekort samen met een vriend op de markt gaan staan met tot nu toe alleen chia zaden maar ik kan niks vinden op het internet m.b.t. allergieen of andere gezondheidsrisico's. weet alleen dat je er niet te veel van moet eten omdat ze callorierijk zijn en je wanneer je er teveel van zou eten je aan kan komen.

maar er zitten wel redelijk veel koolhydraten in volgens mij en daar was mike als ik het mij goed herinner geen groot fan van..

als je nog niet bekend bent met het product som ik even de voedingswaarden op.

voedingswaarde per lepel (12 gram) 100 gram

calorieën 46 383

totaal vet 4 gram 33,2 gram

meervoudig onverzadigde vetzuren 3,5 gram 29,05 gram

omega 3 vetzuren (ALA) 2500 mg 20,7 gram

omega 6 vetzuren 760 mg 6,3 gram

omega 9 vetzuren 250 mg 2,07 gram

koolhydraten 4,5 gram 37.3 gram

eiwit 2,5 gram 20,75 gram

vitamine B1 0,1 mg 0,83 mg

Riboflavine 0.02mg 0.166 mg

foliumzuur 12 u gram 99,6 u gram

calcium 92 mg 763 mg

ijzer 1 mg 8,3 mg

magnesium 46 mg 381,8 mg

selenium < 0,01 mg 0,083 mg

koper 0,2 mg 1,6 mg

 
waarom ben je zo'n fan van chiazaden dat je er zelfs mee op de markt gaat staan? Ik ken ze eerlijk gezegd niet, weet ook niet of er fytinezuur of zo in zit. Ik vraag mij af of onze voorouders van deze zaden veel geconsumeerd hebben en of wij ze echt nodig hebben.

 
Er zit zeker fytinezuur in.

Maar daarnaast ook veel gezonde stoffen.

Wens je veel succes met je handel!

 
@ dirtsa, onze voorouders waarschijnlijk niet. maar de maya's bijv. gebruiken het al jaren. en de reden waarom ik hiermee op de markt wil staan is omdat ik een steentje wil bijdragen naar mijn medemens doormiddel van gezond voedsel aan te bieden.

@ ufo, kijk daar kan ik wat mee! hartstikke bedankt!

 
Thomas,

Je bent nieuw hier, dus misschien handig dat ik je even wegwijs maak omtrent plantaardige 'superfoods', zoals bijv. de chia-zaadjes waar jij mee op de markt staat. Te beginnen met dit citaat van de Amerikaanse WAPF-site:

Quote:
Q. I was wondering whether by being a vegan and consuming chia seeds, coconut oil and avocados provides me with an efficient source of fat for maintaining biochemical processes in my body.

A. We do not recommend a vegan diet. Chia seeds, coconut oil and avocados will not supply the crucial fat-soluble vitamins A, D and K2. You need to at least eat butter from grass-fed cows for that, and hopefully take cod liver oil.


http://www.westonaprice.org/faq/faq-fats-and-oils

Wat de WAPF hier met zoveel woorden zegt is dat er ongelooflijk veel hype is rondom plantaardige 'superfoods', maar de werkelijke supervoeding, vet- en eiwitrijke dierlijke producten van de juiste kwaliteit, blijft grotendeels onbelicht, een van de redenen waarom dit forum is opgericht.

Forumlid Micave heeft recentelijk deze zeer belangrijke topic gestart:

www.westonprice.nl/topic/vergelijking-brood-met-dierlijk-voedsel-lever

Ik wil je deze gevleugelde woorden van Richard Nikoley niet onthouden:

Quote:
Think of that the next time you hear nonsense about “superfoods”—and it’s always some silly berry, or leaf, or something else that while decent, never holds a candle to animal foods in terms of nutrition. When is that last time you heard of any animal food being referred to as a superfood in any mainstream outlet? Probably never. That’s how backwards everything is and just another example of what you’re up against.


http://freetheanimal.com/2012/07/grains-vegetarians-vegans-and-nutritional-density.html

Ik heb meerdere keren aangegeven dat er een agenda bestaat om ons richting vegetarisme te bewegen, waardoor er sprake is van een zeer eenzijdige informatievoorziening:

https://www.fatsforum.nl/topic/enjoy-eating-saturated-fats-theyre-good-for-you#post-24533

Als je mensen wilt helpen, inclusief jezelf, kun je beter met orgaanvlees op de markt gaan staan. Die chiazaadjes gaan ons echt niet redden!

Mike

 
Thomas, ik begrijp dat je beweegredenen uit een goed hart komen. Maar het is zoals Mike zegt, erg belangrijk dat je je eerst veel meer verdiept in voeding, meer leest en vooral meer zelf nadenkt, voor je onwetende mensen(op de markt bijv) iets verkoopt waarvan je zelf eigenlijk niet goed weet waarom dit eigenlijk gegeten zou moeten worden.

Denk ook aan de tip van weston price, probeer zoveel mogelijk van je voeding binnen een straal van 30 km rond je huis te vinden. Ondersteun lokale biologische boeren.

Eet produkten van je eigen streek en van het seizoen.

 
@Dirtsa,

Moeten alle groenteboeren dan ook maar van de markt verdwijnen? Die verkopen tomaten, paprika`s, noten, en nog veel meer producten waarvan ze niet weten of ze wel gezond zijn om te eten...

Ook biologische boeren verkopen nachtschades en fytinezuur.

 
Ik zou het een verademing vinden als alle groenteboeren alleen/vooral nog produkten zouden verkopen die zoveel mogelijk in de omgeving, biologisch geteeld worden.

Wat mij betreft mag er bij nachtschadses wel een waarschuwing hangen :wink:

Aan het zaad wat thomas wil verkopen hangen nogal wat gezondheidsclaims waarvan ik mij afvraag waarop dit gebasseerd is, of thomas er ervaring mee heeft en waar hij de kennis vandaan heeft.

Ik denk dat als je iets gaat verkopen aan onwetende mensen je echt zeker moet zijn van je zaak, en ook de mensen moet voorlichten over bijv fytinezuur.

Ook aan de margarines van Becel worden nogal wat gezondheidsclaims toegeschreven, ben ik het ook niet mee eens.

Wil ik de supermarkten verbieden ze te verkopen? Zou mooi zijn....Ik wil Thomas alleen maar even wakker schudden voor hij op de markt gaat staan, zodat hij zich eerst gaat verdiepen in de zaadjes en zijn motieven.

 
Hoi Thomas,

Leuk te lezen dat je op de lezing van Mike en Paul bent geweest in Midwoud.

Als ik jou was zou ik met ongeraffineerd Keltisch zeezout op de markt gaan staan.

Daar is genoeg over te lezen wat het allemaal voor goede dingen doet voor je lichaam.

Dat spreekt de mensen zeker aan en het is een hartstikke goed product.

Succes.

Poekie

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.820
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan