Omega 3 6 9

marjolein6983

New member
Iedereen heeft het steeds over de juiste balans van omega 3 6 9. Nou dacht ik dat wij in deze wereld veel te veel omega 6 binnenkrijgen, dus dat je juist moet zorgen dat je oa je omega 3 omhoog gooit. Op advies van mijn therapeut gebruik ik nu de perfect balance omega 3 6 9 olie van witsenberg... toen ik 'm kocht was ik op de verpakking al op zoek naar samenstelling/ingredienten... niet te vinden... toch maar gekocht omdat mijn therapeut hamerde op het belang van deze olie... Sinds ik deze olie 's ochtends neem heb ik ineens veel meer last van allergie/histamine!! Gelijk na inname 's ochtends hele dikke en hele pijnlijke keel, klieren opgezet (alsof ik 2 pingpongballen in mijn hals/keel heb) verstopte neus, kortom voelt als (zware) voorhoofdsholte-ontsteking...

Dacht eerst dat het aan mij lag, dat het gewoon door aanbreken van hooikoortstijd kwam... Toevallig gister niet die olie gehad (vergeten...) en voelde me veel beter! Echtt veel minder last... Vanmorge wel weer de olie en boem, gelijk alles dicht en opgezet! Nu op internet gaan zoeken naar ingredienten; zonnebloemolie, lijnolie, pompoenpitolie, rijstekiemolie, teunisbloemolie, borageolie, kokosolie, sesamolie.

Werd ik helemaal niet blij van toen ik het las... :-( had toch wel verwacht dat er gezondere (vis)olieen in zouden zitten...

Nou zat ik te denken; zou de reactie komen doordat ik allergisch reageer op 1 van de ingredienten (kan dat nog bij olieen of zijn alle allergenen daar wel uit gefilterd...), of omdat ik nu teveel van de onststekinsbevorderende omega 6 binnen krijg...

 
Hoi Marjolein, ik kan bijv. niet tegen zonnebloemolie (allergie), al krijg ik er niet zulke reacties op als jij.

Heftige reactie heb je!

 
Als ik het rijtje verschillende oliën zo bekijk is volgens mij de kokosolie de enige goede olie. Gezien je reactie zou ik er per direct mee stoppen.

 
Hoi Marjolein,

Ik zou die olie maar laten staan, want dit lijkt me absoluut niet de bedoeling. In de olie zullen wel veel fytinezuren zitten, en fyto oestrogenen van de lijnzaad! Die zijn er niet zomaar uit te filteren. Ik denk dat je daar een reactie op krijgt, niet direct op het feit dat er teveel omega 6 in zit. Een goede bron van omega 6 zijn sardientjes. Weet niet of je die lust, maar die zou je anders kunnen eten om alles in balans te houden. Die olie kan het beste de prullenbak in.

 
Pak, eigeel, reuzel, sardientjes, vlees van grasgevoerd vee, rauwe volle melk. Dan heb je al de omega 3 6 9.

 
In sardientjes zit juist veel omega 3 of bedoelde je dat ook San?

Ja Marjolein gewoon weglaten dat spul, zie je nu weer dat het altijd de planten zijn die je niet goed kunt verdragen? 8)

 
@ Pike: ik dacht dat sardines vooral omega 6 bevatten in verhouding. Werd ik laatst ff op afgerekend hier, in noemde ze als bron van verzadigd vet ;-)

 
Volgens deze wiki heb je nog gelijk ook. Bizar, er wordt altijd gezegd dat sardines net als makreel, haring en zalm zo'n goede bron van omega 3 is :?

https://en.wikipedia.org/wiki/Ratios_of_Omega_3_to_Omega_6_in_different_foods

Nou ja de ratio is in ieder geval nog wel oke..met 0,45 : 1

 
Thanx voor de reacties!

Ja pike, je lijkt idd wel gelijk te hebben... ;-) Valt mij nu ook op dat iedere keer dat ik hier een pot plaats over voeding die ik niet lijk te verdragen, het steeds om de planten (groente,fruit,algen) gaat... :-( En ik maar denken dat ik zo gezond bezig ben... :-( En dan te bedenken dat mijn therapeut nu adviseert zo min mogelijk, eiwitten, zuivel, vlees, ei, etc te eten omdat dat slecht/zwaar voor mijn spijsvertering zou zijn... Ze wil juist dat ik veel groente, granen en peulvruchten ga eten en ook weinig dierlijke vetten. Alleen dus dit soort evil olieen...

Misschien moet ik het toch maar eens omgooien en meer naar mijn lichaam dan naar haar luisteren, tot nu toe heeft alles wat ze me adviseert verkeerd uitgepakt. Zelfs de spijsverteringsenzymen, die ik van haar bij alles (maar dan ook alles!) wat ik eet in moet nemen ( kom dan echt op zo'n 10 pillen per dag, maar vind dit veel te gek dus beperk me tot 3 a 4...) om mijn spijsvertering te bevorderen, zorgen juist voor obstipatie en dikke buik!...

 
@pike: zalm en vis worden inderdaad gepromoot als omega 3 bronnen, maar dat valt tegen. Hersenen en orgaanvlees werken beter ;-) De hersenen laat ik aan me voorbij gaan voorlopig ;-)

@marjolein: jouw therapeut adviseert "klassiek" plantaardig zo te lezen, daar zul je helaas weinig verder mee komen. Als vervanging van spijsverteringsenzymen kun je een klein beetje gefermenteerd zuurkoolsap drinken een half uur voor je maaltijd, of appelazijn opgelost in water. Een veel natuurlijkere en effectievere oplossing!

 
@ San,

Bedankt voor je tip! Dat wist ik nog niet... Maar zorgt dat dan voor aanmaken van voldoende/alle enzymen? Ik gebruik die enzymen omdat veel voedsel (ja en dan weer met name koolsoorten, granen, peulvruchten) slecht vertteer/verdraag... Granen en peulvruchten eet ik niet, de groentes alleen wel weer...

 
Appelazijn is een hele goede optie om te zorgen dat je meer maagzuur aanmaakt om je voedsel beter te verteren. Ik heb ook van die enzymen in pilvorm gebruikt, merkte er eigenlijk niks van.. In jouw geval zou gefermenteerd zuurkoolsap nog beter werken, is direct helend voor je darm. Maar wel meer werk dan appelazijn. Ik heb dit uit het boek dat ik voor mijn dochtertje gebruik, daar adviseren ze zuurkoolsap voor de maaltijd als er bepaalde allergieen o.i.d in de familie voorkomen. Je zou eens bio troebele appelazijn kunnen proberen om te kijken hoe het gaat. Het is sowieso heel goed voor je! (ik drink het wel met een rietje, want mijn smaak is het niet).

 
Hai San,

Bedankt voor je antwoord; heb idd wel vaker gehoord dat gefermenteerde zuurkoolsap goed zou zijn voor de darm, maar ik heb tot nu toe telkens het idee gehad dat ik gefermenteerde voeding niet goed verdraag, dat het dus gaat gisten in mijn darm... Kan dat kloppen? Appelazijn van de biowinkel heb ik nog in huis dus kan ik eens proberen. Gewoon voor iedere maaltijd?

En wat voor boek is dat dat je gebruikt?

 
Of citroensap in water als je appelazijn niet kunt verdragen. En als het lastig is kun je ook met een heel klein beetje beginnen en het langzamerhand verhogen.

En een half uur voor elke maaltijd.

Lia

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan