Ojee... Eczeemplekjes op ons babymeisje, wat te doen?

G

Guest

Guest
Hallo allemaal,

Ons meisje krijgt nu al een aantal weken de rauwe melk formule en ze lijkt het er goed op te doen. (Zie onderwerp wat Gerrit heeft gestart.) Alleen nu heeft ze sinds een week allemaal kleine plekjes eczeem op haar ruggetje, in haar nek en ook wat op haar buikje. Zou het kunnen dat ze toch niet zo goed reageert op de rauwe melk formule? Waar zou het anders door kunnen komen? Ze is nu 10 maanden en de formule is nog haar grootste bron van haar dagelijkse voeding. Ook lijkt het of de huid onder haar oogjes wat roder is. Voor de rest is ze heel actief, vrolijk en ze slaapt ook goed. Ook heeft ze al een tijdje geen snotneus meer. Tja, wat te doen? Hebben jullie tips of hier ervaring mee?

Lieve groet,

Frida

 
Was je haar lichaam en zo ja, waar mee? Gebruik je nog andere "baby-producten"? Drinkt ze uit een plastic fles? Zit daar een siliconen speen op? Welk wasmiddel gebruik je voor de was? Gebruik je wasverzachter?

Zo, een heleboel vragen, maar nog lang niet alles.

 
Frida,

Je vegetarische voedingspatroon heeft voor voedingstekorten bij jou gezorgd, waardoor je moedermelk eveneens ontoereikend was qua voedingswaarde. Nu krijgt je dochter kwalitatief veel hoogwaardigere voeding en kan de ontgifting beginnen. Dat is althans mijn kijk op de zaak, maar Gerrit is hier de deskundige, dus ik hoor graag hoe hij dit ziet.

Mike

 
Hoi Gerard,

Ik gebruik voor het wassen een heel mini beetje calendula van weleda. Ook voor haar billetjes. Soms nog een ander bio/eco merk zonder parabenen e.d. Dit gebruik ik met mate en al haar hele leven... zou dat nu opeens voor een probleem kunnen zorgen? Als wasmiddel gebruiken we Froggy. Geen wasverzachter. Ze drinkt wel uit een plastic fles, met siliconen speen van difrax, ook altijd gedaan.

Mike, ok, altijd even pijn in mijn mamahart als ik dat lees, maar ok. Ik at overigens wel vis, dus helemaal vega was ik gelukkig niet. Ik hoop dat je gelijk hebt mbt tot het ontgiffen.

Op zich klinkt wat jij, Mike, zegt wel logisch. En ze heeft geen snotneus meer, dat had ze ook bijna non stop sinds ze naar de opvang ging. En ze is erg blij, maar haar huid ziet er niet zo blij uit.

Dank voor jullie reactie en al het advies en vragen zeer welkom!

Groetjes

 
Als zij goed slaapt, lacht, drinkt en groeit dan denk ik dat het niet zoveel heeft te maken met rauw melk formule.

Oorzaak weet ik niet, je kunt het wel behandelen met teunisbloem olie of borag olie, maar omdat de kleine nog jong is dien je dit aan te brengen op de aangedane huid i.p.v het in te nemen. Kleine kinderen kunnen nog geen gamma linolzuur omzetten.

Gamma-linoleenzuur

Gamma-linoleenzuur (GLA), zoals teunisbloemolie en borage-olie, zijn beide een soort die bestaan uit essentiële vetzuren. Eerder is bij GLA aangetoond dat tekortkomingen in de huid lipiden, die voor een ontsteking kunnen zorgen, gecorrigeert kan worden door GLA. Herdoor kun je jouw eczeem aanpakken. Helaas is in een recente opgezette klinische studies met GLA bewezen dat GLA juist niet helpt bij eczeem. Het is dus nog een twistpunt.

In een dubbelblinde studie is bijvoorbeeld onderzocht of het gebruik van vijfhonderd miligram bernagie-olie per dag helpt tegen een matige vorm van eczeem. Het gebruik werd vergeleken met het gebruik van een placebo. Honderdzestig volwassenen hebben vierentwintig weken aan dit onderzoek meegedaan. Uiteindelijk bleek dat de effectiviteit van de bernagie-olie niet duidelijk beter was dan de effectiviteit van de placebo.

 
Hoi Ivo, hoop dat je gelijk hebt! Wat zou het nu dan opeens zijn, dat vraag ik me wel af. Dank voor de olietips! Ondanks de twistpunten. Gelukkig zijn het nog maar kleine plekjes, maar al wel een boel. Then again is ze idd erg vrolijk en actief. Ook mega onderzoekend, zo leuk om te zien! En vanmiddag leek het echt even of ze een boekje aan het lezen was, uhum, leek! Dus ja, maar waarom dan die plekjes?

Mike, als het idd met ontgifting te maken heeft moet ze er misschien even doorheen.

 
Hoi, Frida lichte ontstekingen zoals eczeem zijn soms nuttig,omdat het lichaam naar een balans zoekt.

Dat zij nu geen snotneus heeft geeft mij het vermoeden dat er minder ontstekingen zijn in het lichaam. Als ze meer lacht en minder huilt is dat zeer zeker ook een teken dat ze zich lekker voelt.

Wat Mike misschien bedoelt is dat de huid ook kan dienen als ontgiftingsorgaan, en giftige stoffen die nu via de huid worden verlaten voor wat irritatie zorgen in de vorm van eczeem.

Maar goed voor mij is het ook gissen hoor :D

 
Etherisch oliën zijn in bepaalde opzichten te vergelijken met oplosmiddelen, ze lossen dan ook bepaalde plastics en andere dingen op. Even weglaten om te zien of dat scheelt.

Kan je voor het wassen niet volstaan met gewoon water, eventueel met een tikje vitamine C toegevoegd? De was doen gaat heel goed met zuivere soda, in het wasverzachterbakje doe je dan schoonmaakazijn (=6% azijnzuur) of vitamine c opgelost in water (ook zo'n 6%, maar meer is niet snel een probleem).

Plastic fles mijden als de pest, in die dingen zat vroeger Bisfenol-A dat een hormoonverstoorder is (eigenlijk pas na omzetting in de lever in andere stoffen) en tegenwoordig gebruikt men Bisfenol-S dat minstens net zo slecht is. Dus op zoek naar een glazen fles. Siliconen heten inert te zijn, maar ik twijfel daar aan, daarnaast hebben siliconen een sterk waterafstotend effect en zijn ze sterk elektrisch isolerend, wat een effect kan hebben in het lichaam, immers de normale elektrische stromen in het lichaam worden in hun weg gehinderd. Of er siliconenvrije spenen zijn weet ik niet.

Wat leesvoer:

The various silicone allergy symptoms and signs may vary from mild to severe, depending on one’s level of sensitivity and the amount of silicone allergens one is exposed to. Among the mild symptoms are rashes or hives, skin redness, and itching.

 
Heb ook een eczeem kindje gehad. Mijn eerste dochter had het niet, toen was ik ook nog vegetarisch. Bij de tweede at ik al een tijdje vlees voor de zwangerschap en zij kreeg wel eczeem. Deze theorie gaat dus niet altijd op.

Ik heb een enorme zoektocht achter de rug, alle wasmiddelen eruit gegooid, kamer stofvrij gehouden, gesmeerd met allerlei soorten olie, creme's (geen cortisonecreme), baden, klei, zijden pakjes, eliminatiedieet (van mij uit, want ik gaf borstvoeding), kinesologie, kruiden, homeopatie, probiotica en wat ik nu ben vergeten. Eigenlijk hielp niets echt. Sommige van mijn tips hielpen wel bij andere kinderen met eczeem, maar blijft een individuele aangelegenheid wat dat betreft.

Wat ik heb geleerd is dat eczeem ook een sociaal emotionele kant heeft, het zijn vaak hele gevoelige kinderen zijn, die zich vaak moeilijk kunnen afschermen tegen indrukken uit de buitenwereld. Bij mijn dochter werd het erger als er tanden doorkwamen (stress) of als we teveel ondernamen en uit de regelmaat stapten.

Frida, ik voel met je mee. Ik hoop dat ze nog geen jeuk heeft?

 
De link met stress is absoluut een feit! Dit zou betekenen dat jij, Tanja, meer stress had bij de tweede dan de eerste. Gezien het verhaal van Frida kan ik me wel voorstellen dat (doorgegeven) stress hier een grote rol in speelt.

Mike

 
Hallo,

Dank jullie wel voor jullie reacties.

Mooi wat Ivo zegt! Zou fijn zijn!

Ik kies wel altijd voor BPA vrije flessen, maar glas is idd beter, dank voor de goede tips!

Tanja, bedankt voor jouw lieve reactie. Gelukkig lijkt ze er totaal geen last van te hebben en zijn het niet veel plekjes, dus ik hoop dat het snel wegtrek en nog meevalt!

Ze is denk ik wel een gevoelig kindje, alhoewel ze juist nu naar het lijkt juist heel lekker in haar velletje zit... op de plekjes na dan! Haar gastouder noemde haar heel wijs en juist ook stoer! Daar ben ik het natuurlijk mee eens :) Maar ik heb ook wel het gevoel dat ze snel dingetjes doorheeft en dus gevoelig is.

Gezien het stress verhaal begrijp ik niet dat ze er nu opeens last van heeft en dan juist niet de tijd dat het echt stressen was.

Ik heb niet het gevoel dat het echt heel erg gaat doorzetten en hoop dat het weer overgaat, maar ik wilde de vraag juist hier ook neerleggen mbt het feit dat ik haar nu de rauwe melk formule geef. Kan niet echt zeggen dat mijn omgeving dat begrijpt! Dus de link is dan snel gelegd naar de formule. Dat kan ik wel begrijpen. Mijn omgeving vindt dit weer typisch iets voor mij om te doen... 'Gekke Frida met haar voeding e.d...'

Fijn dat ik het even met jullie kan bespreken!

 
Koudgeslingerde honing op de plekjes kan ook goed helpen. het is dan wel symptoombestrijding.

 
Hoi Frida,

Onze jongste dochter van 4 jaar had vorig jaar ook last van eczeem. Dit openbaarde zich voornamelijk in de winter als de schildklier veel moeite moet doen om het lichaam op temperatuur te houden. Toen ik nog niet van Weston Price gehoord had hebben we haar gevaccineerd :(. Dit is niet meer terug te draaien, maar ik ben er van overtuigd dat er een link moet zijn tussen eczeem en vaccinatie. Veel vaccins worden gekweekt op eieren en laat bij onze dochter het eczeem zich nou net openbaren nadat ze eieren heeft gegeten. Ook zie ik op de 1 of andere manier een verband tussen eczeem en sojaproducten. Vorige week had ze een stukje chocolade bij een kennis gegeten en de volgende ochtend had ze eczeem aan de binnenkant van de armen. Ik moest toen ineens denken aan sojalecithine (rommel) dat waarschijnlijk in de chocolade was verwerkt. Uit contact met de kippenboer waar we altijd eieren haalden (Demeter) bleek vervolgens ook nog eens dat aan het kippenvoer een kleine hoeveelheid soja olie en schilfers zijn toegevoegd. Kortom. is ze allergisch voor eieren of voor soja ? Soja bevat natuurlijk goitrogenen waardoor de schildklier onderdrukt wordt en zie hier de link met eczeemproblemen die zich met name in de winter openbaarden. Ik leer ook nog dagelijks, maar dit zijn de verbanden die ik zie. Dus, wellicht geef je je dochter weleens een zachtgekookt eitje (supergezond ivm de cholesterol). Zou hier een link kunnen liggen voor jullie. Ik ben momenteel druk bezig om een andere kippenboer te vinden die de kippen voeding geeft zonder soja. Tot die tijd eet onze dochter geen eieren.

Waar wij ook goede resultaten met geboekt hebben is door haar dagelijks te wassen met olijfoliezeep. Dit was ooit een tip van Poekie (Lia) en ik heb het idee dat dit ook geholpen heeft. Verder zou je de vitamine-C douche kunnen overwegen.

Succes !

 
En spreek trouwens ook nog eens met de boer waar je de rauwe melk koopt. Wat eten de koeien ? Wellicht dat ze in de winter krachtvoer krijgen met soja als bestanddeel ? Ik ben al zo vaak teleurgesteld in de voeding die dieren krijgen terwijl ik op dat moment echt dacht een mooi adres gevonden te hebben. In een ander topic heb ik daarom ook nog een vraag openstaan over de voeding van koeien in de winter (helaas met weinig reacties tot dusver).

 
Wat fijn dat jullie allemaal zo meedenken! Wat ik zelf niet zo goed begrijp is dat ze niks anders (op de melk formule na) is gaan eten. Misschien idd ook het weer en de droogte in huis.

@Satfat, sojaproducten gebruiken wij niet. Ik heb zelf een trage schildklier waarvoor ik Armour Thyriod gebruik. Ze krijgt wel bijna elke dag een ei... En ik weet niet welk voer die kippen krijgen. Ik koop nl de biologische eitjes van de AH. En wat betreft de melk, dat is een goede tip! Maar ik vrees ervoor! Het wordt nog zó veel verwerkt. Het is wel een biologisch dynamisch bedrijf, maar ja, dat hoeft ook niet alles te zeggen.

Mike, jij gaf destijds de tip voor veld en beek, haal jij daar ook jouw melk? Heb jij het al eens gevraagd?

Wij hebben ons meisje niet ingeent dus daardoor kan het niet komen.

Dagelijks wassen wordt toch juist afgeraden om de natuurlijke beschermingslaag niet te veel aan te tasten? En zeep ook, toch? Maar olijf klinkt natuurlijk wel fijn.

Satfat, hoe gaat het nu met jullie meisje? Vanaf wanneer zijn jullie anders gaan eten? En merk je veel verschil ook bij jullie kindje? Hebben jullie haar ook orgaanvlees gegeven? Dat vind ik persoonlijk nogal spannend. Ik merk wel dat ze vlees en vooral kip lekker vindt! Ze kan al helemaal zelf (6 tanden!) een stuk kip opeten. Zie je haar echt genieten.

Fijne, witte dag!

 
@Frida ik heb voor mijn oudste een tijd de glazen flessen van evenflo gebruikt, weet niet of ze er nog zijn.......

ratel

 
Frida, is er niks verandert behalve de voeding? Ben je gestopt met borstvoeding en toen overgegaan op de formule? Ik lees dat ze ook naar een gastouder gaat, al lang? Je kunt goed kijken naar veranderingen die voor je kleine meid een grote impact hebben. Er zijn een tweetal voorbeelt verhalen van eczeem bij een kleintje waar je misschien wat aan hebt. Ik heb het over de Germaanse geneeskunde van Geert Ryke Hamer.

http://www.gnm-nl.be/index.php?opti...p;catid=903:ervaringsberichten&Itemid=102

http://www.franshoek.info/pagina39.html#bookmark7

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.514
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan