oedeem

duimpje

New member
zoals jullie weten ga ik met sprongen vooruit.
er is een ding waar ik niet zo blij mee ben en dat is mijn dikke benen.
aanvankelijk dacht ik dat dit een hormonale disbalans kon zijn maar na veel lezen en zoeken lijken de symptomen verdacht veel op oedeem.
met de zoekfunctie van westonprice kan ik hier niets over vinden maar wellicht hebben jullie tips voor mij.

dit schrijft wikipedia erover:
Bij oedeem is de hoeveelheid vocht die in het lichaam aanwezig is te groot, of de verdeling van het aanwezige vocht abnormaal. Combinaties treden ook vaak op. De controle over de waterbalans wordt gedeeld door diverse organen. Een belangrijke rol is er daarbij voor de hypothalamus, het hart en de nieren weggelegd.

wat kan ik zelf doen om het te verbeteren?
 
Lipoedeem
Wat is lipoedeem?

Lipoedeem of vetzwelling is een chronische aandoening waarbij vet zich ongelijkmatig ophoopt op het lichaam. Het overtollige vetweefsel zit meestal op de benen, heupen, billen en/of de armen. Lipoedeem is vaak een pijnlijke aandoening, die varieert van bijna geen tot zeer heftige pijn. Het komt vrijwel uitsluitend bij vrouwen voor.

Bovendien is bij lipoedeem de afvoer van vocht via de lymfevaten vaak niet optimaal. Hierdoor ontstaat een onderhuidse ophoping van vet (lip) en vocht (oedeem).

Oorzaken van lipoedeem

Over de oorzaken van lipoedeem is nog weinig bekend. Meestal openbaart de aandoening zich in de puberteit of vroege volwassenheid. Duidelijk is echter wel dat overmatig eten geen oorzaak is van lipoedeem. Factoren die mogelijk een rol spelen bij het ontstaan van lipoedeem zijn:

Erfelijkheid
Hormonen
Verslapping van het bindweefsel
Een zwak houdings- en bewegingsapparaat
Lymfoedeem
Schildklierafwijkingen
Symptomen van lipoedeem

Lipoedeem is vrij eenvoudig te herkennen aan het overtollige vetweefsel op het lichaam. De kledingmaat van het onder- en bovenlichaam verschilt vaak wel twee of drie maten. Vaak stopt de vetophoping abrupt bij de knieën, enkels of polsen. Andere symptomen die vaak gepaard gaan met lipoedeem zijn:

Zware benen
Pijn bij aanraking
Cellulitis
Snel ontstaan van blauwe plekken
Gewrichtsklachten
Kramp
Huidirritatie door schuring van de huid
Vermoeidheid
Psychische klachten

of het is lipoedeem daar ben ik niet helemaal zeker van.
wel heb ik cellulites.
zware benen
en inderdaad scheelt mijn kleding maat van onder en boven 3 maten.
 
oke mike kan je het iets meer toelichten en vertellen wat ik hier eventueel mee kan doen?
ik denk zelf ook al een tijdje aan de schildklier,je weet dat ik kokosolie gebruik.

gerard dank je ik drink 7 glazen solé op een dag
wandelen zou ik wat meer kunnen gaan doen.

silvia
 
Onze schildklierexpert hier is Pike. Pike, lees je mee? Kun jij Sylvia wat gerichte adviezen geven?

Mike
 
ik ken iemand met deze ziekte die glutenvrij eet en zich daar beter onder voelt
er is ook een groep met een actieve facebookpagina
voor een zelfdiagnose kun je ook diverse filmpjes op YouTube bekijken. Het vet wordt ook op een andere wijze opgeslagen en dat kun je voelen inde fase waarin jij zit
De vooruitzichten met een gangbaar eetpatroon zijn niet zo gunstig
 
dank je naief
op youtube zijn de filmpjes vaak in het engels en daar heb ik nogal moeite mee maar ik ga het zeker bekijken

verder ben ik heel benieuwd wat schildklierexpert pike me kan adviseren :]
 
klopt naief ik heb het gezien en de meeste adviseren een operatie,maar niet bij mij!!


Wat is Lipoedeem?!
Lipoedeem betekent letterlijk vet- en vochtophoping. Meestal komt het lipoedeem symmetrisch voor op de heupen, bovenbenen en knieën
Er is een stoornis in de aanmaak van vetweefsel. De afvoer van vocht via de lymfvaten is niet optimaal. Het gevolg is een onderhuidse ophoping van vet en vocht. Dit heeft vaak de vorm van de zogenaamde rijbroek.
Het vetweefsel kan zich ook rond de enkels ophopen. En kunnen de armen ook zijn aangedaan. Als je lipoedeem niet behandeld, ontwikkelt lymfoedeem (vochtophoping) zich er naast in een periode van vijftien jaar. Heb je ook nog overgewicht dan versnelt dit proces.
Er bestaan veel misverstanden over lipoedeem. Omdat lipoedeem in stadium 1 en 2 omkeerbaar is, is het belangrijk dat iemand die geconfronteerd wordt met lipoedeem snel geholpen wordt. Maar ook voor iemand in stadium 3 ligt het herstel tussen de 50 en 70%. Herkenning van de aandoening is cruciaal. Hoe eerder iemand weet dat het lipoedeem is, hoe groter de kans op herstel.

voor mij is het nu duidelijk dat dit bij mij speelt en aan de gradaties te zien op verschillende foto's twijfel ik tussen stadia 2 en 3.

Wat is de oorzaak van lipoedeem?
Over het ontstaan van lipoedeem bestaat nog veel onduidelijkheid. Wel is bekend dat de ziekte zich vrijwel uitsluitend voordoet bij vrouwen en dat het wordt gezien als een chronische ziekte. De ziekte wordt niet veroorzaakt door teveel eten maar de oorzaak rust meer op een opstapeling van vet en een verslechtering van de vochtafvoer via de lymfe. Bovendien staat vast dat erfelijke factoren een belangrijke rol spelen. maar dat wil niet zeggen dat iemand dit krijgt en in welke gradatie. Vaak begint of verergert lipoedeem bij een hormoonwisseling, bijvoorbeeld in de puberteit of na een zwangerschap.

ook dit is duidelijk bij mij begonnen in de pubertijd na het starten met de pil!


Wat zijn de kenmerken van lipoedeem?
Het is belangrijk dat lipoedeem in een vroeg stadium wordt ontdekt. Dat biedt de beste mogelijkheden om verergering of complicaties tegen te gaan. De klachten van lipoedeem zijn geheel anders dan bij lymfoedeem; de benen zijn pijnlijk, er is vaak spierzwakte en moeheid, vaak blauwe plekken en de voeten zijn slank.
De meest voorkomende symptomen zijn:
- zwaar gevoel in de benen
- pijn in de (opgezwollen) benen
- ‘bloemkool’ huid
- snel blauwe plekken
- problemen bij het lopen (door slechte doorbloeding en schurende huid)
- gewrichtsproblemen (vooral knie)
- gewichtsproblemen, zonder aanwijsbare oorzaak
- de kledingmaat van het bovenlichaam is kleiner dan die van het onderlichaam

compleet op mijn lijf geschreven alleen ervaar ik geen pijn gelukkig!

Wat kun je er zelf aan doen?
De Hormoonfactor methode draagt zeker bij aan het verbeteren van lipoedeem. Je verbetert de darmwerking en de hormonale disbalansen worden vermindert. Sport en beweging helpen natuurlijk ook omdat ze de doorbloeding bevorderen. Tevens is het aan te raden om 4 hormonen te laten meten in het bloed, namelijk: actief schildklierhormoon T3, testosteron, progesteron en oestrogeen. Vaak is bij lipoedeem de T3, testosteron en progesteron te laag ten opzichte van oestrogeen.
Laat deze hormonen meten bij je huisarts als deze mee wil werken, want vaak staat deze test niet in hun protocol van lipoedeem. Daarnaast is het mogelijk om ook via een andere weg de bloedwaarden te meten mocht je huisarts niet mee willen werken. Ellen Tiben kan je hier zeker meer info over geven. Als eenmaal de waarden van de 4 hormonen bekend zijn kan je er aan gaan werken. Want een goede schildklierwerking en omzetting naar actief schildklierhormoon (T3) en een goede verhouding van oestrogeen ten opzichte van progesteron en testosteron zijn belangrijk om weer in balans te krijgen mocht je de lipoedeem willen behandelen.

ik kan dus naar de huisarts gaan om deze waarden te laten prikken,maar wat is de meerwaarden hiervan?
het is voor mij duidelijk dat ik deze aandoening heb,dank je huisarts die me vaak zat in mijn onderbroek heeft gezien dat je dit ook is opgevallen,pffff
en maar weer een dieetje ertegenaan,maar goed dat stadia ben ik voorbij en als de waarde niet goed zou zijn ga ik toch geen medicatie slikken voor mijn schildklier.


ik hoop op adviezen hier zodat ik dit varkentje ook kan wassen want ik ben ervan overtuigd dat mijn lichaam ook dit gaat corrigeren met de juiste voeding en supplementen,moet wel even weten welke :]

silvia
 
Hoi Silvia, kan het ook niet zo zijn dat je dikke benen krijgt door afvalstoffen die je niet kwijt raakt en/of een teveel aan oestrogeen? Als ik mijn menstruatie tegemoet loop krijg ik dikkere benen en als ik niet goed genoeg naar het toilet kan dan kom ik als een malloot aan, vooral in mijn benen.

Verder snap ik wel dat je de symptomen herkent maar deze zijn voor mij ook onder andere 'aandoeningen' te plakken.

Wellicht heeft je lever het nu toch zwaarder met je "nieuwe" voedingswijze dan jij zelf merkt. Als je lever het zwaar heeft (met afvoeren) dan stopt het de afvalstoffen in je lijf.

Ik weet niet of testen nu gelijk wel heel zinvol is. Voor mijn idee ben jij nog niet zo heel lang bezig met WAPF en daarom zit ik te bedenken dat je wellicht beter kan zorgen voor betere afvalstoffenverwerking door o.a. bittere stoffen (geelwortel, Neem blad, paardebloem, Zwitserse kruiden, artisjok, iberogast).

 
klopt heksje ik ben nog niet zo lang bezig met wapf.

ik heb wel echt de kenmerkende paardrijbroek al vanaf mijn 16 de jaar en waar de meeste mensen makkelijk wat kilo's kwijtraken is het bij mij een moeilijk verhaal en dit speelt dus al jaren.

ik kan me wel vinden in je verhaal dat mijn lever de afvalstoffen wellicht niet goed kan verwerken,hiervoor raad jij dus bittere stoffen aan,is dat dan ter ondersteuning van de lever?

een trage schildklier kan ook nog tot de mogelijkheden behoren en ja oestrogeendominantie oftewel een hormonaal disbalans is ook duidelijk aanwezig.

dus tja waar te starten??

silvia
 
Hoi Silvia,

Ik geef zelf lymfedrainages, dat is weliswaar een vorm van symptoombestrijding, maar kan je wel verlichting geven terwijl je aan de onderliggende problematiek werkt. Wellicht is er bij jou in de buurt iemand die lymfedrainage kan toepassen? (ik heb les gehad in de Vodder methode)
 
Duimpje, mij lijkt het geen bezwaar te weten hoe bovengoemde waardes zijn.
Zijn ze niet goed ten opzichte vaan elkaar dan kun je erover nadenken wat je verder wilt doen.
Je voeding is veranderd, dus zou ja na een tijd nomaals kunnen laten meten. Verbetering?/hetzelfde?/of verslechtering. Meten is weten.
Wat is er mis met medicatie voor de schildklier? Uiteraard GEEN REGULIERE med.
 
Hoi Silvia, nergens hoef je te starten want je bent al gestart :) Je lijf heeft nu tijd nodig om een balans te vinden. De beruchte paardrijbroek is een teken van oestrogeendominantie. Ik zou je willen aanraden hier niets aan te doen en je er niet druk over te maken. Dit verdwijnt naarmate je langer gezond eet en je hormonen meer in balans komen.

De bitterstoffen dienen om je lever te ondersteunen zich te reinigen. Enkele neemblaadjes of paardebloembladeren bij de kruidenthee helpen al.

Neemblad kan je bij Sundancer bestellen. Paardebloemblad staat nu vast wel in je tuin of in de buurt (denk erom dat je wel je blad ergens vandaan haalt waar honden zich niet ontlasten). Iberogast en artisjokextract kan je bestellen bij gezondheidaanhuis.nl.
Verder zijn er lekkere kruidentheeën waar deze stoffen al in zitten.

Een trage schildklier komt vaak weer van een minder goed functionerende lever af en daarom denk ik dat je nu beter je lever wat kan ondersteunen. Mariadistel wordt hier ook vaak voor gebruikt en heeft men goede resultaten mee maar alle genoemde stoffen moet je natuurlijk zelf uitproberen. Mariadistel werkt voor mij helaas niet vanwege mijn kwikbelasting door o.a. amalgaamvullingen.
 
hoi Duimpje, ik had eerder wel gezwollen voeten / enkels een paar zomers terug van de oedeem. Wel telkens in de zomer, zou dat toevallig zijn? Ik denk het niet. Destijds had ik hartje zomer in Zuid-Europa sokken in mijn schoenen aan, omdat ik het anders te koud had. Dat is schildklierproblematiek. Bij mij is zeker dat allergieen / infecties alles in de war gooien van mijn stofwisseling. Ik ben een prediabeet, met de allergieen als oorzaak, en ik vermoed zelf ook problemen met mijn nieren, maar dat is ook niet raar met een vermoeide alvleesklier / maag. Zware metalen spelen mij ook parten.
 
interessant wat je allemaal al ontdekt hebt duimpje.
Ik zou inderdaad jezelf laten testen, regulier of alternatief. Dan weet je waar je nu staat. En kun je gerichter aan de hormonenbalans werken.

Misschien heb je ook hier wat aan duimpje https://www.facebook.com/groups/723525814368734/?fref=ts

Natuurlijk gaat de reguliere behandeling jouw niet helpen, maar het kan je misschien wel helpen bij of klachtenverlichting of het vinden van meer puzzelstukjes.
 
Duimpje,

Heb jij kinderen? Zo ja, heb jij deze borstvoeding gegeven? Ik leg als ik antwoord krijg op deze vragen wel uit waarom ik dit wil weten.

Mike
 
@mike

ja ik heb twee kinderen een van 16 en een van 18.
ik heb ze allebei bosrtvoeding gegeven maar voor een korte tijd,ongeveer 3 maanden.

Vrouwen horen rondingen te hebben en niet het kaarsrechte, gespierde figuur van mannen. Een vrouwenlichaam hoort uit dubbel zo veel vet te bestaan als een mannenlichaam! Vrouwen opgelet: vet is niet alleen goed in je lichaam, maar ook op je lichaam. Ik heb het hier niet over overtollig buikvet, maar vooral vet op de heupen, borsten en billen. Het is dit vet waarmee baby’s zich voeden. Dit is ook de reden waarom mannen op vrouwelijke rondingen vallen, want het is een teken van vruchtbaarheid.

ik denk dat je naar dit stuk toe wil mike.[van je eigen site] http://www.mikedonkers.com/lichaamsgewicht/
ik had het al gelezen en daar ook mijn gedachten bij gehad dat mijn lichaam mijn vet vast wil houden voor nog een eventuele zwangerschap.


silvia
 
Nee, dat is niet waar ik naartoe wil. In het boek Eet vet wordt slank van Barry Groves spreekt hij over 'paardrijbroekdijen'. Hij ziet het geven van borstvoeding als de beste manier om deze kwijt te raken, omdat het dijvet baby's voedt (dit is ook de reden waarom vrouwen vet om hun heupen horen te hebben, wat hen het zandloperfiguur geeft, een teken van vruchtbaarheid). Jij zou het dus wel eens kunnen hebben vastgehouden omdat je niet lang genoeg bent doorgegaan met bv.

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan