klopt naief ik heb het gezien en de meeste adviseren een operatie,maar niet bij mij!!
Wat is Lipoedeem?!
Lipoedeem betekent letterlijk vet- en vochtophoping. Meestal komt het lipoedeem symmetrisch voor op de heupen, bovenbenen en knieën
Er is een stoornis in de aanmaak van vetweefsel. De afvoer van vocht via de lymfvaten is niet optimaal. Het gevolg is een onderhuidse ophoping van vet en vocht. Dit heeft vaak de vorm van de zogenaamde rijbroek.
Het vetweefsel kan zich ook rond de enkels ophopen. En kunnen de armen ook zijn aangedaan. Als je lipoedeem niet behandeld, ontwikkelt lymfoedeem (vochtophoping) zich er naast in een periode van vijftien jaar. Heb je ook nog overgewicht dan versnelt dit proces.
Er bestaan veel misverstanden over lipoedeem. Omdat lipoedeem in stadium 1 en 2 omkeerbaar is, is het belangrijk dat iemand die geconfronteerd wordt met lipoedeem snel geholpen wordt. Maar ook voor iemand in stadium 3 ligt het herstel tussen de 50 en 70%. Herkenning van de aandoening is cruciaal. Hoe eerder iemand weet dat het lipoedeem is, hoe groter de kans op herstel.
voor mij is het nu duidelijk dat dit bij mij speelt en aan de gradaties te zien op verschillende foto's twijfel ik tussen stadia 2 en 3.
Wat is de oorzaak van lipoedeem?
Over het ontstaan van lipoedeem bestaat nog veel onduidelijkheid. Wel is bekend dat de ziekte zich vrijwel uitsluitend voordoet bij vrouwen en dat het wordt gezien als een chronische ziekte. De ziekte wordt niet veroorzaakt door teveel eten maar de oorzaak rust meer op een opstapeling van vet en een verslechtering van de vochtafvoer via de lymfe. Bovendien staat vast dat erfelijke factoren een belangrijke rol spelen. maar dat wil niet zeggen dat iemand dit krijgt en in welke gradatie. Vaak begint of verergert lipoedeem bij een hormoonwisseling, bijvoorbeeld in de puberteit of na een zwangerschap.
ook dit is duidelijk bij mij begonnen in de pubertijd na het starten met de pil!
Wat zijn de kenmerken van lipoedeem?
Het is belangrijk dat lipoedeem in een vroeg stadium wordt ontdekt. Dat biedt de beste mogelijkheden om verergering of complicaties tegen te gaan. De klachten van lipoedeem zijn geheel anders dan bij lymfoedeem; de benen zijn pijnlijk, er is vaak spierzwakte en moeheid, vaak blauwe plekken en de voeten zijn slank.
De meest voorkomende symptomen zijn:
- zwaar gevoel in de benen
- pijn in de (opgezwollen) benen
- ‘bloemkool’ huid
- snel blauwe plekken
- problemen bij het lopen (door slechte doorbloeding en schurende huid)
- gewrichtsproblemen (vooral knie)
- gewichtsproblemen, zonder aanwijsbare oorzaak
- de kledingmaat van het bovenlichaam is kleiner dan die van het onderlichaam
compleet op mijn lijf geschreven alleen ervaar ik geen pijn gelukkig!
Wat kun je er zelf aan doen?
De Hormoonfactor methode draagt zeker bij aan het verbeteren van lipoedeem. Je verbetert de darmwerking en de hormonale disbalansen worden vermindert. Sport en beweging helpen natuurlijk ook omdat ze de doorbloeding bevorderen. Tevens is het aan te raden om 4 hormonen te laten meten in het bloed, namelijk: actief schildklierhormoon T3, testosteron, progesteron en oestrogeen. Vaak is bij lipoedeem de T3, testosteron en progesteron te laag ten opzichte van oestrogeen.
Laat deze hormonen meten bij je huisarts als deze mee wil werken, want vaak staat deze test niet in hun protocol van lipoedeem. Daarnaast is het mogelijk om ook via een andere weg de bloedwaarden te meten mocht je huisarts niet mee willen werken. Ellen Tiben kan je hier zeker meer info over geven. Als eenmaal de waarden van de 4 hormonen bekend zijn kan je er aan gaan werken. Want een goede schildklierwerking en omzetting naar actief schildklierhormoon (T3) en een goede verhouding van oestrogeen ten opzichte van progesteron en testosteron zijn belangrijk om weer in balans te krijgen mocht je de lipoedeem willen behandelen.
ik kan dus naar de huisarts gaan om deze waarden te laten prikken,maar wat is de meerwaarden hiervan?
het is voor mij duidelijk dat ik deze aandoening heb,dank je huisarts die me vaak zat in mijn onderbroek heeft gezien dat je dit ook is opgevallen,pffff
en maar weer een dieetje ertegenaan,maar goed dat stadia ben ik voorbij en als de waarde niet goed zou zijn ga ik toch geen medicatie slikken voor mijn schildklier.
ik hoop op adviezen hier zodat ik dit varkentje ook kan wassen want ik ben ervan overtuigd dat mijn lichaam ook dit gaat corrigeren met de juiste voeding en supplementen,moet wel even weten welke :]
silvia