nog steeds demeter eieren na dit bericht?

Babywapf

New member
De kip met de gouden paaseieren
De duurzaamste eieren hebben het keurmerk EKO/Demeter (voor biologisch) of Milieukeur (voor Rondeel) en voldoen in de praktijk aan 3 sterren van het Beter Leven Kenmerk. Dat betekent dat ze het beste scoren op de combinatie milieu en dierenwelzijn. Deze kippen eten voer met duurzame soja waarvoor geen bos gekapt is, het energieverbruik is zuinig en de kippen hebben voldoende uitloopruimte in de buitenlucht. Voor de gezondheid van mensen en de dieren is het goed dat deze kippen geen of heel weinig antibiotica krijgen als ze ziek zijn.

Goede voeding is essentieel voor rust in de koppel. Als de kippen het voer niet lusten, gaan ze namelijk vechten. Omdat biodynamische kippen geen dierlijke producten – zoals vis of bloedmeel – mogen eten, is volwaardige voeding een continue zoektocht. Gerjan: “Met maïs, zonnebloemen, soja en granen probeer ik ze voldoende energie en eiwitten aan te bieden. Momenteel onderzoek ik samen met mijn zoon of klaver een goed alternatief is voor eiwit. Ruim de helft van het voer teel ik zelf, ook de soja. Wat ik aankoop komt uit Europa. Ik vind het onzin dat er veevoer uit Zuid-Amerika geïmporteerd wordt.”

beide berichten gaan over demeter eieren, een dure aankoop, biologisch-dynamisch maar toch ongezond?? Want mais soja granen zijn toch per definitie niet goed voor de voedingswaarde van eieren? Of het nou bio-dynamisch is of niet..
 
Wat ik ook even niet snap van eieren ( Mike berichtte er al over dat er weer vogelgriep in Groningen is)
dat ik nog steeds Scharrel- en Vrije Uitloop eieren kan kopen,zo ook scharrelkip etc.
Maar dat kan dus eigenlijk niet omdat er al sinds november weer een ophokplicht is,dus niks vrije uitloop maar binnen blijven!
Heb bij de Woeste Grond ook al eens gevraagd na de vorige ophokplicht wat zij met hun vrije uitloop Polderhoen doen die nooit meer buiten komen,maar waar ik voor moet betalen als zijnde kip die lekker in de wei loopt,ze krijgen dus ook geen gras meer te eten volgens mij,maar de hoge prijzen van hun kippen blijven hetzelfde. Nooit antwoord op gekregen.

Dus ook de Demeter-eieren waar Babywapf het over heeft krijgen momenteel die uitloopruimte in de buitenlucht niet,ik dacht dat die eieren dan werden devalueerd naar scharreleieren en dus goedkopen dienen te zijn?
 
Aan ophokplicht kunnen de boeren niet veel doen, volgens mij lopen ze onder een afdak buiten vaak.

Alle kippen krijgen soja en mais in nl, daar ontkom je niet echt aan. Het is ieg niet gmo en uit Europa.

Goed dat je het ter discussie stelt hoor. Producenten erop aanspreken is de enige manier om veranderingen in gang te zetten, als er genoeg vraag naar is kan er wellicht iets ontstaan.
 
Ja Babbe je zou verwachten dat het dan goedkoper is, omdat het toch niet meer echt vrije uitloop is.. maar ik betaal er toch de hoofdprijs voor, tot ik een alternatief heb. Weet ik in ieder geval zeker dat er geen gmo enzo aan te pas komt.

Tanja, wordt met 4 rauwe dooiers per dag het soja-gehalte voor een dreumes 18 mnd dan niet te veel? (kan je natuurlijk niet echt berekenen maar goed...)

in brood zit vaak ook sojalechitine enzo en dat eten bijna alleeee babíes/dreumessen/kinderen, dus wat dat betreft zit ik met dooiers hopelijk niet JUIST boven het gemiddelde van hetschijfvanvijfkind.
 
Na demeter eieren ook de blijekip eieren:

mailtje van de producent:

Alle Blije Kippen krijgen speciaal geselecteerd GMO-vrij voer. De hoofdbestanddelen ervan zijn Mais, Tarwe, Gerst en Soja. Dit wordt aangevuld met vitaminen en mineralen, kalk voor een sterkere eischaal/botten en aminozuren voor een mooi en gezond verenpakket.
 
Ik vraag me dan wel af wat het verschil is tussen blije kip buitenei en blije kip buitenei biologisch, want de niet-biologische heeft een oranje kleur en de biologische een gele (de dooier dus)
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan