Baking soda met appelazijn werkt bij mij wel goed. Ik was het er nu al vele maanden zo mee, maar het geeft zo nu en dan wisselende resultaten. Als mijn haar dof en breekbaar aanvoelt na het wassen, dan moet er gewoon meer appelazijn in om de pH te verlagen. Als het na het wassen nog vet is, dan heeft de baking soda niet goed zijn werk kunnen doen. Ik heb gemerkt dat het betere resultaten geeft wanneer de baking soda op droog haar wordt aangebracht i.p.v. dat je je haar eerst nat maakt.
Ondanks dat deze methode mij wel bevalt, geloof ik best dat een alkalische omgeving je hoofdhuid en haar schade kan toebrengen. De appelazijn is dan ook een must om dit tegen te werken. Vergeleken met shampoos met sulfaten en shampoo bars lijkt mijn hoofdhuid baking soda toch beter te verdragen. Ik verlies namelijk vrijwel geen haren tijdens het wassen met bica. Bij shampoo en shampoo bars is dit duidelijk anders! Sowieso heb ik geleerd dat ook je ook met de zogenaamde natuurlijke shampoos moet uitkijken of er niet alsnog sulfaten in zitten. De fabrikant van de 'Yes to Tomatoes' shampoo claimt dat dit product vrij is van Sodium Lauryl Sulfaat (SLS), maar er zit dus wel Sodium Coco Sulfaat in deze shampoo..oftewel een stof die haast identiek is aan SLS. Hoe bedoel je, misleiding van je klanten!
Om weer terug te komen op het genoemde artikel, spreekt het wassen met honing mij daarentegen ook aan. Ik ga het proberen en zal mijn ervaring laten weten. Het schijnt trouwens wel zo te zijn dat je haar lichter kan worden door de vrijgekomen H2O2, wanneer je het langdurig laat intrekken.