No 'poo of toch niet?

Bij sommige werkt het wel...bij mij werkte het niet.

Het ging heel snel in strengen hangen. Ik heb het 8 weken volgehouden.

 
Baking soda met appelazijn werkt bij mij wel goed. Ik was het er nu al vele maanden zo mee, maar het geeft zo nu en dan wisselende resultaten. Als mijn haar dof en breekbaar aanvoelt na het wassen, dan moet er gewoon meer appelazijn in om de pH te verlagen. Als het na het wassen nog vet is, dan heeft de baking soda niet goed zijn werk kunnen doen. Ik heb gemerkt dat het betere resultaten geeft wanneer de baking soda op droog haar wordt aangebracht i.p.v. dat je je haar eerst nat maakt.

Ondanks dat deze methode mij wel bevalt, geloof ik best dat een alkalische omgeving je hoofdhuid en haar schade kan toebrengen. De appelazijn is dan ook een must om dit tegen te werken. Vergeleken met shampoos met sulfaten en shampoo bars lijkt mijn hoofdhuid baking soda toch beter te verdragen. Ik verlies namelijk vrijwel geen haren tijdens het wassen met bica. Bij shampoo en shampoo bars is dit duidelijk anders! Sowieso heb ik geleerd dat ook je ook met de zogenaamde natuurlijke shampoos moet uitkijken of er niet alsnog sulfaten in zitten. De fabrikant van de 'Yes to Tomatoes' shampoo claimt dat dit product vrij is van Sodium Lauryl Sulfaat (SLS), maar er zit dus wel Sodium Coco Sulfaat in deze shampoo..oftewel een stof die haast identiek is aan SLS. Hoe bedoel je, misleiding van je klanten!

Om weer terug te komen op het genoemde artikel, spreekt het wassen met honing mij daarentegen ook aan. Ik ga het proberen en zal mijn ervaring laten weten. Het schijnt trouwens wel zo te zijn dat je haar lichter kan worden door de vrijgekomen H2O2, wanneer je het langdurig laat intrekken.

 
Hoi boterbloem, als je je haar wast doe dan door de shampoo mengen je bicar. in je handen vorens je het door ,ik zou nat haar doen dan verdun je het nog even ,je haar doet.

Shampoo van Lanza is sulfate free...de shampoo heb je toch echt wel nodig voor de verzorging van je haar. Als je het dan spoelt dan altijd wel een conditioner erin doen of je appelazijn...ik adviseer je om het af te wisselen ..en daarna wel het liefst een leave in...

 
Chantie, ik ben van mening dat ons haar eigenlijk zonder shampoo zou moeten kunnen. Kijk maar naar het haar van andere dieren, dat is zonder shampoo en conditioner in topconditie mits het dier gezond is. Voorheen waste ik mijn haar elke dag en daardoor was de talgproductie onhoog geschroefd. Het heeft een paar weken geduurd voordat mijn haar minder snel vet werd met minder wassingen. Overigens los ik de baking soda op in gekookt, afgekoeld water alvorens het te kunnen gebruiken om mijn haren mee te wassen. Ook de appelazijn gebruik ik verdund.

 
Okay, klinkt goed!

Ja je haar hoef je eigenlijk max 1 x per 10 dagen te wassen, tussen door lekker uitspoelen!dus alleen water en geen sop!

Wel als je alleen uitspoelt je appelazijn doen...

Ik was mijn hondje ook met bicar..word die lekker wit!

 
Mijn ervaring is dat als je haar alleen met water wast, het gaat stinken.

Vroeger zal dit vast gewerkt hebben, maar nu met alle verontreiniging in lucht enzo is dit anders volgens mijn ervaring.

Mijn zoontje zijn haren werden altijd alleen met water gewassen, maar dat begon toch echt te ruiken.

Wij gebruiken natuurlijke shampoobars. Er zitten geen troepen in en het is heerlijk.

Zelf ben ik er ook op overgestapt sinds een jaar ofzo.

Mijn haar splijt niet meer (deed het vroeger wel), glanst en is gewoon supermakkelijk geworden. (als in : ik was het 1 of 2 x in de week, spoel het uit, kam het met een brede kam, en laat het drogen) Dat is alles.

Azijn en appelazijn : hiermee heb ik de ervaring dat het mijn haar op de duur beschadigde : het werd erg droog en ging stuk.

 
mijn zoontje (5,5) wast nooit zijn haar maar het stinkt helemaal niet. het wordt niet vet en niet droog, glanst prachtig en ruikt gewoon fris.

mijn haar echter, ziet er alleen maar een beetje ok uit als ik het elke dag was :(

heb al vele keren geprobeerd te minderen of over te stappen op oerzeep of andere natuurlijke middelen, maar helaas....

 
@Mus: Hoeveel tijd heb je jezelf en je haar gegund om het te proberen met minder te doen? Het kan namelijk zo'n 2 maanden duren voordat je hoofdhuid er aan gewend is.

En ja, dat kan een kwestie zijn van afbouwen of radicaal stoppen. Radicaal stoppen is vaak heftiger en dat kan zeker gaan stinken etc.

 
Als je haar gaat ruiken door het niet te wassen is er iets niet juist. Mijn zoon zijn haren zijn niet meer gewassen sinds hij baby was en er zit geen geur aan. HEt ruikt gewoon naar haar.

Als je je haar met natuurlijke produkten wil gaan wassen moet je het eerst strippen. Bijna alle verzorgingsprodukten bevatten siliconen, die leggen een film om je haar (waardoor je denkt dat het gezond is, net zoals paraffine in huidcremes) die film lost alleen op met sls. Zo gauw je stopt met je sls shampoo blijven de resten siliconen achter, je krijgt die met aleppzeep of water of ... niet uitgewassen en je haar wordt heel snel vettig en onhandelbaar. Eerst strippen dus, met een shampoo met sls en zonder siliconen.

 
Sodium Lauryl Sulfaat (SLS )

Ik was mijn haar met aleppozeep en heb echt totaal geen vies haar ofzo. gelijk al vanaf de eerste dag met zeep wassen ging het goed. Afentoe eens met azijnwater naspoelen. Maar echt nodig is dat eigenlijk niet.

 
Helaas kan ik dat niet zeggen over Aleppo zeep. Het leek wel alsof er residu achterbleef op mijn haar. De aanzet van mijn haar zag er daardoor vet uit en mijn haar zelf was erg droog door de zeep. Met azijn naspoelen gaf geen verbetering.

Baking soda + appelazijn geeft meestal wel goede resultaten. Het was zelfs zo dat mijn haar een tijdje terug niet meer te vet werd en spoelen met slechts water voldoende was. Dit heb ik zo'n 2 weken kunnen volhouden, daarna werd het weer te vet. Voor het gemak ben ik kort geleden de zogenaamde natuurlijke shampoo + conditioner van Yes to tomatoes gaan proberen, maar viel dat even tegen! Het was wel prettig dat het makkelijk uitspoelt, maar er zat duidelijk weer een laagje om mijn haar heen waardoor het heel nep aanvoelde (ondanks dat er geen siliconen in zouden zitten). Daarnaast raakte mijn hoofdhuid er geïrriteerd van en vielen er opvallend veel haren uit tijdens het wassen.

Ik blijf nu daarom bij de baking soda en wellicht honing straks!

 
je hebt ook natuurlijke shampoo bars, misschien is dat ook nog een optie ?

oa die van chagrin valley staan heel goed bekend !

 
Hoi Zonne, ja ik heb al eens een paar proefjes besteld bij Chagrin Valley. Het resultaat wisselde per zeepje, maar vaak gaf het bij mij hetzelfde effect als Aleppo zeep. Ook had ik veel last van haaruitval onder de douche met deze zeepjes. Wat is jouw ervaring hiermee?

 
Ik ken alleen nog maar de aleppo zeep en die bevalt super goed. Alleen ruikt die niet super lekker, dus misschien ga ik de chagrin valley bars nog wel eens proberen. Misschien niet voor mijn haar hoor, maar je hebt ook wash- bars begreep ik. En ze klinken zo lekker van geur !

 
Het is inderdaad een leuk merk: kleinschalig familiebedrijf en met zorg gemaakte natuurproducten. Ik denk als de Aleppo zeep jou bevalt, dat deze zeepjes het ook goed zullen doen op jouw haar. Wie weet probeer ik het over een paar maanden ook weer. Ben in ieder geval erg blij dat mijn hoofdhuid problemen verleden tijd zijn sinds WAPF en het weglaten van irriterende shampoos.

 
Ik gebruik ook shampoo bars voor mezelf, niet van Chagrin Valley, maar van een ander merk. (via Etsy)

Het haar van mijn zoon : het was niet het haar dat rook, maar zijn hoofdhuid denk ik. Hij heeft veel en dik haar, froezelkrullen en is een tijd veel ziek geweest. Hij heeft ook wat last van berg. Mijn neus is mijn sterkte zintuig , anderen roken niks aan hem, maar ik vond het echt niet meer prettig ruiken (maar ik ruik dan ook alles). Daarom wordt het nu af en toe met shampoobar gewassen. (en maar goed ook, zijn krullen hangen vaak vol modder en vuiligheid van buiten enzo :) )

 
Ik gebruik sinds januari bica en appelazijn als spoeling. Op mijn achterhoofd voelt mijn haar toch wel vaak vettig, terwijl mijn haaraanzet veel volume heeft (wat ik nooit eerder zonder stulingspridukten voor elkaar kreeg). De laatste tijd wissel ik af met rhassoul aarden ipv bica.

Mijn haar styl ik tegenwoordig met wei wat ik overhou van kaas maken. Werkt als een soort van gel of haarversteviger.

De rhassoul werkt ook erg prettig en is puur aardepoeder zonder toevoegingen. Kost iets van 11 euro voor 500 gram en ook goed voor gezicht en lichaam wassen of maskertje.

Honing lijkt me moeilijk uitspoelen uit je haar? Ben erg benieuwd naar ervaringen van jullie..

Groeten,

Edith

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan