Nieuws van de dag: voedingscentrum zet kokosolie in negatief licht

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Mtje
  • Startdatum Startdatum
Morgen krijgen we hier nog kokosolietax (al wil ik niemand op ideeen brengen).

Is de vettax in Denemarken al van de baan eigenlijk?

Ja gelukkig wel lees ik net, maar de reden zou zijn dat het nadelig uitpakte voor de Deense economie.

 
Quote:
Kokosvet zou onder andere helpen bij het afvallen, je weerstand verhogen en je beschermen tegen ziekten, zoals kanker, diabetes en hart- en vaatziekten. Astrid Postma-Smeets van het Voedingscentrum waarschuwt voor deze berichten: “Het negatieve effect van kokosvet op je gezondheid staat vast, terwijl eventuele positieve effecten onvoldoende bewezen zijn.” De Europese Voedselveiligheidsorganisatie (EFSA) heeft daarom geen enkele gezondheidsclaim over kokosvet goedgekeurd.


Beste Astrid-Postma-Smeets, beste EFSA: ik raad u aan om in pubmed "coconut oil" in te tikken en te lezen wat er dan uitkomt voor u feiten gaat ontkennen.

Maar simpel dingen met elkaar in verband brengen helpt ook: de mensheid gebruikt al jaren kokosolie voor consumptie, maar de kanker-, diabetes-, hart- en vaatziekten-epidemieen zijn vrij jong: rarara hoe kan dat?

Boekentip: lees het boek Wheat Belly van William Davis.

 
Hallo Gadsie: ik verwacht niet veel soeps van het voedingscentrum.

Maar nu blijkt weer dat het altijd weer erger kan dan het al was met hun adviezen.

Zolang het nog maar bij adviezen blijft kan het mij nog niet alles schelen, maar goed, de wereld achter de ziekmakende adviezen is zo goed voelbaar.

Straks gaan ze hier op basis van die ongezonde adviezen ook nog ongezonde maatregelen bij de overheid aanmoedigen.

 
Jemig wat een slappe hap dit! Ik zie trouwens dat ze net het bericht iets hebben aangepast, maar diegenen die alleen de kop of eerste zin lezen krijgen nog steeds een negatieve associatie bij kokosolie en kokosmelk!

Zonde en ernstig slecht van een semi-overheid!

 
Wel jammer dat ze de sponsor zo onbelicht laten, die heeft er immers voor betaald. Ik mis namelijk de volgende regel:

"Dit advies wordt mede mogelijk gemaakt door Unilever" :D

 
Goed punt Lampje!
Quote:
Op de huidige site is het Voedingscentrum mistig over de sponsoren van deze leerstoelen, maar een duik in het internetarchief leert ons dat de volgende bedrijven sponsoren (geweest) zijn:

AVEBE Research & Development

Ahold (Albert Heijn)

H.J.Heinz B.V.

LU General Biscuits

Nederlandse Zuivel Organisatie

Productschap Tuinbouw

Productschap Vis

Productschap Zaden, Granen en Peulvruchten

Roche Vitamins

Romi Smilfood BV

Sara Lee/Douwe Egberts Research

Smiths Food Group BV

Stichting ISG

Unilever Bestfoods Nederland

Voorlichtingsbureau Vlees

Wetenschappelijke Stichting NVPG


Quote:
Om af te sluiten: recent was ik op een gezondheidsevenement en sprak daar iemand die nauw is betrokken bij het Voedingscentrum. Ik vroeg hoe het toch kan dat er zoveel mensen werken met verstand van zaken die telkens maar de Unilever boodschap blijven uitdragen. Het antwoord was dat de werknemers het lang niet altijd eens zijn met de informatie waarmee er naar buiten wordt getreden, maar je hebt je te houden aan de visie van het Voedingscentrum en die biedt over je persoonlijke mening heen. Lekker dan...

http://www.aquariusage.com/index.cfm?objectid=60B38DD2-CDC1-4F4D-A6295E02B057DC6F

 
Quote:
Can you rely on the government to provide objective, health-promoting dietary advice[...]?


Quote:
The short answer to that question is “No.” The reality of how government bows to food-industry interests is shocking, and most certainly plays a role in the obesity epidemic.

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2013/05/26/nutrition-professionals.aspx?e_cid=20130526_SNL_Art_1&utm_source=snl&utm_medium=email&utm_content=art1&utm_campaign=20130526

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan