Nieuw op het forum: Primal girl

Primal girl

New member
Sinds kort lees ik op het forum mee, dus het is tijd om me voor te stellen.

Inmiddels zo'n 1,5 jaar probeer ik meer natuurlijk te eten en te leven.

Dan word je soms best gek aangekeken als 27 jarige.

Ik ben begonnen met heel strikt paleo. Destijds ben ik daar via vrienden aan gekomen. Toen zijn we met een groepje vriendinnen begonnen.

In de loop van de tijd ben ik toen zo'n 30 kilo afgevallen, maar mijn belangrijkste motivatie was gezondheid.

O.a. hoofdpijnklachten zijn sinds de verandering van mijn voeding verdwenen.

Maar de laatst tijd had ik het gevoel dat mijn voedingspatroon nog niet geheel toereikend is voor mijn eigen eisen.

Bleef ook nog wel darmklachten houden die ik al levenslang had.

Nu ben ik rustig aan weer wat zuivel gaan toevoegen (tot nu toe lactose vrije biologische yoghurt, roomboter en kefir), ben ik mezelf aan het laten wennen aan lever en trek ik regelmatig bouillon van botten.

Sinds zo'n 2 weken heb ik flink wat extra pre- + probiotica geslikt en ik heb het idee dat dit wel geholpen heeft.

Mijn eten bestaat nu dus uit redelijk wat vet (roomboter, kokosolie, ghee, olijfolie, avocado en af en toe wat noten), vlees (biologisch en/of grasgevoerd), vis (wildgevangen), diverse groenten (geen nachtschade of peulvruchten), zoete aardappel, beetje fruit (met name bessen)en nu dus ook wat zuivel.

Verder neem ik ook supplementen levertraan/boterolie, soms visolie, vitamine C, soms verteringsenzymen, magnesium en soms glutamine na het sporten (maar dat valt eigenlijk niet zo lekker, dus wil misschien stoppen).

Verder probeer ik zoveel mogelijk lekker buiten te zijn en ik vind het heerlijk om de natuur in te trekken met mijn hond.

Ik hoop hier nog veel te leren.

 
Hoi Prima girl, welkom.

Leuk dat het al zo goed met je gaat en dat je al zoveel bent afgevallen.

Wederom een bewijs dat een verandering van voedingspatroon zoveel voor iemand kan betekenen en veranderen.

Dat is een prima motivatie om hiermee verder te gaan.

Je zult je steeds beter gaan voelen.

Worden de darmklachten al minder sinds je ook zuivel en vetten bent gaan toevoegen?

 
Denk dat ik periodes te weinig koolhydraten heb gegeten en zo mijn darmflora heb verstoord.

Daarnaast kwam ik van een hele zware antibiotica kuur toen ik met paleo begon, dus dat hielp waarschijnlijk ook niet.

Hoop nu weer een goede darmflora op te bouwen.

O.a. met zuivel, maar ik probeer ook regelmatig gefermenteerde groenten te eten en nu dus ook even hooggedoseerde probiotica.

 
Welkom to the familly,

Nou wat ik lees ben je al aardig goed op weg en weet je waar je mee bezig bent, de kennis heb je zo te lezen.

Ik zou zeggen ga er mee door en ja we kunnen allemaal nog bijleren en af en toe hier en daar wat bijschaven.

 
Hey Primal Girl,

Dat is mooi om te zien dat steeds meer (jonge) mensen bewust bezig zijn met 'goede voeding' :) Ben zelf 26 jaar en zo zijn er nog een aantal rond deze leeftijd, leuk je er bij te hebben. Toevallig ook actief op Paleo Nederland Facebook pagina? Ook erg goede informatie en leuke discussies!

Succes verder met de zoektocht naar goede gezondheid!

 
leuk dat je je hebt voorgesteld en welkom. Je bent inderdaad al een mooi eind op weg, en je hebt je er al behoorlijk in verdiept. Daar ben ik jaloers op, ik wilde dat ik dit allemaal had geweten toen ik 27 was.

Ik zag visolie staan bij de supplementen, maar dat lijkt mij overbodig als je al de levertraan neemt.

Voor je darmflora kun je ook nog denken aan het zelf maken van kefir(liefst van rauwe biol.melk).

 
Visolie is niet overbodig bij levertraan. Levertraan bevat niet echt veel omega 3, maar vooral wat vitamine A en D.

Visolie moet wel van een goede kwaliteit zijn, vind ik.

 
@chiko

zo denk ik er ook over, ik eet bijna geen vis omdat ik het praktisch niet door mijn keel krijg.... dus ik neem geferm. levertraan+boterolie en 2-3 gram visolie.

 
Het is ook een beetje tricky om vis te eten, dat houd ik nu ook af en toe beperkt (als ik het eet, eet ik wild gevangen vis), want de zeeën worden helaas alleen maar vuiler met de tijd, met al die olie-lekken.

 
@Dirtsa

Ik ben inderdaad ook van plan om zelf kefir te gaan maken.

Lijkt me ook wat voordeliger dan de kefir uit de natuurwinkel ;-)

 
Veel voordeliger, gemakkelijk en erg lekker. Ik drink inmiddels 1 liter per dag.

Poekie had voor mij de kefirkorrels meegebracht tijdens de boekpresentatie van het grote westonpriceboek in Utrecht.

En inmiddels heb ik al 2 kennissen de kefirkorrels doorgegeven.

 
Ik heb dagen dat ik zelfs 2 liter kefir drink. Mijn eczeem is inmiddels helemaal verdwenen!

Tegenwoordig giet ik wat slagroom bij de rauwe melk en kefir korrels, dat maakt de kefir nog romiger en dikker. Echt heel erg lekker!

 
Dat moeten jullie mij ook eens leren, hoe je kefir maakt.Da's echt gezond en het zal mij echt wel goed doen maar elke keer stel ik het uit om het te doen.

 
Haluk,

Niet uitstellen, gewoon doen, het is een prikkie werk.
Quote:
Verwarm de melk tot maximaal 30 graden, niet heter want anders verslijmt het kefir plantje.

Doe de kefir er in en zet het weg op kamertemperatuur. 24 uur of langer, net hoe zuur je het hebben wilt.

Zeef de drank en vang het vocht op, dit drink je.

Wat in de zeef blijft kun je weer nieuwe kefir mee maken. Of je zet het in een klein laagje melk in een pot in de koelkast om te bewaren voor een volgende ronde. In de koelkast kun je het weken bewaren. Je kunt het ook invriezen dan kun je het maandenlang bewaren.

Als je het invriest en later ontdooit moet de kefir wel even op gang komen.


Hier kun je gratis kefirkorrels afhalen of tegen verzendkosten laten verzenden: http://www.makersdiet.nl/Kefir.html

 
Haluk, Ik zal Tanja wel wat kefir-korrels meegeven op het werk.

Groetjes, Marianu

 
Kijk, het wordt gewoon geregeld.

Nou dat houdt in dat je binnenkort zelfgemaakte kefir kunt drinken. Top man.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.738
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan