Nieuw en hulp nodig bij reuma

Sallie

New member
Beste mensen,

Ik ben een 30-jarige vrouw en heb sinds een paar maanden reuma (reumatoïde artritis).Heb er nog steeds veel moeite mee en kan het maar moeilijk accepteren, met name de Methotrexaat bezorgt me rillingen. Ik dacht altijd dat ik geen keus had en de medicijnen maar gewoon moest innemen. Tot nu toe heb ik ook geen keus, want zonder medicatie is de pijn hels! De ontstekingen moeten echt geremd worden! Maar ik weiger te geloven dat je niet medicijnvrij door het leven kunt!

Heb momenteel last van extreme vermoeidheid, lichte depressie en probeer ondanks dat gewoon te gaan werken.

Gisteren belandde ik op deze site en las ik voor het eerst over Mike. Heb sinds gisteren uren zitten lezen. Heb in de afgelopen maanden sowieso heel veel gelezen op het internet. Zie nu ook werkelijk waar door de bomen het bos niet meer.

Heeft iemand tips voor me? Ik weet echt niet hoe en waar ik moet beginnen :-(
Wil gezonder gaan leven, maar weet niet hoe ik het moet aanpakken.

Wat probeer ik nu wel?
- veel groente en fruit eten (lukt niet altijd helaas)
- vitaminen slikken (B12- zink- magnesium, omega 3 en maandelijks vitamine D. Alles van de Tuinen gekocht, behalve de D, die heb ik van de huisarts)
- in de ochtend glas warm water met citroen en een theelepel pure honing.
- minstens 1.5 liter water per dag drinken
- niet meer (veel) snoepen (was een echte zoetekauw!)
- gemberthee drinken

Ik vind dit al heel wat, want voorheen deed ik dit helemaal niet!
Zit momenteel weer in een dip en wil het liefst alle goede voornemens van tafel vegen en ermee stoppen, want het kost mij veel moeite.
Hoop dat jullie (voeding) tips voor me hebben en hoop weer gemotiveerd te raken.

Alvast bedankt!





 
Ik zou kiezen voor gefermenteerde levertraan ipv de omega 3. Wat ook wel een aanrader schijnt te zijn is gelatine (poeder van grasgevoerde runderen of beter: uit bottenboullion). Je eet wel vlees? En vetten; roomboter bijvoorbeeld?
 
Hoi Sallie,
Klinkt logisch maar vermijd ontstekingsbevorderende voeding en neem voeding tot je die ontstekingen verminderen. Suikers = ontstekingsbevorderend, dus neem niet teveel fruit.
Ik denk dat je veel kunt bereiken met voedingsprincipes zoals die van Weston Price en het GAPS dieet.

Goed dat je omega 3 neemt, dit verminderd de ontstekingen. Die maandelijkse vitamine d, is dat een injectie?
De B12- zink- magnesium, wat zijn de vormen die hierin zitten? Niet elke vorm word even goed door het lichaam opgenomen. Magnesium is erg belangrijk in jouw geval!
Is er ooit een uitgebreid bloedonderzoek gedaan (schildklier, vitamine b12 tekort etc)?

Vraag jezelf ook even af of er nog andere ontstekingen in je lichaam aanwezig zijn (sinusitis, ontstoken knie, ontstoken tandvlees etc).
 
Vertel ons wat je eet op een dag, veel groenten en fruit en supplementen is toch niet alles mag ik hopen.
Wat muis zegt is essentieel voor de genezing van de darmen en gewrichten, de gelatine uit bottenbouillon of desnoods uit een potje (great lakes heeft een grasgevoerde).
Groenten eten prima, maar maak er geen halszaak van en vnl gekookt, fruit hoeft niet perse in grote hoeveelheden niet zo goed vanwege suikers. Veel water kun je ook mee ophouden, drink als je dorst hebt, gemberthee op zich niks mis mee.
Nachtschades schrappen en granen eruit, vetten erin (boter, kokosvet, reuzel, olijfolie, avocado)

 
Bedankt voor jullie reacties!

@muis: Wat is het verschil tussen levertraan en omega 3? Kan ik dit ook bij de Tuinen halen? En waar kan ik gelatine kopen? Ben echt niet bekend met al die middelen. Ken ook alleen maar de Tuinen :-P
Ik lust geen vlees en vlees, eet alleen kipfilet. Gezonde vetten ken ik nog niet, want voorheen at ik alleen maar ongezonde vetten.

@ johan30: Ik moet nog onderzoek verrichten om erachter te komen welke voedingsmiddelen ontstekingsbevorderend en ontstekingsremmend werken. Heb het e.a. al op mijn lijstje staan.
Het Weston Price dieet heb ik gisteren doorgenomen. Vind het lastig om aan al die biologische producten te kopen. Dacht dat het een kwestie was van naar de biologische supermarkt gaan, maar moet dus echt naar een boer voor bijv. rauwe melk.
Merk dat ik echt nog een groentje ben. Heb dingen gelezen over rauwe melk, terwijl ik hier nog amandelmelk en rijstemelk aan het uitproberen ben. :-P
Gaps- dieet is nieuw voor me. Ga zo googlen.
De maandelijkse vitamine D is geen injectie, maar een ampul. Moest het alleen in de wintermaanden innemen, maar denk dat het wel verstandig is om er gewoon mee door te gaan, heel het jaar door.

Sinds de diagnose is er geen uitgebreid bloedonderzoek gedaan. In februari vorig jaar wel. Er waren geen tekorten gevonden. In mei kreeg ik de eerste reumaklacht, eind juli de diagnose.
Voor zover ik weet, heb ik geen andere ontstekingen. Mijn bezinkingswaarde was 3 weken geleden 11. Hiervoor iets hoger...kreeg ook weer klachten etc. en de reumatoloog wilde mijn medicatie verhogen. Heb momenteel 15 mg en hij wilde naar 20mg. Wilde dat absoluut niet en hij gaf me 2 weken de tijd: indien de bezinking niet gedaald was, moest ik toch een hogere dosering.
Dankzij mijn acupuncturist (bij wie ik overigens voor migraine in behandeling ben) is de bezinking gedaald. Ik kreeg van haar natuurlijke ontstekingsremmers: Toxal Forte en Liponzuur ( beide afkomstig uit de Natuurapotheek). Ben inmiddels weer beginnen met die deze kruidenpillen, omdat de pijntjes en zwellingen begonnen zijn.

Wat bedoel je met de vraag 'welke vormen' er in de vitaminen zitten?



 
@Tanja: Ik ben een heel moeilijke en slechte eter. Lust heel weinig, vooral voeding die gezond is, lust ik niet, hahaha. Maar ik ben het beetje bij beetje gaan leren eten. Ben er alleen nog lang niet!
Stamppot lust ik wel, rijst en pasta ook. Ik eet veel gerechten met kip. Groentesoep die mama maakt vind ik heerlijk en gezond!
Salades ben ik niet zo van. Eet het zelden.
Ben, zoals ik al zei, een slechte eter! :-(
 
Het valt mij op dat mensen met reumatische klachten met elkaar gemeen hebben dat ze slecht eiwitten verteren. Het zijn verplichte (semi)vegetariers:

https://www.fatsforum.nl/topic/verplichte-vegetarier/

Dit is te zien aan een afkeer van (rood) vlees en een neiging om te kiezen voor licht verteerbare dierlijke eiwitten uit wit, mager vlees en vis. Dit gebeurt allemaal onbewust en heeft te maken met maagzuurtekort:

https://www.fatsforum.nl/topic/het-belang-van-maagzuur/

Het onvermogen om dierlijke eiwitten goed te verteren zorgt voor een verhoogde aanmaak van urinezuur, waarvan een gedeelte terugstroomt in het bloed en wordt afgezet in spieren en gewrichten, waardoor deze verzuren. Een absolute aanrader is het boek Waarom maagzuur goed voor je is van Jonathan V. Wright:

http://www.ahealthylife.nl/webwinkel/product/waarom-maagzuur-goed-voor-je-is/

Wat nu te doen? Ondersteun je spijsvertering d.m.v. zo vloeibaar mogelijke voeding. Ga soepen/bouillons trekken van gelatinerijke botten, schenkels en mergpijpjes. In jouw geval kan het zeker geen kwaad om hier extra gelatine aan toe te voegen d.m.v. gelatineblaadjes. Er zijn biologische varianten verkrijgbaar in natuurvoedingswinkels, maar zelfs gelatine van Dr Oetker uit de supermarkt werkt.

Voor wat betreft de eiwitbron in deze soepen/bouillons, hier een stappenplan:

1. Trek langdurig op laag vuur soepen/bouillons van zowel plantaardige als dierlijke ingredienten, maar zeef de vaste ingredienten er voor consumptie uit. De bouillon die je dan overhoudt bevat wel informatie van de dierlijke eiwitbronnen, maar deze behoeven geen extra vertering omdat de maaltijd al vloeibaar is. Zo kan je lichaam kennismaken met de voor jou moeilijk verteerbare eiwitten op een manier die het aankan.

2. Na verloop van tijd kun je proberen de vaste ingredienten er eerst uit te zeven, te pureren en terug in de soep/bouillon te doen. Dit is opnieuw een vorm van voorvertering die je spijsvertering niet of nauwelijks belast. Zo kan je lichaam wennen aan wat vastere dierlijke eiwitbronnen.

3. Na verloop van tijd kun je proberen het vlees er opnieuw uit te zeven en in zeer kleine stukjes te snijden en terug te doen in de soep/bouillon. Zo kan je lichaam langzaam wennen aan letterlijk behapbare stukjes vaste eiwitten.

4. In het laatste stadium zou je uiteindelijk je spijsvertering voldoende moeten hebben getraind om vaste eiwitbronnen in stukken van normale grootte te kunnen verwerken. Bedenk dat voor een goede eiwitvertering er altijd voldoende vocht en vet in de maaltijd moet zitten. Tijd dus om af te stappen van al dat droge en magere en te kiezen voor wat ik noem 'vet vocht'. Als je soep/bouillon vet genoeg is, krijg je automatisch meer vet dan eiwitten binnen en dat is een belangrijke sleutel voor een goede eiwitvertering. Zorg ook dat je gebruik maakt van gemarmerd (dooraderd, doorregen) rood vlees.

Mike
 
Ontzettend bedankt voor je bijdrage Mike! Vooral het stappenplan vind ik erg fijn!

Ik ga je ook straks even mailen.
 
Hi Sallie, als je reuma hebt kan je beter voedsel hoog in purines vermijden, deze worden omgezet naar urinezuur.
Neem een kijkje op de site van natuurdietist:
http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?cod=431&id=718&page=9>

http://www.optimalegezondheid.com/j...is-toegestaan-wat-niet-inclusief-purinelijst/

Tegen ontstekingen en pijn kan je Boswellia gebruiken. Werkt goed bij reuma jicht en artrose fibromyalgie -achtige ontstekingen.
Om de urinezuren uit te drijven werkt Duivels klauw goed.
Voor extra aanmaak van bindweefsel kan je Heermoes gebruiken.
Vitamine C zorgt voor aanmaak collageen wat nodig is voor bindweefsel opbouw.
Niet roken, dat breekt vit. c af en verslechterd de bot-pees hechting.
Daarnaast zijn ayurvedische kruiden goed te gebruiken. zoals Rhodiola rosea tegen milde depressies en verbeteren van effectievere opname van essentiele vetzuren. Mag je geen zwarte peper bij gebruiken.
Ook kan je Gotu Kola gebruiken voor beter stemming en aanmaak van collageen en sneller herstel van wonden.

Groeten Robin

PS

fruit heb je weinig aan, want deze worden niet rijp geplukt, dus kan je beter multivitamine 50+ halen bijv bij de Etos, of de Student versie met visolie. Andere multi bevatten vaak slecht opneembare verbindingen.
Haal geen supplementen bij Kruidvat want daar zitten slechte vulstoffen in.

En als beste antioxidant kan je ceylon kaneel of anders gewone kaneel gebruiken.
Deze is zeer hoog in OPC, doe dit met biologische honing in LAUWE 37 graden thee of iets dergelijks.
 
Robin,

fruit heb je weinig aan, want deze worden niet rijp geplukt, dus kan je beter multivitamine 50+ halen bijv bij de Etos, of de Student versie met visolie. Andere multi bevatten vaak slecht opneembare verbindingen.
Haal geen supplementen bij Kruidvat want daar zitten slechte vulstoffen in.

Fruit heb je niet alleen niet al te veel aan omdat het niet rijp wordt geplukt, maar ook omdat er veel minder in zit dan in dierlijke producten. Maar ik denk niet dat je meer kan halen uit een multi-vitamine van de Etos. En in vitamines van de etos zit volgens mij ook niet meer dan in die van de kruidvat. En ik geloof ook dat ze minder en betere vulstoffen bevatten.



Sallie,
Dat GAPS-dieet wat jij heb gevonden is inderdaad degene die je kan gebruiken. Mike heeft ook al wat op geschreven. Maar ik zou daarnaast bezig gaan met het GAPS-dieet dat houd nog meer in dan alleen soep namelijk. En stop geen bouillonblokjes in die soep, maar maak echte. Ik krijg uit je bericht namelijk uit je bericht de indruk de de soep van je moeder die je zo lekker vind, op de zelfde manier gemaakte is als die van de rest van Nederland en die is juist niet gezond. Ik zou er als ik jouw was meer kippenvoeten (zijn te krijgen bij een toko) instoppen deze geven heel veel gelatine en andere voedingstoffen die je in gewrichten nodig hebt, veel meer dan in andere botten.

Met goede vetten bedoelen wij hier, roomboter, ghee (kan je ook zelf maken), niervet, ossewit, reuzel, kokosolie enz. Olijfolie kan maar dan extra-vierge (niet gemengd) en koud, niet verhitten en er niet mee bakken. Ook niet met zonnebloemolie, hier zit veel omega 6 in en dat werkt ontstekingsbevorderend.

Ik zou als bron voor omega 3 en vitamine d levertraan van green pastures nemen http://www.vitavie.nl/webshop/Visolie.html. Deze is niet verhit maar gefermenteerd waardoor hij niet ranzig is geworden en alle vitamines en omega 3 er nog in zitten. Ook heb je zo vitamine a en d bij elkaar in de juiste verhouding.

Nachtschades zou ik er ook helemaal uitgooien, er zitten neurotoxines in die vooral ook op de gewrichten werken. Nachtschades zijn: aardappel, tomaat, aubergine, spaanse peper (de zwarte in korrel vorm is goed), enz. Zoete aardappel is ook goed, als je natuurlijk wel met het GAPS-dieet zo ver bent.
 
Naast gezonde voeding kun je bij de Germaanse Geneeskunde kijken wat de zielsoorzaken zijn van reuma. Misschien kun je daar ook iets mee.
 
Dank allemaal voor jullie reacties! Ben er superblij mee en heb druk aantekeningen zitten maken ;-)

@johan30: Welke vorm staat niet op het potje vermeld, dus het zal wel geen goede zijn. Ik had het bij de Tuinen gehaald en het is eigen merk. Ik ben een paar maanden terug als een gek supplementen en superfoods gaan inslaan, zonder enige kennis. Inmiddels weet ik iets meer en besef ik me dat ik niet altijd het juiste gehaald heb.
Heb gisteren een uitgebreid bloedonderzoek aangevraagd bij de huisarts. Ben vooral benieuwd naar de vitaminen- en hormoonwaarden.

@Robin: Bedankt voor die sites! Heb ze doorgelezen en ben weer wat wijzer geworden.
Van de acupuncturist waar ik heen ga voor mijn migraine, heb ik Toxal Forte gekregen. Dat zijn kruidentabletten gemaakt van een hoop planten die ontstekingsremmend werken. Volgens haar is het krachtiger dan Boswellia.
Duivels klauw wil ik wel proberen, want mijn urinezuur was bij de laatste meting 0.13mmol/l en normale waarden zijn 0.14-0.39mmol/l. De reumatoloog heeft daar overigens niks over gezegd. Moet ik natuurlijk zelf weer achterkomen. Weg met die urinezuren, dus Duivels klauw wordt op mijn lijstje gezet.
Ook vitamine C ga ik aanschaffen! En je andere tips neem ik ook zeker mee. Dank je wel!

@Kaaskanlekkerzijn: Ik zie door de bomen het bos niet meer. We hebben het GAPS- dieet, het WAPF- dieet en ik las vandaag over het Paleo- dieet.
http://thepaleodiet.com/success-story-curing-rheumatoid-arthritis-with-the-paleo-diet/
http://leogoespaleo.nl/gastblog-mijn-weg-naar-paleo/
Weet niet welke ik moet aanhouden!

Mijn mama maakt soep op de juiste en gezonde manier. Ook met bottenbouillon en inderdaad soms ook met kippenvoeten, hihi. Als ze die maakte, dan hoefde ik niet, maar weet nu wel beter!
Levertraan staat op mijn lijstje en het schrappen van zonnebloemolie!

Ik las dat je tomaten wel kunt eten, mits ze rijp zijn. En als aardappelen geen groen gekleurde stukjes hebben, kun je die ook eten. In die groene stukjes en in onrijpe tomaten zitten die neurotoxines. Klopt dat?
Dank je wel voor je tips!

@Debsy: Interessante toevoeging. Ik ga me erin verdiepen. Dank je wel.




 
Je kunt alles eten maar of het goed voor je is?
Nachtschades heb ik altijd gegeten met hopen.
Ik had er nog nooit van gehoord.
Of het komt door de iets aanwezige nicotine dat ze zo verslavend zijn?
Zeker bij gewrichtsproblemen zou ik geen risico's nemen.
De auteur krijgt ook o.a. gewrichtsproblemen bij het eten ervan en bij de comments lees ik er een paar die na het elimineren van nachtschades geen gewrichtsproblemen meer hadden.
http://www.diagnosisdiet.com/nightshades/
 
Sallie,

Zo veel verschil zit er niet in, behalve de hoeveelheid vet en de soep waar bij het GAPS-dieet naar mijn indruk (ik volg het niet) meer de nadruk op wordt gelegd.
WAPF is vooral voor mensen die een goede gezondheid hebben en geen darm problemen hebben al kan je ook daarmee problemen mee oplossen. GAPS is dacht ik gebaseerd op WAPF om je darmen te helen. Paleo biedt veel raakvlakken met WAPF alleen, is het gebaseerd op aannames van wat mensen vroeger aten. Ze hebben gekeken wat was er toen beschikbaar en dat los gelaten op onze huidige eetwijze en dan krijg je mager spiervlees, veel noten en weinig vet al vinden ze vet wel gezond. Bij WAPF zitten er dus wel granen bij omdat er ook natuurvolkeren waren die dat aten, je moet er alleen natuurlijk wel tegen kunnen en dat kan jij waarschijnlijk niet. In het Paleo-dieet wat jij aanhaalde werd dacht ik nog wat meer weg gelaten, ik heb het eerlijk gezegd niet zo goed gelezen. Binnen de paleo is er ook het AIP-dieet (auto-immuun protocol), dat zou je ook kunnen gaan volgen ik zou dat dan wel combineren met veel soep en vet maar dat is daarbij ook toegestaan.

De nachtschades worden met koken wel iets weggehaald maar niet veel. Dat soort dingen worden ook gepost om mensen vooral niet verder te laten nadenken en dingen zelf uitproberen. Ik zou ze als ik jouw was een paar weken helemaal weg laten en daarna een eventueel proberen.
 
Bedankt voor jullie reacties.

@Kaaskanlekkerzijn: bedankt voor je toelichting op de verschillende diëten. Ik ga een voedingsschema maken en kijken hoe het bevalt.
Ook ga ik proberen om de nachtschaden weg te laten.
Phoe phoe, wat een uitdaging ga ik aan.
Wish me luck people! ;-)
 
Ik houd ook niet zo van vlees, ik neem daarom vaak biol. gehakt. Speklapjes zijn ook lekker.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan