Niet-biologische, betaalbare kwaliteitsproducten

Webmaster

New member
Bij deze wil ik een topic beginnen over niet-biologische, betaalbare kwaliteitsproducten. Ik ben regelmatig in toko's te vinden en kom daar producten tegen die zeer betaalbaar zijn en toch vrij van bestrijdingsmiddelen of waarvoor zeer weinig bestrijdingsmiddelen worden gebruikt. Hier een lijstje dat verre van compleet is, dus graag aanvullen:

- zoete aardappelen (bataten)

- basmatirijst

- jonge Thaise kokosnoten

- kokosmelk in blik of in literpakken

- vele andere kokosproducten (altijd de ingredientenlijst lezen!)

- Thaise koriander

- avocado's

- bitter melon (krachtige leverheler, ziet eruit als een soort geribbelde courgette)

Zoals je ziet zijn het allemaal producten die een hoge voedingswaarde hebben of uit mineraalrijke bodem komen en dus uit zichzelf sterk zijn. Geen enkele boer gebruikt pesticides voor de lol, ze doen dit uitsluitend als hun oogst in gevaar komt. Een slechte opbrengst kost geld, maar pesticides ook, dus als een boer zich dit kan besparen, doet hij dit. Hoe zwakker het gewas, hoe groter de kans dat schimmels en insecten (de opruimers van de natuur) deze zullen aanvallen.

Lijkt me een handige topic voor mensen met een kleinere beurs. Heb ook niet de illusie dat biologische producten per definitie geen gif bevatten:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Biologische_landbouw_en_voeding#Het_gebruik_van_bestrijdingsmiddelen

Bovendien wordt de prijs van biologische producten kunstmatig hoog gehouden, omdat grootnandelaren als Natudis en Udea standaard 30-40% marge aanhouden, nog voordat het in de winkel ligt. Daarnaast zijn traditionele verbouwingsmethodes ALTIJD beter dan moderne biologische!

Mike

 
Avocado

Pompoen (lekker als soep met de bottenbouillon en kokosmelk)

 
Pompoen en kokosnoot zijn een mooi voorbeeld van alles wat een harde bast heeft, wat natuurlijk al zeer goede natuurlijke bescherming geeft. Denk in dat opzicht ook aan ananas. Ook belangrijk om te beseffen is dat de meest gegeten voedingsmiddelen het meest bespoten worden. Denk hierbij in ieder geval aan tarwe, aardappelen, mais, bananen, koffie, paprika's en tomaten. Er is hier een zeer informatieve site over:

http://www.weetwatjeeet.nl/

Mike

 
Waarom niet ook betaalbare wel-bio producten? De heilzame keukenkruiden zijn allemaal vrij goed betaalbaar, zoals kurkurma, koriander, kerrie etc.

Daarbij zijn knietjes en mergen goed betaalbaar, ook van goede kwalieit.

Of wilde je specifiek groente en gewassen?

 
Ik wil een zo compleet mogelijk lijstje met zowel plantaardige als dierlijke producten die 'gangbaar' tot stand komen. In de dierlijke categorie moet ik meteen denken aan wildernisvlees (Galloway-koeien), Schotse Hooglanders en Pure Graze-vlees.

Mike

 
Nog even dit: iets kan wel een dikke bast hebben, maar pesticiden die op een boom of plant gespoten worden: die gaan toch ook via de sapstroom in de boom naar de vrucht of anderszins deel van het gewas toe.

Als ik pompoen gebruik in de keuken, dan schil ik trouwens de bast er niet af.

Helemaal niet nodig en een enorm gedoe.

Kun je gewoon meekoken.

Appels in de supermarkt zijn zover ik weet het meest bespoten product.

Hier twee lijstjes met de dirty dozen en de meest schone fruit-groentesoorten: http://voedzo.nl/biologisch-2/dirty-dozen-de-meest-bespoten-groenten-en-fruit/

Veel zacht fruit kun je denk ik beter bio kopen.

Men is op deze site toch al niet zo fruit-achtig.

Maar zure bessen in beperkte mate lijkt me toch wel een aanrader.

Spelt is een oergraan dat niet goed tegen pesticiden kan: die zou je dus ook niet-bio kunnen kopen met een gerust hart.

Zij het dat men regulier vaak nauwelijks heeft gehoord van spelt.

 
In Amerika hanteren ze een lijstje met vervuilde en schone groente en fruit. Schoon hoeft niet persé organic (biologisch) volgens hen, doordat het produkt weinig gif krijgt tijdens de teelt of goed bestand is hiertegen. Vooral zacht fruit is erg vervuild.

Onderstaand het schoon lijstje:

- champignons

- witte kool

- kiwi

- bloemkool

- knoflook

- rode kool

- uien

- asperges

- kool

- zoete aardappels

- avocado

- broccoli

 
Het lijstje met vervuilde groente/fruit:

- andijvie

- sla

- tomaat

- komkommer

- paprika

- druif

- aardbei

- appel

- sinaasappel/citroen/mandarijn

- meloen

- peer

- selderij

- spinazie

- bosbessen

- koffie

Deze produkten kun je dus beter WEL biologisch kopen.

 
Een andere manier om een pompoen niet te moeten schillen is doorsnijden, pitten er uit en dan in de oven leggen, je kan ze dan zo leegscheppen en de smaak is ook beter. Ik vind de pompoenschil meegekookt in soep bijv niet zo´n goede structuur geven.

Is dat zo, basmatirijst kun je dat ook niet bio kopen? Ik koop altijd bio maar het is soms erg duur, ik heb wel al ondervonden dat elk merk helemaal anders smaakt.

 
Dit is wat ik koop in de toko:

-Gedroogde geraspte kokos

-Kruiden om thee mee te maken zoals: venkel, (ster)anijs, koriander, kardemompeulen

-Santen (geperste kokos, inclusief vet, met kokossmaak en geur er aan)

-Vissaus (gefermenteerd)

-Sojasaus (gefermenteerd)

-Gefermenteerde garnalenpasta

-Zeewier

-Miso (gefermenteerde soja+rijst pasta)

Ik weet niet goed hoe ik kan beoordelen of iets goed is of niet, dus als je me iets af zou raden aan bovenstaand lijstje, laat het weten!

 
Mike,

Je zet ook basmatirijst in je rijtje. Hoe kan men er zeker van zijn dat het geen GM rijst is of dat het met veel pesticiden behandeld is?

Doel je op een speciale "merknaam" of uit een specifiek land?

 
Quote:
Je zet ook basmatirijst in je rijtje. Hoe kan men er zeker van zijn dat het geen GM rijst is of dat het met veel pesticiden behandeld is?


Bij elk product dat ik noem heb ik een Engelstalige Google-search gedaan. Allereerst is basmatirijst een niet-genetisch gemodificeerde rijstsoort, maar een oorspronkelijke die op bergen groeit. Daarnaast is basmatirijst uit zichzelf zeer krachtig (door die bergmineralen natuurlijk) en behoeft dus weinig of geen pesticiden.

Quote:
Doel je op een speciale "merknaam" of uit een specifiek land?


Basmatirijst komt uit India of Pakistan.

Mike

 
Ik lees eerst dit

Alleen rijst afkomstig van de rijstvelden

uit de Punjab, gelegen op

de grens van India en Pakistan aan

de voet van de Himalaya en nog een paar

specifieke plekken in India, waaronder

Haryana en Uttar Pradesh, mag basmatirijst

heten

en dan dit

IRRI heeft zelfs een Amerikaans bedrijf Rice Tec geholpen om een patent te bekomen op genetisch gemanipuleerde basmati-rijst.

Gezien de regels van de Wereldhandelsorganisatie wordt niet op het etiket gemeld dat het over genetisch gemanipuleerde rijst gaat. De boeren worden afhankelijk van de Amerikaanse agro-business bedrijven want ze moeten rechten betalen op het patent en elk jaar opnieuw zaden, meststoffen en insecticiden/pesticiden van deze bedrijven aankopen. Doordat dit voor de kleine boeren een te hoge kost is, zijn velen van hen in schulden geraakt en duizenden Filipijnen moesten hun kleine bedrijfje laten overnemen door de grote agro-business bedrijven. Duizenden Filipijnse boeren zijn gestorven als gevolg van de sterke insecticiden, door verkeerd gebruik en door zelfmoord door ze in te nemen.

In India hebben in de laatste dertien jaar tweehonderdduizend boeren zelfmoord gepleegd omwille van schulden als hun oogst van genetisch gemanipuleerde gewassen mislukte.

De grote Amerikaanse agro-business bedrijven zoals Monsanto, Cargill, Dow hebben met hun patenten op genetisch gemanipuleerde zaden aan de boeren van de rest van de wereld een nieuw soort slavernij opgedrongen.

Lees hierover:

Christopher Doran, Making the world safe for capitalism. p. 216-217

William Engdahl, Seeds of destruction: the hidden agenda of genetic manipulation.

dus ik hou het voor de zekerheid maar op de biologische versie, want gm rijst wil ik niet.

 
Houd jezelf niet voor de gek: kruisbesmetting met genetisch gemodificeerde varianten kan ook biologische varianten treffen. Daarnaast is niet duidelijk uit de tekst hierbovenn of de basmatirijst uit India GMO is. Wel wordt er gesproken over GMO-rijst die in de Filippijnen wordt verbouwd, maar ik maak uit de tekst niet op of dit basmati is of niet.

Mike

 
Nog een toevoeging:

In India werden boeren juist ontmoedigd om traditionele gewassen te verbouwen als rijst en bijv. linzen en aangemoedigd om (GMO) tarwe en mais te verbouwen. Dat van die vele zelfmoorden klopt, maar India is dankzij hjet activisme van Vandana Shiva op 1 gewas na (katoen) nu volledig GMO-vrij.

Mike

 
Is voor ons, ver van de rijstvelden vandaan, ook moeilijk te bepalen.

Ik weet wel van mensen die er wonen dat rijst enorm wordt besproeid en/of daar basmatie tussen zit zou ik niet weten.

En als het van plaatselijke boeren is zou ik wel voor de niet - bio vorm kiezen

Zoals in een wereldwinkel bijv.

Van de kruisbestuiving is me bekend, helaas zij het zo. Maar ja, ik eet het al 20 jaar bio en bevalt goed. En zoals je zelf altijd zegt: niet door angst je leven laten beheersen. :wink:

Kruisbestuiving kan bij de rijst in de toko ook gebeurd zijn, en meestentijds eet ik quinoa, maar zelfde verhaal.

Maar wel goed initiatief zo'n lijst, zelf kan ik er niks aan toevoegen.

 
Ja van India wist ik, mooi initiatief om GOm vrij te verbouwen en dankzij de grote vraag uit Europa naar GMO vrije rijst kunnen ze het ook blijven doen.

En daarom koop ik ook weleens van de organisatie Navdanya een netwerk van boeren die kiezen voor traditionele landbouwgewassen en biologische teeltwijzen in Noord India

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.628
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan