Niet aan rauwe melk te komen…

FloortjeL

New member
Mijn ouders zijn ook helemaal in to WAPF! Niet zo gek natuurlijk, na mijn enthousiaste verhalen.

Vooral mijn moeder heeft zich er al ontzettend veel over ingelezen, en volgt ook dit forum…

Ze voelen zich, sinds ze zo eten, zoveel beter!!

Beide ouders zijn erg slank, eigenlijk iets té zelfs. Beide willen wat aankomen, maar vooral in eerste instantie: niet afvallen.

Het volgende doet zich voor:

Mijn ouders wonen op een Waddeneiland, waar (jaja je gelooft het nooit, met al die boerderijen) echt niet aan biologische rauwe melk te komen is.

Verschillende boerderijen gebeld, maar geen van allen doen aan rauwe melk!

Na de wapf maaltijd treedt een verzadigingsgevoel op dat maar 2 a 3 uur aanhoudt. Nu beginnen mijn ouders dus hun toetjes te missen, en juist weer af te vallen.. wat niet de bedoeling is natuurlijk!!!

Ze zijn absoluut geen voorstander van gewone zuivel, terwijl ze dus wel een vervanging hier voor zoeken..

Zijn er adviezen? Wat misschien dan nog wél kan? Waar ze hun verzadigingsgevoel mee kunnen krijgen, zonder dat dit enkel afhankelijk is van vlees eten en het nemen van veel vetten.. (slagroom kan ook al niet natuurlijk nu!)..

Wie oh wie?

 
Biologische slagroom kan toch wel? En wat dacht je van Griekse yoghurt, 10% vet. Yoghurt is gefermenteerd dus dat is niet schadelijk.

 
Bij gebrek aan rauwe melk is volle, gepasteuriseerde zuivel altijd beter dan helemaal geen zuivel. Maar i.p.v. volle winkelmelk raad ik dan gepasteuriseerde, volle zure zuivel aan, dus yoghurt, kwark, kefir, dat soort producten. Het fermentatieproces maakt de schade van de pasteurisatie grotendeels ongedaan, dus het is een goed compromis.

Mike

 
Dat is verrassend, was ik nog niet eerder tegengekomen.

En hoe zit het met Demeter melk, die is niet gehomogeniseerd, wel gepasteuriseerd. Evenals de dagmelk van de bio-dynamische boerderij op het eiland.

En wat als je de melk kookt, wat doet dat..

De bio dynamische boerderij op het eiland heeft een Eko keurmerk en mag geen rauwe melk aan de klant leveren. Stel je voor dat de mensen te gezond worden.

 
Zijn er wel biologische/verantwoorde melkveehouders, maar die willen geen rauwe melk verkopen? Soms moeten boeren ook een beetje over de streep getrokken worden. Ik zou eens langsgaan en vertellen waarom je zo graag rauwe melk wilt hebben en dat je op een vaste tijd die hen goed uitkomt langs kunt komen met je eigen flessen. Ik heb ook al eens moeten praten als brugman om een paar liters los te peuteren. Maar wel met resultaat.

 
Wat TAnja zegt, evt zeggen dat je de melk thuis gaat koken? Hier in BE staan verschillende rauwe melk automaten, er staat altijd op dat je de melk moet koken voor gebruik, die vermelding is verplicht. Als je helemaal niet aan melk kunt komen dan is die demeter melk wat mij betreft het beste alternatief, daar kun je dan kefir van maken, en daar zou je nog eens een flinke scheut slagroom in kunnen doen. Dat is wat ik doe als ik niet aan rauwe melk kan komen. Ik heb twee adressen waar ik rauwe melk ga halen maar het is allebei een uur rijden. Wat ik ook al gedaan heb is rauwe melk invriezen, dat gaat prima om kefir van te maken, om zo te drinken is het niet lekker meer omdat het vet kleine klontjes vormt.

 
Ze denken dat ze het niet mogen verkopen dus. Misschien is het dan voldoende om ze de maas in de wet uit te leggen, dat ze het alleen mogen verkopen als de mensen het zelf komen halen en dat ze het advies mee geven om het te koken ;)

 
Klopt dat ze het niet mogen verkopen, maar als je er zelf om vraagt dan mag het wel. Dus die achterdeur....

Er is geen boer in Nederland die zn melk te koop aanbiedt. :)

Heb je dan een biologische boer gevonden op het eiland?

 
Waren mijn ouders maar zo....

Nee hoor, die vinden dat 'alles met mate moet'. M'n moeder kampt al jaren met reuma... maar 'zo veel brood eet ze niet meer' (alleen sochtends 2 beschuitjes en smiddags 2 boterhammen, en savonds vaak aardappels)

En je moet vooral niet overdrijven.... :(:(:(

 
boter is makkelijk in te vriezen, dus ze kunnen een doos tegelijk invriezen, liefst rauwmelkse op de juiste boerenwijze, of bv. van Zuiver Zuivel grasboter.

Door het overal op en in te doen komen ze al aardig aan hun trekken.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.537
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan