niervet

Myrthe

New member
Ik ben hier even niet geweest en de volgende vraag op faceboek gesteld. Maar ik moet hem hier stellen ;-)

Het gaat om het volgende (op facebook was het off topic, hier niet):
Misschien off topic, maar het gaat over gezonde voeding. Dus ik waag de gok.
Een tijdje geleden ben ik bezig geweest uit te zoeken hoe het zit met vetten, want de juiste vetten zijn zeer belangrijk voor de zuurstof toevoer naar de cellen. Zo las ik dat niervet ook erg goed was. Nieuwsgierig als ik ben, wilde ik dat uitproberen. Dus ik naar de slager, daar werd vreemd gekeken, maar uiteindelijk kwam hij met wat blokjes ingevroren niervet. Geen idee hoe dat ontdooit eruit zou zien.
Ik ben dat gaan ontdooien, maar het bleken een soort vetlapjes te zijn. Tja, dat ben ik dus gaan uitbakken (a la kaantjes)...... En dat was niet zo'n lekker luchtje. Maar ook kwam er niet veel vet vrij, dus dat is dan lastig bakken.

Kortom ik weet er nog niet zo goed raad mee. En aangezien ik nog wat blokjes in de vriezer heb liggen (het was nogal goedkoop) hoop ik dat er hier iemand zit die mij verder kan helpen.
--------(einde post facebook)

Naar aanleiding van deze post kreeg ik ook reacties dat orgaanvet helemaal niet gezond zou zijn en dat ik maar eens het boek forks en knives moest lezen. Kent iemand dat boek? Ik heb het toch goed geschreven? Als dingen niet waar zijn, hoor ik dat graag met de juiste onderbouwing. Ik wil graag leren.

Hartelijke groet,
Myrthe
 
Correctie: ik verneem net dat forks over knives een film is en geen boek. Weet iemand de achtergrond? Moet dan de vraag zijn. ;-)
 
Forks over Knives is veganistische propaganda. Er is niets mis met niervet. Woon je toevallig in Limburg? Dan kan Tanja je het voordoen.

Mike
 
Ik was al wat aan het googlen en je komt dan inderdaad bij nogal dubieuze info uit. Thanx voor het bevestigen.
Nee helaas woon in Bussum. Ken je daar toevallig ook iemand in de buurt?
 
Ik heb niervet van Vlees van de Woeste Grond. Het stinkt helemaal niet. In tegendeel, het ruikt juist erg lekker. Weet je in wat voor omgeving de dieren hebben geleefd?
 
Een maandje of wat geleden heb ik 10 kilo vet in dobbelsteenblokjes gesneden en uitgesmolten.

Ik deed dit in een gietijzeren braadpan en deed ongeveer 1 kilo per keer, 4 uur uitsmelten. De hoeveelheid water bedroeg 0,2 liter, (een frisdrankglas)

Vind de geur tijdens het smelten ook niet echt prettig, maar afzuigkap op volle toeren. Eenmaal gestold ruikt het wel aangenaam en om in te bakken en braden vind ik het prima spul.
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik zat dus wel op het goede spoor ;-)

Het niervet kom van een biologische slager. De eigenaar weet alles van zijn producten. Maar ik had een medewerker. Ik zal eens vragen naar niervet.

Ga van de week dan maar eens aan de slag met het uitbakken. Vanavond eerst mijn kippenboillon afmaken (van een hele biologische kip), anders is mijn hele gasfornuis in gebruik ;-)
 
Zelf niervet uitsmelten kan, maar is bewerkelijk. We verkopen vele potjes per week van niervet van grasgevoerde koeien. De slager smelt het.
http://postpakket.schotsehooglanders.nl/products-page-2/postnl/ossewit-bakvet-van-grasgevoerde-runderen/

Verschil tussen ossewit en reuzel is dat ossewit van koeien is en reuzel van varkens. In beide kun je bakken en frituren.
 
Ik heb van de boer vet van de koe gekregen en wil daar ossewit van gaan maken.Dit is toch veel gezonder dan reuzel van het varken ?.Bij een varken worden er veel afvalstoffen opgeslagen in het vet ,en bij runderen is dat niet het geval.toch?
 
Waar maak jij uit op dat varkens meer afvalstoffen opslaan in hun vet dan runderen? Varkens die op de juiste wijze worden gehouden zijn 'schoon' en dat geldt voor runderen ook. Andersom zullen varkens en runderen die verkeerd worden gehouden meer afvalstoffen hebben.

Mike
 
Van nature is het varken een biologische opruimer, een alleseter. Door deze oorspronkelijke functie is het lichaam van een varken een depot van gifstoffen. Daarbij kan het varken ook niet zweten. Zoals je weet is de functie van zweten afkoelen, maar ook het uitscheiden van afvalstoffen. Een varken mist dus deze belangrijke lichaamsfunctie. Dieren slaan in vet hun afvalstoffen op, het zogenoemde verzadigde vet. Een varken heeft bijzonder veel vet en we kunnen ervan uitgaan dat daarin zeer veel afvalstoffen opgeslagen zitten, meer dan bij andere dieren die wel kunnen zweten zoals bijvoorbeeld een rund. Dit verzadigde vet heeft een gezondheidsbelastende werking in ons lichaam. Daarnaast is het een behoorlijke uitdaging voor onze spijsvertering om dit verzadigde dierlijke vet te verteren.

Misschien een broodje aap verhaal ,maar ik denk ook gezonde dieren gezonde voeding.Alleen jammer dat er niet veel gezonde varkens gehouden worden.
 
Van de site Voedzo, zie ik. Ja, een varken is een alleseter en het probleem is idd dat varkens veelal niet goed gehouden worden, ook biologische niet. Er wordt onvoldoende nagedacht over het voer en wat het met de vetzuursamenstelling doet. Gelukkig zijn er nog de gra(a)svarkens van Pure Graze:

http://www.puregraze.com/consument/gra_a_sproducten/gra_a_svarkens.html

Voor wat betreft Voedzo, die beweren 'suikervrij' te promoten, maar in hun optiek is dat alle suikers behalve kristalsuiker, zij vinden alle 'natuurlijke suiker' OK. En zij denken iets te weten over varkensvlees?!

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.513
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan