In het topic over orgaanvlees schreef ik dat cayenne-pepers gezond zijn. Het antwoord van Mike was:
Quote:
Doe hiermee wat je wilt, maar de voordelen van nachtschades wegen NIET op tegen de nadelen...
Ik ben verder gaan zoeken, maar het enige artikel van WP foundation is het
stukje over nachtschades; daarin gaan ze niet in op voordelen vs nadelen van cayennepepers. Ze hebben het steeds over mensen die verlichting van pijn ondervinden nadat ze
alle nachtschades weglaten. Meestgenoemde zijn steeds de aardappel en de tomaat.
Ik lees elders op de site van Westonaprice.org een stukje over de Thaise keuken: Thailand heeft de laagste kanker-cijfers van alle 50 landen die WHO heeft onderzocht. In hetzelfde stuk staat dat Thailand veel pepers gebruikt (en dat klopt, veel meer dan omringende landen).
Quote:
Pickled garlic, onion and peppers, consumed frequently as condiments, inhibit the development of parasite eggs.
Bron:
Thailand, land of the coconut (westonaprice.org)
De Thai eten geen aardappels, geen brood, en heel weinig tomaat. Maar heel veel rode pepers (cayenne), in vissaus of kokosmelk, kort geroerbakt of rauw.
Ik lees elders ook dat de rode peper de bacterien in de maag aanpakt en de parasieten in de darmen. En laat nu juist de moderne mens een groot probleem hebben met de darmen en parasieten. Ook in de ayurveda - hindoe-geneeskunde - wordt de cayennepeper uitbundig geprezen (zie
dit artikel en
dit artikel), inderdaad onder meer preventief tegen kanker / hartaandoeningen. Ook de WP foundation raadt cayenne overigens aan bij bepaalde gewrichtspijnen. Verder werden de pepers al 6000 jaar verhandeld in Zuid-Amerika. Voor medicinale redenen.
Ik heb in Thailand nooit iemand de chili's zien weglaten. De hete keuken is nogal een populair onderwerp om over te praten en iedereen eet zo. Behoorlijk heet, veel heter dan wat wij gewend zijn. Hooguit zijn er mensen die zeggen dat je het niet moet overdrijven, maar dan gaat het over echt grote hoeveelheden.
Dus: het artikeltje over nightshades is voor mij te algemeen. Staat elders specifiek beschreven over de cayennepeper, dat de nadelen groter zouden zijn dan de voordelen ? In dat geval wil ik het best aannemen. Maar op het internet lees ik overal steeds maar weer hoe gezond ze zijn. Ik houd me dus aan de adviezen van ayurveda.
Er is sowieso iets heel bijzonders aan de Thaise keuken, veel westerlingen geven ook aan dat hun maag rustiger wordt. Overal een beetje vis of vissaus, en nergens brood - zo kom je natuurlijk ook al een heel eind. En alle smaken heel gebalanceerd.
Iets anders: ik heb erg veel geleerd in Thailand (ik zat er twee jaar). Het geheim is echt de manier waarop mensen in de publieke ruimte met elkaar omgaan. Je niet druk maken, goed doen voor een ander, oppassen dat je ego je niet gaat overheersen; kinderen leren dat heel bewust van jongsafaan. Verder is het lichaam heilig, en leren veel mensen op jonge leeftijd al de basis van energiepunten in het lichaam.
Thailand is nooit een land geweest van hoogvliegers en succesverhalen, omdat individueel succes altijd ondergeschikt is aan de sfeer in de groep. Mensen uit China vertelden me dat ze Thailand bewonderden omdat men iets had bewaard wat China had weggedaan, en daar ben ik het hartgrondig mee eens.