Neurotoxines in nachtschades

zotteke

New member
Weet iemand hoe lang ik nachtschades zoals tomaten en pepers moet koken of fermenteren om die neurotoxines te neutraliseren?

 
Uit het boek Nightshade Free, Pain Free van Michael Fowler:

Quote:
Nightshades are good for you except for the neurotoxins that cannot be extracted from them easily, and cooking does not noticeably affect them. When we eat nightshades, we are receiving a daily dose of drugs that do not leave the body quickly, and can cause lots of damage.


Quote:
Cooking does not reduce the solanine content, unless cooked to temperatures above 470°F, which results in rather unpleasant potatoes.


Quote:
Solanine, a naturally occurring toxin found in nightshade plants is a non-water soluble chemical that is not destroyed by cooking. It can be reduced slightly by deep-frying at high temperatures, 470°F, but not completely.


Mike

 
Denken jullie dat de grote consumptie van nachtschades

Al die uiteenlopenden spierziektes veroorzaken bij mensen ????

 
In het topic over orgaanvlees schreef ik dat cayenne-pepers gezond zijn. Het antwoord van Mike was:

Quote:
Doe hiermee wat je wilt, maar de voordelen van nachtschades wegen NIET op tegen de nadelen...


Ik ben verder gaan zoeken, maar het enige artikel van WP foundation is het stukje over nachtschades; daarin gaan ze niet in op voordelen vs nadelen van cayennepepers. Ze hebben het steeds over mensen die verlichting van pijn ondervinden nadat ze alle nachtschades weglaten. Meestgenoemde zijn steeds de aardappel en de tomaat.

Ik lees elders op de site van Westonaprice.org een stukje over de Thaise keuken: Thailand heeft de laagste kanker-cijfers van alle 50 landen die WHO heeft onderzocht. In hetzelfde stuk staat dat Thailand veel pepers gebruikt (en dat klopt, veel meer dan omringende landen).
Quote:
Pickled garlic, onion and peppers, consumed frequently as condiments, inhibit the development of parasite eggs.



Bron: Thailand, land of the coconut (westonaprice.org)

De Thai eten geen aardappels, geen brood, en heel weinig tomaat. Maar heel veel rode pepers (cayenne), in vissaus of kokosmelk, kort geroerbakt of rauw.

Ik lees elders ook dat de rode peper de bacterien in de maag aanpakt en de parasieten in de darmen. En laat nu juist de moderne mens een groot probleem hebben met de darmen en parasieten. Ook in de ayurveda - hindoe-geneeskunde - wordt de cayennepeper uitbundig geprezen (zie dit artikel en dit artikel), inderdaad onder meer preventief tegen kanker / hartaandoeningen. Ook de WP foundation raadt cayenne overigens aan bij bepaalde gewrichtspijnen. Verder werden de pepers al 6000 jaar verhandeld in Zuid-Amerika. Voor medicinale redenen.

Ik heb in Thailand nooit iemand de chili's zien weglaten. De hete keuken is nogal een populair onderwerp om over te praten en iedereen eet zo. Behoorlijk heet, veel heter dan wat wij gewend zijn. Hooguit zijn er mensen die zeggen dat je het niet moet overdrijven, maar dan gaat het over echt grote hoeveelheden.

Dus: het artikeltje over nightshades is voor mij te algemeen. Staat elders specifiek beschreven over de cayennepeper, dat de nadelen groter zouden zijn dan de voordelen ? In dat geval wil ik het best aannemen. Maar op het internet lees ik overal steeds maar weer hoe gezond ze zijn. Ik houd me dus aan de adviezen van ayurveda.

Er is sowieso iets heel bijzonders aan de Thaise keuken, veel westerlingen geven ook aan dat hun maag rustiger wordt. Overal een beetje vis of vissaus, en nergens brood - zo kom je natuurlijk ook al een heel eind. En alle smaken heel gebalanceerd.

Iets anders: ik heb erg veel geleerd in Thailand (ik zat er twee jaar). Het geheim is echt de manier waarop mensen in de publieke ruimte met elkaar omgaan. Je niet druk maken, goed doen voor een ander, oppassen dat je ego je niet gaat overheersen; kinderen leren dat heel bewust van jongsafaan. Verder is het lichaam heilig, en leren veel mensen op jonge leeftijd al de basis van energiepunten in het lichaam.

Thailand is nooit een land geweest van hoogvliegers en succesverhalen, omdat individueel succes altijd ondergeschikt is aan de sfeer in de groep. Mensen uit China vertelden me dat ze Thailand bewonderden omdat men iets had bewaard wat China had weggedaan, en daar ben ik het hartgrondig mee eens.

 
Ik ben er ook nog niet over uit hoe de pepers net zoveel toxinen zouden bevatten als aardappels, aubergines of tomaten of goji-bessen.

Het zal er vast wel in zitten, maar ik denk dat de dosis minimaal is. En daardoor dus ook weer sneller uit het lichaam is. Of misschien wel vanwege de eigenschappen van de peper zelf het makkelijker is om de stoffen weer kwijt te raken.

En in poedervorm gebruiken wij zo'n minimaal klein beetje chilipoeder dat het te verwaarlozen is. Qua toxinen dan, niet qua smaak.

Het is wel zo dat sinds wij een tijd geen tomaten hebben gebruikt en we nu af en toe wel gebruiken de pijn/last een stuk minder is en ik soms niet eens meer merk dat ik tomaten heb gegeten.

 
Er zijn meer neurotoxines waar je op moet letten. Acrymalide (het bruiningsproces), lood, kwik, nicotine, aspartaam, msg en een overdaad aan cortisol (stress) . Misschien wil iemand die lijstje aanvullen? Mijn zus heeft MS en die zou er echt baat bij hebben, maar helaas krijg ik haar niet van de plastic boter en andere rommel af :(

Is er ergens een boek over neurotoxines geschreven of een goed document? Ik wil hier wel meer over weten. Ik strooi zelf af en toe wat chilipoeder over mijn eten, maar ik denk dat dit te verwaarlozen is.

 
Ik snap dat je het beste wil voor je zus, maar het is echt haar eigen verantwoordelijkheid. Als een, in mijn ogen, kleine stap zoals margarine vervangen door echte boter al te veel gevraagd is, dan is er nog een lange weg te gaan!

 
Ik denk dat men in Thailand bescherming geniet van o.a. de dagelijkse dosis kokosmelk. Echt ieder gerecht daar bevat kokosmelk. Begrijp me niet verkeerd hoor, ikzelf ben gek op hete pepers! Zo af en toe beland ik nog wel eens in een shoarmatent en eet dan durum lamsshoarma met knoflooksaus en sambalsaus. Aangezien dit niet vaak gebeurt, vind ik van mezelf dat ik me dit mag permitteren.

Vroeger at ik bijna dagelijks hete pepers, nu dus nog sporadisch. Hoewel ik het lekker vind, krijg ik er de volgende dag meerdere keren per dag brandende diarree van, dus ze worden er linea recta weer uitgekieperd. Normaal gebruik in in mijn gerechten tegenwoordig zwarte peper, mosterd en gember als heetmakers en dat bevalt me prima! Geen diarree, geen 'ring sting' de volgende dag en ook geen diarree.

Mike

 
Het Noord-oosten (Isan) heeft geen kokosmelk als basis. Dat eten is nog veel heter, en weinig bekend bij Thaise restaurants in het buitenland. Allemaal natuurlijke producten, en ook veel dierlijk vet. Te scherp voor mij dat wel.

Ik kan me zo voorstellen dat dat branden juist goed is tegen parasieten.

 
Het is daarentegen ook slecht voor je darmen, want deze staan ook regelmatig in vuur en vlam. En niet te vergeten je sluitspier de volgende ochtend! In het Engels zeggen ze: you burn twice. :mrgreen:

Mike

 
Goh ik moet eigenlijk zeggen dat ik van pikant eten de volgende dag zelden ergens last van heb. Mijn man daarentegen mauwt er ook wel eens over :mrgreen:

 
een vraagje:

zijn de Rozenbottel, Inca -, Acerola - en Acai bes en de Yumberry (Yang-Mei)ook nachtschades?

 
Is er eigenlijk ergens een lijst van welke nachtschades hoeveel neurotoxins bevatten ?

dat zou wel machtig interessant zijn.

hoe heet de neutotoxic stof eigenlijk in nachtschades?

Ik heb vandaag net goji-bes extract binnengekregen (voedings supplement)

zou dat ook neurotoxic zijn?

#Edit

Overigens vind ik dit een interessant artikel over nachtschades:

http://voedzo.nl/gezond-eten/hoe-zit-het-precies-met-de-nachtschade-familie/

in bovenstaande stuk staat ook dat het van persoon tot persoon verschilt hoeveel je reageerd op nachtschades, voor mij lijkt dat wel te kloppen, tenminste ik merk totaal geen verschil als ik ze wel of niet eet. (Toch ben ik sterk geminderd) maar cayennepeper neem ik nog steeds, want ook ik geloof dat cayennepeper meer voor dan nadelen heeft.

en hier, heel interessant stuk over de helende werking van cayennepeper.

http://www.happynews.nl/2009/03/02/de-genezende-kracht-van-cayennepeper/#.U8LK7LER98F

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.510
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan