navelstreng rond nek van baby

organica

New member
Hallo, ik vroeg me iets af,
Is er een echte oorzaak waardoor de navelstreng rond de nek van een baby komt?
Zou dit ook iets te maken kunnen hebben met voeding? vitamine gebrek, dat de navelstreng te soepel is ofzo?
Ik hoor toch geregeld verhalen waarbij dit het geval is, en je zou denken dat dit toch niet helemaal de bedoeling van de natuur is, omdat baby's kunnen stikken.
 
Sommige baby's hebben een hele lange navelstreng waardoor ze in navelstreng verstrikt kunnen geraken. Dit speelde bij mijn zoontje.

Meer hierover zie :
http://www.praktijkdelinde.nl/bevalling/navelstrengomstrengeling

Zo lang de streng nog niet doorgeknipt is, is er nog zuurstoftoevoer via hoofdslagader van de navelstreng. Het is beter dat het kindje volledig met navelstreng geboren wordt en deze zo laat mogelijk af te klemmen zodat de zuurstoftoevoer optimaal blijft. Interessant om te lezen is de site van de Kritische Verloskundige op dit vlak.

Let er wel even op dat sommige ziekenhuizen op dit vlak niet altijd het beste protocol op het vlak van zuurstoftoevoer voor de baby hanteren. Dan kan er enkele minuten minder zuurstoftoevoer optreden waardoor het kindje een neurologische ontwikkelingsvertraging kan oplopen.

Citaat uit site van de Kritische verloskundige :
Doorknippen van de navelstreng
Ouders zijn zich vaak niet bewust van het tijdstip waarop de navelstreng wordt doorgeknipt, terwijl dit eigenlijk wel belangrijk is. Vaak wordt de navelstreng al 10-60 seconde na de geboorte doorgeknipt (TvV, 2012), terwijl er dan nog wel extra bloed, zuurstof en voedingsstoffen naar de baby gebracht kunnen worden. Het moment waarop er geen uitwisseling meer plaats vindt is heel gemakkelijk te bepalen. Zolang je de hartslag van de baby nog in de navelstreng voelt, is er nog uitwisseling.

Er bestaat ook de mogelijkheid om de navelstreng pas door te knippen wanneer deze is uitgeklopt. Hier spreken we van als de hartslag niet meer in de navelstreng te voelen is. Dit is meestal ongeveer 3 minuten na de geboorte. Hier zijn grote voordelen aan verbonden, terwijl je er niet meer voor hoeft te doen dan enkele minuten te wachten!

De voordelen
– Niet al het bloed van de baby bevindt zich tijdens de zwangerschap in de baby zelf. Een groot deel bevindt zich in de placenta. Wanneer we wachten met het doorknippen van de navelstreng, zal er extra bloed van de placenta naar de baby vloeien. Dit kan wel 40% extra bloed opleveren en daarmee dus ook extra zuurstof en voedingsstoffen. Tevens zal dit meer rode bloedcellen geven en meer ijzer. (CBC, 2013).
– Door de grotere hoeveelheid ijzer, is er ook minder kans op het krijgen van bloedarmoede. (Hutton & Hassan, 2007; TvV, 2012).
– Er wordt vaak beweerd dat er meer kans is op geelzucht na het laat afklemmen van de navelstreng. Uit onderzoek is gebleken dat hier niet meer kans op is als wanneer er vroeg wordt afgenaveld. (Hutton & Hassan, 2007).




 
Gefeliciteerd Organica!

Mijn vriendin en verloskundige vertelde dat ze bij de meeste bevallingen ziet dat de navelstreng 1 of meerdere keren om het nekje zit, dit levert vrijwel nooit problemen op. Een baby kan een poos lang veel bewegen en draaien in de buik, dat was haar verklaring voor het omstrengelen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, vraag het ook gerust aan je eigen vk.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.537
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan