Natuurlijke schoonmaakmiddelen

Zojuist mijn was van vieze theedoeken, handoeken en vaatdoeken.

Gewassen met wasmiddel gemaakt van Aleppozeep en een beetje EM.

Het werkt idd nog beter dan met alleen het wasmiddel!

Alle vlekken eruit en het ruikt en voelt superschoon.

 
Nee, vaatwastabletten, wasmiddel etc. is niet meer nodig. Als je een ander geurtje wilt kun je essentiele olie gebruiken, maar is niet nodig.

Sommige mensen gebruiken nog wel natriumbicarbonaat erbij, maar of dat veel nut heeft weet ik niet.

 
Maak jij die EM whipe and clean zelf vrysuyver? Hoe doe je dat dan, wat ik lees op internet lijkt me best een toestand.

 
Fem schrift dat Borax slecht zou zijn voor lever en nieren; ik schrok me wild. Ik neem 3x daags verdunde borax voor gewrichtsklachten, heb ik van de topic van Borax gehaald.

Weet iemand hier meer van?

 
Quote:
Fem schrift dat Borax slecht zou zijn voor lever en nieren


Boron is een mineraal wat nodig is voor het lichaam. Te veel is niet goed, maar dat is natriumchloride (keukenzout) ook niet.

Als men daar geen informatie over heeft gegeven dan is het loos geroep denk ik zo.

 
Vanwege chemische overgevoeligheden was ik mijn was in volle tevredenheid met wasnoten! En het is ook nog eens goedkoop.
 
Dit komt precies op tijd (mooi hoe het universum werkt), want ik zocht iets om schimmel en kalk in de badkamer te verwijderen en met appelazijn gaat dat niet echt makkelijk, maar misschien moet ik schoonmaakazijn gebruiken.

Dit topic doorgespit en vond ook dat H2O2 goed moet werken om schimmel te verwijderen. Eens kijken of dat bij de Kruidvat te halen is.

EM Wipe&Clean lijkt me ook wel wat om de rest schoon te maken.

Mark
 
Ik ga ook overstappen op een ander afwasmiddel. Ik gebruikte tot nu Ecover maar dit bevat zoals ergens hierboven geschreven staat Bronopol EN SLS. Afwasmiddel zelf maken vind ik geen goed idee.

Ik zelf zag dat Sonett wel ok is ...deze ook wellicht https://www.puurmieke.nl/lillys-afwasmiddel.html

hebben jullie nog andere goede tips voor goed afw. middel?
 
Als afwasmiddel gebruik ik Ecover bij de natuurwinkel vandaan.

Mijn shampoo is sinds deze week Aleppo zeep met laurierolie, een geheel natuurlijke zeep. Hier te bestellen. Kwam er zaterdag achter dat onze natuurwinkel het ook verkoopt, wel iets duurder maar het bespaart je de verzendkosten dus dan is het uiteindelijk weer goedkoper.

Ik ben ook benieuwd naar wat men zo gebruikt als natuurlijke schoonmaakmiddelen.
geen Oway shampoo meer :p Kwa schoonmaakmiddel Marcel's Green Soap, (ik heb echt nog geen alternatief gevonden)
 
Die Marcel's Greensoap staat ook natuurlijk op maar krijg ik ontzettende irritatie van ruikt heel sterk, beste is met stoomreiniger maar die heb ik niet dus ik ga voor een ander alternatief!
 
Stoomapparaat aanschaffen, kun je zeer veel dingen mee schoonmaken (wc/badkamer/plavuizen) zonder enig schoonmaakmiddel.

Verder inderdaad shampoo van Traay, kokosvet als deo, zout/H202 als tandpasta, schoonmaak azijn/wc reiniger uit natuurwinkel, ruikt ook veruit het prettigst.
De biokapper raadde shampoo van de Traay af ivm plastic flesje, waar oplosmiddelen zoals bpa inzitten wn volgens haar was die shampoo niet goed?? Ik heb er echter nooit last van gehad en vind de Traay shampoo prima. Dit zei ze nadat ik aangaf last te hebben van háár Oway shampoo vol schadelijke ingrediënten
 
Borax !
Super reiniger !
En om in te nemen in therapeutische opbouwende dagelijkse dosis van 100 mg voor mannen en 50 mg voor vrouwen en daarna als permanente onderhoudsdosis van 10 tot 20 mg per dag om de benodigde voorraad borium op peil te houden.
Ook zeker niet onbelangrijk ivm de hoge concentraties aluminium door 'cloud seeding' 🙄 om die overkill aan ingeademde aluminium deeltjes te kunnen afvoeren.





 
Toevallig was ik op zoek naar wat meer informatie hierover. Wat is nou het verschil tussen borium en borax? Ik kom er maar niet uit. Op wiki staat borax als wit mineraal en borium/boor als zilverkleurig en geel. Op andere sites is het hetzelfde mineraal 🤷‍♀️
 
Toevallig was ik op zoek naar wat meer informatie hierover. Wat is nou het verschil tussen borium en borax? Ik kom er maar niet uit. Op wiki staat borax als wit mineraal en borium/boor als zilverkleurig en geel. Op andere sites is het hetzelfde mineraal 🤷‍♀️
Borium is een element (B) - metalloïde - weergegeven in het periodiek systeem en borax is een natuurlijk mineraal dat in mijnen wordt gedolven en is een kristallijne chemische verbinding (Na₂B₄O₇·10H₂O) die ontstaan is door geologische processen. Borax bevat ongeveer 11,3% borium.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.861
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan