natuurlijk zien

Oja, ik las ook dat het effect werkt bij kleine verschillen.

Dus als je iets slechter ziet, gaan je ogen focussen en trainen ze zich dus.

Als ik mn bril afzet is t zo slecht dat de ogen het niet eens proberen.

Het zijn schijnbaar de kleine verschillen tussen scherp en niet scherp waardoor

ogen proberen te focussen.

Daarom krijg ik bijv geen hoofdpijn zonder bril en iemand met klein verschil

die met focussen scherp ziet wel.

Werkt zon pinhole bril nu voor elke sterkte of hoe zit dat?

Of zie je dan zonder bril scherp met een kleine sterkte?

 
Mijn man heeft één lui oog, dat oog doet bijna niet mee. Hij heeft nu een bril met 1 'sterker' glas waardoor het oog, met bril, wel mee doet.

Als hij zijn bril niet op heeft dan ziet hij met dat ene oog alles wazig.

Met de pinhole bril kan hij met dat oog (als hij het goede oog afdekt) gewoon lezen.

Maar voor een verbetering van je ogen heb je niet alleen de bril nodig maar is het ook de bedoeling dat je oefeningen doet.

Die staan beschreven in het boek van Bates en er zijn cursussen te volgen door het gehele land.

Lia

 
interesting! Wou dat ik/ouders dit 25 jaar eerder geweten hadden.

Geldt trouwens voor veel dingen, maar beter nu dan nooit! :D

 
Mijn man wil trouwens proberen om zijn vaccinaties te laten ontstoren, via een homeopaat,

Hij had een lui oog zo rond zijn 7e jaar.

Misschien komt dat luie oog wel door een vaccinatie, het is het proberen waard.

Lia

 
iemand al zichtverbeteringen te melden? ik ben wel benieuwd naar de resultaten.

 
Ik vond het héél wat dat ik met de gaatjesbril op een keer het woordje 'lekker' kon lezen bij de ondertiteling op tv. Want ik heb -6 a -7. Ik denk dat echte zichtverbeteringen pas na een half jaar TROUW oefenen ontstaan. En daarin zit em tevens de kneep. :mrgreen:

 
Gisteren heb ik een cursusdag gehad, module 1 van totaal 5 modules.

Deel 1 ging over het leren ontspannen van je ogen.

De docent is zelf terug gegaan van -5 naar 0 en er was nog een Duitse vrouw bij (waar hij mee samenwerkt) die van -9 naar nu -1.5 is gegaan. We begonnen met een 0-meting om te kijken hoe je ogen er voorstonden, dmv lezen van een letterkaart voor dichtbij en veraf.

Verder die middag allerlei oefeningen gedaan om de ogen te leren ontspannen. En niet alleen je ogen, ook je nek, rug, schouders. Alles is tenslotte met elkaar verbonden. Voelde me soms alsof ik in één of ander therapiegroepje zat.

Na een paar uur was mijn zicht beter tov de 0-meting. Dat resultaat is dan van korte duur, want je moet wel oefeningen blijven doen.

Zelf heb ik alleen een leesbril met een verschil van 1 van het linker oog tov het rechter.

Als ik dan een een kwartier voor mijn goede oog een lapje draag merk ik naar veroop van tijd dat het zicht verberterd is. Ook die rasterbril, helpt mij om mijn zicht te verbeteren. Ik zet 'm nu op als ik TV kijk of lees op mijn laptop.

Dus, ja het werkt, maar je moet er ook wat voor doen. Het komt niet vanzelf. (zoals zo veel dingen in het leven)

 
Scheermes, kun je nog een paar tipjes van de sluier oplichten: hoe lang moet je oefenen per dag? Of ben jij zo iemand die zijn bril meteen voor altijd heeft afgezworen? Welke sterkte heb je trouwens?

 
Ja maar, bij bijziendheid kun je juist in de verte niet goed zien. En ik denk dat heel veel mensen juist problemen hebben met lezen, dus dichtbij scherp zien. Dat zal dan wel verziendheid heten.

Lia

 
Rapunzel, ik heb rechts +1 en links +2.

Mijn leesbril gebruik ik alleen als het 'moet' omdat je de bril je ogen verwennen. Daar ga je niet beter van zien, maar slechter.

Er zijn verschillende oefeningen om je ogen te ontspannen, één ervan is palmeren, zie http://volzicht.nl/natuurlijk-goed-zien/beter-zien/palmeren/

Het wordt wat veel om allerlei oefeningen uitgebreid te beschrijven. Er staan er ook een groot aantal in het boek, zie http://www.natuurlijkzien.com/boek-natuurlijk-zien.html

Als je ene oog een andere sterkte heeft dan het andere, dan kunnen beide ogen dus minder goed samenwerken. Om je ogen meer op gelijke sterkte te krijgen kun je dagelijks, een paar uur per dag, het beste oog afdekken met een lapje (mooie zeerover :)) De ogen zijn natuurlijk niet zomaar gelijk te krijgen, vergt oefening en lange adem. Maar dus ook de rasterbril opzetten met lezen (boek, krant, pc), tv kijken.

Wat relaxt is, is om voordat je gaat slapen een doekje gedrenkt in heet water, uitwringen en dan op je gezicht leggen, zodat het je ogen, deel voorhoofd en halverwege je neus is afdekt. Als het is afgekoeld, haal je het eraf en ga je slapen. Je ogen ontspannen en zijn dan ook tijdens de nacht ontspannen. Erg fijn om te doen.

Je ogen ontspannen is de basis om je zicht te verbeteren.

 
Mijn ogen zijn R-4 en L+1,5 Ik heb veel dingen gelezen over oa brillen om die juist niet te gebruiken omdat je ogen dan luier worden en ze sneller achteruit gaan, om die reden heb ik alleen een bril op wanneer ik voor de computer zit en verder niet. Wanneer ik sungaze merk ik ook wel lichte verbetering.

 
Scheermes, bedankt voor de tips! Mijn ogen zijn -6 a -7. En wanneer ik lees dan zet ik een leesbril op. Dit laatste is niet per se noodzakelijk. Ik kan ook lezen met mijn bril voor veraf. Maar ik heb begrepen dat dat niet goed is (?) Ik heb nu ook die gaatjesbril, maar daarmee lezen gaat alleen als ik met mijn neus veel dichter op het papier ga zitten. Wat zou ik dan moeten doen in dit geval?

 
Rapunzel,

in principe moet je op een gewone afstand kunnen lezen met de gaatjesbril.

Je moet proberen om door 1 gaatje te lezen, dat is heel vermoeiend in het begin maar het went op een gegeven moment wel.

Lia

 
Rapunzel, Hoe minder je je bril gebruikt des te beter. Mits je jezelf niet in de problemen brengt. Thuis in een veilige omgeving oefenen.

Als je zonder bril kunt lezen, doe dat dan. En inderdaad met de rasterbril op. Je kunt de tijd dat je met een rasterbril op leest, ook opvoeren om er aan te wennen.

En probeer te ontspannen om dan ook zonder bril de verte in te kijken. Gewoon rustig proberen waar te nemen. Verander de afstand waarnaar je kijkt. Niet turen en staren vermijden! Je zult zien dat je steeds meer details gaat onderscheiden als je zonder bril in de verte kijkt.

Probeer ook bewuste momenten in te bouwen op een dag, dat je met je ogen knippert in een natuurlijk rustig tempo (ca 20 x per minuut) en daarbij je ademhaling controleert. Dat kan gewoon tijdens allerdaagse dingen als je tandenpoetsen, afwassen, emails lezen etc.

Mensen met een gebrekkig ggezichtvermogen knipperen meestal op een verkrampte wijze. Die verkramptheid moet eruit als basis om beter te leren zien.

Wellicht is een cursus beter leren zien iets voor jou, omdat je dan allerlei praktische tools krijgt aangereikt om je ogen te ontspannen en oefeningen om zelf mee aan de slag te gaan.

 
Ik heb het boek Scheermes. Bedankt weer voor je tips. Ik heb ooit op het punt gestaan om naar zo'n cursus te gaan. Er was er toen een in Den-Bosch. Maar het is om de een of andere reden niet doorgegaan. Ik geloof ook dat het nogal kostbaar was. Ik ga eens proberen zonder bril/met gaatjesbril te lezen! Dus dat je neus dan dichterbij het papier komt maakt dan niet uit?

 
Gewoon dicht genoeg op het papier dat je zonder je bril (maar met gaatjesbril) nog kunt lezen.

Test jezelf tussendoor op 'vorderingen', dat geeft de burger moed :)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.746
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan