Natriumchloride

Louisa

New member
Hallo,

Een meermaals uitgevoerde bijnieruitputtingstest mat een hoge concentratie natriumchloride in mijn urine. Dit wijst volgens de test op overactieve bijnieren.

Nu heb ik Sole gekocht en dat gebruik ik, maar ik ben een beetje huiverig dat ik teveel zout inneem, gezien ik blijkbaar al teveel in mijn urine heb steeds of wil dit zeggen dat mijn lichaam teveel uitscheidt en juist meer nodig heeft?

Wie heeft een goed advies voor mij en hoeveel Sole of zeezout mag je op een dag?

De ene beweert dat zout kwaad is, een misdaad tegen je bijnieren, en de ander vindt dat je zout juist mag gebruiken, mits het een goede zout is.

Ik heb een tijd zout gemeden en later door Wilson heb ik mijn eten op smaak gezout, maar ik ben een beetje huiverig om teveel te gebruiken. Hoeveel gebruiken jullie hier?

 
@Louisa

Sole is een veel puurder product als zeezout die meestal wel bewerkt is wat de Keltisch- zeezout (ruwe) niet is daarnaast wordt goede zout goed opgenomen en gebruikt door je lichaam. Kijk ook op de eerdere topics hierover: Sole

Keltisch-zeezout

Zelf gebruik ik alleen Sole ochtend en avond een glas (wel in de juiste verhouding) en met het koken dan ook de sole ervoor gebruiken.

 
Louisa,

lees op mijn site meer over keltisch zeezout: http://www.voedingisgezondheid.nl/zout_Keltisch_zeezout.html

Dit zout mag je gewoon (ook veel) gebruiken. Als je erge dorst krijgt is het een teken dat je teveel zout tot je neemt.

Dan geeft je lichaam dat aan door dorst.

En het witte geraffineerde zout fokt inderdaad je bijnieren op. Maar het ongeraffineerde keltische zeezout bevat een volledig mineralen en sporenspectrum en bovendien ook nog zonlicht en aarde (klei). Dit gaat alleen maar goede dingen voor je doen.

Lia

 
Ha dat is fijn nieuws, want ik vind het heerlijk. Ik kijk elke dag uit naar mijn zachtgekookte eitje met keltisch zeezout, mmmmmm

het was btw zo natuurlijk dat ik bij het overgieten in een pot een dode spin vond :) een goed teken dat het niet geraffineerd is :)

En ongeraffineerd zeezout. kun je dat gebruiken zonder limiet?? En bv Herbamare??? Dat gebruikte ik hiervoor. Maar weinig.

Maar weet iemand waarom in mijn urine de natriumchloride aan de hoge kant is en wat zegt dat dan? Ik ga er vanuit dat de test betrouwbaar is. Houdt mijn lichaam dan geen zout vast of iets? Heb ik teveel zout of verlies ik juist teveel zout en heb ik dan dus tekort?

 
Ik ken herbamare niet, maar ik ga voor het zuivere ongeraffineerde keltische zeezout. ik weet bijv. niet wat voor zeezout er in herbamare zit. Ze mogen wit (geraffineerd) zout ook zeezout noemen omdat het uit de zee komt. 8O

Ongeraffineerd zeezout kun je zonder limiet gebruiken, zoals ik al zei: je lichaam geeft het wel aan als het teveel is.

Lia

 
Zonder limiet? Lijkt me toch een gevaarlijke uitspraak.

Alles draait om balans. Ook electrolyten hebben onderlinge balans.

Wanneer jij teveel zout inneemt is het gewoon slecht.

Ook dingen die goed voor je zijn kun je teveel binnen krijgen.

Daarnaast betekend dat er meer mineralen in het zout zitten niet

meteen dat het daarom goed is. Wederom: verhoudingen en balans.

Natrium is nog altijd ruimschoots aanwezig ten op zichte van andere

electrolyten wat een nadelig effect kan hebben bij teveel gebruik :)

 
Klopt , Je moet toch voorzichtig zijn met veel zout,zelfs al is het goed zout. Met bijnieruitputting heb je sneller kans op uitdroging. Als je voldoende drinkt naast normaal zoutgebruik is er niks aan de hand. Het kan zijn dat je nieren het nog niet aan kunnen qua zout verwerking namenlijk. Het is echt niet goed als je uitdroging krijgt.

Als je veel boullion , rauwe melk en dergelijke drinkt gebeurt dat natuurlijk niet zo snel maar als je dat niet doet moet je oppassen.

 
De vraag over hoe de hoeveelheid zout die je mag/kunt gebruiken houd mij ook bezig.

Klopt idd dat je vanzelf meer gaat drinken als je dorst hebt en zo je eigen grens kunt vinden. Maar ik voel me er ook onzeker over. 8O

Ik gebruik nu bijna 3 weken, 2 a 3x per wk. een flush op nuchtere maag (2 thl kzz op halve l water, half uur op je zij liggen....en dan gaan met die banaan).

Dat gaan...lukt nog niet zo goed, soms wel, vaker niet.

Daarna drink ik wel wat meer,(na de flush) maar echt niet zoveel meer en dan vraag ik me ook af hoe het met de balans zit, vooral omdat een flush toch giga veel meer zout is dan 2x dgs een thl sole op een glas water. Dat drink ik ook.

Ben benieuwd naar andere ervaringen.

Miek.

 
Quote:
Klopt , Je moet toch voorzichtig zijn met veel zout,zelfs al is het goed zout. Met bijnieruitputting heb je sneller kans op uitdroging. Als je voldoende drinkt naast normaal zoutgebruik is er niks aan de hand. Het kan zijn dat je nieren het nog niet aan kunnen qua zout verwerking namenlijk. Het is echt niet goed als je uitdroging krijgt.


Oh, dat verklaart waarschijnlijk waarom ik al snel van die rimpelingen op mijn vingertoppen krijg die je ook krijgt als je te lang in bad heb gezeten, ik had ook al gelezen dat dat een teken van uitdroging is. 'k Zal maar beter meer waterkefir ipv sole water drinken..

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.850
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan