naar Turkije

G

Guest

Guest
ik ga binnenkort met de kids naar Turkije

we gaan eerst een poosje naar İstanbul,daar kun je geen rauwe melk krijgen,wel gepasteuriseerde niet bio melk,slagroom kun je daar ook niet krijgen.

Wat raden jullie me aan om daar te nemen voor melkprodukten,ze hebben wel heerlijke dikke vette(niet rauwe)yoghurt.

kefirplantje meenemen in de koffer?en keltisch zeezout en levertraan

later gaan we ook nog naar het platteland en daar zijn genoeg koeien dus dat komt dan wel weer goed met de rauwe melk,maar toch we zijn toch wel zon bijna 2 weken in İstanbul

 
Daniel

Hebben ze wel bio melk producten, dat zal dan een van de betere opties zijn, ik heb toen ik die niet kon vinden geen melk gedronken(UK).

 
nee niet zover ik weet,maar kan kijken

ik ben er 2 jaar niet meer geweest dus toen lette ik daar niet op eigenlijk

er is wel een natuurwinkeltje vlakbij daar dus kan het ze vragen

 
denk je dat niet bio melk drinken beter is dan geen melk nemen?ook al is het maar voor een paar weken?

 
Neem beter de yoghurt, die is gefermenteerd. Lijkt mij hoor. En heb er niet teveel stress over, het is nu eenmaal zo dat je daar minder keus hebt dan thuis. Vermijd wel de suikers zoveel mogelijk en zo min mogelijk graanprodukten.

 
dank jullie

hoeveel yoghurt mag je eigenlijk max. per dag gebruiken?

is daar een richtlijn voor?

 
Daniellemv4,

Yoghurt kan je zoveel eten als je aankan. Ook in Turkije is helaas de gewone yoghurt naar mijn mening geen yoghurt meer zoals ie ooit was en dus vaak flink bewerkt.

Vraag gewoon aan Turkse mensen waar men dorpsyoghurt kan krijgen. Er zijn altijd wel mensen die het maken. Ook in Istanbul of net buiten de stad. Er zijn overal scharrel boerderijtjes.

In Turkije heb je heel veel biologische producten en in Istanbul zijn er heel veel grote biologische markten verspreid over verschillende wijken maar vergeleken met hier zijn de bio producten daar iets duurder terwijl juist Turkije zelf nog heel veel boert en alles produceert in overvloed en er is daar ook de ruimte voor.

Kefir kennen ze in Turkije ook omdat het Turks is en ik zou zeggen eet veel kebab en dus vleesgerechten. Deze worden vaak nog met rijkelijk roomboter gemaakt.Iskender kebab is echt een aanrader. Dan laat je de tomatensaus weg en ook de pide.Deze kebab wordt rijkelijk met roomboter en yoghurt bekleed.Jammie.

Ik heb een paar biologische markten in Istanbul voor je gevonden, per wijk

1) Bakırköy

Elke vrijdag bij het Airport Outlet Center parkeerterrein tussen 10.00 - 20.00 uur.

2) Şişli

Elke zaterdag tussen 08.00 - 17.00 uur.

Feriköy, in de straat van de oude Tekel fabriek.

3) Beylikdüzü

Elke zaterdag tussen 08:00 - 17:00 uur.

4) Kartal

Elke zondag tussen 08:00 - 19:00 uur.

5) Kadıköy

Elke woensdag bij de Selamiçeşme Özgürlük Park tussen 08:00 - 19:00 uur.

6) Maltepe

Elke zondag tussen 08:00 - 19:00 uur.

Adres:Maltepe Altayçeşme.

Als ik ongeveer weet waar je zit kan ik proberen om bio winkels voor jou in de buurt te vinden.De hypermarkets hebben ook veel bio producten en vooral in Istanbul.

Zij hebben zelfs hun eigen breng en bezorgservice. Ze brengen je met je boodschappen en al gratis naar huis dus mogelijkheden genoeg.

Als je vragen hebt hoor ik het graag.

 
Haluk

wat geweldig!

çok teşekkürler

ik kom al 16 jaar in Turkije(de eerste jaren alleen in het zuiden)

we zitten dan in İstanbul in Besiktas

en later in de vakantie in Zonguldak,daar kent mn schoonfam inderdaad de boerenmarkten

ook zitten we nog wat verderop in Zonguldak op het plattenland met genoeg boeren om ons heen

hoe is het met het vlees wat je kunt eten in İstanbul,zoals de kebab.İs dat vlees biologisch,ik heb geen idee hoe dat gaat in grote steden,waar dat vlees vandaan komt.De boeren in Zonguldak werken heel biologisch,de koeien lopen heel de dag buien enzo, ook met zout wat ze aan de koeien geven enz(zal helaas wel geraffineerd zout zijn)

 
Birsey degil(geen dank) anders verstaat de rest het niet.

Mijn vrouw is ook Nederlandse en wij hebben twee kinderen en ik kom ook uit de Zwarte zeekust namelijk uit Trabzon.

Zonguldak moet ook heel mooi zijn.

Het vlees in Istanbul zal tegenwoordig gelijkenis vertonen met het massavlees hier alhoewel ik denk dat het nu nog een tikkeltje beter is maar over het algemeen zal het geen bio vlees zijn en ja de wereldwijde politiek dwingt ook Turkije wel eens vlees uit het buitenland in te kopen terwijl ze zelf in overvloed hebben.

Die politieke spelletjes komen niet alleen in Nederland voor.Gekke koeienziekte en varkenspest noem maar op is naar mijn mening massaal de dieren af laten maken zodat dat land weer ergens anders flink kan inkopen helaas.

Als je iets echt niet kunt vinden zou je dat altijd nog in een bio winkel in Istanbul kunnen kopen.

 
Denk vraag het ook maar eens.. Wij hebben het voornemen om 2 weken naar Cesme te gaan en ik twijfel hoe het eten in het hotel zal zijn.. Kun je beter in de plaatsjes eten ipv het hotel? En weet iemand of er ook bio melk te krijgen is in deze streek? of wellicht andere lokale gerechten die wapf zijn?

En hoe zijn de prijzen als je bv uit eten gaat daar?

alvast bedankt voor de reacties!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.813
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan