Na inname Adrenal koude handen en meer gejaagheid?

johan30

New member
Na veel gelezen te hebben tezamen met de klachten vermoed ik een bijnieruitputting.

Verder vermoed ik ook een trage schildklier (al een paar jaar een verhoogde TSH geconstateerd, 7.0). Ook zijn er antistoffen gevonden tegen de schildklier.

Tezamen met een hoog histamine gehalte (mede ook door hooikoorts en huisstofmijtallergie) en suikerintolerantie zorgt dit voor verschillende klachten.

Nu heb ik als 'proef' Adrenal aangekocht:

http://www.iherb.com/Nutricology-Adrenal-Natural-Glandular-150-Veggie-Caps/45935

Vanochtend na 1 boterham 1 ingenomen, resultaat na een 1 uur:

- Koude handen

- Gejaagd gevoel / onrustiger / meer stress

- Minder concentratievermogen / gesprekken moeilijker te volgen

Nu vraag ik mij af of dit verschijnselen zijn die erbij horen en of ik door kan gaan met het innemen van Adrenal?

Ik heb zo'n gevoel dat het mijn schildklier nadelig beinvloed?

Bvd!

 
Wat voor boterham heb je genomen?

Ik ben best gevoelig, maar kan naar aanleiding van 1 keer 1 pilletje of tabletje niet zozeer aangeven of het van dat tabletje komt of van iets anders. Hoe voelde je je na 1,5 uur?

 
Het was 1 vokoren boterham met kipfilet. Maakt het nog uit met welk voedsel het ingenomen wordt?

De verschijnselen zijn nu (4 uur verder) verminderd, het ebt langzaam weg.

Zou ik misschien met een halve Adrenal moeten beginnen?

Mike, gluten heeft de laatste tijd mijn volle aandacht. Via de Internist een controle op glutenallergie gehad (aanwezigheid antistoffen) en het resultaat was negatief. Iets wat ik al verwacht had. Uiteraard valt een glutenintolerantie hier buiten. Begin september naar de dietiste om een glutenvrij dieet samen te stellen, ik ben benieuwd wat dat met me doet.

Daarnaast ga ik volgende week naar een natuurarts, even kijken wat hij ervan vindt.

Heb je misschien een link om meer te lezen over de relatie gluten icm antistoffen tegen de schildklier?

dank

 
Quote:
Begin september naar de dietiste om een glutenvrij dieet samen te stellen, ik ben benieuwd wat dat met me doet.



Waarom moet je daarvoor naar een diëtiste? Zo moeilijk is het niet hoor om uit te vinden waar gluten in zitten, het is geen kwantummechanica...

 
Als je nog aan de volkorenboterhammen zit, dan is het eerder een idee om de site van Poekie eens te bekijken en dit forum eens goed door te spitten. De basis van gezondheid zit namelijk in goede voeding en niet in een pilletje meer of minder. Ookal is het een natuurlijk supplement.

www.voedingisgezondheid.nl en kijk eens op het "alleen lezen" forum.

 
Johan39:

De bijnier maakt tal van hormonen aan.

Hormonen zoals, stresshormonen, geslachtshormonen, en vochthuishoudingshormonen worden aangemaakt in de buitenste laag namelijk de cortex/schors.

De stresshormoon/neurotransmitter adrenaline wordt aangemaakt in de binnenste laag namelijk de medulla/merg.

Dat laatste: de stresshormoon/neurotransmitter adrenaline, maakt je alert, maar fokt je ook op, zeker als die niet op het juiste moment op de juiste plaats en in de juiste hoeveelheid beschikbaar komt. Met een bijnieruitputting is dat het laatste dat je aan wilt zwengelen. Dus als je kribbig, nerveus, rusteloos, onrustig, opgejaagd wordt van Adrenal, dan is de Adrenal Cortex de betere vorm.

Adrenaline zorgt voor een groter alertheid, om goed op gevaar te kunnen reageren. Het maakt je ontvankelijker voor prikkels. Dat kan bij een uitgeputte bijnier teveel zijn.

Cortisol heeft een andere functie, hoewel het ook een stresshormoon genoemd wordt, is cortisol meer dan een stresshormoon, het heeft invloed op de glucosehuishouding, het bewaakt ontstekingsprocessen, beïnvloedt weefselherstel, beïnvloedt stemming en gedrag enz.

Soms kun je dus beter bijnierschorsextract (Adrenal Cortex) nemen omdat je bij bijnieruitputting voornamelijk de cortisolproductie wil stimuleren. Het gehele bijnierextract (Adrenal) stimuleerd namelijk ook de adrenalineproductie.

De bijnierschors (Adrenal Cortex) produceert dus aldosteron en cortisol en andogenen. De medulla onder de bijnierschors produceert adrenaline en dopamine.

Adrenal Cortex is alleen de buitenste 3 lagen van de bijnier en niet hele bijnier zoals bij Adrenal. Het extraheren van alleen de bijnierschors is zo te zien een lastig klusje waardoor deze veel duurder is dan gewone Adrenal. Als je van Adrenal opgejaagd wordt door de adrenaline die erin zit, dan is Adrenal Cortex een uitkomst om toch de bijnier te helpen.

Quote:
Hoewel ze klein in omvang zijn, maakt de bijnierschors een drietal zeer belangrijke hormonen: cortisol, aldosteron en androgenen. Deze hormonen worden ook wel steroïden genoemd. Het bijniermerg produceert cathecholamines. Dit zijn stoffen die bij signaaloverdracht in het zenuwstelsel een rol spelen (ofwel neurotransmitters), zoals (nor)adrenaline en dopamine.

http://www.nvacp.nl/page/Medisch/Aandoeningen/Bijnieren


 
@Johan

Ik zit aan een ander product cytozyme Ad maar ken het verschijnsel wel mijn persoonlijke ervaring is dat stuiter gedrag inderdaad schildklier, probeer een druppel jodium desnoods op je armen smeren, staat heel veel over jodium in dit forum. Ook testje hoe je kunt zien hoe je tekort hebt door indien het gekleurde jodium is het op de binnenkant elleboog te smeren. Trekt het snel weg jodium...

Ik ben zo een zeldzame die een verhoogde bloeddruk heeft naast de bijnier verschijnselen mogelijk helpt die extra info.

Maar van een tablet kan je nog niet veel zeggen, kan je ze breken dan breken. En inderdaad ook voeding checken of het iets is dat je altijd probleemloos kon eten.

Glutenvrij ben je echt zo achter

Ga naar een reform winkel koop glutenvrij afbak brood en als je dat te veel werk vindt crackers. Eventueel pasta ipv je gewone pasta, maar improviseren met aardappels rijst kan ook. En dan dus echt 2 weken lang nada andere meelproducten of granen eten. En een dagboekje bijhouden. Waarin je ook je gewicht opschrijft.. Waarom sommige mensen houden vocht vast op gluten/tarwe. Ik val bijvb meestal prima af als ik het niet eet anders veel moeilijker.. En met je dagboek kom je er ook achter of er mogelijk andere dingen zijn waar je niet tegen kan of mogelijke kruisallergieen. Dit kan je dus ook voor zuivel e.d. toepassen.

Voor de duidelijkheid we hebben het hier nog niet over gezond voedzaam eten puur kijken of je er niet tegen kan staat los van wapf eten.

 
Oh ja wel belangrijk glutenvrij eten in die periode ooooook op je werk uit eten etc.... En als het het is reken op verergering als je het weer eet.

 
I vo, die glutenvrije producten die je voorstelt zitten vol suiker, is echt rommel.

Johan, je kunt rijst(wafels), boekweit of quinoa nemen, aardappelen zijn nachtschades, dus liever zoete aardappel/bataat. Van boekweitmeel/kokosmeel en eieren kun je ook pannekoeken bakken in veel kokosolie mocht je iets 'vertrouwds' zoeken. Google eens op paleo recepten als je niet richting wapf wilt gaan voor glutenvrije recepten, de keuze is reuze.

 
Quote:
de keuze is reuze.

:lol:

Als je er eenmaal goed aan begint, dan wil je niet meer terug ;) Kijk niet alleen naar de gluten, maar ga vooral zitten op veel vetten!

 
@tanja helemaal met je eens absoluut geen fan van voorgekookte rommel, vandaar ook dat ik zij dat dit niets te malen heeft met goede voeding. Maar ik begreep dat Johan net begonnen was dus hou het glutenvrij deel vandaar zo simpel en easy mogelijk. Als je merkt dat het werkt ga je meestal zelf wel verder zoeken wat je lekker vind en wat beter kan.

 
Waarom zou je, als je de keuze maakt om jezelf te gaan voeden, tussenstappen nemen in bewerkte rommel? Wat is daar simpel en makkelijk aan? Beter 1 of 2 dagen extra lezen en er gewoon voor gaan. Heb je gelijk die diëtiste niet meer nodig :)

 
Johan, als je antistoffen tegen de schildklier hebt dan zou ik sowieso stoppen met gluten.

Ook al merk je na een paar weken zonder gluten niet veel verbetering, toch helemaal 100% mee stopen.

Ook al heb je geen antistoffen dan kan het trouwens nog wel langer dan twee weken duren voordat je iets merkt van het weglaten van de gluten dus ik zou niet automatisch aannemen dat ze voor jou oke zijn als je na twee weken geen verbetering merkt.

TSH van 7 is ook erg hoog, hebben ze bij jou nooit de T3 en T4 gecheckt?

 
Dank allemaal voor jullie reacties.

Pike, ik ga naar een dietiste om verdere voedselintoleranties/allergieen te ontdekken en te verbannen. Zo zit ik met een melkeiwit, lactose en suikerintolerantie. Tezamen met zoveel mogelijk histaminevrije producten (vanwege een te hoog histaminegehalte in mijn bloed, hooikoorts) en ook nog de gluten weet ik soms eerlijk gezegd niet meer wat wel en niet goed voor me is.

De t3 en t4 waardes zijn prima.

Ik heb het gevoel dat mijn schildklier word aangevallen wanneer er bij mij allergieen/intoleranties optreden. Zo heb ik een onderzoek gelezen dat de antistoffen bij coeliakie ook de schildklier aanvallen.

Amancay, dank voor de duidelijke uitleg. Ik ga me eens verder verdiepen in Adrenal Cortex.

Dank I vo, ik zal de druppel jodium eens gaan proberen.

Dank Anja, ik ben inmiddels bekend met boekweit en quinoa. Ik heb al een paar recepten gevonden waar ik gluitenvrije pannenkoeken kan maken van boekweitmeel/kokosmeel. Dit vind ik persoonlijk ideaal omdat ik de pannenkoeken makkelijk mee kan nemen naar het werk.

Zelf ben ik geen fan van supplementen maar vanwege vermoeidheid ben ik recentelijk begonnen met verschillende supplementen die mijn energie wat opkrikken zodat ik iig energie heb om variatie in mijn voedingspatroon toe te passen.

Nogmaals dank!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan