Muziek

Codexx

New member
Ik maak wel lekker veel topics aan vandaag :mrgreen:

Ontopic:

Ik heb wel eens gelezen dat muziek luisteren je testosteron verlaagd.

Ik merk inderdaad dat als ik wat langer naar muziek luister dat mn bijnieren pijn gaan doen.

Nu denk ik niet dat er veel mensen zullen zijn die hierdoor minder naar muziek zullen luisteren en muziek luisteren heeft volgens mij juist ook veel positieve effecten op het lichaam zoals ontspanning.

Toch ben ik wel benieuwd hoe het komt dat muziek testosteron verlaagd(als dit waar is)

Iemand die hier zijn licht op kan laten schijnen?

 
Ik heb hier nog nooit van gehoord, het lijkt me een sterk verhaal eigenlijk. Ik vind op internet alleen een recent artikel met onderzoek van Hajime Fukui.

Muziek speelt een cruciale rol om verschillende delen van de hersenen met elkaar te laten samenwerken. Muziek is altijd heilig geweest bij natuurvolkeren. De bosjesmannen / pygmeeen hadden hele liederen voor de jacht (schijnbaar een traditie van 25.000 jaar oud). Ik zit ook te denken aan Thaiboxing, waarbij muziek een heel belangrijke rol speelt - om zeg maar in de juiste sfeer te komen voordat ze toeslaan.

Ik heb me als tiener altijd afgevraagd waarom jongens urenlang konden praten over een bepaalde gitaarsolo, terwijl meisjes daar helemaal niets mee hadden. Ik was jong in de jaren '80 dus dat was natuurlijk die van Beat It.

 
Quote:
Ik heb wel eens gelezen dat muziek luisteren je testosteron verlaagd.


Ik reed vannacht terug naar Nijmegen vanuit Groningen en heb naar Rage Against the Machine geluisterd. Geloof me, dat werkt testosteronverhogend! Fuck you, I won't do what you tell me!

Mike

 
Ik denk dat er verschillende factoren zijn voor de werking van muziek. Frequentie, harmonie (dis-, symfonie etc.), instrumenten, analoog vs. digitaal, toonhoogten en opvolging van toonhoogten en duur en zo nog wel wat andere zaken als afstand tot het gehoor en positie van de bron. Stereo of mono.

In een ander topic kunnen we lezen over de verschillende hersengolven enz. Ik ben er wel achter dat we heel erg nauw zijn afgestemd op frequenties en dat we een hele reeks aan frequenties niet (meer) oppikken.

Muziek heeft naar mijn idee te maken met de energie die wordt verplaatst naar ons lichaam waardoor onze eigen golven versterkt of tegengewerkt worden. En ik geloof ook dat dit te sturen is.

Muziek is het enige middel dat mensen geestelijk op hetzelfde niveau en op dezelfde focus kan krijgen. Vandaar dat muziek bij spirituele zaken altijd gebruikt wordt.

En ja, ik geloof dan ook dat muziek helend of destructief kan werken. En dat je specifieke organen kunt bewerken door muziek of losse tonen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.513
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan