moeite met articuleren

Spal

Well-known member
Graag jullie kijk op het volgende:

Mijn vriend heeft vandaag plotseling moeite met articuleren. Hij zegt het lijkt wel alsof ik alcohol gedronken heb. Het voelt voor hem als spreken met een dubbele tong.

Zijn eet en leefgewoonte zijn bedroevend.

- vergeet te drinken

- blaadje sla (moet afvallen vanwege hoge bloeddruk)

- eet geen vet (moet juist vet kwijt volgens hem)

- weinig tot geen lichaamsbeweging

- stressvolle baan

Ligt het aan

- te lang en te veel inspannend werken

- tekort aan mineralen

- tekort aan vet

- gebrek aan vocht

- ....

 
@Spal,

Ligt het aan

- te lang en te veel inspannend werken

- tekort aan mineralen

- tekort aan vet

- gebrek aan vocht

Vergeet de eiwitten niet!!Ik denk dat het aan gebrek aan (momenteel)inzicht ligt.Wellicht helpt het optreden van symptomen om hier iets aan te gaan doen. :D

De informatie is wel summier,en verder denk ik dat het verstandig is om een TIA uit te sluiten(alweer,gebaseerd op de informatie.Maar misschien te overdreven maar misschien zijn er wel verdere aanwijzigingen).

 
Op grond van je info kan ik me alleen maar bij Ad aansluiten: op naar de arts en kijken of er sprake is van een tia.

Zo niet, dan kun je verder kijken...

 
Het kan ook lyme zijn, een ziekte die epidemisch is.

Men doet in het reguliere circuit net alsof men het uitsluit als men al op het idee komt een test te doen, maar deze testen zien 50% van de lymepatienten over het hoofd.

 
Dank jullie wel voor jullie input.

Ik denk vooralsnog dat er niets ergs aan de hand is (TIA).

Ik probeer hem al maanden te laten inzien dat zijn eet en leefpatroon destructief is.

In mijn ergste chronische vermoeidheid periode had ik ook last van deze klacht. Ik heb nooit geweten wat de oorzaak is geweest van dit aspect aan mijn ziekte maar het is na verloop van tijd over gegaan. Vandaar dat ik niet direct het ergste vrees.

Achteraf gezien misschien een combinatie van aangezichtsspanning, mineraaltekorten, overgeactiveerd zenuwstelsel, verkeerd eetpatroon en wat nog meer hoort bij bijnieruitputting.

Mocht het zijn dat zijn klacht aanhoudt dan is het inderdaad verstandig een tia uit te sluiten.

 
Lievergezond,

In zijn geval is Lyme hoogst onwaarschijnlijk. Hij leeft ondergronds: vanuit huis naar garage, auto in, naar parkeergarage bedrijf, later in de auto naar de sportschool en weer visa versa.

 
ja lievergezond ik moest ook even aan Lyme denken.

Wat ook nog zou kunnen alhoewel niet waarschijnlijk is een (ergere) uitdroging vanwege het niet drinken en weinig vet eten? En dan juist nu omdat er de laatste dagen meer zon is en een stuk warmer?

 
De scan heeft uitgewezen dat het een kleine hersenbloeding is geweest.

Andere symptomen anders dan moeite met praten heeft hij niet.

Hopelijk is dit een keerpunt in zijn leven en leidt dit tot verbeteringen in zijn eet en leefpatroon.

 
hoi Spal, wat de ziekte van lyme aangaat: je hebt het over hoe je man nu leeft, maar een besmetting kan jaren geleden plaats gevonden hebben al op de meest uiteenlopende manieren (heus niet alleen via teken).

 
Spal, dat is toch wel even schrikken, ik vreesde het al toen ik dit las. Ik hoop ook dat het een keerpunt wordt, ik ieder geval weet hij nu dat vetarm eten geen garantie is op gespaard blijven van hart en vaatziekten. Is het praten nog altijd even slecht?

 
Dat klinkt heftig, Spal. Ook bij een kleine hersenbloeding moet hij weten wanneer dit precies was en wat hij voelde (tintelingen?). Door veel te oefenen met spreken kun je erachter komen of het taalcentrum inderdaad niet is aangetast, en zo kan een en ander in de hersenen zich ook herstellen. Veel spreken.

 
Ja Tanja, het spreken is nog niet verbeterd. Hij praat nog steeds met een "dubbele tong".

Hij is opgenomen in het ziekenhuis en wordt veelvuldig gecheckt. Maandag zal hij weer naar huis mogen nadat er eerst nog eea getest gaat worden.

Dan weten we ook meer, nu in het weekend wordt er niet zoveel gedaan op dat gebied.

Thijs, op de scan was te zien dat hij eerder ook al eens een klein hersenbloedinkje heeft gehad. Dat was nieuws voor hem. De hersenbloeding van gisteren heeft hij ook niet gevoeld. Hij heeft zelfs nog tot half twaalf 's avonds zitten doorwerken.

Inderdaad wat je zegt over veel spreken is zeker waar.

Dat zal bij hem echter geen probleem zijn; hij praat veel en graag!

Hopelijk is er niet teveel beschadiging/afsterving van hersencellen en kan hij door veel oefenen weer volledig herstellen.

 
Quote:
Hij heeft zelfs nog tot half twaalf 's avonds zitten doorwerken.


Stress is funest, misschien nog wel belangrijker dan de voeding.

 
ojeetje spal dat zal toch schrikken zijn, sterkte en hopelijk gaan de alarmbellen rinkelen en komt er verbetering in rust en voeding

 
Het praten gaat beter!

Ik heb hem informatie gestuurd over hersenbloedingen vanuit het reguliere circuit en ik heb stukjes informatie gestuurd over aneurysma en hoge bloeddruk afkomstig van dit forum.

Advies van de dokter: absoluut geen vet!!!!!

Ik voel mij ontzettend boos, gefrustreerd en machteloos.

Ik kan daar niet tegenop. Wat het ziekenhuis zegt is waar en het onwetende individu is ervan overtuigd dat het reguliere zorgsysteem het goed met hem voor heeft.

Hoewel het verrekte moeilijk is maar ik moet het loslaten. Het is zijn leven, zijn ziekte, zijn overtuiging, zijn toekomst.

 
Allereerst goed dat het praten beter gaat.

Over het vet, dat doen dokters vaker, ze hebben geen idee.

Waarom er niet tegenop? Het enige wat hij hoeft te doen is de dokter keihard uit te lachen. Heeft je vriend totaal geen idee van gezondheid dan, en vindt hij dat alles in handen moet zijn van één man of vrouw die zichzelf expert noemt? Waarom niet een andere expert erbij roepen?

Misschien moet je bij het begin beginnen en hem de video van Frits van der Blom laten zien, die was namelijk zelf huisarts. Hij beschrijft hoe hij met lede ogen toekeek hoe zijn collega's vanaf de jaren '80 geleidelijk de pharma-wereld aan de man gingen brengen, onwetendheid vermengd met goede bedoelingen. Hij legt de noodzaak uit van vetten voor iedereen. Als dit zijn arts was geweest..

Ik snap niet goed als je zegt het is zijn leven, zijn ziekte. Als het om je vader zou gaan, dan wel, maar jullie praten toch wel eens, hebben gezamenlijke kennissen?



 
FEIT: De hersenen bestaan voor 60% uit vet, waarvan 50% verzadigd vet en 10% arachidonzuur, een meervoudig onverzadigd, lange-keten omega-6 vetzuur.

FEIT: De grootste cholesteropslag van ons lichaam vindt plaats in de hersenen.

Dit zijn aantoonbare, wetenschappelijke feiten, waarvan artsen op de hoogte horen te zijn!

Mike

 
Spal, ik snap je frustratie en ook dat je er niet op wilt stuklopen. Mijn vader heeft 6 jaar geleden een beroerte gehad, hij is gelukkig nooit vetarm gaan eten, maar wel veeeel plantaardige vetten en visolie. Intussen is hij op mijn aanreden en met de hulp van mijn moeder wapf aan het eten en heeft laatst een lipidenonderzoek (vetprofiel)gehad. Zijn arts (die in principe wel regulier is, maar heel breed werkt, ook met supplementen) had nog nooit zo'n vetprofiel gezien zei hij, hij noemde het een vetprofiel van een eskimo :) Heel hoog in omega 3 en laag in omega 6. Mijn vader eet iedere middag 2 haringen met zuurkool en een avocado/gebakken eieren met spek en verder moddervette kefirsmoothies, soepen en stoofpotten.

 
Spal,

Heftig hoor, dat met je man. Ik hoop dat hij inderdaad gaat inzien dat de doktoren er meestal (lees vaak) naast zitten en dat hij zijn voeding gaat aanpassen.

Tanja,

Top van je vader dat hij 'ons' pad op gegaan is en dat het hem veel brengt. Wat zul jij je goed voelen dat je dit met hem kunt delen.

Lia

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.626
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan