Moe (voornamelijk in het gezicht)

Angela

New member
Ik heb nu al meer dan 2 weken een enorm moe gevoel in mijn gezicht. Dat klinkt misschien heel raar, maar alle spieren in mijn gezicht hebben er niet zoveel zin in. Alles kost mij moeite. Praten, kijken, lezen, luisteren en ga zo maar door. Ook zien mijn ogen er weer erg vermoeid uit. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Kan dit ontgiftiging van de lever zijn? Ik heb natuurlijk tijden achter elkaar de milde leverreiniging gedaan... Zal daar een verband zitten?

 
Dat kan zeer zeker. De ontgifting die de reinigingen teweeg hebben gebracht kunnen veel energie hebben gekost. Angela, hoe ziet jouw voedingspatroon eruit? De reden waarom ik dit vraag is omdat als cellen in een anaerobe staat verkeren (door suikervergisting, wat per definitie een anaeroob proces is) ze zeer weinig energie produceren. De enige uitweg uit deze negatieve spiraal is ketose (vetverbranding), dat per definitie een aeroob proces is. De cellen moeten ADEMHALEN (respiratie), niet vergisten (fermentatie).

Mike

 
Ik begin mijn dg met een glas sole en h2o2. Ik eet voor het ontbijt volle (10%) yoghurt met alles wat inhet budwig ontbijt zit. Ik drink zoethoutthee en water.om 10 uur een granny Smith appel en een flinke mok groene thee. Om 12 uur eet ik 1 plakje brood met roomboter, gekookt ei en rauwkost. Ik drink tussendoor groene thee of zoethoutthee. S avonds eet ik vrij traditioneel. Rundvlees, rundergehakt, vis, en gekookte groenten. Daarna groene thee of zoethoutthee of water. Ik eet dan niks meer. Ik ga om half 10 naar bed en neem dan de milde reiniging. Dit is een doorsnee dagschema van mij. Ik drink voor het slapen gaan ook nog sole.

Denk je dat ik tegen suikervebranding zit dan?

 
Ik had inderdaad zo'n vermoeden. Maar nu ik dit lees lijkt het er eerder op dat je TE WEINIG koolhydraten eet. Ik denk dat dit weer zo'n geval is van nog niet klaar zijn voor de vetverbranding, waardoor het lichaam nog onvoldoende in staat is zijn energie uit vetten te halen. Als je dan ook nog eens te weinig kh eet, heeft je lichaam onvoldoende brandstof en loop je eveneens op een te laag pitje.

Mike

 
Angela,

het valt me op dat je veel zoethoutthee drinkt. Ik weet dat het bepaalde positieve effecten heeft voor de gezondheid, maar het kan voor sommige organen of ziekten ook negatief werken. Ik heb eventjes gegoogled en kwam hierover iets interessants tegen ivm het gebruik van zoethout op een site over de schildklier (had jij daar ook geen last van?):

quote: "The following study indicates symptoms of potassium deficiency induced by the consumption of licorice. The symptoms are muscular weakness and pain. The descriptions make me wonder if a potassium deficiency os involved in fibromyalgia."



Title

Glycyrrhizin (licorice)-induced hypokalemic myopathy. Report of 2 cases and review of the literature.

Author

Shintani S; Murase H; Tsukagoshi H; Shiigai T

Address

Department of Neurology, Toride Kyodo General Hospital, Ibaraki, Japan.

Source

Eur Neurol, 32(1):44-51 1992

Abstract

Fifty-nine cases of glycyrrhizin (licorice)-induced hypokalemic myopathy (GIHM), 2 females treated in our departments (85 and 73 years old) and 57 cases reported in the literature were studied, and conditions leading to the onset, factors, clinical manifestations, laboratory assessments, muscle biopsy findings, treatment and outcome were discussed. The 59 GIHM cases comprised 32 men, 25 women and 2 patients without record of sex; the average age was 55.2 years. In many cases, conditions leading to the onset of GIHM were habitual licorice ingestion, ingestion of antituberculosis agents containing licorice and long-term ingestion of licorice-containing agents for chronic gastritis, chronic hepatitis or chronic dermatitis. The combined use of hypotensive diuretic agents increased the risk of GIHM in an overwhelming number of cases. The main clinical symptom was flaccid quadriplegia in almost all cases, with muscle pain in 32.2% and peripheral dysesthesia in the extremities, manifested mainly by numbness (27.1%). Laboratory findings included a mean serum K+ value of 1.98 mEq/l (56 GIHM cases), a mean creatine kinase of 5,385.7 IU/l (n = 30), a mean blood aldosterone concentration of 2.92 ng/dl (n = 30; normal: 2.0-13.0 ng/dl) and a mean plasma renin activity of 0.17 ng/ml/h (n = 27; normal: 0.8-4.4 ng/ml/h). Muscle biopsy was performed in 17 of the 59 cases with resultant findings of myopathic changes consisting mainly of phagocytosis, necrotic fibers, vacuolar degeneration, together with sporadic neurogenic changes. Complete cure was attained in 57 of the 59 cases of GIHM by discontinued ingestion of glycyrrhizin (licorice) and potassium supplement.


 
interresant stukje... alleen beetje vaag... Heeft zoethout nu negatieve invloed op de schildklier?

 
Wil er graag meer over weten, maar vind het een lastig stuk.. heb hem al door de vertaler gehaald.. maar blijft er niet veel leesbaars van over..

@lievergezond,

zou je het kort willen samenvatten wat de conclusie is van dit onderzoek,

In de laatste regels lees ik iets dat zoethout/drop positief werkte voor 57 van de 59 personen?.. of interpreteer ik het verkeerd...

wie vertaald?

 
Dit beschrijft een studie gedaan naar de effecten van langdurige en veelvuldige inname van zoethout op de kaliumhuishouding. Bij de meerderheid leidde deze extreme inname van zoethout tot ernstige kaliumtekorten, wat leidde tot verslapte ledematen en spierpijn, steken in en ongevoeligheid van de handen en voeten. Als men stopte met de inname van zoethout en een kaliumsupplement innam verdwenen deze klachten.

Mike

 
Edit: excuses, Mike was me net voor.

"Een te laag kalium gehalte door overmatige zoethout consumptie kan spierzwakte veroorzaken.

In 17 van de 59 gevallen was het spierweefsel zelfs aangetast. Echter door zouthout inname te stoppen en het kalium gehalte weer te normaliseren (kalium supplement) werd in 57 van de 59 gevallen weer genezing bereikt."


 
@ Ikke,

de reden waarom de auteur van de site ( iThyroid.com)waar ik die studie op heb gevonden deze had vermeld is omdat er ook studies zijn gedaan die aantonen dat er een serieus gebrek is aan kalium (potassium) in de hyperthyroid toestand. Vandaar de vermelding van het onderzoek over zoethout dat tot kalium gebrek leidt en daarom in verband kan gebracht worden met schildklier problemen.

Quote van de site:

"Studies show that potassium becomes very deficient in the hyperthyroid state. It can become so deficient that hypokalemic paralysis results. This is a condition in which the whole body becomes rigid because of potassium deficiency. There are reports in the literature of people found in a state of hypokalemic paralysis in the street. When they are taken to the hospital and revived with potassium infusions, they are often found to have hyperthyroidism. For an unknown reason this occurs at a higher rate among Asians. It may be genetic or dietetic (high sodium intake from soy sauce, perhaps??). There are indications that potassium deficiency may also be involved in hyperthyroidism and the rapid weight gain of hypos may be the result of potassium deficiency.

The four minerals, sodium, potassium, calcium, and magnesium are next to each other in the Periodic Table and form a square on the left side. There are strong interactions between these four minerals. The balances between these four minerals seems to be critical to health and are probably very critical for thyroid health. Excess amounts or deficiencies of any one of the four may severely disrupt thyroid function. Additionally there seem to be interactions between these four minerals and copper and zinc, which are two metallic minerals with critical thyroid functions. It seems that a copper deficiency interferes with the proper functioning of both potassium and magnesium, and zinc seems more related to sodium and calcium metabolism. Also all of these minerals seem involved in either the production, degradation, or cellular response to thyroid hormone.

Potassium, sodium, and lithium are alkaline minerals which are involved in the cellular pumps which regulate the transport of water and nutrients through the cell walls. There is evidence that a potassium deficiency can cause the cells to fill with water leading to an overall edema in the body. It's possible that edema of the brain cells from potassium deficiency may be involved in chronic headaches. It's also possible that potassium deficiency is responsible for the rapid increase in body weight seen in thyroid patients. This increase in body weight seems to occur despite calorie restriction and may be the result of swelling of all the body's cells with water.

Indications of potassium deficiency include symptoms such as muscle weakness, which is a condition reported by many thyroid patients.

You will also see below that eating licorice can deplete potassium with possible fatal consequences. I would strongly urge anyone with thyroid disease to not eat licorice.

For these reasons I think studying potassium is critically important to understanding thyroid physiology."


 
Nu lees ik ook dat kalium de bloeddruk kan helpen verlagen. Wellicht daarom ook dat het wordt afgeraden voor zwangere vrouwen om zoethout te gebruiken vanwege het bloeddrukverhogende effect, heeft dus ook weer te maken met het kalium gebrek dat deze kruid veroorzaakt. Ik denk dat je zoethout dus best met mate gebruikt en zeker niet aan één stuk door gebruiken tenzij je dit misschien kunt balanceren door meer voedingsmiddelen met kalium te eten.

 
Ik schrik hier enorm van! Ik heb zo n anderhalf jaar geleden gehoord op het gaps forum dat het erg goed voor bijnieruitputting zou zijn.... En laat ik me nou slap in mijn spieren voelen de laatste tijd. Ik wijdde dit aan mijn bindweefselziekte.... En ik schrik helemaal van Mike zijn bericht! Ik heb sinds maandenlang erg veel pijn in handen en voeten. Zulke erge pijlschoten dat ik bij tijd en wijle verga van de pijn! Maar ik heb werkelijk nooit de link met zoethoutthee gelegd!!!!! Sinds ik die thee zeer regelmatig drink zien mijn oogleden er ook erg moe uit. Het lijkt wel of ze zeer snel verslappen. Ik ben heel blij met jullie aanvulling! Voorlopig blijft het in de kast staan! Nog een leuke theetip: ik ben vorige week naar een theemuseum geweest. Mocht je een keer in het uiterrste hoge noorden zijn dan is het misschien een leuk uitstapje om er naartoe te gaan. De theefabriek in Houwerzijl. Daar heb ik losse groene thee gekocht en dit neem ik sinds vorige week. Iedereen die deze tip gaf, en dan met nadruk lekkerromig, bedankt voor het doorgeven. Ik doe er zeker iets mee. Ik verdiep me er verder in. Ik kan niet zoveel met al ie Engels uitleggingen dt is me net te moeilijk en dan la ik het helaas over:(

Vraag blijft natuurlijk wel bestaan: waarom wordt het geadviseerd bij bijnieruitputting?

 
Die balans natrium-kalium trekt mijn aandacht.. Een hele tijd geleden hadden we het hier ook ergens in een post over (dacht ik)

Mijn vraag is.. zou inname van sole (keltisch zeezout)= natrium, zijn gevolgen kunnen hebben voor de balans natrium-kalium.

Ik eet veel zout en daarbij ook veel sole in thee/sap/drinken,

Hoe kan ik mijn kalium- gehalte op een natuurlijke manier omhoog krijgen?

(buiten nachtschade , tomaat= kaliumrijk)

 
@ Angela:

je kunt google vertaler gebruiken om Engelse teksten te vertalen. :wink:

Blij dat je we hebben kunnen helpen, want overmatig gebruik van zoethout kan dus wel degelijk gevaarlijk zijn. Ik lees dat het in sommige gevallen zelfs kan leiden tot een hartstilstand!!

Ik denk dat het soms wordt geadviseerd tegen bijnieruitputting omdat het een stof bevat, nl. glycyrrhizin die een structuur heeft dat vergelijkbaar is met hormonen die door de bijnieren worden geproduceerd en helpt tegen ontstekingen en geeft meer energie. ( niet als je overdoseert dus)

Maar ik heb evengoed gelezen dat het bijnierziektes juist kan verergeren. Het wordt ook afgeraden indien je nieren en lever niet goed functioneren.

Er zijn genoeg andere kruiden die kunnen helpen bij bijnieruitputting die veiliger zijn. Ik denk aan rooibos, ashwagandha en rhodiola rosea.

 
@ Ikke,

ik denk als je voldoende ander gevarieerd voedsel eet met keltisch zeezout het geen probleem hoeft te zijn.

Ik heb hier ook wel ergens gelezen dat extra kalium (potassium) inname helpt tegen bijnieruitputting. Ik zou het dan ook enkel uit voeding halen, want een teveel aan kalium kan evenzeer leiden tot een hartaanval. De positieve effecten van kalium: het zou helpen tegen vermoeidheid en beschermt tegen osteoporose en verlaagt de bloeddruk.

Ik denk dat ik ook een gebrek aan kalium heb, ik heb onderaan mijn rechterbeen een beetje vochtophoping en in het algemeen verzwakte botten.

Hier een lijstje met de top 10 voedselbronnen die het meeste kalium bevatten.

Gedroogde kervel staat op nr 1 en

avocado's op nr 2.

Chocolade en cacao poeder op nr 4.

 
Quote:
Ik denk dat ik ook een gebrek aan kalium heb, ik heb onderaan mijn rechterbeen een beetje vochtophoping en in het algemeen verzwakte botten.


Ik weet het toch niet zo, ik lees dat zowel een teveel als een gebrek aan kalium vergelijkbare symptomen geeft...

 
Ik zit al een tijdje met een vervelende klacht, waar ik niet uitkom...

Ik heb veel last van mijn ogen, een drukkend, pijnlijk gevoel, maar ook moeite met focussen, wazig/troebel beeld op afstand en het idee alsof er aan mijn ogen word getrokken..

eerst dacht ik misschien een disbalans... of te weinig of teveel vit A? of teveel b6 (zou neuro klachten kunnen veroorzaken)

Ik heb al vanalles geprobeerd, tijdje laten staan, dingen veranderen... maar de klachten blijven.. wat kan dit zijn?

Ik neem levertraan,

zou dit teveel zijn>? kom ik misschien a tekort?

 
Volgens de Chinese geneeskunde zijn alle oogproblemen gerelateerd aan de lever. Heb ik soms ook last van, maar niet zo erg als jij beschrijft.

Rauwe lever eten is ook goed voor de lever en er zit veel vitamine A in.

Many cultures have used ox liver as an excellent source of vitamin A to cure night blindness. The liver was first pressed to the eye and then eaten; the Egyptians described this cure at least 3,500 years ago

Ik dacht dat 2 à 3 theelepels levertraan per dag voldoende waren, maar indien je er lever bij eet dan iets minder, kwestie van niet teveel vitamine A binnen te krijgen.

Doe je ook de leverreinigingen en heb je soms last van de rechterknie en/of rugpijn?

 
O ja, neem jij ook nog jodium supplementen? Dit zou er ook mee te maken kunnen hebben. En heb je nog andere symptomen?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.750
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan