Misselijk bij koolhydraat beperkt eten

Te weinig maagzuur heeft m.i. te maken met 3 factoren (in geen specifieke volgorde):

- Een lage consumptie van chloride in voeding in de vorm van (het juiste) zout en zoutrijke voedingsmiddelen zoals bijv. selderij, dat niet voor niets het voorvoegsel 'sel' heeft gekregen. Zout is onze enige bron van chloride. Maagzuur is hydrochloridezuur, vloeibare chloor dus. We noemen dit niet voor niets ZOUTzuur.

- Een hoge inname van bewerkt voedsel dat te weinig verteringscapaciteit vereist, omdat de moleculen al nagenoeg kapotverhit zijn, waardoor deze min of meer direct in het bloed terechtkomen. Vaak zijn dit bewerkte koolhydraten die niet voor niets 'snelle suikers' worden genoemd. Hierdoor wordt de spijsvertering niet 'getraind' en wordt deze 'lui'.

- Voortdurende stress, waardoor het lichaam geen prioriteit geeft aan voedselvertering.

Je weet dus wat je te doen staat:

- Eet meer zout, Keltisch zeezout welteverstaan. Drink het ook als een Sole.

- Train je spijsvertering door bewerkte koolhydraten te vermijden en je uitsluitend te beperken tot (in geringe mate) complexe koolhydraten, maar vooral het accent te leggen op dierlijke vetten en eiwitten van de beste kwaliteit die je maar kunt vinden. Dit vereist meer spijsverteringscapaciteit en je lichaam zal er dus meer maagzuur voor moeten aanmaken om dit mogelijk te maken. Let erop dat vetten helpen om eiwitten te verteren. Eet dus meer vet dan eiwitten.

- Verminder je stressniveau. Ga op zoek naar je passie, iets waarin je jezelf helemaal kan verliezen en geen besef van tijd en ruimte hebt. Het gaat erom dat de energie uit je hoofd naar beneden stroomt, naar de 'onderbuik'.

Mike

 
Daarnaast zal het innemen van zuurkoolsap voor de maaltijd de maagwand stimuleren om meer maagzuur aan te maken. Dit werkt ook zo met rauwe appelazijn. Dus ook hiermee kun je de maag stimuleren om meer maagzuur aan te maken.

 
Ik neem het meestal allebei: appelazijn voor het eten en zuurkoolsap na het eten. Behalve als ik Betaïne slik, dan laat ik het zuurkoolsap maar zitten. Misschien werkt het zo nog beter? :)

 
@ Mike / Gerrit & Rapunzel: super bedankt, daar kan ik, maar ik niet alleen, wat mee.

@ Mike, wat is volgens jou een bewerkte koolhydraat?

En: soms als een lever al weinig verteringsenergie heeft, dan is het toch juist ook nog van belang om nog ff dingen verhit aan te bieden aan ons spijsverteringsstelsel ook?

Dat is in elk geval zoals het in het zogeheten energieherstelplan staat.

@Gerrit: rauwe appelazijn, kun je dat zo bij de biowinkel kopen of zijn daar ook weer speciale adresjes voor?

 
Quote:
@ Mike, wat is volgens jou een bewerkte koolhydraat?


Alles wat met witmeel te maken heeft (wit brood, witte pasta, etc.), maar ook witte suiker.

Quote:
En: soms als een lever al weinig verteringsenergie heeft, dan is het toch juist ook nog van belang om nog ff dingen verhit aan te bieden aan ons spijsverteringsstelsel ook?

Dat is in elk geval zoals het in het zogeheten energieherstelplan staat.


Ja, gekookt voedsel, met name plantaardig voedsel, is dan beter verteerbaar. Daar is het hele GAPS-dieet op gebaseerd en dat klopt ook. Ik heb het echter over zwaar bewerkt gemaksvoedsel met chemische toevoegingen om te verhullen dat het geen smaak, geen geur, geen kleur, etc. meer heeft.

Mike

 
@ Mike

Het was geenszins mijn bedoeling om ahornsiroop te promoten. Ik wilde een nuancering aanbrengen, omdat ahornsiroop in 1 zin met agavesiroop werd vernoemd als zijnde geconcentreerde fructose. Weliswaar ahornsiroop gezonde toevoegingen bevat is het natuurlijk nog altijd een suikerstroop (dus hoofdzakelijk ongezond) waar je maar beter zo zuinig mogelijk mee kunt zijn of wat jij doet, laten staan. Voor de mineralen zou ik het ook niet nemen.

Aan het einde van het filmpje zie je trouwens wel hoe de siroop boven een vuur wordt ingedikt. De vraag is echter hoe rietsuikersap dan wordt ingedikt. Zouden ze dit niet ook met, wat jij noemt, extreme hitte doen?

 
Dennis,

Het rietsuikersap wordt ingedroogd. Hier wordt geen extreme verhitting voor gebruikt. Deze wordt op de plantage gedroogd in de zon.

Mike

 
Mike, je zegt hierboven dat alle rijstmelken ed bewerkte rotzooi zijn in de biowinkel.

Echter: ik heb nu havermelk gevonden waar verder niets bij zit.

Bij die andere (rijstmelk e.d.) zit steevast bijv ook zonnebloemolie!

Niet te geloven denk ik dan.

Maar als er verder niets toegevoegd is, is het dan nog bewerkt?

 
Ja. Je kunt het beste je eigen rijst-, haver- of amandelmelk maken, dan weet je zeker dat er niets geks mee gebeurd is.

Mike

 
Naar mijn idee zijn die vetarme granenmelken ook vrij snelle suikers. Als je er al mee werkt zou ik er op z'n minst room bij gebruiken. Ik vind kokosmelk de beste plantaardige melk. Die heeft tenminste ook een beetje body. Lekker om bijvoorbeeld pannenkoeken mee te bakken...

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.472
Berichten
501.793
Leden
8.633
Nieuwste lid
Tarabya
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan