Misselijk bij koolhydraat beperkt eten

Kia Ora

New member
Sinds het nieuwe schooljaar is begonnen, zijn we hier ook weer enthousiast bezig met onze voeding. De zomervakantie is een tijd van ontspanning en dus eet je te veel van de ongezonde dingen. Maar omdat we afgesproken hadden om per 5 september weer met goede moed te beginnen, heb ik er erg van genoten, zo'n vakantie!

Maar nu het volgende. Ik eet nu dus zo'n twee weken geen koolhydraten uit brood, rijst en andersoortige granen meer. Ik maak wel geregeld iets met amandelmeel en ik ben gek op gedroogd fruit, dus het is geen super streng Atkins ofzo. Ik begin de dag met levertraan en een glas water gevolgd door kokosolie en eventueel een banaan. Soms bak ik eieren. Hier kan ik de rest van de ochtend op toe. Ik maak wel eens 'snoepjes' van dadels en santen en daar kan ik dan wel wat van nemen bij de koffie.

Lunch is altijd groenten met proteine en vet. In die verhouding. Kiemen, sla, andijvie, snijbiet, eieren... dat soort. Lekker met boter. Avondeten is geregeld Indiaas of anders heel simpel groenten, vlees en zelfgemaakte saus.

Op zich voel ik me hier heel goed bij. Ik heb niet veel honger en kan echt genieten van het eten. Maar in de middag word ik altijd misselijk. Rond een uur of vier trek ik het gewoon niet meer. Tot nu toe los ik dit op met thee en wat fruit, maar het gaat pas echt over als ik bijvoorbeeld een plakje spelt-zuurdesem of een lepel rijst eet. Het viel me gewoon op.

Dus nu mijn vraag: waarom word ik misselijk? Ligt het aan de vetvertering of eiwitvertering? Of is het gewoon zo dat sommige mensen eigenlijk helemaal niet veel vet kunnen verdragen? Ik bedoel, na twee weken zou dat toch wel zo'n beetje over moeten zijn. Ik begrijp dat ik de zomervakantie te veel rommel heb gegeten, maar met de hoeveelheid groenten en B-vitaminen die ik inneem, zou dat toch al aardig rechtgetrokken moeten zijn?

Graag jullie suggesties! Zal er zeer mee geholpen zijn.

Fijne dag!

 
Heleen,

Je zult mijn topic over vetverbranding hebben gelezen. Daarin staat precies het tegenovergestelde van wat jij beschrijft! Allereerst het antwoord op deze vraag:

Quote:
Of is het gewoon zo dat sommige mensen eigenlijk helemaal niet veel vet kunnen verdragen?


Niet van nature, maar moderne mensen wel. De vetverbranding is oer, suikerverbranding is modern. Ik lees de volgende dingen in je post:

Quote:
ik ben gek op gedroogd fruit


en:

Quote:
eventueel een banaan


Daar zit dus jouw probleem. Je eet nog teveel fructose. In mijn ogen is een banaan niets anders dan een suiker- en zetmeelbom. Ja, ik heb alle tegenargumenten ook gehoord: een goede bron van o.a. enzymen, kalium en vit. B6. Een banaan smaakt echter bijzonder zoet en dat is de reden waarom je hem eet, die andere bestanddelen worden vaak aangehaald om de verslaving aan zoet te rechtvaardigen. Er zijn veel betere bronnen van enzymen, kalium en B6, dus als het daarom gaat heb je geen bananen nodig. Gedroogd fruit is helemaal een ramp, want daardoor gaat de fructose zich concentreren. Deze wordt opgeslagen in de lever en vervet deze. Fructose voedt ook de verslaving want de lever maakt deze fructose vrij door omzetting in...ethanol. Vandaar ook die levervetting. Je hoeft helemaal geen alcohol te drinken om leververvetting te krijgen, gewoon lekker veel geconcentreerde fructose eten! Het geeft een dronken gevoel, dat verslavend werkt. Vraag maar aan Rapunzel, die vroeger letterlijk high werd van haar fruitontbijtjes!

Het probleem is dus dat je misselijk wordt omdat je lichaam vraagt om zijn fructose, je bent verslaafd! Je lost het probleem overigens goed op door koolhydraten te eten die geen fructose bevatten (zuurdesem speltbrood, rijst). Te snel te laag gaan in koolhydraten is funest voor je bijnieren, die samen met de alvleesklier je bloedsuikerspiegel regelen (de alvleesklier brengt hem omlaag, de bijnieren brengen hem omhoog). Dat je bijnieren overbelast raken hierdoor blijkt wel uit deze zin:

Quote:
Rond een uur of vier trek ik het gewoon niet meer.


Dat is niet zo vreemd, want dat is precies het tijdstip dat je de beruchte cortisol dip ervaart en je ofwel glucose nodig hebt of elektrolyten (het 'Cup-a-Soup-moment', er is een hele industrie op gebaseerd). Je bloedsuiker- of je mineralenspiegel zijn dan te laag. Geen toeval dus!

Cold turkey gaan afkicken van fructose is daarom een slecht idee, dus blijf jezelf minimale hoeveelheden koolhydraten geven, maar dan wel fructosevrije of fructosearme carbs. De misselijkheid is een goede indicatie en je moet je lichaam daar dankbaar voor zijn. Je kunt op deze manier precies bepalen hoeveel koolhydraten er nodig zijn om ervoor te zorgen dat de misselijkheid uitblijft. Dat is de hoeveelheid die goed is voor jou op dit moment!

Tenslotte valt me nog iets op aan je eetpatroon:

Quote:
Lunch is altijd groenten met proteine en vet. In die verhouding.


Meer eiwitten dan vet is m.i. de verkeerde volgorde. De volgorde zou moeten zijn: vetten-eiwitten-koolhydraten. High-fat, medium-protein en low-carb dus. Dit is ook een van de redenen waarom je noodgedwongen moet teruggrijpen naar koolhydraten, vooral fructoserijke koolhydraten. Eiwitten en vetten samen zorgen voor een stabiele bloedsuiker- en hormoonspiegel. Ze zorgen ook voor een betere mineraalopname. Weston Price noemde vetten 'activators', omdat ze fungeren als de sleutel in een contactslot. Hij ontdekte dat de verteringsketen is: vetten-mineralen-vitamines. Geen mineraalopname zonder vetten, geen vitamineopname zonder mineralen en vetten. Vetten staan dus aan de basis van alles. Wat is het eerste wat je in de pan gooit als je iets gaat bakken of braden? Juist ja, vet! Afhankelijk van het vet van je keuze zal je maaltijd gezond of ongezond zijn, ongeacht de andere ingredienten. Zo belangrijk is het juiste vet dus! Price ontdekte dat de vetoplosbare vitamines (A, D, E, K) allemaal uit dierlijke bron moeten komen voor maximale opname en identificeerde de volgende superfoods (in geen specifieke volgorde): rauwe melk, orgaanvlees en vis. Misschien moeten we eieren op de vierde plaats zetten.

Je suggereert dat er een probleem kan zijn met je vetvertering. Als dat het geval is, dan komt dat omdat je je lever en galblaas overbelast met een overdaad aan fructose. Lees dit artikel van de Amerikaanse WAPF-site over nonalcoholic fatty liver disease:

http://www.westonaprice.org/health-issues/nonalcoholic-fatty-liver-disease

STOP met die fructose!

Mike

 
Hoi Mike,

Bedankt voor je uitleg. Ik heb vetverbranding wel zo even door gekeken, maar er werd zoveel gezegd dat ik de relatie met mijn probleem niet (meer) zag. Vandaar dus mijn vraag.

En ik ben absoluut overtuigd dat vet de basis moet zijn van alles. Zonder vet geen leven, heel simpel. Of in ieder geval geen leuk leven. ;-) Ik kan me op zich ook wel vinden in het fructose verhaal, maar ga nu niet denken dat ik me helemaal klem eet aan zoete vruchten en rozijnen, want dat is zeker niet het geval. Als ik om de dag zoiets 1x neem, zal dat dichter in de buurt komen. Ik ben gekker op kokosnoot dan gedroogd fruit bijvoorbeeld. Die high waar jij het over hebt en de andere symptomen van leververvetting kan ik me niet in herkennen. Dus hoewel ik de strekking begrijp en er zeker meer in ga duiken (heb ik nog niet eerder gedaan), kan ik me er niet helemaal in vinden. Ik zat zelf meer te denken in de richting van een vitamine B tekort, omdat deze ook helpen bij algemene misselijkheid en het dus overgaat bij het eten van rijst of zuurdesembrood.

Want ik ben niet verslaafd aan zoet. De behoefte die ik 's middags heb is er een van zout. Ik eet dus dan ook graag zo'n boterham met dikke boter en keltisch zeezout. Iets dat ik overigens overal in en op gebruik, geen Jozo hier in huis! En met het mineralen verhaal in mijn achterhoofd, eet ik dus ook graag groenten. Rauw of gekookt, dat maakt mij niet uit, het smaakt en valt even goed. Ik denk dus dat ik inderdaad naar de verhouding ga kijken, want ik denk dat ik daar zeker nog wel wat in kan veranderen.

Wat weet jij trouwens van sucanat? Ik gebruik nu een tijdje stevia maar ik vind het gewoon vies! Maar omdat ik zelf dingen bak en maak, ook voor de kids ipv snoep, zit ik dus altijd te kijken naar een oke zoetmiddel naast honing.

Bedankt weer en tot horens!

 
Ik zit ook een beetje aan candida te denken bij die misselijkheid. Pas inderdaad maar op met die fructose Heleen! Ik kan het weten want men verdenkt mij van een vervette lever en ik drink geen alcohol. Wel heb ik jaren veel zoetigheid gegeten en ook nog eens een periode aan gigantische fruitontbijten gedaan. Ik dacht dat ik erg gezond bezig was maar niets was minder waar.

 
Heleen,

Quote:
Als ik om de dag zoiets 1x neem, zal dat dichter in de buurt komen.


Hoe minder, hoe beter.

Quote:
Ik ben gekker op kokosnoot dan gedroogd fruit bijvoorbeeld.


Eet dat dan, want je geeft zelf het alternatief aan!

Quote:
De behoefte die ik 's middags heb is er een van zout.


Dan kom je elektrolyten tekort. Dit betekent dat je een mineralentekort hebt. Ofwel te weinig inname van mineralen, ofwel te weinig opname ervan. Vet is verantwoordelijk voor mineraalopname en jij eet meer eiwitten dan vetten. Eet dus meer vet!

Quote:
k denk dus dat ik inderdaad naar de verhouding ga kijken, want ik denk dat ik daar zeker nog wel wat in kan veranderen.


Precies, meer vet! High-fat, medium-protein en low-carb. En weg met die bananen en dat gedroogde fruit!

Quote:
Wat weet jij trouwens van sucanat?


Dit is nepperij. De beste natuurlijke suiker die je kunt nemen is ingedroogd rietsuikersap met de melasse (mineralen!) nog intact:

http://www.finefoodshop.nl/Billington's-Molasses-500-G.-p-16159.html

Quote:
Ik gebruik nu een tijdje stevia maar ik vind het gewoon vies!


Als je wit steviapoeder gebruikt of steviavloeistof (opgelost in water) gebruik je zwaar bewerkte rommel die door extreme verhitting en toxische oplosmiddelen (hexaan) tot stand zijn gekomen. Vraag jezelf af hoe een groen blad toch een wit poeder kan worden of druppeltjes. Gezien het feit dat je het vies vindt, vermoed ik dat je inderdaad de geraffineerde variant hebt. Deze is NIET gezond en je smaak probeert je dat te vertellen! Groen steviapoeder, daarentegen, is een ander verhaal, dat is gewoon gedroogd en gemalen steviablad.

Quote:
Maar omdat ik zelf dingen bak en maak, ook voor de kids ipv snoep, zit ik dus altijd te kijken naar een oke zoetmiddel naast honing.


Die bijna zwarte melassesuiker (zie hierboven) is perfect om gezonde koekjes van te bakken. Kijk echter hoe dan ook uit met te veel zoetigheid, ook al is deze gezond en natuurlijk!

Mike

 
Sucanat is onbewerkte, koudgeperste rietsuiker dat mineralen, zouten en spoorelementen bevat. Hoe is dat nepperij? De molasse die jij beschrijft is hier haast identiek aan, omdat dat ook een rietsuiker is. Wat is het verschil?

Toch heb ik er moeite mee te geloven dat een banaan of een verse dadel hetzelfde effect zou hebben als geconcentreerd dadelstroop of (oh horror) maisstroop. De eerste twee zijn onbewerkt en nog in hun pure vorm. Als je het hebt over glycemische index begrijp ik dat wel, maar zelfs dan zit er een flink verschil tussen de GI van de stroop en de banaan of de verse dadel. Maar jij noemt het steeds specifiek fructose en dat verwart me. Want als ik ga zoeken op fructose en de nadelige gevolgen daarvan, kom ik steeds uit op HGFS of (glucose-)fructosestroop (wederom een stroop). Ik zou geneigd zijn om hier een onderscheid in te maken. Wat vind jij?

Wat je zei over luisteren naar je lichaam is helemaal waar. Ik had als lunch heerlijke eitjes met avocado, kiemen en oesterzwammen. Vervolgens heb ik een plakje zuurdesem gegeten en... geen dip om vier uur! Ik zal het zeker in de gaten houden en meer bewuster mijn maaltijden gaan indelen. Je bloedsuiker opjagen en vreselijk laten dippen is zeker niet gezond. Ik heb daar in het verleden wel heel erg last van gehad. Ik vraag me dan af of ik hier nog steeds gevoelig voor ben, ondanks dat ik al ruim drie jaar met gezonde voeding bezig ben.

Maar goed, ik zal met een boek op de bank! Er is nog leven na de laptop! ;-)

Bedankt weer voor je antwoord en fijne avond.

Heleen

 
Quote:
Sucanat is onbewerkte, koudgeperste rietsuiker dat mineralen, zouten en spoorelementen bevat. Hoe is dat nepperij? De molasse die jij beschrijft is hier haast identiek aan, omdat dat ook een rietsuiker is. Wat is het verschil?


Sorry, ik reageerde iets te snel en stond iets te snel met mijn oordeel klaar. Ik dacht dat je het had over de 'ruwe rietsuiker' van Natufood. Dit is rietsuiker waar juist de melasse uit verwijderd is (ook al beweert Natufood van niet).

Toch zou ik niet snel Sucanat kopen en blijf ik bij die pikdonkere suiker van Billington's. Sucanat ziet er uit als deze variant van Billington's:

http://www.finefoodshop.nl/Billinton's-Dark-Muscovado-500-G.-p-16160.html

Muscovado is lichter van kleur en smaakt zoeter. Nog steeds een prima suiker, maar het haalt het niet bij die bijna zwarte melassesuiker:

http://www.finefoodshop.nl/Billington's-Molasses-500-G.-p-16159.html

Ik ben op dat spoor gekomen toen ik als docent voor een taleninstituut in gesprek kwam met Japanse cursisten die allemaal de 'black sugar' van het eiland Okinawa roemden. Ik ben toen op zoek gegaan naar die zwarte suiker en vond hem...in mijn eigen stad, bij Fun food Factory voor EUR 1.95 per pond (finefoodshop.nl is de onlineshop van Fun Food Factory)! Ik nam deze suiker vervolgens mee naar mijn Japanse cursisten en liet deze ruiken en proeven met de vraag: 'En? Is dit de suiker van Okinawa?' De blik op hun gezicht was onbetaalbaar, deze mensen waren bijna in extase dat ik hen deze suiker voorschotelde! De variant van Billington's komt uit Madagascar maar is exact dezelfde, diepdonkere variant die men in Okinawa eet. De gouden regel is: hoe donkerder de kleur, hoe meer mineralen en hoe minder fructose. Dit geldt bijv. ook voor honing. Ik blijf daarom bij mijn Billington's!

Quote:
Toch heb ik er moeite mee te geloven dat een banaan of een verse dadel hetzelfde effect zou hebben als geconcentreerd dadelstroop of (oh horror) maisstroop. De eerste twee zijn onbewerkt en nog in hun pure vorm. Als je het hebt over glycemische index begrijp ik dat wel, maar zelfs dan zit er een flink verschil tussen de GI van de stroop en de banaan of de verse dadel. Maar jij noemt het steeds specifiek fructose en dat verwart me. Want als ik ga zoeken op fructose en de nadelige gevolgen daarvan, kom ik steeds uit op HGFS of (glucose-)fructosestroop (wederom een stroop). Ik zou geneigd zijn om hier een onderscheid in te maken. Wat vind jij?


Ik denk dat je theoretisch wel gelijk hebt, maar door het westerse voedingspatroon dat rijk is aan suiker (50% fructose) en waar we allemaal mee opgegroeid zijn, kun je gerust stellen dat we allemaal overgevoelig zijn geworden voor fructose. Onze levers functioneren daardoor niet naar behoren. Als ik er bijna 2 jaar over doe om in vetverbranding terecht te komen omdat mijn lever eerst moest helen, dan zegt dat genoeg! Mijn motto is dan ook: hoe minder fructose, hoe beter! Ik blijf dus waarschuwen voor de consumptie van bananen en gedroogd fruit. Tenzij je verslaafd bent, kun je prima zonder en je doet je lichaam (m.n. je lever) er een groot plezier mee!

Quote:
Je bloedsuiker opjagen en vreselijk laten dippen is zeker niet gezond. Ik heb daar in het verleden wel heel erg last van gehad. Ik vraag me dan af of ik hier nog steeds gevoelig voor ben, ondanks dat ik al ruim drie jaar met gezonde voeding bezig ben.


Reken maar van yes! Voordat ik 'het licht zag' over voeding was ik zo pre-diabetisch als wat. Ik was bang voor mijn lichaam, want ik associeerde een hongergevoel met 'oh-oh, foute boel'. Ik kon dan vreselijke bloeduikersdips ervaren met dat ongemakkelijke gevoel dat insuline je kan geven. Ik heb op een 80% rauw, veganistisch voedingspatroon, aangevuld met grote hoeveelheden rauwe melk en andere zuivel en eieren, tussen 2007 en 2009 nog steeds gruwelijke bloedsuikerschommelingen en insulinereacties ervaren. Pas toen ik eind 2009 definitief overschakelde op WAPF en mijn vegetarisme vaarwel zei, stabiliseerde mijn bloedsuiker- en hormoonspiegel zich. Als ik echter te lang zonder voedsel zit, ervaar ik zo nu en dan nog steeds dat ik MOET eten, anders gaat het mis, hoewel deze momenten gelukkig alsmaar minder vaak voorkomen en ik steeds meer gewoon honger kan hebben, zonder dat ik op mijn hoede hoef te zijn.

Dit illustreert eens te meer hoe overgevoelig we in het westen zijn geworden door levenslange consumptie van glucose- en fructoserijke voedingsmiddelen (in tegenstelling tot sommigen hier heb ik ook een probleem met glucose, omdat ik van mening ben dat het lichaam zelf zijn glucose moet aanmaken/omzetten en je dit zo weinig mogelijk kant en klaar uit voeding moet verkrijgen). De bottom line is: kijk uit met suiker, in welke vorm dan ook! Jij bent drie jaar bezig met gezonde voeding, ik bijna vijf jaar. Toch durf ik niet te zeggen dat ik gezond ben, alleen gezonder. Hoe minder suiker ik eet of drink en hoe meer dierlijke vetten en eiwitten ik tot me neem, hoe beter ik me voel. Ik voel me op WAPF 10 keer beter dan op rauw vegetarisch, aangevuld met (rauwmelkse) zuivel en eieren. Nu, na bijna 2 jaar WAPF, heb ik het idee meer bereikt te hebben dan de 2 jaar lacto-ovo-vegetarisme daarvoor. Een van de belangrijkste dingen die ik heb bereikt is dat de suiker-cravings verdwenen zijn. Ik kan het daarom niet vaak genoeg herhalen: hoe minder suiker, hoe beter, in welke vorm dan ook, ook de ongeraffineerde vorm!

Mike

 
Mike

Bedankt wederom voor je reactie. Ik waardeer het zeker dat je er de tijd voor neemt, ook omdat ik weet hoe druk je bent.

De sucanat die ik van de week gekocht hebt, smaakt ook wat zoutig door de mineralen. Heel apart en erg lekker. Ik zal de melasse die jij noemt ook eens proberen. Ik blijf er mee bezig omdat de kids op school allerlei zoetigheden zien en krijgen, geconfronteerd worden met 'gangbare' voeding en vragen gaan stellen! Toen ze klein waren kon ik ze nog afschepen met 'suiker is van de duivel' of 'cola komt uit de hel' ;-) Of zoiets... Helaas werkt dat niet meer... vreemd... Maar door samen koekjes en broodjes te bakken merk ik dat ze het lekker vinden en graag eten. Voor ons is dit een prima alternatief. En daar doe ik het voor. Ik kan me voorstellen dat als ik die zorg niet had ik ook veel makkelijker een heel eenvoudig voedingspatroon kan aannemen.

Maar we zijn flexibel en voor mij is dat een enorme motivatie om er verder mee te gaan en ook dit stukje mee te nemen voor mezelf, maar ook in de opvoeding. En het is ook een uitdaging! Gelukkig zijn de maaltijden nooit een probleem en joh, de basis die ze meekrijgen...! Mijn kinderen staan op school dan ook bekend als heel rustig en vriendelijk... ;-) Hoe zou dat toch komen??

Steek die maar in je zak!

Maar goed, ik ben er ook nog lang niet. En dat frustreert wel van tijd tot tijd. Maar ik laat me er niet door ontmoedigen, want ik weet waar ik het voor doe.

Bedankt weer en tot horens

Heleen

 
Heleen,

Ik snap het probleem. Gezondere, zoete alternatieven voor de kids zelf maken is natuurlijk de beste oplossing. Tegelijkertijd is er voor jou een taak weggelegd om ze steeds meer weg te leiden van de zoetigheid. Dit kan door veel VET te eten. Ik zie daar nog wel ruimte voor verbetering bij jullie thuis. En, heel belangrijk, niet meesnoepen met je kids! Je kunt beginnen met de bananen en de gedroogde vruchten te schrappen.

Op je blog lees ik ook dat je agavesiroop gebruikt. Ik ga als een kapotte grammofoonplaat klinken, maar...dat is geconcentreerde fructose! De agavesiroop, maar bijv. ook de ahornsiroop, die je in de natuurvoedingswinkel koopt is NIET gezond, omdat deze door verhitting geconcentreerd is. Als je zelf het sap zou tappen uit een esdoornboom of agavecactus is het een ander verhaal, maar deze producten zijn ERGER DAN SUIKER! Suiker is 50% fructose (de andere 50% is glucose), maar deze 'gezonde' alternatieve zoetmiddelen bevatten MEER DAN 50% fructose en zijn dus NET ZO SCHADELIJK als HFCS (high-fructose corn syrup, in Nederland: maisstroop of glucose-fructosestroop).

Geen wonder dus dat personeel en klanten van natuurvoedingswinkels er nauwelijks gezonder uitzien dan in de supermarkt. Zo mogelijk zijn ze zelfs ongezonder, want er zitten de nodige vegetariers/veganisten tussen die nog geloven in de sojamythe. En ook amandelmelk, rijstmelk en weet ik wat voor meer alternatieve 'melk' is allemaal bewerkte rommel. Biologische voeding geeft daarmee geen enkele garantie op een betere gezondheid. We moeten ONBEWERKTE, VOLLEDIGE en VOLWAARDIGE voeding eten!

Mike

 
Mike,

Aangaande mijn blog vind ik nu dat je niet eerlijk bent. Tot voor kort was ik nog niet eens op de hoogte van het gevaar van fructose en toen ik mijn voedingspatroon drastisch omgooide, was agave voor mij een uitkomst! Je zal gelezen hebben dat ik de laatste paar keer sucanat aanbeveel als alternatief en wil daar voortaan meer de nadruk op leggen.

Dus ga asjeblieft niet als een kapotte plaat klinken, I got the message ;)

En vergeet niet dat mijn blog niet zozeer een persoonlijke uitlaatklep is, dan wel een manier om anderen te helpen die soortgelijke veranderingen in voeding doormaken. Ik hou er niet van om zeer persoonlijk en diepe gedachten van mezelf zo het wereld wijde web op te sturen. Een raar soort exhibitionisme vind ik dat.... brrrr Het gaat er mij puur om de kennis en ervaring die ik de afgelopen jaren heb opgedaan, te delen. Het rust dus ook zwaar op voortschrijdende inzichten!

Joh, ik heb steeds meer het gevoel dat hoe meer ik lees, hoe meer ik erachter kom dat ik eigenlijk niks weet! Je wil trouwens niet weten de e-mails die ik kreeg van volk dat toch zeer gepikeerd was dat ik de natuurvoedingswinkels kritisch onder de loep nam en dan heb ik het maar over de meest overduidelijke hiaten gehad! Het is nog zo'n taboe om de NW met een korrel zout te nemen. Want stel je voor... *rolling eyes*

Maar goed. Wederom bedankt voor je reactie. Ik hou wel van een goeie discussie ;)

Fijne avond

Heleen

 
Heel fijn dat jullie zo de zoetmiddelen besproken hebben! Ik was al benieuwd naar wat de beste "liquid" koolhydraat was omdat ik zelf niet zo goed tegen koolhydraat/vezel kombis (bijv. pompoen, aardappel). Grappig genoeg blijft suiker/honing goed binnen, maar dat maakt het niet goed voor me. Zo te lezen is melasse beter dan honing wegens minder fructose, wat zo slecht is voor mn zwakke lever. Bedankt voor de bespreking/info! groet, claireelis

 
Heleen,

Voortschrijdend inzicht, daar gaat het om! Ik ben ook heel eerlijk over mijn voortschrijdend inzicht. Ik heb me laten beinvloeden door David Wolfe en werd 80% rauw en kreeg ondergewicht. Toen kwam de WAPF en ik ontwikkelde overgewicht (logisch, want ik ging van schaarste naar overvloed!). Nu verbrand ik eindelijk overtollig vet en ik voel me super! Jullie kunnen van mij leren en de boodschap is: eet zo weinig mogelijk fructose en zoveel mogelijk vetten en eiwitten! Klink ik alsnog als een kapotte grammofoonplaat. :mrgreen:

Mike

 
Ja, het wordt nu echt vervelend, hoor! :D Ben je een leraar ofzo? Die herhalen ook alles minstens drie keer (flauw, ik weet t)

WAPF is bij ons ook nog maar sinds een jaar ofzo bekend en pas sinds een paar maanden dat ik er echt veel meer mee bezig ben. En als ik bedenk waar ik me in het begin veel mee bezig hield en wat toen belangrijk was, met wat er nu allemaal speelt... Maar dat blijf je houden. Ik denk dan ook altijd: het zal op dat moment dus belangrijk zijn om me specifiek ergens mee bezig te houden. En, het is allemaal kennis en het draagt allemaal bij. Ik ben daarom dus ook zeer nieuwsgierig naar wat ik de komende tijd weer zal horen/ leren! Mijn prioriteit ligt bij mijn gezondheid en hoewel ook ik verre van gezond ben, voel ook ik me 100 keer beter dan een paar jaar geleden.

Dus. Kids op bed wurmen en dan maar even he-le-maal niks... heerlijk!

Fijne avond!

 
Ik las over stevia in jullie gesprek. Ik gebruik zelf ook regelmatig stevia, zowel het witte poeder als het bruine poeder. Het bruine poeder is vermoedelijk gemaakt door blaadjes te koken, ze uit het water te filteren en het water in te koken. Het heeft een rijke smaak die doet denken aan salmiak, zoet en zout tegelijkertijd. Deze doet het prima in de kruidenthee en naar mijn vermoeden bevat het nog veel van de waardevolle stoffen waar de steviaplant rijk aan is. Het witte poeder is mierzoet en ontbitterd. Stevia-extract bevat enkele zoete stoffen waarvan 1 of enkele bitter zijn. Zonder deze bittere stoffen vind ik de smaak prima. Ik weet niet zeker hoe deze wordt gemaakt en of er eventueel nog reststoffen in het product zitten. Beiden soorten stevia, evenals de gedroogde blaadjes heb ik op mezelf laten testen bij een mesoloog. Allen bleek ik heel goed te kunnen verdragen in de zin van dat ik ze gerust op regelmatige basis zou mogen gebruiken.

 
Als je googled op: "dried sugar-cane juice" zie je plaatjes van brokken ingedikt rietsuikersap. Deze zijn niet donkerbruin van kleur. Ik denk dat de donkere oersuiker die Mike beschrijft vermengd is met de mineraalrijke melasse zoals je die ook apart als rietsuikermelasse kunt kopen.

Ahornsiroop is naar mijn weten een erg mineraalrijk product. De voornaamste mineralen zijn: kalium, calcium, magnesium, mangaan, fosfor, zink en ijzer. Van de vitamines zijn vooral B6, B5 en B2 aanwezig. Daarnaast zitten er ook nog wat organische zuren (appelzuur, citroenzuur, succinezuur en fumaarzuur) en wat aminozuren in. Wat het suikeraandeel betreft: 65% van de siroop bestaat uit sucrose (=een disacharide van glucose en fructose=tafelsuiker) en ten opzicht van het totaal aantal suikers neemt sucrose 90-99% in. Er zitten bijna geen enkelvoudige suikers in, doorgaans 4 a 5%. Dit zijn glucose en fructose.

Agavesiroop is inderdaad een bron van concentreerde fructose (90 a 93% van het totale suikeraandeel), maar ahornsiroop is heel anders van samenstelling. Ik vind ahornsiroop zo slecht nog niet als je dan toch ergens suiker voor wilt gebruiken. Naar mijn idee verdient het na rauwe biologische honing een plaats tussen kokosbloesemsuiker en ongeraffineerde rietsuiker en misschien ook ongeraffineerde palmsuiker. Melasse is denk ik nog gezonder, maar dit vind ik weer een andere categorie.

Hier zie je hoe de winning in z'n werk gaat:

http://thenibble.com/fun/food-video/index.asp?7907131

 
Dennis,

Ahornsiroop is suiker, punt. In bepaalde kringen (GAPS, Paleo) maakt men een onderscheid tussen glucose en fructose, waarbij glucose gezien wordt als 'goed', omdat het rechtstreeks het bloed in gaat en fructose als 'fout', omdat het opgeslagen wordt door de lever. Ik zou niet weten waarom een directe suiker als glucose wel goed zou moeten zijn, als je bedenkt dat de meesten van ons een te hoog glucosegehalte in het bloed hebben. Kanker voedt zich met glucose in het bloed. En niet alleen kanker! Daarom is die vetverbranding zo belangrijk. Het lichaam kan prima glucose maken van vetten en eiwitten, het heeft helemaal geen directe glucose uit koolhydraten nodig.

Er zijn meer mineraalrijke producten die geen suikers bevatten, daar heb je geen ahornsiroop voor nodig. Je hebt je research gedaan naar ahornsiroop en schrijft dat het voor 65% sucrose is. Je zult met me eens zijn dat witte suiker een grote ramp is voor je gezondheid. Dit bestaat uit 100% sucrose, waarvan 50% glucose en 50% fructose. Ahornsiroop levert weliswaar een verbetering op t.o.v. witte suiker, maar we hebben het wel nog steeds over 32,5% glucose en 32,5% fructose, ong. eenderde van witte suiker. Je kunt wel mooie fimpjes posten over de winning van ahornsap, maar hoe het sap bewerkt wordt d.m.v. extreme verhitting tot ahornsiroop blijft buiten beeld.

Ik blijf het houden bij biologische, donkere honing en het ingedroogde rietsuikersap, compleet met MINERAALRIJKE melasse, van Billington's. Van mij mogen ze al die 'gezonde' zoetmiddelen houden: agavesiroop, ahornsiroop, maissiroop, rijstsiroop, dadelsiroop, etc.

Mike

 
Ik heb thuis een boek over probiotica, geschreven door een Duitse arts, dr. Michaela Doll.

Zij schrijft in haar boek: ¨probiotica: het geheim van een gezonde darmflora¨ op p. 93 dat de schimmel candida (maar dat geldt vast voor alle schimmels - en er schijnt een relatie te zijn tussen schimmels en kanker) zich voedt met zoetigheid, of het nu gaat om gezonde zoetigheid of ongezonde zoetigheid. Ze zegt ook dat mensen met een prikkelbare darmsyndroom vaak problemen hebben met zoetigheid.

 
Schimmels zijn opruimers en voeden zich met alles wat in je lichaam niet thuishoort of teveel is. Het is uitermate simplistisch om te stellen dat schimmels zich alleen voeden met suikers. Als je vetten of eiwitten niet goed verteert, dan worden deze ook door schimmels gegeten. Schimmels gedijen bij slecht verteerd voedsel (te weinig maagzuur!) en bij lichaamsvreemde substanties zoals zware metalen, bestrijdingsmiddelen, medicatie etc.

Wat uit dit verhaal blijkt is dat schimmels je HELPEN om van al deze dingen af te komen! Het is dan ook volkomen zinloos om je concentreren op schimmels en andere micro-organismes, wat je moet doen is de OMGEVING veranderen waarin deze organismes het goed doen. In voldoende maagzuur zouden schimmels onmogelijk kunnen overleven. Schimmels (en andere micro-organimes) zijn anaeroob en kunnen dus niet overleven in een zuurstofrijke omgeving. Ze kunnen niet overleven als je darmen, je organen, je bloed niet verstopt zijn, als alles goed vloeit en doorstroomt.

Dit is de oorsprong van het woord 'schoonheid'. Het gaat om schoon-heid, schoon zijn van binnen is mooi zijn van buiten. Richt je daarop en de schimmels gaan vanzelf weg, want ze hebben niets te zoeken in een schoon systeem. Daar kunnen bepaalde helende suikers (zoals honing) wel degelijk een positieve rol in spelen. Opnieuw zie je dat het gaat om een pro-gezondheidsbenadering, niet om een anti-schimmelbenadering.

Mike

 
@ Mike, Verhelderend wat je schrijft, dank je wel.

Volgens mij heb ik het al eerder gevraagd, maar is het mogelijk dat een lichaam uit zichzelf meer maagzuur aanmaakt?

Zoja welke stimulatie heeft een lichaam daartoe nodig om het zover te krijgen dat de maag het zelf weer afkan?

Ik weet wel van sole en azijn bijv.

Maar gaat de maag het dan op een gegeven moment weer zelf oppakken?

 
Idd interessante vraag....vd sole en azijn/zurigheid wist ik t idd ook...en volgens mij stimuleert versgemalen zwarte peper ook maagsap aanmaak?(weet niet hoe dat overigens is met witte peper?want ik vind witte peper lekkerder over rood vlees dan zwarte)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.473
Berichten
501.936
Leden
8.633
Nieuwste lid
Tarabya
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan